Industria Uşoară, 1988 (Anul 39, nr. 1-12)

1988-12-01 / nr. 12

cusut — ing. Viorica Papaghiuc, ing. Pulferia Nicolaiov, ing. Ecaterina Pintilie, ing. Adela Florea — Institutul Politehnic — Iaşi. — Sistem de procedee de programare a fazelor ciclului higrotermic de finisare a confecţiilor textile — ing. Vasile Chiriac — Centrala Industriei Confecţiilor — Bucureşti. — Limite ale parametrilor de confort pentru sortimente şi structuri vestimentare cu noi particularităţi tehnologice — dr. ing. Mihai Stan, ing. Zulfer Hoblea, ing. Antoaneta Curteza — Institutul Politehnic — Iaşi. Această lucrare, referitoare la confortul produselor de îmbrăcăminte pentru femei, ca de altfel pentru toate grupele de purtători, prezintă cert interes teoretic şi aplicativ, vizînd studierea şi elucidarea unor probleme legate de procesul de transfer de căldură şi umiditate prin diferite ansambluri vestimentare, atît în condiţii de laborator, cît şi în condiţii variabile de intensitate a activităţii organismului şi pentru anumiţi parametri specifici mediului. Tehnologie chimică textilă Au fost susţinute un număr de 30 referate, evidenţiindu-se următoarele : — Uscarea unor materiale textile în cîmp electric de înaltă frecvenţă — ing. Marioara Cerschi, ing. Alexandra Grigore, ing. Gheorghe Nagy, ing. Elena Blaga, sing. Dragoş Gavrilescu, ing. Gabriela Şchiopu — Institutul de Cercetări Textile — Bucureşti. Lucrarea prezintă una din realizările Institutului de Cercetări Textile, care se referă la un model experimental pilot de instalaţie de uscare în CEIF, compusă, în principal, dintr-un generator CEIF şi uscătorul propriu-zis. S-au evidenţiat, totodată, multiplele avantaje oferite de această instalaţie. — Sinteza unor auxiliari chimici de mic tonaj pentru industria textilă — ing. Doina Bulacu — Institutul de Cercetări Textile — Bucureşti. — Posibilităţi de aplicare a efectului chemiluminiscent în finisarea chimică textilă — dr. ing. Florin Vălu, ing. Radu Cezar Dora — Institutul Politehnic — Iaşi. — Tehnici de finisare a materialelor textile prin acţiunea cîmpului magnetic — dr. ing. Florin Vălu, ing. Gheorghe Doncean — Institutul Politehnic — Iaşi. — Tehnici de finisare a materialelor textile în medii de plasmă — ing. Radu Cezar Doru, dr. ing. Florin Vălu, ing. Liliana Stoichiţescu — Institutul Politehnic — Iaşi. — Tehnologie modernă de finisare a tricoturilor tubulare bazată pe acţiunea energiei laser — dr. ing. Florin Vălu, ing. Gheorghe Doncean — Institutul Politehnic — Iaşi. Ultimele trei comunicări au suscitat în mod deosebit Interesul specialiştilor prezenţi, prin tematica abordată, şi anume prin preocupările de găsire a noi tehnici şi tehnologii de finisare a materialelor textile. Construcţia maşinilor textile Au fost expuse 15 referate care au evidenţiat realizările deosebite obţinute în domeniul construcţiei de maşini textile din filaturi, ţesătorii, tricotaje şi finisare textilă. Un interes deosebit au suscitat comunicările : — Date experimentale obţinute cu fuse textile cu ambele lagăre elastice — ing. Lucian Hanganu — Institutul Politehnic — Iaşi. — Contribuţii privind utilizarea calculatorului pentru testarea furcilor de fluier — dr. ing. Vasile Hanganu, ing. Florin Pantelimonescu, ing. Lucian Hanganu — Institutul Politehnic — Iaşi. — Alegerea unui tip nou de maşină de ţesut şi evaluarea multicriterială prin modelarea probabilistică — dr. ing. Mihai Gafiţeanu, ing. Gheorghe Bodi, ing. Ioan Turdeanu, ing. Viorel Bogdan — I.M.A.T.E.X. — Tîrgu Mureş şi stud. Radu Scrumeda — Institutul Politehnic — Iaşi. — Automatizarea unui uscător în industria textilă — ing. Francisc Koos — Institutul Politehnic — Cluj Napoca , ing. Iosif Kerekes, ing. Gheorghe Krauss —• Centrul de Cercetare Ştiinţifică şi Inginerie Tehnologică de maşini pentru Industria Uşoară — Filiala Cluj-Napoca şi ing. Petr Hegeduş — — D.J.P.T. — Cluj-Napoca Prin comunicările susţinute şi în urma discuţiilor purtate, s-a realizat un fructuos schimb de experienţă între specialiştii prezenţi, constituindu-se într-un dialog constructiv, care a asigurat succesul acestei sesiuni jubiliare de comunicări tehnico-ştiinţifice. Ing. CATALINA LUCA Institutul de Cercetări Textile Bucureşti Al X-lea Simpozion de Climatizare şi Biodeteriorare în zilele de 23 şi 24 septembrie 1988, s-a desfăşurat la Poiana Braşov al X-lea Simpozion de Climatizare şi Biodeteriorare, organizat de Institutul de Cercetare Ştiinţifică şi Inginerie Tehnologică pentru Electrotehnică — I.C.P.E. — Bucureşti, prin Laboratorul de Cercetare Protecţie Climatică şi Tehnologii specifice. La această manifestare ştiinţifică au participat specialişti din industria constructoare de maşini, industria electronică, electrotehnică, din institutele de cercetări : pielărie-încălţăminte, textile, chimice, Institutul Politehnic — Timişoara, Institutul Politehnic — Iaşi, Centrul de Cercetări Fibre Chimice — Săvineşti, Centrul de Cercetare — Rîmnicu Vîlcea, Muzeul satului — Bucureşti, Muzeul Bruckenthal — Sibiu, Muzeul Transilvaniei — Cluj-Napoca, Muzeul de Istorie — Bucureşti, întreprinderea Rulmentul — Braşov, întreprinderea de detergenţi — Timişoara etc. Lucrările simpozionului s-au desfăşurat pe două secţiuni : Secţiunea I — Climatizare Secţiunea a II-a — Biodeteriorare Lucrările secţiei a Il-a au fost conduse de Dr. biol. Ion Ioniţă — I.C.P.E. Dintre lucrările susţinute în cadrul secţiei a Il-a, un interes deosebit pentru specialiştii din industria textilă l-au prezentat următoarele : — Testarea activităţii unor salicilanilide, fungicide potenţiale pentru industria textilă — referat prezentat de chim. Lupea Alfaxenia de la Institutul Politehnic — Timişoara. în lucrare s-au evidenţiat şase derivaţi ai acidului salicilic sintetizate în cadrul Facultăţii de Tehnologie Chimică şi aplicaţi de către întreprinderea Textilă — Timişoara. Dintre cei şase derivaţi, cei mai activi s-au dovedit a fi ortometilsalicilanilida şi salicilanilida, aplicate în concentraţie de 0,4— 8,3 g/100 ml flotă, pH 7—11, grad de încărcare 55—100%, pe suporturi de bumbac 100% şi în amestec. — Agenţi cationici cu acţiune fungicidă — referat prezentat de dr. biolog Ion Ioniţă — I.C.P.E. — Bucureşti. 604NDUSTRIA USOARA — TEXTILE, TRICOTAJE. CONFECJII TEXTILE, 30. 1988, nr. 1*