Inainte, noiembrie 1968 (Anul 25, nr. 7362-7387)

1968-11-01 / nr. 7362

ANUL XXV NR. 7362 VINERI 1 NOIEMBRIE 1968 4 PAGINI 30 BANI NICI O PIERDERE PLANIFICATA Un imperativ economic: VALORIFICAREA RESURSELOR OGGUBTIîI si GHGLTILU La baza analizelor noastre, privind reducerea cheltuielilor de orice natură, au stat rezultatele din perioada corespunzătoare celui de-al doilea an al cincinalului, timp în care deși nivelul cheltuielilor planificate a scăzut de la 5,48 la sută la 5,44 la sută, iar planul de beneficii din activitatea de bază a fost de 152 000 lei s-au înregistrat pierderi de 225 000 lei. Acest fapt a constituit pentru noi un semnal de alarmă în sensul că experiența, unele rezultate bune ne dovedeau incon Ing. STELIAN IONESCU director întreprinderea de aprovizionare termico-materială nr. 2 Craiova testabil existența unor rezerve insuficient angajate în acțiunea de rentabilizare a activității din întreprindere. Ca urmare, nivelul cheltuielilor prevăzute pentru acest an a fost fundamentat, ținîndu-se seama de potențialul acestor resurse. In aceste împrejurări, ne-am propus, în planul financiar al anului 1968, să diminuăm cheltuielile de circulație, să asigurăm indici financiari îmbunătățiți. Pentru primele trei trimestre ale anului, perioadă la care se referă analiza de față, s-a aprobat un nivel al cheltuielilor de circulație care consemnează o reducere cu 16 la sută față de nivelul acestui indicator realizat în aceeași vreme din anul trecut. La beneficii, am propus, și s-a aprobat, să realizăm din activitatea bază 872 000 lei, respectiv de creștere de 720 000 lei. Realizarea acestor angajamente impunea o urmărire riguroasă a volumului cheltuielilor de circulație, realizarea desfacerii încasate, prin depozit și tranzit, așa încît să se ajungă cel puțin la nivelul cotelor medii de haos. Căutările noastre au urmărit raționalizarea transporturilor prin utilizarea mijloacelor pro(Continuare în pag. a III-a) D.S.A.P.C. Craiova. Un grup de sectanți de protelierul de infastalații interioare, angajați intr-un colocviu tehnic Consfătuirea energeticienilor Zilele acestea a avut loc la Întreprinderea centrală electrică și de termoficare Craiova ședința de lucru a consiliului tehnico-științific al Ministerului Energieilectrice, prilej cu care a fost analizat un amplu studiu, în trei ipoteze, prezentat de către Institutul de Studii și Proiectări Energetice București în legătură cu folosirea în scopuri de termoficare a centralei de la Craiova, obiectivele care ar urma să primească energie termică. La lucrările ședinței au participat tovarășii ing. Constantin Tudor, secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., ing. C. Vîlciu, adjunct al ministrului energiei electrice, ing. Gabriel Ciupagea, vicepreședinte al comitetului executiv al Consiliului popular județean provizoriu Dolj, ingineri specialiști din Ministerul Energiei Electrice, Direcția de sistematizare, arhitectură și proiectarea construcțiilor Craiova și alții. Studiul prezentat de către specialiștii bucureșteni s-a referit la alimentarea cu energie termică a platformei industriale din zona Cernele, a orașului Craiova și, în viitor, a complexului de sere aparținînd Unităților agricole vecine. Au fost dezbătute probleme care privesc dezvoltarea producției de energie termică la I.C.E.T. Craiova. Mesajul adresat de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Stat, corpului profesoral și studenților din institutele de învățâmînt tehnic superior din București Stimați tovarăși. Aniversarea unui secol și jumătate de la înființarea, în București, a primelor cursuri de inginerie în limba română, îmi oferă plăcutul prilej de a aduce corpului didactic, întregului tineret din învățămîntul superior tehnic, salutul cald al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Socialiste România. Inaugurarea, cu 150 de ani în urmă, a cursurilor de inginerie inițiate de Gheorghe Lazăr, eminent om de cultură și înflăcărat patriot, a reprezentat un eveniment remarcabil în istoria învățămîntului, științei și culturii noastre, în decursul existenței sale, Școala tehnică superioară din București a format zeci și zeci de promoții de ingineri. Din rîndul lor s-au ridicat memorabile figuri de savanți și profesori care, făcînd parte din pleiada intelectualilor înaintați, au jucat un rol de seamă în propășirea