Jelenkor, 1990. január-június (33. évfolyam, 1-6. szám)

1990-05-01 / 5. szám - Vasasi Péter: "Kétértelműség a jelekben" (Takács Zsuzsa: Sötét és fény kora)

kritikájának rendhagyó jellege. A több tucatnyi Caragiale-kutatótól eltérően Iorgulescu irodalmon kívüli szempontokat is figyelembe vesz a nagy román klasszikus életművé­nek tanulmányozásakor. Mű és valóság állandó egymásra vonatkoztatása kitűnő alka­lom a szociológiai vagy politológiai párhuzamok megvonására. Éppen ezért Iorgulescu kísérlete messze túlmutat egy irodalomesztétikai elemzés határain. Milyenek tehát az „utazó" Iorgulescu élményei Caragiale világában? Mi az, amire „megérkezését" követően azonnal föl kell figyelnie? Mindenekelőtt egyfajta összeté­veszthetetlen emberi nyüzsgésre, no meg a fantasztikus hangzavarra, amit a nyüzsgő emberek fecsegése okoz. Iorgulescu esszéje a nagy drámaíró szócséplésben szenvedő vi­lágának kiváló „tünettana". A fecsegés, a „duma" Caragiale összes hősének egyik leg­lényegesebb jellemzője, éltető eleme. Ám ez a duma legtöbbször a kizárólagos monoló­gok formáját ölti. A „hősök", tényleges hallgatóság hiányában, létfontosságúnak tart­ják vég nélkül ismételgetni önmaguknak véleményüket a „ nap életbevágó kérdéseiről". Éppen ezért rendkívül magabiztosak, hozzáértésük „egyetemes", verbális szinten min­denre azonnali megoldást kínálnak. A fecsegés ebben a világban, teljességgel indoko­latlan vidámsággal vagy ünnepélyességgel társulva, egy vég nélküli farsang benyomá­sát kelti. Caragiale világa egy látszólag pozitív utópia színhelye, egy olyan birodalom, ahol állandóan ünnepelnek. Iorgulescu „utazásának" célja, hogy bebizonyítsa: a fecsegés, a nyüzsgés, a farsang fátyla alól minduntalan fölsejlik a leleplezett totalitárius rendszer rémisztő arca. A lát­szatnak itt nem csupán az a lényege, hogy elfedje a valóságot, hanem az is, hogy a sza­badság illúzióját keltse, s ily módon biztosítsa az ellenzékiség rafinált eszközökkel törté­nő megelőzését vagy éppenséggel az elfojtását. „A fecsegés az a terület, melyen ezek az alakok szabadságukat gyakorolhatják", s e látszat-létben a farsang nem csupán megtűrt, hanem szinte felülről „előirányzott" forma, a valóság ködösítésének hatékony eszköze. Ha „megadatott" nekik a fecsegés lehetősége, az emberek hajlamosak mindenről megfe­ledkezni. Minden „egyébről". Mircea Iorgulescu pedig azon fáradozik, hogy ügyészhez illő gyanakvásának segítségével leleplezze a látszaton túli lényeget, mely a legártatla­nabb mosolyt is oly hosszú ideje az ajkunkra fagyasztotta. (Cartea Romaneasca, 1988) VASADI PÉTER „KÉTÉRTELMŰSÉG A JELEKBEN" Takács Zsuzsa: Sötét és fény kora A szerző egyik versének címét választottuk írásunk címéül, mivel az a vélemé­nyünk, hogy könyvének, lírájának egészét és költészetének jelentés-irányait is jellemzi - némi kiegészítéssel. A szerző ezt a szót illeszti a címbe foglalt állítás után: „kétszínű­ség". Magunk nem úgy gondoljuk, hogy a kétértelműség és a kétszínűség fogalma ro­konítható, ellenkezőleg. A jelek kétértelműsége adott esetben ugyan bajt is okozhat, például a közlekedésben, de a létezés, a gondolkodás és főleg a művészet jelei annál lé­nyegre mutatóbbak, minél többértelműbbek. Ennek oka az, hogy a valóság átfoghatat­­lan, érthetetlen - minimális kifejezéssel -, ellentmondásos. Ezt, az ilyen valóságot, kép­telenség a jelek egyértelműségével érzékeltetni, illetve a lehető legegyértelműbb jeleket mutatva, leképezve és alkotva kell a jelentés lehető legtöbbértelműségét sugallnunk. Ez a célja a művészi eszköz- és alakválasztásnak, alakképzésnek, amely a látásmódból ere­dően végtelenül különböző (és újszerű) lehet. A látás és a látásmód könyörtelen belső 475

Next