Igaz Szó, 1958. július-december (6. évfolyam, 7-12. szám)

1958-07-01 / 7-8. szám

FORUM Hogyan is tekinthet el D. Micu attól az összefüggéstől, amely e­­téves ítéletek és az ítéletek alapját tevő tudománytalan felfogás és­ módszer között fennáll? D. Micu megpróbálja G. Călinescu múltbeli elméleteiről „lemosni az idealista salakot“, s ebbeli igyekezetében odáig jut el, hogy magáévá teszi ezeket az elméleteket, és „hatásos kutatási eszközként“ ajánlja a tudománytalan módszert, amely miatt például G. Călinescu nemcsak régen, hanem jelenleg is képtelen megérteni a nagy Ion Luca Caragiale társadalmi szatíráinak termé­szetét, melynek lényege a burzsoá­ földesúri rend erőteljes társadalmi bírálata. Hasonlóképpen a Mi és az új barbárok című kötetben — amely­nek helytálló antimodernista beállítottságáról lapunk hasábjain ír­tunk már — Petru Dumitriu téved akkor, amikor a modernizmus le­küzdésének támogatására egy olyan könyvet hív segítségül, amely lényegében agnosztikus, nem realista művészetfelfogásra épül: G. Călinescu akadémikus, 1939-ben megjelent Esztétikai alapelvek című művét. A párt azt kívánja, hogy az idősebb nemzedékhez tartozó értel­miségiekkel szemben figyelmes magatartást tanúsítsunk; hozzá kell segítenünk őket ahhoz, hogy elsajátítsák a marxizmus-leninizmust, a leghaladóbb világnézetet, amely megtermékenyíti a gondolkozást és a művészi alkotást. Itt azonban nem passzív magatartásról van szó, hanem feléjük irányuló aktív befolyásról. Amilyen mértékben baráti gondoskodással segítenek ezeknek az idős kritikusoknak, hogy saját múltbeli alkotásukat újjáértékeljék, olyan mértékben fejleszt­hetik ki magukban azt, ami bennük értékes és haladó, s küszöbölhe­tik ki magukból azt, ami elavult és tudományellenes. Aki a dolgokat másképp állítja be, s aki a kritikai értékelést apologetikus állásponttal helyettesíti, az nem tesz jó szolgálatot ál­talában az irodalomkritikának, s még kevésbé a régi nemzedékhez tartozó kritikusoknak, hanem ellenkezőleg, megnehezíti annak érté­kelését, ami a múltban munkáikban igazán jó volt, és a legkevésbé­­sem segíti őket ahhoz, hogy nagyobb mértékben járuljanak hozzá az irodalom időszerű kérdéseihez. Másrészt meg kell mondanunk, hogy jelentkezett egy olyan ten­dencia, amely a marxista elvszerűséget a polgári kultúra által szen­tesített „tekintélyek“ előtti sznob hajbókolással helyettesítette. Per­sze, az olyan jelentős polgári kritikusok munkáiban, mint Saint Beuve, Thibaudet és mások, sok hasznos megállapítást is találha­tunk. De folytonos idézgetésük, s a rájuk való teljesen kritikában hivatkozás, egyes kritikusok számára már valamiféle önreklámo­zássá vált, mint ahogy a múltban a magánszínházak plakátjaikra­­azt írták föl, hogy a díszleteket és kosztümöket Párizsban és Bécs­­ben készítették. A polgári kritikusok és esztétikusok munkáit, ame­lyekből mi átvesszük azt, ami jó, amelyekkel szemben azonban kri­tikai az állásfoglalásunk, ilyenformán egyesek első vonalba helyez­ték és „valódi forrásműveknek“ jelentették ki. A Steaua egy str. aláírású jegyzete (megfeledkezvén egyébként teljességgel arról,.

Next