Lumea, iulie-decembrie 1965 (Anul 3, nr. 27-52)

1965-07-22 / nr. 30

nează : „In discuţiile în legătură cu toate documentele Congresului se distinge aprobarea largă a metodei industrializării socialiste, pe care a ales-o România — dezvoltarea cu precădere a ramurilor de bază ale industriei grele, ca bază pentru creşterea continuă a întregii economii naţionale, menţinerea ritmului înalt actual al industrializării“. Intr-o corespondenţă din Bucureşti a ziarului Rude Pravo se spune : „România consideră dezvoltarea în continuare a relaţiilor frăţeşti cu toate ţările socialiste un angajament al său internaţionalist, o contribuţie a sa la întărirea unităţii şi coeziunii sistemului socialist mondial. România va dezvolta în continuare relaţii cu toate celelalte ţări, în spiritul coexistenţei paşnice, pe baza principiilor suveranităţii, independenţei naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului în treburile interne şi a avantajului reciproc“. Redînd extrase din raportul C.C. al P.C.R., prezentat Congresului de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi scoţînd în evidenţă succesele obţinute în industrializarea socialistă a României, ziarul Trybuna Luciu, organ al C.C. al Partidului Muncitoresc Unit Polonez, citează aprecierile cu privire la politica externă a ţării noastre şi la activitatea P.C.R. în relaţiile cu alte partide comuniste şi muncitoreşti, subliniind poziţia Partidului Comunist Român în ce priveşte modul în care trebuie rezolvate problemele care se ridică în dezvoltarea acestor relaţii. Ziarul Nepszabadsag din R. P. Ungară a publicat extrase din Raportul prezentat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în care se relevă marile înfăptuiri ale oamenilor muncii din România şi perspectivele ţării, activitatea internaţională a P.C.R. şi aportul României ca factor activ al vieţii internaţionale. Ziarul Magyar Nemzet arată că „sub toate aspectele, Congresul constituie o etapă esenţială, importantă în întreaga dezvoltare a României. Congresul va constitui o importantă piatră de hotar şi în viaţa partidului. Totodată, scrie ziarul, perioada care a trecut de la ultimul Congres a adus o creştere şi o întărire fără precedent a rândurilor partidului“. Intr-o corespondenţă din Bucureşti, ziarul iugoslav Borba , după ce se ocupă de realizările dezvoltării economice a României — scrie referitor la poziţia internaţională a P.C.R. că, în prezenţa reprezentanţilor mişcării muncitoreşti internaţionale, „tovarăşul Ceauşescu a expus poziţii care au fost aplaudate de către delegaţiile şi oaspeţii prezenţi. In fond acestea sunt poziţiile expuse în Declaraţia Plenarei C.C. al P.M.R. din anul trecut“. Revista Komunist, organul Uniunii Comuniştilor din Iugoslavia, relevă : Congresul P.C.R. „are ca sarcină să examineze şi să aprobe în primul rînd politica viitoarei dezvoltări economice a ţării. Caracteristica principală a acestui program o constituie eforturile de a se menţine în continuare ritmul rapid al dezvoltării economice“. Ziarul iugoslav Politika publică, la rîndul său, o corespondenţă a trimisului special consacrată lucrărilor Congresului P.C.R. în care se spune : „Acest eveniment are o importanţă deosebită în viaţa politică a României. De aceea sunt de aşteptat şi rezultate care, în viaţa partidului şi în dezvoltarea ţării, vor avea o importanţă istorică“.. In mesajul de felicitări al preşedintelui Ho Si Min adresat Congresului al IX-lea al P.C.R. se afirmă: „Partidele şi popoarele noastre sînt legate printr-o veche şi strînsă prietenie. In lupta lui de salvare naţională împotriva S.U.A., poporul vietnamez s-a bucurat de simpatia şi sprijinul partidului, guvernului şi poporului român frate. Ne folosim de acest prilej pentru a vă exprima sincere mulţumiri“. Cotidianele albaneze Zeri i Popullit şi Bashkimi au publicat informaţii despre deschiderea şi desfăşurarea lucrărilor celui de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. Zeri i Popullit scrie despre atmosfera de muncă entuziastă din întreaga ţară, despre intrarea în funcţiune a unor noi obiective industriale în cinstea Congresului. în coloanele presei din ţările capitaliste au apărut zeci şi zeci de articole, comentarii şi corespondenţe consacrate Congresului, în care sunt recunoscute activitatea creatoare şi realizările poporului român în construcţia paşnică, succesele dobîndite sub conducerea şi pe baza programului ştiinţific elaborat de partidul comuniştilor. L’Unita, organul Partidului Comunist Italian, publică o corespondenţă semnată de corespondentul ziarului la Bucureşti, Sergio Mugnai. Autorul scrie că „prin votul exprimat de 1500 de delegaţi, P.M.R. devine P.C.R.