Háromszék, 2020. június (32. évfolyam, 9000-9020. szám)

2020-06-23 / 9015. szám

sl®Háromszék 2020. JÚNIUS 23­., KEDD MAGAZIN Végső búcsút vettek Kő Pál szobrászművésztől Családja, tanítványai, barátai és tisztelői körében vettek végső búcsút szombaton Kő Pál szob­rászművésztől a magyarországi Heves város temetőjében. Kő Pál Kossuth-díjas szobrászművész, egyetemi tanár, a nemzet művésze, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja életének 80. évében hunyt el június 7-én. FOTÓ: KRONIKAONLINE.RO / MTI /KOMKA PÉTER szült Ünnep című szobor A szombati szertartáson felolvas­ták Orbán Viktor miniszterelnök búcsúzó gondolatait, aki szerint „azok a fák tudnak magasra nőni, amelyek erősen kapaszkodnak az anyaföldbe”. Kő Pál mindvé­gig ragaszkodott alföldi tanyavi­lághoz fűződő gyökereihez, és eb­ből folyamatosan ihletet merítve lett a magyar szobrászművészet külföldön is elismert alkotója és iskolateremtő mestere - fogalma­zott a kormányfő. Jankovics Marcell, a Magyar Művészeti Akadémia alelnöke arról beszélt: Kő Pál életére visz­­szatekintve egy csodálatosan felépített életpályát lát, tudato­san átgondolt lépésekkel, tettek­kel, művekkel. Kő Pál azon ritka művészek közé tartozott, akik már tizenévesen remekművet alkottak, és változatos életmű­vet hagytak maguk után - emel­te ki. Kő Pál munkáiban szinte elmaradhatatlanul megfogal­mazódó gondolat a kedvesség, a szeretet. A kritikaként beléjük csempészett elemek sohasem kegyetlenül groteszkek, ennek ellenére is megfogják és sokszor mosolyra késztetik a szemlélőt - mondta. Sikerének lelki titka van, tárgyához, modelljéhez mindig van köze. Olyan kegyet­len történeteket tudott - csak rá jellemzően - fába, kőbe faragni, mint a mohácsi vész - tette hoz­zá. A magyar sors páratlan áb­rázolója ő, akinek kisplasztikái is monumentálisak - méltatta Kő Pál munkásságát az alelnök, megjegyezve: alkotásaiból igazi hazaszeretet sugárzik. Gálhidy Péter, a Magyar Kép­zőművészeti Egyetem tanára kijelentette: nincs még egy szob­rász, aki ennyi oldalról közelített volna hazája sorskérdéseihez, hagyományához, nagyságaihoz, rejtett szépségeihez, fájdalmai­hoz, mint Kő Pál. Szobrászata egy kanonoktól független, rend­kívül sokrétegű életmű. „Neki nem főművei vannak, maga az életműve a főműve” - fogal­mazott, rámutatva, hogy olyan önazonosság van személye és munkássága között, ami egye­dülálló a magyar szobrászatban. Felidézte: Kő Pál hazaszeretete otthonszeretetből fakadt, mely­hez belső kiegyensúlyozottsága vezetett. Úgy vélte: korunkban a derűnek, az életszeretetnek, a vi­talitásnak az a hőfoka, mellyel az elhunyt szobrász rendelkezett és mellyel gyógyítani, közösséget építeni lehet, ritkán jelenik meg a művészetben. Kő Pál Munkácsy- és Kossuth-díjas szobrászművész és alkotása, az 1973-ban ké­ Trianon a román közgondolkodásban 7 » Ilyenkor mi, magyarok némi nosztal­giával gondolunk arra, hogy őszirózsás forradalmunk 1918-ban a térséget svájcia­­sítani akarta, de balszerencsés politikusai emigrációba szorultak és elszigetelődtek. És némi értetlenkedéssel vesszük tudo­másul, hogy a szerencsés Románia megte­remtőit 1945 után, mint áruló burzsoá ele­meket, tömegesen vetették börtönbe. Iuliu Maniut, az 1918-as nemzetgyűlés vezér­alakját és az 1944-es kiugrás egyik mér­nökét máramarosi cellájában felfalták a férgek. De agonizálás közben még emlé­kezett és megjegyezte: „Milyen szép nő is volt Klára!” - a szilágysomlyói magyar pa­tikuslány. Errefelé nem lehet büntetlenül becsületesnek lenni. Már az ilyen törekvé­sekre is lesújt a sors. Igaz, vannak viszony­lag „vidámabb” esetek. Belu Zilber, aki az 1944. augusztus 23-i kiáltványt öntötte formába, túl sokat élcelődött azon, hogy a modern Románia Sztálin és Ion Luca Caragiale műve. Ez utóbbi a XIX. század végén írt komédiáiban - Ionesco szerint - a világirodalom legromlottabb alakjait vitte színre, és olyan remekül, hogy egyes politikai szereplőket ma is az ő hőseivel azonosítunk. Zilber aztán túl sokat tör­te a fejét, hogy miként lehetne lazítani a keleti függésen, ezért 1946-tól 1964-ig élvezte a kommunista börtönök vendég­szeretetét, ahol időnként elvették, hogy szebben mondja tollba vallomásait. Petre Pandrea, a rendkívül művelt és világlátott jogász-szociológus, közíró némileg jobban járt. Őt időnként kiengedték, aztán újra becsukták, a végén már senki sem tudta, hogy miért. Egyszer például 1947-es nap­lójáért, amelyet oroszra is lefordítottak, hogy a vallatás gördülékenyebben men­jen. A napló Románia helvetizálásáról, mármint semlegességének vágyáról szól. Sokra nem mentek vele a vallatok, mert a mű ellentmondásos