Jóbarát, 1985 (19. évfolyam, 1-52. szám)
1985-08-08 / 32. szám
Gyönyörű napsütés, kellemes szellő, fenyőillat. Nyári délután a homoródfürdői táborban, A zászlórúd köré lassan gyülekeznek a táborlakók, egyesek egyenruhában, mások osztaguk programjának megfelelően öltözve. Az egyenruhásokról megtudom, hogy a szekelykeresztúri gyermekotthon itt nyaraló 110 tagú csoportja, amely izgatottan készül, hogy bemutassa művészi műsorát. Nem azért izgulnak, mert néhány rokon, felnőtt s az igazgatójuk is eljött erre a délutánra, hanem azért, mert az irodalmi és képzőművészeti alkotótábor 253 lakója, meg a különböző megyékből jött többi 400 társuk előtt kell vizsgázniuk. Egymásután peregnek a szebbnél szebb műsorszámok: szavalatok, pionírdalok, modern tánc, legényes... mígnem a műsor végén hosszas taps jutalmazza a kis művészek előadását. Bár nem értük kerestem fel a homoródfürdői tábort, mégis ezzel kellett kezdenem, mert itt mindig kialakul a barátság és a testvériség szelleme, bárhonnan is jönnek a nyaraló-pihenő gyerekek. A tábor klubjában megnézem azt a négy freskót, amelyet itt alkottak a kis festőművészek. Valóban gyönyörűek. Kettőnél még ott találom alkotóikat, amint ecsettel a kezükben végzik az utolsó simításokat. Szóba elegyedünk. — Vătăroiu Gabriela vagyok, a Piatra Neamţ-i 2-es számú iskola VI. osztályát végeztem. Freskónk négy különálló részből áll, de mindegyiken hazánk gyermekeinek boldog életét festettük meg elképzelésünknek, tudásunknak megfelelően. Az elsőn vakációzó vidám gyermekeket láthatunk; a másodikon sólymokat és pionírokat békegalambbal, majd sportoló gyermekeket, s végül játszadozó gyermekek örömteli tablóját. Rajzoló társaim: Iacob Lavinia, Limboi Anca, Haj Dana és Bálán Adina, pionírok megyéiek különböző városainak iskoláiból. Virk Szilárd Csíkszeredai pionír a Buzău gyei gyermekek freskóját így — Én is segítettem a freskó alapoztam, virágokat. Figurákat színeztem ki. A mintegy 20 négyzetméternyi falifestmény hazánk gyermekeinek békeóhaját, szabadság és függetlenség szeretetét, a világ gyermekeivel való barátság gondolatát ábrázolja, s a kidolgozásában Munteanu Cătălin elképzeléséből indultunk ki. Argentina Munteanu, a buzaui II-es iskola „Ion Andreescu“ rajzkörének vezető tanára elmondja, hogy a kör legjobb alkotásaiból számos helyi rajzkiállítást rendeztek, s a Poiana Pinului-i megyei táborban is festettek két freskót, A jövő — a gyermekeké témával. Most öt tanulójával dolgozott ezen a freskón: Rotarescu Emil, Radulescu Adriana, Dănila Mare, Gaiţă Iulian és Munteanu Cătălin pionírokkal, de besegítettek más megyékből jött gyermekek is. A suceavai rajzolók (Roanta Alina, Buzdugan Irina, Valenciuc Cristina, Floarea Bodgan és Popovici Cătălina) Dan Cornel tanár vezetésével didakamaráson vagyunk, Kolozs megyében, a nyári vakáció elején. Itteni pionírokkal beszélgetünk, mindannyian sok érdekes dolgot mondanak, persze előtérbe a vakáció kerül, de egyebek is. — Tavaly egyhetes sátortáborozáson vettünk részt — mondja Csákány János VI. osztályos osztagparancsnok —, s most a tavalyi