Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2012 (Anul 24, nr. 5351-5402)

2012-01-31 / nr. 5367

• Pagina a 4-a • 31 ianuarie 2012 • Informația Două decenii de existenţă a Batalionului 385 Artilerie „Iancu de Hunedoara" din Garnizoana Odorheiu-Secuiesc Batalionul 385 Artilerie „Iancu de Hunedoara” din cadrul Brigăzii 61 Vânători de Munte „General Virgil Rădulescu” a sărbătorit sâmbătă împlinirea a 20 de ani de la înfiinţare. Manifestările dedicate acestui moment aniversar au avut loc în Garnizoana Odorheiu-Secuiesc. La festivităţi şi la ceremonialul militar au participat comandantul Diviziei 4 Infanterie „Gemina” (marea unitate căreia i se subordonează), general dr. Dumitru Scarlat, locţiitorul comandantului Brigăzii 61 Vânători de Munte, col. dr. Ioan Burghelea, prefectul judeţului, Ladányi László, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Harghita, Sófalvi László, cei patru foşti comandanţi ai Batalionului, precum şi reprezentanţi ai administraţiei publice locale. După introducerea Drapelului de Luptă şi intonarea Imnului de stat, serviciul religios a fost oficiat de un sobor de preoţi. Comandantul Batalionului 385 Artilerie, col. Cristian Teglaş, a evidenţiat în cuvântarea sa faptul că realizările şi experienţele pozitive din cei 20 de ani de existenţă au transformat batalionul într-una din unităţile de elită ale forţelor terestre. Totodată, acesta a amintit că pe timpul participării la misiuni din teatrele de operaţii din Irak, Afganistan, Kosovo şi Bosnia-Herţegovina, militarii unităţii au dat dovadă „de un înalt profesionalism, apreciat deopotrivă de eşaloanele superioare şi aliaţi, prin distincţiile acordate acestora”. în încheiere, comandantul Batalionului şi-a exprimat recunoştinţa pentru toţi „cei care au ostenit şi slujit sub drapelul unităţii” şi cărora li se datorează „bunul renume pe care unitatea l-a dobândit şi consolidat”. Reprezentantul Primăriei Odorheiu-Secuiesc a citit mesajul primarului municipiului, Bunta Levente, în care a subliniat, printre altele, cooperarea dintre cele două instituţii, exemplificând sprijinul acordat de Batalionul 385 Artilerie comunităţii locale în grelele momente datorate inundaţiilor. Totodată, şi-a exprimat speranţa că această colaborare să continue, iar cât mai mulţi localnici să se angajeze în cadrul unităţii. Prefectul judeţului Harghita, Ladányi László, i-a felicitat pe militarii unităţii, la acest moment aniversar, în numele Guvernului a instituţiei pe care o conduce şi în numele său personal, pentru devotamentul şi profesionalismul lor. Comandantul Diviziei 4 Infanterie „Gemina”, general dr. Dumitru Scarlat, a dat citire mesajului şefului Statului Major al Forţelor Terestre, general-maior Ioniţă Ariton. „Valoarea cea mai de preţ a unităţilor militare o reprezintă oamenii care le încadrează, iar Batalionul din care faceţi parte se poate mândri cu oameni minunaţi, cu caracter ales, buni profesionişti, animaţi de simţul datoriei şi forţa exemplului oferit de înaintaşi”, s-a arătat printre altele în mesaj, îndemnându-i totodată la perseverenţă în continuare pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin. Comandantul Batalionului, col. Cristian Teglaş a înmânat generalului dr. Dumitru Scarlat steagul de identificare al unităţii, în semn de respect şi mulţumire pentru sprijinul acordat. în cadrul evenimentului de sâmbătă, generalul dr. Dumitru Scarlat a înmânat insigna „participant la misiuni în străinătate” pil adj. Dragoş Zgăvârdici şi plt. maj. Dorel Diaconu, pentru comportare meritorie la misiunea din Afganistan. Totodată, maiorul Daniel Tudor a primit diplomă onorifică pentru 20 de ani de activitate şi rezultate meritorii, iar pentru 15 ani de activitate, maiştrii militari Liviu Crivac şi Mihai Tinică, pit. maj. Marius Băcăuanu şi Valentin Claudiu Mincă, pit. adj. Vasile Codreanu. Manifestările dedicate împlinirii a 20 de ani de existenţă a Batalionului 385 Infanterie „Iancu de Hunedoara” s-au încheiat cu prezentarea tehnicii de luptă din