Igaz Szó, 1962. január-június (10. évfolyam, 1-6. szám)
1962-06-01 / 6. szám
ANKÉT A KRITIKÁRÓL tárgyalása például számtalan lehetőséget kínál a román nép és a magyar nemzeti kisebbség testvériségének a bemutatására. A Kacsó Vakvágányon című regényéről, Kós Károly Budai Nagy Antal című drámájáról írt cikkek, az Emil Isac harcos antinacionalista tevékenységéről, a Salamon Ernőről, Szilágyi András riportjairól szóló írások éppen úgy alkalmasak erre, mint a Korunkról szóló sok tanulmány. A román irodalmat már rég szívünkbe zártuk. Hány tanuló válogat például a Szeresd a könyvet olvasó mozgalomban azoknak az íróknak műveiből, akiket a felszabadulás után jelentettünk meg magyarul. Hosszú lenne a felsorolás! Impozáns eredménye fordításirodalmunknak Alexandrescu, Eminescu, Caragiale, Macedonski, Topîrceanu, Agîrbiceanu, Creangă, Coşbuc, Vlahuţă, Odobescu, Neculuţă, Alecsandri, Bolintineanu, Arghezi, Sadoveanu, Beniuc, Rebreanu, Salcia, Stancu, Isanos, Jebeleanu, Banuş, Preda, Barbu, Mihali stb. műveinek kiadása. A felsorolás távolról sem teljes, egy írónak több műve is megjelent, egy-egy műről átlagban 3-4 cikk látott napvilágot. Eredmény? Ki sem kell számítani, egyébként sem számokban mérhető. Mindenesetre, a megjelent könyvekről írt kritikák, recenziók nagy segítséget nyújtanak tanulónak, tanárnak egyaránt. Nagyon hasznos volt az Igaz Szó Kortárs román írók rovata — amelyet sajnos újabban hiába keresünk a folyóirat hasábjain -, de ma is nagy haszonnal lapozzuk azokat a rövid összefoglaló jellegű tanulmányokat, amelyeket például Munteanuról, Titus Popoviciról, Gulamról, Banuşról, Lovinescuról, Stancuról és másokról írtak. Nagyon sok hasznos anyagot tartalmaznak azok a lapszámok, amelyek Sadoveanuról, Galactionról, Argheziről emlékeznek meg. A lírai hangütés- nekrológokat is ügyesen fel lehet használni Cezar Petrescu, Căriil Petrescu, Gala Galaction, George Bacovia, Mihail Sadoveanu művészetének tanításához. Ugyancsak oldottságuk miatt hálásak az olyan természetű írások is, mint a Creangă viskójában, a Személyes találkozások Sadoveanuval, A Jebeleanu házaspárnál. A tanulókat sok jelentéktelennek látszó apróság érdekli. Segítségükkel jobban megtapad a lényeg. Milyen izgalmasan érdekes például az a lépésről lépésre haladó kutatómunka, amely József Attila édesapja, Iosif Aron Rista nyomában folyik, s amelyről a cikkek nem kevésbé érdekesen számoltak be! Nagyszerűen felhasználhatók a műhelytanulmányok. Szemlér arról vall, hogyan fordította Arghezit, Bözödi Galant, Jebeleanu Petőfit, Adyt, József Attilát, Porumbacu József Attilát. Érdekesek Florica Cordescu vallomásai arról, hogyan készültek el a János vitéz kitűnő illusztrációi. A kétnyelvű Eminescu, Arany, Sadoveanu éppen úgy, mint a róluk írt kritikák, igen tanulságosak. Felszabadulás utáni drámairodalmunk tanítása alkalmával a tanulókat meglepően érdeklik a színibírálatok. Az irodalomelmélet tanításánál rendkívül hasznosak azok a kritikák, amelyek például a jelenkori román esztétikai kutatásról, a tartalom és forma problémáiról, a regény kezdeteiről és a stilisztikáról szólnak. Nagyon sok példával támasztottuk alá, hogy a korszerű, napjaink követelményeinek megfelelő irodalomtanításhoz milyen óriási segítséget jelent az irodalomtanárok számára a hazai irodalomkritika és irodalomtörténet. És mégis, sok szakmabelinek hiányérzete támad — jogosan. Mert hazamegy a tanár egy dolgos munkanap után, leül az íróasztal mellé, hogy előkészüljön másnapra. Gondolatok, ötletek villannak át az agyán — és aztán összecsapja jegyzeteit, lemondva ötleteinek megvalósításáról, ment azok megvalósításához át kellene lapoznia jónéhány óriási köteg folyóiratot. S hányszor ismétlődnék ez meg! Bevallom, sokszor én is a könnyebbmegoldást választanám, ha nem lenne egy házi használatra készült bibliográfiám folyóirataink anyagából, amelyet hétről hétre kiegészítek. Az igazi megoldás azonban az lenne, ha végre, annyi terv és félbemaradt kezdeményezés, apró mutatványok után, nyomtatásban is megjelenne folyóirataink anyagának bibliográfiája, hiszen ez, amint kiderült, nemcsak a tudományos munkában, hanem az irodalomtanításban is nélkülözhetetlen.