materială și spirituală a națiunii române, în anii socialismului, ca o expresie elocventă a grijii partidului nostru pentru dezvoltarea învățămîntului, pentru ridicarea nivelului de cultură al poporului, Școala tehnică superioară din București — cea mai importantă sursă de formare a cadrelor tehnice inginerești în toate ramurile economiei naționale — a cunoscut o puternică dezvoltare. Pentru învățămîntul tehnic superior, socialismul a însemnat o creștere considerabilă a numărului de institute și facultăți, de studenți și cadre didactice, o îmbunătățire permanentă a condițiilor de studiu și de viață ale tineretului studios. Doresc, și cu acest prilej, să exprim înalta apreciere pe care partidul și statul nostru o acordă activității rodnice, devotate a corpului profesoral care își îndeplinește îndatoririle de onoare ce-i revin, aducînd o contribuție deosebit de valoroasă la formarea celui mai ales și mai prețios produs al societății noastre, omul temeinic și multilateral pregătit — constructor al socialismului. Temeiuri de îndreptățită satisfacție ne dau tinerele vlăstare ale intelectualității tehnice, întreaga noastră studențime care se pregătește cu răspundere pentru a purta mîine, spre noi culmi, cuceririle gîndirii și creației științifice și tehnice contemporane, pentru a participa cu dăruire de sine la soluționarea problemelor complexe pe care le ridică opera de desăvîrșire a construcției socialiste. Sărbătoarea de azi constituie un prilej de a cinsti tradițiile înaintate ale învățămîntului tehnic superior din România, de a omagia actul patriotic care a pus temeliile lui și de a reliefa marile lui succese de azi. Cu sentimentul mîndriei de a fi continuatorii operei unor iluștri înaintași, dumneavoastră toți — profesori din toate generațiile și studenți — aveți înalta îndatorire de a ridica pe noi trepte tradițiile luminoase ale Școlii tehnice românești, pentru a răspunde încrederii și dragostei ce vi le poartă întregul popor, pentru a contribui mai direct, cu mai mare eficiență, la înălțarea mărețului edificiu al României socialiste. Mulțumindu-vă pentru invitația pe care mi-ați adresat-o de a lua parte la această sărbătoare, vă adresez urări de noi și mari succese, vă doresc multă sănătate, fericire și realizări însemnate în activitatea dumneavoastră închinată propășirii patriei noastre socialiste. ■ Proiectul legii de organizare și funcționare a consiliilor populare * ÎN dezbatere inim mimmimm mmmmimmiimmimiimiș Drepturile și îndatoririle și deputaților concretizează fi principiul muncii și conducerii ■ colective în aparatul de stat . GHEORGHE POPESCU președintele Consiliului popular comunal Plenița Doresc să-mi exprim, de la început, convingerea că dezbaterea largă preconizată de partid asupra proiectului legii de organizare și funcționare a consiliilor populare va contribui la perfecționarea acestui nou cadru legal pentru organele locale ale puterii de stat, în ansamblul prevederilor judicioase, științifice ale proiectului — care sintetizează experiența pozitivă acumulată de consiliile populare în noile condiții în care ele își desfășoară activitatea — mi se pare demnă de apreciat în mod deosebit creșterea rolului și răspunderii deputaților consiliilor populare, ca împuterniciți ai cetățenilor din circumscripția electorală în care au fost aleși. Aceasta exprimă pregnant democratismul organizării și funcționării consiliilor populare, baza lor largă de masă, sprijinul cetățenilor și atragerea lor tot mai activă la conducerea și rezolvarea treburilor în statul nostru. Este îndeobște cunoscut că orientarea activității deputaților asupra problemelor concrete din circumscripția lor, ancorarea nemijlocită în viața așezărilor rurale sau urbane a avut și în județul nostru înrîuriri fertile pe toate planurile, a condus la activizarea maselor de cetățeni, la participarea lor tot mai largă în soluționarea treburilor obștești. Deputații constituie în mare măsură resortul acțiunilor de rezonanță în cadrul acelei veritabile competiții cu caracter de masă pentru gospodărirea și în(continuare în pag. a III-a) Platforma a II-a a Com- = binatului chimic — Cra- = iova. = în sala A.M.C. tov = GHIȚĂ NICOLAE urmărind parametrii de = încadrare a aparatelor = în timpul verificării E "iiiiiiiiiiuinuiiiiniiiniuiiuiiiiimiiiiiHiuiuiiiiuiiiiiiiuiiiniiiiiiuiiiniiiiiiuiiiiiiiiii iiiimiiiimiiuiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiinimiiiiiiuiimiiiiinr Să deschidem la timp și să conducem cu competență învățămîntul de partid la sate Prima jumătate a lunii noiembrie este perioada în care se deschide învățămîntul de partid din mediul sătesc. începerea unui nou an de studiu în cursurile și cercurile de partid de la sate reprezintă un important eveniment în viața organizațiilor noastre de partid pentru că învățămîntul de partid ocupă un loc de seamă în activitatea partidului nostru, el fiind un mijloc deosebit de important de răspîndire a cunoștințelor politice și ideologice, de ridicare a nivelului de conștiință al membrilor de partid și al celorlalți oameni ai muncii. în acest an, în învățămîntul de partid sătesc din județul Dolj ponderea o dețin formele de învățămînt organizate, cu o propagandă și un conținut bine conturate (în total 585 cursuri și cercuri), ceea ce evidențiază preocuparea organizațiilor de partid pentru a traduce în viață indicația conducerii partidului de a nu fărîmița învățămîntul de partid în forme inferioare. Ca un aspect pozitiv în organizarea învățământului de partid la sate trebuie remarcată dublarea în acest an a numărului de cursuri, fapt care va contribui în mod substanțial la ridicarea calității expunerilor. Pornind de la considerentul că aprofundarea grave a partidului, politicii aprofunda cunoaștere a problemelor economice și de organizare a producției și a muncii în unitățile socialiste din agricultură O sarcină actuală, de răspundere au un rol deosebit de important în sporirea aportului populației sarcinilor sătești la soluționarea multiple și complexe care se pun în prezent in cooperativele agricole, in întreprinderile agricole de stat și de mecanizare a agriculturii, biroul comitetului județean de partid a indicat ca cercurile și cursurile economice să dețină un procent mai mare în ansamblul învățămîntului de partid la sate, cuprinzînd mai mult de un sfert din totalul cursanților- în fiecare comună și sat s-a constituit un cerc sau curs care studiază problemele economiei agrare. Problema esențială care se pune, încă de la deschiderea noului an de învățămînt, in fața organizațiilor de partid de la sate este aceea de a asigura învățămîntului de partid o înaltă calitate, un conținut bogat de idei, care să orienteze și să dinamizeze activitatea în toate domeniile. Grija deosebită pentru calitatea învățămîntului izvorăște din sensul, scopul și finalitatea învățămîntului de partid care are ca obiectiv central însușirea temeinică a politicii partidului de către comuniști și ceilalți oameni ai muncii în vederea mobilizării lor cu succes la realizarea îndatoririlor ce le revin în opera de desăvîrșire a construcției socialiste. în acest sens, o cerință primordială a învățămîntului de partid din mediul sătesc este ca el să se desfășoare în strînsă legătură cu viața, cu realitățile în care trăiesc și muncesc membrii de partid și ceilalți oameni ai muncii, cu realitățile României socialiste. Dar, în privința grijii pentru asigurarea calității învățămîntului trebuie să semnalăm că PATRU POPESCU director adjunct al Cabinetului județean de partid Dolj (Continuare în pag. a III-a) umilîmuuiiiniMi iiiiHiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiimiiiii tiiMniiiimiiiiimiiiimmiiiHimiiimiiiîiiniiiiiTiiiiiiiiniiînmimiimiiiiiiiiiiiiiiiitititr-. RUBRICA NOASTRĂ DE ANCHETE, SONDAJE IN COTIDIAN PE TEMIE CETĂȚENEȘTI LA VOIA HAZARDULUI?.. APROVIZIONAREA CU COMBUSTIBIL A POPULAȚIEI DE LA SATE Iarna bate la ușă. Gospodarul grijuliu își mai face încă o dată socotelile asupra celor necesare. Pe cei mai mulți locuitori ai satelor îi preocupă, între altele, și problema aprovizionării cu combustibil. De menționat că acolo unde comitetele executive ale consiliilor populare comunale au avut în atenție o astfel de problemă, rezultatele sînt dintre cele mai bune — înlăturîndu-se posibilitățile de speculă cu lemne de foc, abandonarea cetățenilor la bunul plac al pădurarului sau al unora dintre salariații incorecți care încă se mai întîlnesc la administrarea pădurilor. Preocuparea aceasta a omului chibzuit o aflăm și la președintele comitetului executiv al Consiliului popular Maglavit, tov. M. Catană . — Sînt multe sarcini pe care trebuie să le rezolvăm — ne-a mărturisit dînsul. Printre acestea stă pe prim plan