Lupta Moldovei, ianuarie-aprilie 1953 (Anul 9, nr. 1981-2082)

1953-01-24 / nr. 1999

y r > Nr. 1999 Urmare din pag. la)tru industria minieră echipamente antigrizutoase cu 11 tipuri de motoare, 3 tipuri de transformatori, întrerupător automat și instalație telefonică. Deasemenea, în vederea dotării noilor fabrici din industria de hârtie, precum și din industria siderurgică, s-au construit motoare de 1000 kW. Pentru dotarea centralelor electrice și a stațiunilor de transformare s’au construit transformatori și întrerupători de înaltă tensiune. Totodată, s’au realizat transformatori pentru aparate de măsură (de intensitate și tensiune), pentru mecanizarea transporturilor în întreprinderi s’a realizat planul electric de 3 tone. Ministerul Industriei Chimice a pus în fabricație electrozi pentru electroliză precum și noi tipuri de coloranți și de vopsele. Ministerul Construcțiilor și Industriei Materialelor de Construcții a realizat noi tipuri de ciment, precum și diverse produse izolatoare. Sortimentul producției bunurilor pentru nevoile populației a fost In cursul anului 1952 a crescut și s-a întărit sectorul socialist din agricultură. Din suprafața totală arabilă a țării, gospodăriile agricole de stat și gospodăriile agricole colective reprezintă peste 19%, iar împreună cu întovărășirile pentru munca în comun a pământului și folosirea în comun a mașinilor 21,2 %. In cursul anului 1952, agricultura a primit încă 3.530 tractoare, 1.440 semănătoare de cereale, 2.300 cultivatoare, 1.200 batoze, 100 mașini de recoltat cartofi, 300 autocombine de cereale, ceea ce a permis mecanizarea pe scară mai largă a lucrărilor agricole. In cursul anului 1952 s’au înființat 30 de noi stațiuni de mașini și tractoare. . Stațiunile de mașini și tractoare au fost înzestrate cu un număr mai mare de tractoare, pluguri de tractoare, desmiriștitoare, cultivatoare, secerătoare-legătoare și alte mașini agricole. Numărul gospodăriilor agricole colective a crescut la 1.795 până la sfârșitul anului 1952, iar suprafața acestor gospodării s-a mărit de 2,4 ori. Suprafața cultivată în 1952 a fost cu 112.000 ha, mai mare decât în 1951, mărindu-se suprafețele însămânțate cu porumb, orez, bumbac, floarea soarelui, sfeclă de zahăr, soia. Din cauza precipitațiunilor insuficiente în partea de Vest și Sud a țării, producția plantelor prăsitoare, precum și a legumelor și zarzavaturilor a fost sub cea planificată. Datorită folosirii pe o scară din ce în ce mai larga a metodelor sovietice în agricultură, a aplicării agrominimului și a mecanizării muncilor agricole, gospodăriile agricole de stat, gospodăriile agricole colective și întovărășirile pentru munca în comun a pământului și folosirea în comun a mașinilor au obținut recolte moare față de gospodăriile supeagricole individuale. Producția medie la ha., în sectorul socialist al agriculturii a depășit în 1952 producția medie a gospodăriilor țărănești individuale la grâu cu 20%, la secară cu 9%, lărgit prin introducerea de noi produse și sorturi, în special în industria textilă și în industria pielăriei. In cursul anului 1952, în toate ramurile economiei naționale s’a continuat introducerea de noi procese tehnologice perfecționate și s’au efectuat lucrări în vederea mecanizării proceselor de producție care necesită un volum mare de muncă. In 1952 s'a continuat extinderea și introducerea în majoritatea întreprinderilor a metodelor de lucru avansate sovietice. In industria petrolului s’a introdus procedeul tehnologic al forajului cu turbabur. S’a introdus și extins metoda stahanovistului Erou al muncii socialiste Vasu Nicolae, pentru folosirea maximală a tehnicii, precum și metoda stahanovistului Erou al muncii socialiste de îmbunătățire a Dumitru Arson, metodelor de intervenție la sondele petrolifere. Cele peste 11.300 inovații acceptate, care au constituit o importantă contribuție la dezvoltarea tehnicii, sunt o expresie a inițiativei creatoare a oamenilor muncii: la orz cu 22%, la ovăz cu 16%, la porumb cu 17%. din In gospodăria agricolă de stat comuna Râșnov, regiunea Stalin, s-a obținut o producție de 2.841 kg. la ha. la grâu de toamnă față de 980 kg. obținute la gospodăriile țărănești individuale. Gospodăria agricolă colectivă „Pavel Tcacenco“, comuna Carcaliu, regiunea Galați, a obținut la orz 4200 kg. la ha., față de 800 kg. obținute la ha. de gospodăriile țărănești individuale. întovărășirea pentru munca n comun a pământului și folosirea în comun a mașinilor din comuna Dochia, regiunea Bacău, a obțiut la