Korunk 2015 (III. folyam 26.)

2015 / 11. szám = Kreatív írás: Tapasztalatok és lehetőségek - Balázs Imre József: Szocreál kreatív írás? A bukaresti Mihai Eminescu Íróiskola (1950–1955) történetéről

BALÁZS IMRE JÓZSEF SZOCREÁL KREATÍV ÍRÁS? A bukaresti Mihai Eminescu íróiskola (1950-1955) történetéről A szocreál és az intézményesülés kényszerei ■ A szocialista realista irodalom, egyik lehetséges célkitűzése és olvasata szerint, arra tanítja az em­bert, hogy úgy éljen, mintha egy regény hőse volna.1 Ez a regény ráadásul egy utópikus regény, amely egy vágyott jövő fikcióját vetíti ki, ugyanak­kor azt várja a befogadótól, hogy máris jelenbeli tapasztalatként viszonyuljon hozzá - vagy leg­alábbis tegyen úgy, mintha az, amit olvas, maga a valóság volna.2 Érthető tehát, hogy az ilyen, rész­letesen belakható narratívákra jelentős igény mu­tatkozott a Kelet-Európában berendezkedőben le­vő szocialista rendszerekben. Ahhoz viszont, hogy ezek a történetek magyarul, románul, bolgá­rul és a keleti tömb többi államának nyelvén is megszülessenek, teljes kultúrák áthangolására volt szükség. Az áthangolás folyamatát legegyértelműbben intézmények történetén keresztül ragadhatjuk meg - magának a szocialista realizmusnak az elis­mertetése, egyeduralkodóvá tétele a romániai iro­dalomban új intézmények létrehozását feltételez­te. A romániai folyamatokat tekintve Lucia Dragomir az új írószövetség, az új folyóiratok és kiadók, az irodalmi körök és az irodalomoktatás rendszerét azonosítja meghatározó tényezőkként.­ A romániai irodalmi képzés elmélete és gya­korlata, ahogy a környező szocialista országokban is, arra a szovjet modellre épült, amelyet Evgeny A tanulmány az MTA Domus Hungarica Scientiarium et Artium támogatásával készült. Az iskola tanterve jól mutatja, hogy milyen típusú változásokat szerettek volna az alapítók elérni az irodalmi kánonban­­ és kiterjesztve a változások hatókörét, magában a társadalomban.m 2015/11

Next