HELIKON - VILÁGIRODALMI FIGYELŐ 30. ÉVFOLYAM (1984)

1984 / 2-4. sz. - KÖNYVEK - BUDA JÚLIA: Erik Krag: Dostoevsky - The Literary Artist - R. SZILÁGYI ÉVA: Peter Wapnewsky: Der traurige Gott. Richard Wagner in seinen Helden

nem létező előadást, beszédet egy üres teremben. Tehát ami Caragialénál az ilyen értelemben vett közlés „agóniája", az Ionescónál már mindennek a teljes tagadása. A könyv második részének (Az abszurd mély­sége) a fejezetei az elmondottak különböző irá­nyú elmélyítései: Kérdés és felelet, A bolondozás szava, A mítosz hívása, Caragialéról (ami tulaj­donképpen összegezés és kitekintés). Módszertani szempontból különösen érdekes az első fejezet, a színpadi dialógus szövegelméleti megvilágítása és vizsgálata és a még megoldásra váró feladatok jelzése. Az ismertetett kötet méltó folytatása a szerző első (fentebb már említett) könyvének. Szakel­méleti szempontból (és itt most csak ezt hangsú­lyozom) külön nagy érdeme, hogy a divatossá még nem vált, a vers- és prózaelemzések mellett még mindig elhanyagolt drámavizsgálatok ügyét a modern elméletek produktív hasznosításával viszi előbbre. Szabó Zoltán Erik Krag: Dostoevsky - The Literary Artist Oslo, 1976. Universitetsforlaget, 316. Erik Krag, az orosz irodalom professzora az Oslói Egyetemen. E tanulmányának alapja, az a kétéves előadássorozat, melyre az egyetemen vállalkozott 1955 és 1957 között. Érdekfeszítően, szinte regényes részletességgel avatja be az olvasót Dosztojevszkij korának tár­sadalmi szövevényébe, politikai eseményeibe, s mindenekelőtt magánéletébe, melyek mind meg­határozták, alakították életművét, stílusát és témaválasztásait, valamint ítéleteit. Tájékoztat minden fontos biográfiai adatról, amely a tárgyalt műhöz kapcsolódik. Krag elemzéseinek legérdekfeszítőbb része talán az a lélektani vizsgálat, aminek Dosztojevsz­kij és regényhősei karakterét veti alá. Doszto­jevszkij alakjai megszállott bőbeszédűséggel fejtik ki gondolataikat, ám ezeknek a gondolatoknak az a természetük, hogy kifejezhetetlenek. A szerző valami mélyebb értelmet sejt mindig e regények mögött, mint a szereplők álmaiban, amelyek ré­vén olykor megvitágosodik a kifejezhetetlen érte­lem. Krag Dosztojevszkij magánéletének esemé­nyeiből kísérli meg levezetni, hogy mit jelenthet a remekművekben a szenvedés vagy a hit, ami Dosztojevszkij hőseit motiválja. Úgy tűnik, hogy a szenvedés nem valami véletlen, amely bizonyos embert bizonyos pilanatban ér, hogy azután el­múljék és újabb szenvedések következzenek. Dosztojevszkijnél a szenvedés örökös és személy­telen. A hit pedig egyfajta hitetlenségbe torkollik, hiszen ő maga is átmenet a hitetlenség minden válságán. Ezzel tulajdonképpen ő testesíti meg a modern embert, az individualista civ­izáció em­berét, aki szerencsétlenebb a réginél, mert elvesz­tette hitét. Krag hangsúlyozza, hogy bár Doszto­jevszkij számára misztikus tanítása volt a legfon­tosabb, nyugaton mégsem ezzel hódított magá­nak megszállott olvasókat, hanem léleklátásának erejével. Olyan lelki folyamatokat hozott a tudat felszínére, amelyek előtte teljesen kimondhatat­lanok voltak. Dosztojevszkij után másképp látjuk az embert, mint azelőtt, és amit a pszichológia tudománya fokozatosan tárt fel, azt Dosztojevsz­kij víziója hirtelen és tömb­szerűen vetítette ki a lélek titkaiból. Krag igyekszik pontos jellemrajzot adni az egyes műelemzéseken belül. Ez azonban elég reménytelen célnak látszik, mivel az az ember, akit közvetlenül lelki motívumok mozgatnak, nem igazán jellem. Jellemnek szoktuk nevezni azt a legerősebb viselkedési mintát, amely minden körülmények között funkcionál; reakcióinak ki­számítható volta teszi a jellemet jellemmé. A kon­vencióktól megfosztott lélek kiszámíthatatlan. Dosztojevszkij alakajai általában „gyenge jelle­mek", fogadalmaikat megszegik, végtelenül befo­lyásolhatók és mindig minden kitelik tőlük. Dosztojevszkij világában aránylag kis szerepet játszik a szerelem. A szerelmi szenvedély alakjai­nak mozgatója ugyan, de az író többnyire kívül­ről nézi a szerelmeseket. A szerelem sohasem volt olyan konvencionális, mint a múlt század köze­pén és Dosztojevszkijt nem érdekelte a konven­cionális az emberben. Erik Krag könyve számtalan izgalmas gondo­latot vet fel, nemcsak új információkkal, hanem szemléletével is hozzájárul a Dosztojevszkij kuta­tásokhoz. Buda Júlia Peter Wapnewsky: Der traurige (Sott. Richard Wagner in seinen Helden München, 1978. Beck, 319. Wagnerről a halála óta eltelt majdnem 100 év alatt nagyon sokat írtak - túlságosan sokat. Niet­zsche igaztalanságában megrendítően érthető em­beri reakciója óta a rajongás, a gyűlölet, a magasz-

Next