grâu de toamnă 1.800 kg. Ia na. față de 1.090 kg. obținute la ha. la gospodăriile țărănești individuale. In gospodăriile agricole de stat, numărul animalelor a crescut in anul 1952 cu 21,0% la bovine, cu 18,4%, la cabaline, cu 90,5% la porcine, cu 33,5% la ovine față de anul 1951. Gospodăriile agricole colective au avut la sfârșitul anului 1952 în proprietatea obștească cu Le3,9% mai multe taurine, cu 248,6% mai 251,4% mai multe cabaline, cu multe porcine, cu Iii,6% mai multe ovine și caprine față de sfârșitul anului 1951. In anul 1952, îngrășătoriile de bovine au îndeplinit planul anual de livrare în proporție de 106,6%, livrând cu 21,6% mai multe bovine îngrășate, decât în anul precedent, îngrășătoriile de porci au livrat in cursul anului 1952 cu 56,6% mai mulți porci grași decât în anul 1951. In silvicultură, Ministerul Gospodăriei Silvice și-a realizat planul de împăduriri în proporție de î 10,9%, intensificându-se acțiunea de împădurire în zona hidrocentralelor, precum și în bazinul hidrografic al Canalului Dunăre-Marea Neagră. Planul lucrărilor de ameliorare a terenurilor degradate și corect a torenților a fost îndeplinit și depășit. La lucrările de amenajare a pădurilor, planul a fost realizat în proporție de 113,9%. In anul 1952 a fost realizat un vast program de lucrări capitale, volumul realizat reprezentând 135,7 la sută față de anul 1951. S’au continuat cu succes lucrările la marile construcții ale socialismului. Astfel, volumul executat la hidrocentrala „V. I. Lenin“ Bicaz reprezintă 177 la sută față de realizările din 1951. Pe șantierele Canalului Dunăre-Marea Neagră s’au obținut noi succese prin intrarea în funcțiune a puternicelor foreze pe șenile, a drăgilor refulante, a instalațiilor de hidrodescărcare primite din Uniunea Sovietică. Excavațiile în stâncă au crescut cu 48,4 la sută față de realizările din 1951, cele prin hidromecanizare cu 281 la sută, iar cele prin dregaje cu 285 la sută. Volumul lucrărilor capitale executate la Ministerul Energiei Electrice și Industriei crescut față de 1951 Electrotehnice a cu 74,4 la sută, la Ministerul Industriei Cărbunelui cu 59,7 la sută, la Direcția Generală a Minelor și Metalurgei Neferoase și a Minelor de Minereu Nemetalifere cu 35 1 la sută, la Ministerul Transporturilor cu 35,9 la sută, iar la Ministerul Industriei Petrolului cu 9,9 la sută. In cursul anului 1952 au intrat în funcțiune: termocentrala „Gr. Gheorghiu-Dej“ Doicești, termocentrala Ovidiu If,ui furnal la CUan, furnalul Nr. 6 de la Combinatul Siderurgic „Gh. Gheorghiu- Dej“-Hunedoara, un cuptor Siemens Martin, flotații de minereuri, o baterie de cocsificare. Au intrat de asemenea în funcțiune fabricile de ciment „Congresul al XIX lea“ și „Cimentul Păcii“, două linii noi de ciment la alte fabrica Uzim „Carbochim“ din Cluj pentru fabricarea de electrozi și pietre de polizor, de produse tanante „Argeșul“ fabrica din Pitești, linii electrice de înaltă tensiune, fabrica de produse chimice din gaz metan „B. H. Berea“, fabrică de acid clorhidric, Inte de o cazangerie, turnătorii, ateliere mecanice la diferite uzine metalurgice. Au fost terminate și date in funcțiune lucrări capitale prin care s’au mărit capacitățile de producție la fabricile metalurgice, de hârtie, porțelan, sticlă, textile și alimentare. In domeniul construcțiilor culturale s’au obținut noi succese la lucrările de construcții de la Combinatul poligrafic „Casa Scânteii“, Teatrul Muzical din București, Centrul de Producție Cinematografică și Institutul Agronomic București. In cursul anului 1952 s’au terminat și dat în folosință Teatrul C.G.M. din București, Teatrul din Constanța, un platou cinematografic, două stații de radioemisiune, școli, dispensare, spitale, case de odină, linii de tramvaie și troleibuze, precum și locuințe pentru oamenii muncii neștiinței de carte, în anul 1952 au absolvit cursurile de alfabetizare un număr de 277.009 cursanți, planul fiind depășit cu 25,9 la suă. Comparativ cu anul precedent, numărul școlilor de 7 ani a crescut cu 172 unități, numărul claselor cu 875, iar numărul elevilor din clasele V —VII a crescut cu peste 17.009. In școlile medii tehnice, pedagogice, licee și școli speciale de 2 ani a fost cuprins un număr de peste 200.000 elevi. In cursurile de zi din învățământul superior și la cursurile muncitorești pentru pregătirea de ingineri au fost cuprinși 55.7oo studenți In comparație cu anul 1951, numărul studenților de la aceste cursuri a crescut cu 3.3oo. In 1952, cursurile de zi ale instituțiilor