“. După ce se arată că la lucrări participă şi reprezentanţi din partea a 57 de partide comuniste şi muncitoreşti, în corespondenţă se afirmă că raportul prezentat de tovarăşul Ceauşescu a scos în relief transformările profunde din ultimii ani în economia României, în structura socială şi în viaţa oamenilor muncii, precum şi „triumful deplin al socialismului la oraşe şi sate, lichidarea exploatării omului de către om, factorii care constituie cea mai mare victorie a politicii partidului“. Raportul, se arată în continuare, în corespondenţă, subliniază faptul că România va continua să dezvolte colaborarea multilaterală cu ţările membre ale C.A.E.R., cu toate ţările socialiste şi, în general, cu toate statele, indiferent de orînduirea lor socială, pe baza avantajului reciproc. In corespondenţă se subliniază atitudinea P.C.R. de condamnare fermă a intervenţiei americane în Vietnam. „România înfăptuieşte o politică externă de pace, de dezvoltare a colaborării între popoare, se pronunţă pentru universalitatea O.N.U. şi pentru restabilirea drepturilor legitime ale Chinei populare, pentru dezarmare, pentru crearea zonelor denuclearizate, pentru interzicerea necondiţionată a folosirii armelor atomice şi pentru distrugerea stocurilor existente, pentru lichidarea blocurilor şi bazelor militare şi pentru retragerea tuturor trupelor de pe teritoriile străine, pentru încheierea tratatului de pace german, pornind de la recunoaşterea realităţii istorice a existenţei celor două state germane“. Postul de radio Roma informa luni seara : „Atenţia internaţională este îndreptată spre Bucureşti, unde se desfăşoară Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, care examinează Directivele economice, politice şi ideologice ce vor sta la baza activităţii acestui regim comunist“. Intr-un amplu articol, ziarul italian Paese Sera subliniază „continuitatea oamenilor, continuitatea politicii şi continuitatea dezvoltării economice fără salturi a României care nu are nici tendinţe şi nici formule de plan fanteziste“. După ce reproduce o serie de cifre în legătură cu dezvoltarea economică a ţării noastre din ultimii ani şi cu prevederile pentru perioada 1966—1970, autorul articolului scrie : „După cum se vede, obiectivul de a atinge un stadiu de dezvoltare industrială modernă şi la un înalt nivel continuă să se afle pe primul plan. Este asigurată, de asemenea, continuitatea unei linii care tinde să ducă România la un nivel egal cu ţările cele mai avansate". Sub titlul „Prima hotărîre a Congresului de la Bucureşti: Partidul Muncitoresc Român îşi reia numele de Partid Comunist“, ziarul L’Humanité organ al C.C. al Partidului Comunist Francez, relatează despre lucrările Congresului referindu-se la numărul delegaţilor şi invitaţilor din ţară şi străinătate şi la schimbarea denumirii partidului. L’Humanité scrie că Congresul a păstrat un minut de reculegere în memoria lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Referindu-se la acea parte din Raportul tovarăşului Ceauşescu, care se ocupă de situaţia din mişcarea comunistă şi muncitorească internaţională, ziarul citează următorul pasaj : „Avem convingerea de nezdruncinat că ceea ce uneşte partidele comuniste — ideologia comună, unitatea de ţeluri şi de interese, lupta comună, misiunea istorică unică — reprezintă esenţialul şi trebuie să precumpănească asupra oricăror deosebiri de vederi“. Vorbitorul, scrie ziarul, a condamnat hotărît agresiunea americană în Vietnam şi intervenţia în Santo Domingo. Poporul român, a spus el, „şi-a exprimat şi îşi exprimă deplina solidaritate cu cauza dreaptă a poporului vietnamez“. „Cel de-al IX-lea Congres al P.C.R. va fi considerat fără îndoială, scrie ziarul Le Monde, printre marile evenimente ale anului. Analele mişcării comuniste mondiale cunosc puţine documente atît de sobre şi clare ca Proiectul Directivelor Congresului, elaborat de Comitetul Central al partidului în legătură cu dezvoltarea economiei României în cursul noului plan cincinal. 6