și aprovizionarea cu lemne a populației. Posibilități sînt multiple. O bună parte dintre oameni lucrează la pădure, așa că ei au prioritate. Alții se aprovizionează de la depozitul de combustibil din Calafat. Desigur că aici mai trebuie depus multe lucruri la punct, pentru ca țăranul cooperator să fie deservit prompt, fără să mai fie purtat pe drumuri zile întregi. Noi avem o pădure din care punem în exploatare cîteva hectare. O parte din lemne o folosim pentru unele construcții, iar restul îl valorificăm la membrii cooperatori. Aici cred că intervenția noastră ar putea fi mai eficace. Ce se întîmplă în fond? Unii cetățeni, deși au curțile pline cu lemne, fiind poate aprovizionați pe 3—4 ani, vin totuși cu cereri pentru a li se acorda diferite cantități de lemne. Alții, de asemenea, solicită cu scopul de a specula lemnele, prin vînzarea lor la un preț mai ridicat. într-o ședință a comitetului executiv am analizat stadiul aprovizionării cu lemne a cetățenilor din comună. Am constatat că mai sînt bătrîni, văduve, femei ale căror soți își satisfac serviciul militar și alte categorii de locuitori cu posibilități restrînse. Am stabilit ca deputații, pe circumscripții electorale, să întocmească liste precise cu acești cetățeni, pentru a cunoaște care sînt cei mai îndreptățiți să beneficieze de sprijinul nostru. Consider că e o metodă bună dovedită prin faptul că aceia care încercau an de an să obțină lemne pentru a le specula n-au mai avut de astă dată acces.... Reflectînd încă la spusele primarului din Maglavit, ne oprim în comuna Giurgița. Stăm de vorbă cu mai mulți cetățeni. „La noi — intervine Gh. Mitrea — n-am primit nici un sprijin din partea consiliului popular în aprovizionarea cu lemne. Fiecare se descurcă cum poate. Cine „are trecere“ la pădurari, iar cine nu, stă în frig. Nici o decizie, nici un act nu reglementează această situație“. Același lucru ni-1 confirmă și locuitorul MATEI PACURARU (Continuare în pag. a 11-a). - MI III I IM II III 111! 111111II III 11 111 11111111111111 III 1IHIÍTII Se-ntorc tractoarele Foto: FI. Roșoga ^iiiiiiiiiiiMiiiniiiiiiiiiuiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiüimiiinmittuiiiiiiuiuuiüiüiiuifiiiiiiiimuiiiiiaiiuiiHiiiiiiifjiuiiüiiaHiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiaiiiiaiiiiiHiiiiiniiiiniiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii,^ IEEE I Ședință omagială ln cadrul manifestărilor omagiale prilejuite de împlinirea centenarului de la nașterea lui Simion Mehedinți - întemeietorul învățămîntului geografic și al geografiei moderne din România - astăzi are loc la Universitatea din Craiova o ședință de comunicări organizată sub auspiciile filialei Craiova a Societății de geografie. Vor face comunicări despre personalitatea și opera lui Simion Mehedinți, tovarășii: prof. dr. docent N. Al. Rădulescu, lector univ. G. Nimigeanu, conf. univ. N. Dramo din București și lector univ. E. Nicolaescu. La Teatrul Național din Craiova, 1, Cea de-a doua premieră Mîine seară, la orele 20, în sala Teatrului Național din Craiova, are loc cea de-a doua premieră a stagiunii cu drama „FRUNZE CARE ARD“ de Ion D. Sîrbu în premieră pe țară. Din distribuție fac parte actorii Constantin Sassu, Maria Goanță, Vladimir Nanu, Vasile Cosma, Lucian Albanezu, Smaragda Olteanu, Nae Gh. Mazilu, D. Aureliu și Emil Boroghină. Regia artistică semnată de Valentina Baloghe iar scenografia de Vasile Buz.  Concurs „Cine știe, cîștigă“ Inspectoratul județean școlar, în colaborare cu Direcția județeană C.E.C., a organizat un concurs „Cine știe, cîștigă“, pe teme C.E.C., cu prilejul ,,Săptămînii economiei“. Desfășurat în două faze - școlară și interșcolară - pe raza municipiului Craiova, concursul antrenat elevii claselor V-IX. a în prima fază au ieșit cîștigatori elevi ai școlilor nr. 4, 7 și 24. Seri a avut loc faza interșcolara. La sfîrșit au fost acordate premii.  universitatea Craiova în Cupa Balcanică Zilele acestea a avut loc o ședință a biroului Federației Române de Fotbal, prilej cu care echipa Universitatea Craiova a fost desemnată sa reprezinte fotbalul românesc în viitoarea ediție a Cupei Balcanice . în cazul în care șansele formației craiovene, pentru cucerirea titlului de campioană, vor deveni certe, subliniază ziarul „Sportul“, ea va putea fi înlocuită cu o altă echipa în această competiție balcanica.