Informaţia Harghitei, aprilie-iunie 2013 (Anul 25, nr. 5591-5625)

2013-04-12 / nr. 5595

• Pagina a 4-a • 12 aprilie 2013 • Informația Duminica a IV-a din Postul Mare. Vindecarea tânărului (Ev. Marcu 9,17-32) „în vremea aceea a venit un om la Iisus şi, îngenunchind înaintea Lui, i-a zis: Invăţătorule, am adus la tine pe fiul meu care are duh mut. Şi oriunde-l apucă, îl zdrobeşte; şi face spume la gură şi scrâşneşte din dinţi şi înţepeneşte. Şi am rugat pe ucenicii Tăi să-l scoată dar n-au putut. Atunci El, răspunzând lor, a zis: o, neam necredincios, până când voi fi cu voi? Până când vă voi răbda pe voi? Aduceţi-l la Mine! Şi l-au adus la El. Dar duhul, văzându-L pe Iisus, îndată l-a scuturat pe copil şi acesta, căzând la pământ, se tăvălea şi spumega. Şi l-a întrebat pe tatăl copilului: câtă vreme este de când i-a venit aceasta? Iar el a răspuns: din copilărie; şi de multe ori l-a aruncat şi în foc şi în apă ca să-l piardă; şi de poţi ceva ajută-ne nouă fie-Ţi milă de noi! Iar Iisus i-a zis: de poţi crede, toate sunt cu putinţă celui ce crede. Atunci tatăl copilului a strigat cu lacrimi şi I-a zis: Cred Doamne, ajută necredinţei mele. Văzând că dă năvală poporul, Iisus a certat duhul cel necurat, zicăndu-i: duh mut şi surd Eu îţi poruncesc: ieşi afară din copil şi să nu mai intri în el. Atunci duhul, răcnind şi scuturăndu-l cu putere, a ieşit afară iar copilul a rămas ca mort, încât mulţi ziceau că a murit. Dar lisus, apucându-l de mână l-a ridicat, iar el s-a sculat în picioare. După ce a intrat lisus în casă ucenicii Săi L-au întrebat deoparte: pentru ce noi n-am putut să-l izgonim? Iar Dânsul le-a zis: acest neam de diavoli, cu nimic nu poate fi izgonit, decât numai cu rugăciune şi cu post. Ieşind apoi de acolo, treceau ei prin Galileea, iar Iisus nu voia să ştie nimeni. Căci învăţa pe ucenicii Săi şi le spunea că Fiul Omului se va da în mâinile oamenilor şi-L vor omorî; iar după ce-L vor omorî, a treia zi va învia Dar ei nu înţelegeau cuvântul şi se temeau să-L întrebe”. Sfânta Evanghelie din Duminica a IV-a din Postul Paştilor ne vorbeşte despre vindecarea de către Mântuitorul Iisus Hristos a unui tânăr lunatic. Tânărul bolnav a fost adus de tatăl său la ucenicii Domnului pentru a fi vindecat. Mântuitorul Se afla pe Muntelui Taborului, unde Şi-a arătat slava prin schimbarea la Faţă înaintea a trei dintre ucenici, iar ceilalţi ucenici îşi aşteptau învăţătorul la poalele muntelui. La apariţia Domnului Hristos, tatăl tânărului îi descrie vechimea bolii şi efectele nefaste care au pricinuit fiului său grele suferinţe. Domnul mustră necredinţa şi îndărătnicia celor prezenţi şi porunceşte să-i fie adus bolnavul. Pentru săvârşirea tămăduirii, Mântuitorul cere credinţă din partea tatălui, întrucât „toate sunt cu putinţă celui ce crede” (Mc. 9,23). Copleşit de importanţa momentului, conştient de puţina sa credinţă, dar exprimându-şi totuşi dorinţa de a crede mai puternic, acesta a exclamat: „Cred, Doamne! Ajută necredinţei mele” (Mc. 9,24). Atunci Hristos L-a vindecat pe tânărul lunatic şi L-a redat sănătos tatălui său şi comunităţii din care făcea parte. Impresionaţi de această întâmplare, ucenicii au rămas cu un semn mare de întrebare privind neputinţa lor de a izgoni demonul. Răspunsul Mântuitorului, valabil şi astăzi, a fost ,,Acest neam de demoni cu nimic nu poate ieşi, decât numai cu rugăciune şi cu post” (Mc. 9,29). Din relatarea acestei Evanghelii vedem că Hristos întăreşte credinţa tatălui şi, în ambianţa credinţei puternice şi a rugăciunii stăruitoare a părintelui, săvârşeşte minunea vindecării fiului şi a izgonirii demonului. învăţătura că demonii nu pot fi alungaţi decât cu post şi rugăciune arată că acestea din urmă întăresc credinţa, care devineîn om o legătură vie cu Dumnezeu. Credinţa adevărată dă putere