tapasztalatokat felhasználva, komolyan készülünk az idei táborozásra. Bihar megyében a Május I fürdőhelyen vertük fel a sátrakat, s az idén is oda indulunk. Itthon, miután hazajövünk, a nyár folyamán juhászkodással foglalkozom, ebben sokat segítek szüleimnek. — Négy sátorban fogunk lakni — folytatja Hegyes Horváth Zoltán III. osztályos. — Mi szervezzük meg a táboréletet, mi főzünk, rendezzük a tábor környékét. Olyan programról gondoskodunk, hogy kellemessé, hasznossá tegyük az ott töltött tíz napot. A legfontosabb célunk tanuljunk meg jól úszni, mert itthon, a közelünkben nincs erre megfelelő víz. Hazajövetel után a méhekkel elmegyünk Dobrudzsába, ahol megismerkedünk a tengerparttal is. — Iskolánknak nagy kertje, saját megművelhető földterülete van, ahol krumplit, répát termesztünk. Most kapálnunk kell, majd ősszel begyűjtjük a termést — mondja Varga Ferenc Attila VII. osztályos. — Már idejében elkészítettük a nyári munkabeosztást, mindenki tudja, hol és mikor dolgozik. Ezenkívül közösen gyógynövényt is gyűjtünk: csipkebogyót, héricset, kökényt és galagonyát. — Sokat segítek majd otthon a szüleimnek, nemcsak a veteményesben, hanem az állatgondozásban is — veszi át a szót Jankó Sára VII osztályos osztagparancsnok. — Van tehenünk, bocink, sertésünk, számos baromfink, és öcsémmel 12 nyulat is gondozunk. De gondoskodok nagymamáról is, anyunak pedig segítek főzni, mosni, vasalni. Tessék lejegyezni ezt a tésztareceptet, hátha másoknak is kedvük lesz a nyáron kipróbálni. • Négerkocka —a kész tortalapot a következő krémmel töltöm meg: 4 tojássárgáját jól kikavarok egy vizespohár cukorral, ugyanannyi hideg tejjel feltöltöm, belekeverek egy vizespohár őrölt diót és két evőkanál lisztet. Gáztelen süni krémmé főzöm. Mikor kihűlt, a félcsomag habzásig kevert vajhoz adagolom. A tortalap lehetőleg legyen négerbarna a kakaótól. Kockára vágva tálaljuk. Tetszés szerint díszíthetjük tejszínhabbal. — Iskolánk tanulói mind átmenő jeggyel zárták a tanévet — folytatja Varró Erzsébet VII osztályos egységparancsnok. — Sok munka vár ránk ezen a nyáron is, mind az iskolában, mind a mező-Meg otthon. Táborozás után, amíg itthon vagyok, segítek szüleimnek, majd elutazom Kolozsvár-Napocára, a testvéremhez, szeretném a kicsijét dajkálni. Jó a Sári receptje, de nekem is van egy kedvenc tésztareceptem, tessék feljegyezni: físzeres pite — Hat tojás sárgáját habosra kavarunk 20 deka cukorral és 15 deka vajjal, majd belekeverünk 10 dkg puhított csokoládét vagy 3—5 evőkanál kakaót, 20 deka darált diót, ízlés szerint, porrá tört fahajat és szegfűszeget. Végül, könnyen beleforgatjuk a 6 tojás fehérjéből vert habba. Liszttel meghintett tepsibe tesszük, közepes hőfokon megsütjük. Ha kihűlt, kockára vágjuk, és tejszínhabbal díszítve tálaljuk. — Bármennyit dolgoznék ezen a nyáron, bármennyit is szórakozom majd, legkedvesebb időtöltésemről, az olvasásról, most se mondok le — állítja Dezső Erzsébet VII. osztályos osztagparancsnok. — Szeretnék elolvasni néhányat azokból az irodalmi alkotásokból is, amelyeket nyolcadikos korunkban már ismer.