fejtegetések szöve­vénye. A vezérfonal viszont világos: Ro­mánia félgyarmat, végzete a kőolaj, erre akarják rátenni a kezüket a gyarmatosí­tók, a politikusok csak az ő ágenseik. De azért volt aranykor, ez 1848-tól 1919-ig tartott, amikor az ország „harcolt a függet­lenségéért és azt meg is valósította”. Pand­rea a legnagyobb külügyminiszternek azt a szürke figurát tartotta, aki 1914-16-ban biztosította a semlegességet. De hogy álltunk Trianonnal? - kérdi a képzeletbeli királyfi a történészeket. Az idézettek így elfelejtkeztek Trianonról? Ennyire ki lettünk volna szolgáltatva a nagypolitikának? Mégis, románok nélkül nem lehetett volna Romániát csinálni. Hogyan ragadható meg a belső hazai és a külső erők kölcsönhatása? A válasz: en­nek megjelenítése az ars historica. Igen, mondja a koldus, a mi bőrünkre megy a politika, látni kell a politikusok felelőssé­gét. Mire a politikus azzal válaszol, hogy a tömegek vágyaihoz kell igazodnia, és úgy kell élnie a lehetőségekkel. Annak is, aki mindenhatónak tűnik. Tisza István több­ször is tárgyalt Maniuval és társaival, és ha Ferenc Ferdinánd nem ígér többet a románoknak, talán sikerrel is járt volna. Valószínűleg elfogadta volna, hogy a ro­mánok miniszteri tárcát és államtitká­ri posztokat is kapjanak, de az oktondi közvélemény várható ellenállása miatt visszahőkölt, és keserűen jegyezte meg: „Ezt a magyar gyomor sohasem tudja megemészteni.” 1919-ben viszont komoly magyar körök is felvetették, hogy felajánl­ják Ferdinánd román királynak a magyar koronát. Erről később Bethlen István is próbált tárgyalni Maniuval. De a közös királyság nem kellett a román gyomor­nak. Amikor Maniu 1944 januárjában a kiugrás esélyeit vázolta fel a magyar kor­mány megbízottjának, olyan benyomást tett rá, „mintha először volna demokrata és csak azután román”. Hiszen olyanokat mondott, hogy „a román nép még ma is a bécsi döntés hatása alatt áll, ennélfogva következmények nélkül román részről ezt az utat követni csak abban az esetben lehetne, ha mindkét fél részéről egy nyi­latkozat hangzana el, hogy a bécsi dön­tést semmisnek nyilvánítja azon ígérettel megtoldva, hogy a kérdés végleges elin­tézését mindkét fél közösen, egy későb­bi, alkalmasabb időpontban fogja közös akarattal végrehajtani, így úgy képzelem, hogy a román nép büszkeségét ki lehetne elégíteni.” Amikor némi szánakozással a magyar politika baklövéseiről, a felesle­ges oroszországi vérengzésekről beszélt, felörölhetett benne a román politikai kö­rökben ismert mondás: „Szerencsénk, hogy nem tudunk akkora nagy ostoba­ságot csinálni, hogy a magyarok ne vála­szoljanak még nagyobbal.” De majd két év múlva Háromszéken az ő nevét viselő bandák gyilkoltak magyarokat, ami a pax sovieticát legitimálta. De mi van most? - kérdi a koldus és a királyfi. Kinek használ az, hogy a magya­rok trianoni emlékművet emelnek? Nem baj, ha nem felejtik - mondhatja a törté­nész -, csak jó legyen. Igen, de uszítónak­­hangzik az ellenvetés. Viszontválasz: meg is nyugtathatnak. Hiszen megnyugtató, hogy forrásokat adnak ki és azokat tárgy­szerűen értelmezik. Nem baj, ha legalább tudjuk, mi történt velünk és világunkkal, és jobban tudjuk, mi áll hatalmunkban és mi múlik rajtunk­­ magyarokon és ro­mánokon. Felül tudunk-e kerekedni a sor­son? Igen, ha mi is akarjuk és ha Isten is úgy akarja... (Országút) Esterházy Péterről készült fotókat gyűjtenek Esterházy Péterről készült fotókat, dokumentumokat gyűjt az Esterházy Péter és Gitta Könyvtárat kezelő Evangélikus Országos Gyűjtemény- közölte az intézmény.­­ A felhívás szerint várják a 2016-ban elhunyt Kossuth­­díjas írótól - például dediká­lások alkalmával - készült fényképeket, illetve a könyv­bejegyzésekről, dedikációk­­ról készült fotókat. Emellett küldhetők az Esterházy Péter­rel való találkozásokról szóló, legfeljebb háromezer karak­teres szöveges beszámolók is. A fényképeket, dokumen­tumokat az eogy@lutheran. hu címre várják, a gyűjtésnek határideje nincs, egy ember több fotót, dokumentumot is küldhet. A beérkezett anyago­kat folyamatosan közzéteszik a gyűjtemény honlapján, nyom­tatásban azonban csak a tulaj­donos engedélyével közlik. Zászkaliczky Zsuzsanna, a könyvtár egyik kurátora elmondta: a virtuális gyűjte­mény létrehozásának célja, hogy megörökítsék és hozzá­férhetővé tegyék az író és ol­vasói személyes kapcsolatának dokumentumait. Az evangéli­kus egyház áprilisban jelentet­te be, hogy az Esterházy család nekik ajándékozta az író és felesége közös családi könyv­tárát. FOTÓ: ALBERT LEVENTE Esterházy Péter Sepsiszentgyörgyön 2013 decemberében MTI-hírek alapján szerkesztette: Mózes László

Next