virtuţilor şi atrage prezenţa lui Dumnezeu în om, iar demonii fug de această prezenţă. Credinţa este în noi de la Sfântul Botez şi o cultivăm prin împlinirea poruncilor dumnezeieşti. Urcuşul duhovnicesc ce urmează se realizează cu ajutorul harului dumnezeiesc, iar felul acesta avem o legătură vie cu Dumnezeu, ceea ce face ca în inima noastră să ne eliberăm de lătura materială a lumii. Evanghelia aceasta a fost rânduită a se citi în Duminica a IV-a din Postul Mare tocmai pentru mesajul atât de profund despre lucrarea credinţei, a rugăciunii, a postului şi a smereniei în viaţa noastră şi pentru sublinierea faptului că Christos este Cel care poate vindeca omul de patimi şi de slăbănogirile sufletului generate de lucrarea diavolului. Credinţa noastră în Hristos Dumnezeu, rugăciunea şi postul ne fac vrednici de darul Duhului Sfânt, prin care ia fiinţă în noi împărăţia lui Dumnezeu. Mântuitorul e garanţia împăcării noastre cu Dumnezeu, eliberatorul nostru din robia păcatului. El este Calea, Adevărul şi Viaţa. Preot Călin Pavel Suciu, Parohia Ortodoxă Livezi Topliţa: Festivalul de teatru şcolar Ediţia a lll-a Cea de-a lll-a ediţie a Festivalului de teatru şcolar, organizată de Primăria municipiului Topliţa, Casa municipală de cultură, Biblioteca „George Sbârcea" şi Centrul Cultural Topliţa, în colaborare cu şcolile gimnaziale şi liceele din localitate, s-a desfăşurat în săptămâna 1-5 aprilie 2013, coincizând cu săptămâna „Şcoala altfel". Sala de spectacole a Casei municipale de cultură a fost pusă la dispoziţia tuturor participanţilor, gratuit, atât la repetiţiile generale, cât şi la reprezentaţii. În prima zi (luni), în faţa unei săli arhipline, au evoluat pe scenă două unităţi de învăţământ. Festivalul a fost deschis de Şcoala Gimnazială „Andrei Şaguna", de pe Valea Topliţei şi Călimănel, coordonaţi de profesoarele Maria-Alexandra Ciubucă, Emiliana Neli Avram, Daniela Mândru şi Oana Csatlós. Elevii clasei a lll-a au prezentat „Scufiţa Roşie", cei din clasa a IV-a „Iedul cu trei capre", clasa a Vll-a „32 de premianţi" şi clasa a VI-a„Nu citeşti o carte?", „Portretul colegei de bancă", „Un şmecher la lecţie" şi „Un băiat citit”. Au urmat elevii-actori de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu", care au încântat pe cei prezenţi cu două lucrări dramatice semnate de Valeriu Butunoiu, „Veşnicie provizorie" şi „Logica rătăcirii" şi cu „OMG, bunico!... ”. Au coordonat elevii la această ediţie de teatru şcolar profesoarele Ligia Cătinean şi Cristina-Lenuţa Coşarcă, alături de bibliotecara Rodica Gal. Marţi, sub atenta coordonare a bibliotecarei Mona Laura Rosa, au evoluat în faţa publicului elevii-actori de la Liceul Teoretic „C.C. Tăslăuanu", care au prezentat „Garoafele lui Trandafir", adaptare după Tudor Muşatescu, „Justiţia română”, adaptare după I.L. Caragiale, „Aforisme”, după Tudor Muşatescu, „Căldură mare", adaptare după I.L Caragiale, „Mic dicţionar umoristic al limbii române", după Tudor Muşatescu şi un monolog, în cea de-a treia zi (miercuri) au urcat pe scenă elevii Şcolii Gimnaziale „Miron Cristea". Elevii-actori, coordonaţi de profesoarele Anda Ianoşi şi Cornelia Tamaş, de învăţătoarele Carmen Brak, Mirela Urzică şi Letiţia Mureşan şi bibliotecara Georgeta Maria Lung, au prezentat „Albă ca Zăpada" de Fraţii Grimm, „Portretul colegei de bancă" de Mircea Sântimbreanu, „Un pedagog de şcoală nouă", adaptare după I.L Caragiale, „Soacra cu trei nurori“ de Ion Creangă, „Scrisoarea a lll-a" de Mihai Eminescu, „Castravetele" de I.L. Caragiale, „Moş Ion Roată şi Unirea” de Ion Creangă, sceneta „Noul director al şcolii", „Nu citeşti o carte" de Ion Dianu şi „Un amănunt" de Mircea Sântimbreanu. Joi, scena a aparţinut elevilor de la Liceul Teoretic „Kemény János", care au prezentat piesa „Négyszögletű kerek