Lupta Moldovei, ianuarie-martie 1950 (Anul 6, nr. 1063-1136)

1950-02-02 / nr. 1087

Avântul puternic al mișcăril ar. eliberare națională din țările coloniale și dependente** Una dintre trăsăturile caracteristice ale situației internaționale de astăzi este amploarea fără seamăn a luptei revoluționarie a popoarelor din țările coloniale și dependente. Această luptă este în multe țări o luptă armată, la care participiă, sute de milioane de oameni ai muncii din țările Orientului. Proporțiile și caracterul acestei lupte, condusă de clasa muncitoare și partidele comuniste, dovedesc că popoarele din țările coloniale și dependente au pășit fetim pe calea revoluției, împotriva robiei coloniale, pentru eliberarea ‘națională. ’ i J Puternicul avânt al luptei revoluționare de eliberare din țările dependente și coloniale în perioada de după război a zguduit din temelii întregul sistem al imperialismului mondial își dovedește că popoairete din colonii nu mai vor sa trăiască ca până acum, iar clasele dominante din metropole nu mai pot conduce coloniile ca până acum. Marea Revoluție Socialistă din Octombrie a trezit energia revoluționară a masselor subjugate din țările coloniale, a legat lupta lor, pentru libertate și independență națională de lupta revoluționară a oamenilor muncii din toate țările și a deschis astfel drumul către eliberarea acestor masse. Politica națională -leninist-stalinistă, victoria socialismului în URSS, care a transformat popoarele odinioară asuprite din regiunile periferice ale Rusiei în națiuni socialiste egale în drepturi, făcând parte astăzi din puternica familie frățească a popoarelor sovietice, au fost și un puternic stimulent1 și un sprijin al popoarelor coloniale și dependente în lupta lor impotriva robiei coloniale și imperialiste. Victoriosul război popular de eliberare împotriva fascismului, război în fruntea căruia a stat Uniunea Sovietică, zdrobirea imperialismului german și japonez, precum și slăbirea considerabilă a unor puteri coloniale dn Anglia, Franța, Italia, Olanda, Belgia, au creat condiții favorabile pentru lupta și victoria mișcării de eliberare națională din țările coloniale și dependente. L :i . Statornicirea regimului de democrație populară în țările Europei centrale și de Sud-Est, creșterea forței politice și economice a URSS și a țărilor de democrație populară, lupta hotărîta și consecventă a lagărului democratic, în frunte cu URSS, împotriva imperialismului american și englez, principalul sugrumător al libertății popoarelor coloniale, au provocat, și nu puteau să nu provoace, slăbirea întregului sistem imperialist, dând astfel un ajutor hotăritor popoarelor coloniale în lupta lor pentru libertate și independență națională. O dovadă elocventă a avântului luptei de eliberare națională, a triumfului învățăturii leninist-staliniste despre strategia și tactica partidelor comuniste, care conduc această luptă, este victoria istorică, de importanță universală, a poporului chinez asupra forțelor unite ale Kuomintangului reacționar și ale imperialismului american. Victoria poporului chinez contribue în mare măsură la intensificarea luptei de eliberare națională din țările coloniale și dependente. j J•'.[1]‘ • ji ji j Analizând condițiile victoriei revoluției populare chineze, Liu Șao-Tsi, vice-președintele Federației Sindicale Mondiale, în discursul ținut la Conferința de la Peking sindicatelor, din țările Asiei și a Oceaniei a spus: „Calea aleasă de poporul chinez.... este calea pe care trebue s’o urmeze papioanele din multe țări coloniale și semicoloniale în lupta pentru cucerirea independenței lor naționale și a democrii.) Articol de fond apărut în „Pentru pace trainica, pentru democrație populară’Nr. 4(64) țiri populare”. Experiența victorioasei lupte de eliberare națională a poporului chinez