Informaţia Harghitei, ianuarie-martie 2020 (Anul 32, nr. 6587-6622)

2020-03-24 / nr. 6619

• Pagina a 4-a • 24 martie 2020 • Două centre comerciale din municipiu şi-au suspendat activitatea în urma Ordonanţei Militare □ Doar 12 vârstnici din Miercurea Ciuc apelează la serviciul primăriei de ajutorare cu realizarea cumpărăturilor □ Medicii stomatologi vor asigura urgenţele □ Unitatea Militară a renunţat la autobuzul pus la dispoziţie de către municipalitate □ Aproximativ 150 de persoane vor intra în şomaj tehnic urmare din pag. 1 Tot ca măsură a ordonanţei militare, medicii stomatologi şi-au sistat activitatea, dar sunt demersuri pentru a se organiza servicii pentru cazurile de urgenţă. Totodată, primarul municipiului preciza că stomatologii au solicitat să fie ajutaţi cu măşti de protecţie şi halate, comisia Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă (CLSU) fiind de acord să se ofere acest sprijin în funcţie de cadrul legal. De ieri, transportul public local de transport este sistat în proporţie de 100% După ce Unitatea Militară a decis să renunţe la autobuzul pe care municipalitatea îl punea la dispoziţie, transportul local de călători este sistat integral. Iar ca efect, spunea edilul, persoanele care ar fi deservit acest transport public local vor intra în şomaj tehnic. De asemenea, s-a luat aceeaşi măsură de intrare în şomaj tehnic şi în cazul personalului de la teatru, de la muzeu, al Ansamblului Naţional Secuiesc, din cadrul Clubului Sportiv Municipal şi de la creşe, în total, e vorba de aproximativ 150 de persoane din cadrul a cinci instituţii subordonate primăriei şi de la o societate comercială la care acţionar unic este municipiul Miercurea Ciuc. Doar 12 vârstnici apelează la serviciul primăriei pentru cumpărături Săptămâna trecută, Primăria Miercurea Ciuc a lansat un serviciu destinat persoanelor de peste 65 de ani şi care nu pot apela la ajutorul rudelor, al prietenilor ori al vecinilor pentru realizarea cumpărăturilor. Aceştia, pentru a evita cât mai mult posibil contactul cu alte persoane, pot solicita ajutorul municipalităţii. După primele două zile, s-au înscris în program 17 persoane din Miercurea Ciuc. Apoi, când au aflat că, totuşi, trebuie să plătească produsele, au mai rămas 12, cinci renunţând la serviciu. De menţionat faptul că printre cele 12 persoane se află şi o familie cu doi membri de 94, respectiv 96 de ani. Pentru asigurarea acestui serviciu, spunea Ráduly Róbert Kálmán, s-au pus la dispoziţie, momentan, două maşini care vor fi echipate cu câte un girofar galben, dar şi cu câte un abţibild, astfel ca în perioada următoare să poată fi uşor identificate de către organele de ordine de poliţie şi jandarmerie şi să le fie facilitată mişcarea în oraş. Cele două maşini vor fi conduse de către doi şoferi, alături de aceştia fiind şi câte o asistentă comunitară, întrebat dacă, conform prevederilor Ordonanţei Militare, Primăria va identifica şi va ţine evidenţa tuturor persoanelor vârstnice, de peste 65 de ani, care nu au însoţitori sau un alt ajutor, în vederea sprijinirii acestora, sau se va rezuma doar la solicitările venite din partea populaţiei. Ráduly Róbert Kálmán preciza că de săptămâna trecută, de miercuri, s-a făcut public prin toate canalele, atât numărul de telefon, cât şi adresa de Internet, astfel că „suntem ferm convinşi că majoritatea oamenilor ştiu de această măsură. Bineînţeles, asta nu înseamnă că nu trebuie să facem şi un sistem de backup. Ceea ce este important, este că noi, cu sistemul pe care îl avem cu cele două maşini şi cu colegi - putem să stăm la dispoziţie la mult mai multe persoane”. Primarul municipiului mai spunea că, din fericire, oraşul este unul mic, astfel că sunt destul de puţine persoane „despre care am putea să spunem că nu ar avea pe nimeni” - vecini, rude, prieteni, cunoştinţe - iar asta ar explica şi numărul mic, de 12 persoane, care, deocamdată, au apelat serviciul pus la dispoziţie de către primărie. LIVIU CÂMPEAN Medicul covăsnean diagnosticat cu COVID-19, urmărit penal pentru zădărnicirea combaterii bolilor Medicul ginecolog de la Spitalul Judeţean de Urgenţă din Sfântu Gheorghe, diagnosticat cu COVID-19, este urmărit penal pentru zădărnicirea combaterii bolilor, informează Parchetul de pe lângă Judecătoria Sfântu Gheorghe. Dosarul penal a fost înregistrat duminică, la scurt