Korunk 1983 (42. évfolyam)

1983 / 11. szám - GÁLL ERNŐ: A nemzeti egység eszméje Nicolae Bălcescunál

GALL ERNŐ A nemzeti egység eszméje Nicolae Balcescunál A gyulafehérvári Nagy Nemzeti Gyűlés 65. évfordulóján az Egyesülés eszmei előkészítőire emlékezve, mindenekelőtt Balcescut kell felidéznünk. Egyébként a közelmúltban a könyvpiacon megjelent több mű is serkenti ama rendkívüli tár­sadalomfilozófiai, történetírói és politikai teljesítmény méltatását, amely az ő ne­véhez fűződik. Ezek a munkák (N. Bălcescu: Opere II. Buc., 1982.; Cornelia Bodea: 1848 la Români I—II. Buc., 1982.; Documente privind revoluţia de la 1848 in Ţările Române. C. Transilvania, Buc., 1982) számos, eddig ismeretlen dokumentummal, adalékkal járulnak hozzá az 1848-as események, a Bălcescu nézeteit és tetteit meg­határozó fejlemények megvilágításához. Művei most újra kiadott II. kötetének, valamint a két másik forrásgyűjteménynek az áttanulmányozása újból csak meg­erősítheti azt a régebbi felismerést, hogy a nemzeti egység gondolatában Bălcescu egész világfelfogásának és társadalomalakító tevékenységének a vezérmotívumát ragadjuk meg. A Balcescu-életmű — túlzás nélkül állítható — páratlanságát vi­szont az a körülmény biztosítja, hogy az összes románok egyesülésének, az egysé­ges nemzeti állam megteremtésének eszméjét egy olyan — tudományosan alá­dúcolt — általános forradalmi koncepció szerves részeként fejti ki, amely meg­óvja őt mind a történelmileg napirendre került szociális kérdések elhanyagolásá­tól, mind a kelet-európai térségben fellépő más nemzeti törekvésekkel való szembe­fordulástól. Éppen ezért teljesen indokolt volt I. Tóth Zoltán véleménye, aki szerint „a havaselvei és egyben az egyetemes románság legnemesebb és leghaladóbb egyéni­ségei sorában Bălcescu [...] kétségtelenül a legdíszesebb helyek egyikét foglalja el“.­ Szélesítve a kört, még azzal a megállapítással egészíthetjük ki ezt az értéke­lést, hogy az összes közép-kelet-európai „ébresztők“ között Bălcescu volt az a nem­zeti szempontból legkevésbé elfogult, következetes, önfeláldozó forradalmár, aki­­ az elmélet és a gyakorlat egységének jegyében össze tudta kötni szűkebb pátriája társadalmi és nemzeti emancipálásának ügyét az egyetemes emberi haladás esz­ményével. Bălcescu sohasem választotta el nemzete ébresztését a humánum köve­telményétől. Mielőtt rátérnénk a nemzetről és a nemzeti egységről vallott felfogásának értelmezésére, tanulságosnak tartjuk bemutatni, miként érvényesülnek Bălcescu szemléletében és akcióiban a többi ébresztőre is jellemző gondolatok, kezdeménye­zések. A nemzeti öntudatra ébredést kezdeményező írástudók — a nemzeti nyelv és irodalom ápolása, a népművészet kincseinek értékesítése mellett — különös gon­dot fordítottak a történelmi múlt (gyakran romantikusan megszépített) felidézé­sére, a lelkesítő ősök keresésére. Képzelőerőben Bălcescu is gazdag volt, és attól sem idegenkedett, hogy nemegyszer hőseinek eszményítésével időszerű feladatokat a letűnt századokba vetítsen vissza. A múlt feltárására irányuló erőfeszítéseit, tör­ténetírói munkásságát azonban döntően a tudományos igény és színvonal, a ki­zsákmányoltak és elnyomottak létfeltételeinek, küzdelmeinek felidézésére összpon­tosuló figyelem jellemezte. A múltból ő is erőt akart meríteni a jövő meghódítá­sára, ám a szebb és jobb holnapok távlatát mindig mély társadalmi reformok bevezetéséhez kötötte. Az elődök tettei — vallotta — csak akkor válhatnak erőforrássá, ha kiemel­jük őket a feledésből, ha nem csupán fejedelmek krónikáit állítjuk össze, hanem a társadalmi intézmények, a kereskedelem és a műveltség változását, fejlődését írjuk meg az utódok épülésére. Bălcescu mindenekelőtt a katonai intézmények tanulmányozását szorgalmazta, mert újjáéledésüktől várta — feltehetően a forra­dalmi háborúk perspektívájában is — a „románok országáénak kijáró nemzetközi megbecsülést.” Ebben a szellemben kezdeményezte August Treboniu Lauriannal együtt Dacia­­történelmi okmánytárának egybegyűjtését és kiadását, hogy megmentse a meg-

Next