ne arată că clasa muncitoare trebue să se unească cu toată clasele, partidele, grupările și organizațiile care vor să lupte împotriva imperialiștilor și a silugilor lor și să creezeun larg front național unic, în fruntea căruia să stea clasa muncitoare și avantgarda ei, partidul comunist, care este înarmat cu teoria marxist-leninistă, care posedă arta strategiei și tacticii revoluționare, care introduce spiritul intransigenței revoluționare față de dușmanii poporului, spiritul de organizare și de disciplină proletară în mișcarea populară de massă. O condiție hotărîtoare a victoriei luptei de exterare națională este crearea a^1nor armate populare de eliberare, sub conducerea partidului comunist, atunci când se creează condițiile interne necesare pentru aceasta. Lupta armată, după cum arată experiența din China, Viet Nam, Malaya și alte țări, devine acum principala formă a mișcării de eliberare națională din multe țări coloniale și dependente. In Viet Nam poporul înarmat a lucrat de sub jugul imperialiștilor francezi 90 la sută din teritoriul țării sale. Armata franceză, de 150.000 de oameni, aflată în această țară se teme să iasă din orașele ocupate de ea careau fost izolate de forțele armate ale Republicii Viet Nam. In Coreea de Sud, partizanii creează condiții insuportabile polițiștilor marionetei americane L.-Sân Man. In Malaya o armată engleză de 120.000 de oameni s-a împotmolit în încercarea infructuoasă de a distruge armata populară de eliberare națională din Malaya. In Filipine, colonia americană „model”, partizanii duc o luptă energică împotriva guvernului marionetă Quirho. In Indonezia, forțele patriotice luptă împotriva trupelor olandeze unite cu forțele quislingului Hatta. Jumătate din Birmania se află în mâinele poporului, care luptă cu arma în piană împotriva agenturii imperialiste britanice. Mișcarea de eliberare națională din țările Americii latine, ale Africei și ale Orientului apropiat ia o amploare tot mai mare. • Mișcarea de massă a popoarelor din colonii și semicolonii, care s-a desfășurat după război și care se transformă în luptă armată, a silit pe imperialiștii britanici să recurgă la o retragere tactică. Indiei i-a fost acordată o independență falsificată, fictivă. Interesele imperialismului britanic au rămas „sacre și inviolabile”. Mounthbattenii s-au dus, imperialismul englez a rămas și ca o caracatiță continuă să țină strâns india în mâinile sale sângeroase. έn aceste condiții, sarcina comuniștilor indieni, care se sprijină pe experiența mișcării de eliberare națională din China și din alte țări,constă firește în aceea de a întări alianța clasei muncitoare cu întreaga țărănime, de a lupta pentru înfăptuirea reformei agrare, care este extrem de necesară, și de a uni ț— pe baza luptei comune pentru libertate și independența națională a patriei lor împotriva imperialiștilor anglo-americani, care o asupresc, și împotriva marii burghezii reacționare și a feudalilor care colaborează cu ei, ■— toate clasele, partidele, grupurile și organizațiile care vor să apere independența națională și libertatea Indiei. și. Victoria revoluției în China și avântul luptei de eliberare națională în colonii provoacă turbarea imperialiștilor, care depun sforțări disperate pentru a-și consolida dominația în colonii. Ar fi greșit să subapreciem această activitate febrilă a imperialiștilor, care suferă înfrângeri. Partidele comuniste, organi— continuare în pag. 4-a — Proletari din toata (irili, MIMif ORG/3N #fl_ COMITATULUI JUCMN P.M.R. îfl$l $| ftL COMITETULUI PRQVID OQlU JUDET03N $1 ORĂȘENESC Joi 2 Februarie 1950 j Anul V Nr. 1087 4 pagini 4 lei O importanță realizare la fabrica „Victoria“ Pătrunși de importanța sarcinilor față de noul Plan, maiștrii fabricii Victoria, sunt hotărîți ca prin inovații și raționalizări sa ajute