dotare, precum şi printr-un exerciţiu demonstrativ care a surprins ocuparea poziţiei de tragere a secţiei de artilerie. Scurt istoric al unei unităţi „plimbate” Batalionul 385 Infanterie a fost înfiinţat în 1 februarie 1992, în subordinea Brigăzii 61 Vânători de Munte, cu denumirea iniţială „Divizionul 385 Aruncătoare”, având ca primă locaţie Garnizoana Breţcu (judeţul Covasna). în anul 2000 a fost redislocat în Garnizoana Sighişoara, iar în 2004 în Garnizoana Lunca de Sus. Mai apoi, unitatea a fost mutată în actuala locaţie, Odorheiu-Secuiesc, în 2006 schimbându-şi denumirea în Batalionul 385 Artilerie, în acelaşi an fiindu-i acordată denumirea onorifică „Iancu de Hunedoara”, în 26 iunie 2008, întreaga activitate a batalionului a fost răsplătită prin înmânarea Drapelului de luptă. Un număr de 30 de militari ai unităţii au participat la misiuni în teatrele de operaţii din Irak, Afganistan, Kosovo şi Bosnia-Herţegovina. Şt. PĂTRÎNTAŞ stefanpatrintas@gmail.com Anul Caragiale I Ion Luca Caragiale - I simbol al dramaturgiei româneşti Acum 160 de ani, pornea din satul Haimanale de lângă Ploieşti, la 30 ianuarie/1 februarie 1852, astrul teatrului românesc, Ion Luca Caragiale, a cărui lumină avea să atingă nebănuite trepte ale dramaturgiei universale, odată cu trecerea timpului. Dramaturgul pleca nu de pe un tărâm arid, ci de pe unul mănos, deoarece chiar tatăl său avea să îmbrace ii haina de actor. Şi nu trebuie să uităm că cei doi unchi ai săi, Costache şi Iorgu Caragiale, au avut preocupări deosebite în domeniul teatrului, fiind actori dramatici sau conducători de trupe teatrale. Şi el se iniţiază în acest domeniu prin faptul că va frecventa cursurile de declamaţie şi mimică conduse de unchiul său, Costache Caragiale. Cu toate că ocupă diferite funcţii, pasiunea pentru teatru, mai ales, nu-l va părăsi, ci va fi completată cu dragostea faţă de scriitură şi de nobila misiune de traducător. Odată cu traducerea piesei „Roma învinsă ” de Al. Parodi îşi face intrarea şi în cercul „ Junimii” alături de Eminescu şi Slavici, care participau la cea de-a XV-a aniversare a asociaţiei literare. Despre comedia „O noapte furtunoasă” sau „Nr. 9” pe care o citeşte la intrarea în pleiada junimiştilor, mult mai târziu Iacob Negruzzi avea să-şi amintească: „în casa mea el ceti întâi şi-ntăi O noapte furtunoasă, faimoasa comedie care a făcut o revoluţie întreagă în teatrul românesc... Intr-o cnkre toţi îşi exprimară părerea că s-a ivit in sfârşit în literatura română un autor dramatic original". împletind în mod armonios toate formele de scriitură, Caragiale a fost interesat de sondarea vieţii societăţii româneşti cu structura ei, cu modul de a se comporta, de a vorbi, ticurile verbale, cu pitorescul şi limbajul ei, pe care apoi le-a zugrăvit în capodoperele sale. Unele titluri ale publicaţiilor la care a colaborat parcă au avut rolul de a predestina exigenţa viziunii dramaturgului asupra unor realităţi contemporane, pe care, printr-o tematică variată, le-a zugrăvit cu o ironie subtilă, dar şi cu o înţelegere cotidiană, creând miticismul românesc, despre care George Călinescu scria: „Mitică este bârfitor, lichea intrigant, mai mult din limbuţie, şi mistificator generos şi zăpăcit, acceptând să facă servicii fără a avea tăria să le ducă la bun sfârşit, ceea ce îl autorizează să ceară şi el servicii oricui ’. De altfel, diversitatea numelor personajelor sugerează fie ocupaţia, fie caracterul, condiţia materială, socială şi chiar etnică, realizând în literatura română adevărate tipologii, al căror comportament şi limbaj merită să fie subliniat datorită interesantului şi imensului comic al acestora. Capodoperele „ O noapte furtunoasă”, „ O scrisoare pierdută", „D-ale carnavalului”, „Năpasta", „Coru Leonida faţă cu reacţiunea", completate cu nuvelele, povestirile, schiţele şi momentele conturează în mod strălucit opera ilustrului scriitor, care s-a impus în florilegiul valorilor dramaturgiei universale. Prof. Stelian Busuioc, Grup Şcolar „Venczel József’