erdő-dombodom" de Lázár Ervin. Cea de-a lll-a ediţie a Festivalului de teatru şcolar de la Topliţa s-a încheiat cu evoluţia elevilor de la Şcoala Gimnazială „Sfântu Ilie", care au prezentat „Albă ca Zăpada" de Fraţii Grimm, „Vizită", „Bubico" şi „D-l Goe" de I.L. Caragiale, „Bunicul" după Barbu Ştefănescu Delavrancea, „Doi călători" - poveste populară, „Nu citeşti o carte", „Prietenia" şi „Bucuriile şi nenorocirile notei 3". Coordonatori: profesoarele Maria Csatlós Blaga, Irina Datu, Laura Cojocar, Mariana Şipoş, Margareta Marc şi învăţătoarele Camelia Voaideş, Mărioara C. Dandu şi Georgeta Oprea-Şerban. Având experienţa a trei ediţii, poate n-ar fi rău ca începând cu ediţia a IV-a din anul 2014 toate unităţile de învăţământ participante să se orienteze din timp şi să pregătească câte o piesă reprezentativă. Organizatorii au oferit diplome şi corp, atât pentru elevi, cât şi pentru bibliotecile şcolare. VASILE G. O nouă expoziţie semnată de pictorul Moldován Zsolt O nouă expoziţie de pictură a cunoscutului artist Moldován Zsolt a fost vernisată ieri, la parterul Consiliului Judeţean Harghita. Expoziţia intitulată „Impresii din Vietnam” surprinde, în mai multe lucrări, ceea ce a simţit şi a trăit artistul în timpul unei călătorii în această îndepărtată ţară din sud-estul Asiei. „Vietnamul a fost o surpriză desăvârşită! Pleci de acasă cu imaginea aia de junglă şi bombe cu napalm şi cu scenarii din filme văzute din anii ’80, dar găseşti cu totul altceva. Am fost fascinat de chipurile oamenilor, de costume, de simplitatea vieţii... Am încercat să le surprind pe cât posibil portretele, atât prin minte, cât şi cu aparatul de fotografiat. în orice caz a fost o experienţă unică şi cred că dacă ar fi să aleg ce m-a impresionat mai mult în Vietnam aş alege oamenii”, a afirmat pictorul Moldovan Zsolt. Artistul a explicat că această colecţie de lucrări expuse cuprinde portrete, oameni în diferite momente ale vieţii de zi cu zi, porţiuni de stradă, dar şi picturi abstracte prin care se regăsesc formele, culorile şi simbolurile caracteristice ale lumii asiatice. (L.M.) Sute de elevi au participat la Bursa profesiilor Şi în acest an şcolar, la începutul lui aprilie, elevii claselor a Vll-a, a VIII-a, a Xl-a şi a Xll-a de la şcolile şi liceele din Topliţa, Gălăuţaş, Sărmaş şi Subcetate, însoţiţi de profesori şi profesori diriginţi, au participat la întâlniri cu profesionişti din diverse domenii de activitate, la Casa municipală de cultură din Topliţa, în cadrul acestora elevii au primit informaţii de interes despre ocupaţii şi profesii, privind cerinţele educaţionale pe care le impun aceste meserii, competenţele cerute în exersarea lor, sarcinile şi atribuţiile specifice, natura şi mediul muncii, salarizarea, programul de lucru, statutul oferit pe piaţa muncii, stilul de viaţă permis, posibilităţi de promovare, cererea pe piaţa muncii, relaţia cu alte profesii, precum şi aspecte legate de etica profesională. Proiectul a fost coordonat cu responsabilitate de profesorii psihologi ai instituţiilor şcolare din zona Topliţa. La sfârşitul acestei activităţi, organizatorii au reliefat faptul că impactul asupra elevilor a fost puternic, deoarece aceştia au avut posibilitatea de a afla informaţii despre mai multe profesii, de a se întâlni cu colegi de vârste apropiate de la alte şcoli, de a conştientiza importanţa procesului de orientare şcolară şi profesională ca premisă a reuşitei de a se integra socio-profesional şi de a se afirma în domeniul pentru care optează pe piaţa muncii. De remarcat faptul că Proiectul „Bursa Profesiilor” s-a desfăşurat pentru a treia oară, consecutiv, în sala de spectacole a Casei municipale din Topliţa, cu sprijinul Primăriei municipiului Topliţa şi a conducerii Casei municipale de cultură, prof. Viorica Lazăr, V. GOTEA