pe muncitori în munca de îndeplinire a normelor. Astfel, mecanicul Tarnoschi Ioșii de la atelierul întreprinderii văzând că, confecționarea arcurilor de la mașinile Lessona durează cel puțin jumătate de oră de fiecare arc, a luat hotărîrea de a contribui îa reducerea timpilor morți, care împiedică într'o bună măsură producția. Folosind materiale vechi a confecționat un dispozitiv compus din 4 matrițe cu ajutorul cărora arcurile vor putea fi confecționate în orice moment. La proba făcută s-a constatat că cu ajutorul acestui dispozitiv se pot face 80 până la 100 de arcuri în 8 ore. Mecanicul a depus inovația sa la magazia de materiale, pentru uzul întreprinderii. BÂRZA AURICA coresp. Preocuparea oamenilor muncii de a găsi noul metode de lucru, metode care sa ușureze eforturile fizice și in acelaș timp să mărească productivitatea muncii, se extinde tot mai mult In lupta pentru realizarea și depășirea noului Plan de Stat. Astfel, la Atelierele RATA Iov, Rădulescu Neculai, cu sprijinul organizației de Partid a construit o matriță cu care confecționează chei pentru contact la camioanele ZIS. Cu ajutorul acestei matrițe o cheie pentru contact la camioanele ZIS poate fi confecționată numai la 33 secunde un loc de o oră și 30 minute cum era pănă acum, mărindu-se astfel producția și productivitatea muncii de 163 ori. La Atelierele R. A. T. A Confecționarea unei matrițe care mărește producția și productivitatea muncii de 163 ori Organizarea brigăzilor după metoda sovietică la exploatările forestiere ale IPEI L Iași Pentru sporirea productivității muncii, s’au infiintat brigăzi la exploatările forestiere, după metoda sovietică. Prin acest nou procedeu, in care arborii doboriți trec imediat prin toate operațiile pănă la faza buștean sau metru ster, productivitatea muncii sporește pănă la 200 la sută față de vechiul sistem individual, după care un om făcea toate operațiile. In cursul lunii Ianuarie a activat in sectorul 1PE1L Iași, o echipă compusă din iov. Max Gluckstern, tehnician de la IPEIL și tov. Ianovici Marcu din partea Uniunii Sindicatelor Semnforestier. Echipa face instructaj pe teren cu tehnicienii și muncitorii și pănă in prezent au fost organizate 6 brigăzi de căte 12 oameni in județul Baia, la sectoarele Bogdaneșa și Dolhasca și 2 brigăzi la sectorul Podul Iloaei jud. Iași. In programul echipei sunt prevăzute : înființarea de brigăzi in județul Baia și extinderea celor existente de la Dolhasca și Hărlău-Pd. Iloaei. La 28 Ianuarie a avut loc la Sectorul WEIL Iași, o consfătuire a echipei cu tehnicienii de pe teren din jud. Iași, pentru ca aceștia să poată trece după aceea la organizarea brigăzilor in acest județ. Odată cu introducerea acestei nouă metoda, care in URSS a dat rezultate foarte bune, se iau măsuri pentru îmbunătățirea traiului muncitorilor. Totodată, muncitorii au posibilitatea de a-și ridica nivelul profesional, politic și cultural. POCHILSRI T. coresp, Reportaj extern POPOARELE LUPTA PENTRU PACE lupta pentru o pace trainică și îndelungată, pentru organizarea SI UNIREA TOT MAI STRĂNSĂ A FORȚELOR PĂCII ÎMPOTRIVA FORȚELOR RĂZBOIULUI, TREBUE SĂ OCUPE IN MOMENTUL DE FATĂ LOCUL CENTRAL IN ÎNTREAGA ACTIVITATE A PARTIDELOR COMUNISTE ȘI A ORGANIZAȚIILOR DEMOCRATICE“.’ „ . Această sarcină pusă în fața luptatorilor pentru pace din întreaga lume de către consfătuirea Biroului Informativ din Noembrie 1949, se transformă tot mai mult în realitate. Oamenii cinstiți din toate țările, conduși de fruntașii luptei pentru pace și pentru drepturile muncitorilor, comuniștii, se unesc tot mai mult în jurul lozincilor de luptă impotriva ațâțătorilor la război. Lupta pentru pace in Franța ia forme tot mai active. Campania împotriva războiului din Vietnam a luat proporții de massă. Zilnic au loc gree in toate orașele, un semn de protest impotriva continuării războiului colnial. Acțiunea docherilor și muncitorilor din transporturi de a nu descărca sau transporta material de război trimis de americani — a devenit o mișcare a mafselor. In toate porturile principale din Franța docherii refuză să descarce armamentul american. Cu toate amenințările guvernului, muncitorii feroviari continuă să saboteze transportul armamentului destinat trupelor coloniale din Vietnam. În toate porturile din Olanda și Italia, mișcarea docherilor pentru pace a luat de asemenea mari proporții. Recent docherii din Amsterdam și Rotterdam (Olanda) și cei din porturile italiene Genua și Savona au refuzat să descarce materialul de război Venit din Statele Unite. Manifestațiile pentru pace In toate țările capitaliste, adunările și manifestațiile în care oameni muncii își exprima munca hotărît dorința de pace, se înmulțesc. De curând a avut loc la Oslo Norvegia un mare meeting al partizanilor păcii, care au protestat împotriva militarizării țării. In statul Israel, vizita ațâțătorului la război american Morgenthau, a deslânțuit indignarea masselor care sunt exploatate de monopoliștii din W 11 Street cu concursul guvernului Ben Gurion. Populația Ierusalimului a manifestat în mare număr împotriva prezenței lui Morgenthau și a politicii lui Ben Gurion de transformare a țării In Instrument al scopurilor agresive ale Statelor Unite. Apelul pentu pacea lumii trimis de Comitetul Congresului Mondial al Partizanilor Păcii tuturor parlamentelor și adunărilor alese a avut un mare răsunet. Luptătorii pentru pace își însușesc revendicările proclamate de apel, își intensifică acțiunile pentru a sili guvernele capitaliste să țină seama de aceste revendicări. In țările de democrație populară lupta pentru construirea socialismului este încununată de noi succese, mărturie a trăiniciei regimului de democrație populară și a voinței popoarelor din aceste țâri de a-și construi o viață nouă. Dar popoarele care și-au luat soarta in propriile lor mâini nu uită că lupta pentru pace rămâne sarccina lor de frunte. In toate țările de democrație populară au loc întruniri in care oamenii muncii aderă cu entuziasm la apelul Comitetului Congresui Mondial al Partizanior Păcii. In sesiunea din 26 27 Ianuarie a Marii Adunări Naționale a R.P.R. a fost aprobat în unanimitate acest apel. In momentul în care lupta pentru pace se intensfică, apelul Congresului Mondial al Partizanilor Păcii constitue un îndreptar al luptei oamenilor muncii din țara noastră în frontul larg al păcii. Prin această luptă dârză, poporul nostru muncitor va realiza sarcina vitală de organizare și unire a popoarelor împotriva forțelor negre ale războiului.In numele vieții și libertății In numărul de azi : 1 Pag. II-a De vorbă cu corespondenții noștri Pag. Ill-a Grija față de om, sarcină de bază a personalului medical CFR S3 Lucrările plenarei CC al CGM Pag. IV-a Luni după amiaza au avut loc în facultățile și căminele studențești din orașul nostru, adunări prin care studenții au cerut excluderea reprezentanților titoiști ai studenților iugoslavi, din Uniunea Internațională a Studenților. La Căminul studențesc ,Dr. Bagdasar" a vorbit tov. Cerna Paul din anul V Medicină generală. Acesta a demascat poziția trădătoare luată de reprezentanții titoiști din UIS care au Încetat de a mai fi de fapt reprezentanți ai studenților iugoslavi. Tov. Filip Ioan din an. II Medicină care și-a exprimat indignarea față de poziția trădătoare a reprezentanților iugoslavi, din UIS. La sfârșit a fost adoptată o moțiune adresată CC al UTM prin care studenții mediciniști cer ca aceste elemente titoiste să fie excluse din UIS cu ocazia sesiunii comitetului executiv al UIS care va avea loc la Londra. Adunări asemănătoare au avut loc și in celelalte facultăți și cămine studențești din orașul