Izvorul, 2010 (Anul 28, nr. 31)

2010 / nr. 31

Izvorul 19 acestor societăți s-au putut citi, consulta foile apărute. Au existat condiții foarte prielnice pentru un contact direct, permanent și de mare amploare cu presa românească. Acest contact a fost profitabil pentru românii din Ungaria de azi, nu numai prin ideile puse în circulație, ci și prin limba jurnalelor și calendarelor respective. Societăți de lectură și casine au funcționat în mai multe localități ale noastre în secolele XIX-XX : Societatea de lectură (1872) - Cenadul Unguresc; Reuniunea de lectură (1885) - Otlaca; Societatea de lectură (1887) - orașulmare românesc Giula; Societatea de lectură (1889) - orașul mic românesc Giula; Societatea de lectură mixtă (1892) - Chitighaz; Reuniunea de lectură “Concordia ” (1900) - Pocei; Casinoul de lectură (1903) - Jaca; Cercul de lectură (1903) - Apateu. Aici, în cadrul acestora, s-au citit reviste și calendare, printre altele și acelea redactate și editate de D. Birățiu din Budapesta.21 Un proiect de afacere literară a lui Birăuțiu și I. L. Caragiale Dimitrie Birăuțiu a fost prieten cu mulți scriitori, care s-au perindat prin tipografia sa. Le-a publicat cărți, a întreținut cu ei corespondență și le-a dat concursul, în toate problemele legate de preocupările sale. Aș vrea să remarc că Dimitrie Birăuțiu a fost prieten și cu Ion Luca Caragiale, cu care a discutat și un proiect de a scoate, împreună, la Budapesta o revistă literară română cu titlul Momente libere. La moartea lui Caragiale, în 1912, Birăuțiu a publicat, în amintirea marelui dramaturg român, scrisori și date inedite despre planul lor, din 1910, relativ la aceasta publicație de literatură, destinată românilor din fosta monarhie. Deși nu s-a realizat, proiectul prezintă un deosebit interes pentru istoria literară și în special pentru completarea informațiilor biografice despre Caragiale. După cum am văzut din manuscrisul lui Caragiale, coperta revistei urma să aibă următoarea redactare: „Momente libere, publicație literară. Apare din două-n două duminici. Pentru tot ce privește redacția răspunde I. L. Caragiale. Budapesta, tipografia D. Birăuțiu, VII. István út 11.” De multe ori, în drum spre București Son Luca Caragiale