timp după ce autorităţile au anunţat că medicul a fost diagnosticat pozitiv, iar trei secţii ale spitalului au intrat în carantină, existând suspiciunea de contaminare a pacienţilor şi personalului medical. „în data de 22.03.2020 s-a înregistrat la Parchetul de pe lângă Judecătoria Sfântu Gheorghe un dosar penal în care s-a dispus, în aceeaşi dată, începerea urmăririi penale sub aspectul săvârşirii infracţiunii de zădărnicirea combaterii bolilor (...). Organele de cercetare au reţinut că un medic ginecolog din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă „Dr. Fogolyán Kristóf’ din municipiul Sfântu Gheorghe s-a aflat în cursul lunii martie 2020 în Austria şi, în data de 21.03.2020, a fost testat pozitiv cu virusul COVID-19, în urma verificărilor, s-a stabilit că Austria este inclusă în zonele de risc pentru care există obligaţia izolării la domiciliu la revenirea în ţară”, se arată în comunicatul Parchetului de pe lângă Judecătoria Sfântu Gheorghe. Cercetările se efectuează de Inspectoratul de Poliţie Judeţean Covasna, Poliţia municipiului Sfântu Gheorghe, sub supravegherea procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Sfântu Gheorghe. Managerul spitalului, András-Nagy Róbert, a declarat că medicul diagnosticat cu COVID-19 a acordat consultaţii medicale şi în Policlinică în perioada 8-18 martie, respectiv 10 zile. Duminică seara, conducerea spitalului a comunicat că testele COVID-19 făcute angajaţilor care lucrează la secţiile Obstetrică-ginecologie, Neonatologie şi Blocul de naşteri sunt negative. Informația Băncile din Gheorgheni, ridicate de Primărie, pentru a-i determina pe oameni să rămână în casă Zeci de bănci de pe spaţiul public din municipiul Gheorgheni au fost strânse de angajaţii Primăriei încă din zilele călduroase şi au fost depozitate la sediul societăţii de gospodărie din oraş, pentru a-i determina pe oameni să stea în casă şi să nu mai iasă la plimbare. Primarul municipiului, Nagy Zoltán, a declarat că o parte dintre bănci au fost adunate de pe spaţiul public, iar cele care erau prinse în beton au fost delimitate cu cordoane de izolare şi pe ele au fost lipite afişe prin care li se spunea oamenilor că este interzis să se aşeze. Tot la Gheorgheni, voluntarii din oraş au scris mesaje de atenţionare pe trotuarele din zonele frecventate, folosind şabloane speciale. Oamenii sunt atenţionaţi să stea acasă, pentru că în acest fel contribuie la limitarea răspândirii noului Coronavirus. De asemenea, maşina Poliţiei Locale a mers prin oraş, iar cu ajutorul unui megafon s-au transmis mesaje de atenţionare în legătură cu pandemia de COVID-19. „Măsurile acestea încep să aibă efect, lumea realizează că chiar se întâmplă ceva şi e mai bine să stea acasă”, a mai spus primarul municipiului. Suplimentare de tiraj Editura Eurocarpatica a Centrului European de Studii Covasna-Harghita anunţă editarea unui supliment de tiraj la următoarele lucrări: Ioan Lăcătuşu, Erich-Mihail Broanăr, Repere identitare româneşti din judeţele Covasna şi Harghita, ediţia a II-a, Editura Eurocarpatica, Sfântu Gheorghe, 2019, ISBN 978- 606-8685-69-4 21 x 29 cm, volum color 730 pagini, 150 lei; Ioan Lăcătuşu, Erich-Mihail Broanăr, Lăcaşuri ortodoxe din Episcopia Covasnei şi Harghitei, Editura Eurocarpatica, Sfântu Gheorghe, 2019, ISBN 978-606-8685-72- 4 24 x 22 cm, album color 106 pagini, 50 lei; loan Lăcătuşu, Florentina Teacă, Erich-Mihail Broanăr, Valori culturale româneşti din Covasna şi Harghita, Editura Eurocarpatica, Sfântu Gheorghe, 2019, ISBN 978- 606-8685-71 -7 24 x 22 cm, album color 130 pagini, 50 lei; loan Lăcătuşu, Florentina Teacă, Erich-Mihail Broanăr, Personalităţi româneşti din Covasna şi Harghita, Editura Eurocarpatica, Sfântu Gheorghe, 2019, ISBN 978-606- 8685-73-1 24 x 22 cm, album color 200 pagini, 70 lei. Lucrările pot fi cumpărate de la următoarele instituţii: Centrul Ecleziastic de Documentare „Mitropolit Nicolae Colan”, 520003, Sfântu Gheorghe, str. Mikó Imre, nr. 2, jud. Covasna, tel. 0267/31.35.34, e-mail: cohararo@yahoo.com; Muzeului Oltului şi Mureşului Superior, 530210, Miercurea Ciuc, str. Petőfi Sándor, nr. 23, jud. Harghita, tel. 0266/31.77.26, e-mail: secretariat@mncr.ro. Centrul Cultural Topliţa, 535700, Topliţa, str. Nicolae Bălcescu, nr. 55-57, jud. Harghita, tel: 0266/34.18.48, 0730/88.01.43, e-mail: arc_topl@ yahoo.com.