nostru. In cadrul unor adunări Studenții ieșeni au cerut extinderea reprezentanților titoiști din D. I. s. Bugetul general al R.P.R. pe anul 1950 Bugetul general al R. P. R pe anul 1950, votat săptămâna trecută in sesiunea Marii Adunări Naționale, a fost Întocmit pe baza rezultatelor primului nostru Plan de Stat, oglindind totodată și rezultatele excelente înregistrate in primul an al unei politici noi financiare determinate de raporturile de clasă specifice condițiunilor trecerii de la capitalism la socialism. Spre deosebire de anii trecuți, când bugetul reprezenta o lege birocratică,alcătuită fără a se ține seama de realitățile de pe teren, de necesitățile oamenilor muncii, bugetul pe anul 1949 și cel pe 1959 au fost întocmite in spiritul politicii luptei de clasa a Partidului, reprezentând cauza întregului popor. In mintea fiecărui om al muncii stărite »cum impresionantele cifra ale capitolelor din buget care «o ocupă de om, de viața lui cea plină de perspectivele nouă unui trai îmbelșugat. Principalul obiectiv al Bugetului pe anul 1950 este crearea condițiunilor favorabile pentru realizarea și depășirea Planului de Stat In acest scop au rute 131 miliarde fost prevălei reprentând 37,5 la sută din buget necesare desvoltării triei socialiste, pentru indusconstruirea de noi fabrici, uzine, etc. cât și pentru modernizarea agriculturii. Bugetul prevede deasemeni 87 miliarde lei— 24,8 la sută din Buget— pentru intensificarea acțiunii social— culturale. Aceste cifre sunt edificatoare. Ele sunt oglinda via a muncii întregului popor, a luptei hotărite pentru construirea Socialismului. Bugetul general pe 1950, reprezintă dorința vie a oamenilor muncii de a-și făuri sub conducerea Partidului, o viață fericită și luminoasă ; el în mod limpede concretizează lupta hotârîtă pentru pace. Pe drept cuvânt Bugetul general al RPR pe 1950 este un buget al păcii. Există o deosebire ca de la cer la pământ între bugetul votat săptămâna trecuta da Marea noastră Adunare Națională si bugetul unei țări măcinate de putregaiul imperialist. Iată o cifră edificatoare Ju bugetul Statelor Unite alocațiile pentru război reprezintă ?1 la sută din întregi buget ! Această politică de înarmare în Statele Unite nu poate duce decât 1» o și mai mare «aravare a contradicțiilor economice și sociale, aducând și o scădere simțitoare a nivelului de trai al muncitorilor. Bugetul general al RPR îe anul 1950 concretizează insă politica noastră de pace, dorința de a strânge legăturile de prietenie și colaborare cu toate țările iubitoare de pace— în frunte cu Uniunea Sovietică— împotriva unui nou război de agresiune. I. ANGHEL Școala de normatori la Botoșani BOTOȘANI. Zilele trecute s’a deschis la Regionala Sovromconstrucții din Botoșani, o școală de normatori în ramura construcțiilor. Cursurile teoretice vor avea o durată de 30 zile, după care cei 60 elevi vor face 10 zile practică pe șantierele Regionalei. Cursurile sunt predate de ingineri specialiști, în fiecare seară după terminarea lucrului. Absolvenții vor fi încadrați ca normatori pe șantierele Regionallei Sovromconstrucții Botosâni. Pe șantierul Mircea Voda sa redescris școala Pe șantierul Mircea Vodă s’a redeschis o școală de cadre sindicale înființată în luna Decembrie. Din cauză că mulți dintre elevii acestei școli au lipsit, ea a fost reorganizată și acum cursurile continuă cu 28 de elevi, recrutați dintre muncitorii și fruntașii șantierului. Școala este amenajată int-o baracă specială.Cumi 1 de cadre sindicali sie vor dura 5 săptămâni si se vor preda 12 lecții. Fiecare lecție este prelucrată de un tovarăș de pe șantier cu nivel politic și ideologic ridicat. Ultima lecție predată de tov. Tănase Teodor, președintele Comitetului de întreprindere, a tratat despre formele de organizare ale mișcarii sindicale în ‹