Literatură și artă română, 1900-1901 (Anul 5)

4 459 UN VEAC DE CERCETĂRI ARCHEOLOGICE Tot de domeniul archeologiei ţin şi descoperirile epigrafice şi de aceea nu le-am menţionat aiurea. La noi însă, pentru că această ramură a archeologiei a fost introdusă numai de câţiva ani, sunt dator ca,in istoricul ce fac mersului archeologiei în ţara românească, să mă opresc câteva clipe şi asupra ştiinţei epigrafice. Graţie D-lui Tocilescu, azi avem o destul de mare serie de inscripţiuni, toate interpretate exact şi care aruncă o vie lumină asupra istoriei oraşelor greceşti de la Marea Neagră şi a provincielor Moesia şi Dacia. Intr’adever, ca să ne ocupăm numai de epigrafia latină, ce am putea cunoaşte despre istoria provinciilor, despre administraţiune, despre viaţa publică şi privată, mai ales despre istoria armatei, dacă izvoarele epigrafice n’ar veni ca să umple lacunele ce ne lasă fintânele literare ? Ce se putea şti despre administraţiunea romană în primii secolî ai principatului lui August, din codicele Theodosian, care e bun pentru timpul său, iar nu pentru timpii anteriori ? Ce ne spun istoricii romani, fie chiar un Tacit, despre viaţa municipiilor, despre acea exuberanţă de forţe care a făcut ca imperiul roman să-şi desăvîrşească opera sa civilizatoare în toată lumea cunoscută de antici? D. Tocilescu a izbutit să adune in Muzeul din Bucureşti peste 600 monumente epigrafice relative la Tomis, Callatis, Istropolis, Troesmis, Tropaeum Trajani, oraşe de pe malul drept al Dunărei. Inscripţii preţioase a desgropat d-sa şi în ruinile din Oltenia. Inscripţiunile greceşti d-sa le-a publicat în Archaelogisch-Epigraphische Mittheilungen, Viena, iar o parte din cele latineşti în Revista d-sale de istorie, archeologie și filozofie și în Tinerimea Românăd). Mo- *) Inscripțiunea unei Thrase a lui Dionysos *) A se vedea »Fouillcs et recherches archéologiques en Roumanie« par Gr. G. Tocilesco, mémoire présenté á 1’Académie frangaise, precum şi opera Adam-Klissi de Gr. G. Tocilescu.