de învățământ superior au fost absolvite de 7.5oo tineri, iar cca. 23.5oo au absolvit școlile medii tehnice. Școlile pedagogice au dat în 1952 un număr de 8.630 învățători și educatoare, cu 84 la sută mai mult ca în anul 1951. In cursul anul 1952 au fost înființate noi institute de învățământ superior. In anul 1932, trajul total al cărților și broșurilor a crescut cu 12,7 la sută, iar tirajul cărților și broșurilor tipărite în limbile minorităților naționale a depășit cu 49,6 h sută realizările anului 1951. A crescut producția cinemtogafică și a început fabricarea în serie a aparatelor de proecție. Cinematografele, teatrele și operele au fost frecventate in cursul anului de aproape 62 milioane spectatori. Numărul noilor abonați la rețeaua de radioficare a crescut în anul 1952 de 3 ori față de anul 1951. In anul 1952 s-au obținut noi realizări și în domeniul ocrotirii sănătății. Numai în rețeaua Ministerului Sănătății au fost date în folosință 9.152 paturi, a fost dat în folosință spitalul de la Comănești pentru muncitorii din regiunea carboniferă și S-a mărit numărul caselor de naștere și al stațiunilor sanitare antiepidemice. Producția de medicamente, aparate și instrumente medicale a depășit cu 28,4 la sută realizările anului 1951. In urma creșterii nivelului material și cultural de trai și a îmbunătățirii deservirii medicale a populației, mortalitatea generală a descrescut, iar mortalitatea infantilă a înregistrat o scădere de 11,0 la sută față de anul 1951. Pentru deservirea populației, în anul 1952 au fost extinse rețelele de apă, canalizare, gaze și au început mari lucrări sanitaro-higienice. In anul 1952, cheltuelile statului numai pentru învățământ și cultură s’au ridicat la peste 2,2 miliarde lei, au sporit deasemeni cheltuelile bugetare privind sănătatea oamenilor muncii, iar cheltuelile pentru ocrotirea mamei și copilului au crescut față de anul 1951 cu 19,5 la sută. Din fondurile asigurărilor social de stat, care au crescut cu 9,5 la sută față de anul precedent, cei ce muncesc au primit din partea statului ajutoare în bani, cheltuindu-se deasemeni fonduri importante pentru asigurarea odihnei. In anul 1952, au fost acordate br contul statului pensii în valoare de peste 589 milioane lei. In anul 1952, comparativ cu anul 1951, numărul oamenilor muncii trimiși la odihnă și cură balneoclimaterică a crescut cu 19,6 la sută, iar al copiilor trimiși în colonii la munte și mare cu 14 la sută. IV. Agricultura COMUNICATUL Comitetului de Stat al Planificării și Direcțiunii Centrale de Statistică cu privire la rezultatele îndeplinirii planului de stat pentru dezvoltarea economiei naționale a R. P. R. pe anul 1952 VI. Creșterea lucrărilor capitale în economia națională V. Transporturi In anul 1952, planul transporturilor de mărfuri a fost îndeplinit in proporție de 109,2 la sută, din care transporturile feroviare au realizat 111,1 la sută față de plan. Numărul mediu al vagoanelor încărcate zilnic la căile ferate înregistrează o creștere de 12,5 la sută față de anul 1951. Sarcina de accelerare a rulajului Vagoanelor de marfă a fost depășită cu 1,6 la sută. Consumul de combustibil pe tona brută km. la transporturile feroviare a fost redus cu 5,7 la sută față de sarcina de plan și cu 3,4 la suta față de realizările anului 1951. Cu toate îmbunătățirile obținute, unii indici tehnico-economici nu au fost îndepliniți. La transporturile de mărfuri cu autovehicule, planul a fost îndeplinit în proporție de 106,8 la sută, realizându-se o creștere de 50,9 la sută față de anul 1951. 'PIA’ MOLDOVEĬ Circulația In anul 1952, ca urmare a reformei bănești, a creșterii producției industriale și a creșterii cantităților de produse agricole colectate, aprovizionarea populației s’a îmbunătățit, prin creșterea desfacerilor de mărfuri alimentare și lărgirea sortimentelor de mărfuri industriale. Prin reducerea prețurilor de stat cu amănuntul la mărfurile alimentare și industriale, populația a realizat economii însemnate la cumpărările de mărfuri făcute în comerțul socialist. In comparație cu anul 195(, s’a vândut populației dela orașe și din centrele muncitorești cu 11,3 la sută mai multă pâine, cu 7,4 la sută mai multe paste făinoase, cu 12,6 la sută mai mult ulei, cu 16,7 la suta mai multe produse zaharoase, cu 83,2 la sută mai mult unt, cu 26,5 la sută mai multe brânzeturi, cu 19,6 la sută mai mult pește proaspăt, cu 89,6 la sută mai mult orez, cu 38,5 la sută mai multă marmeladă și alte produse alimentare. Datorită creșterii livrărilor sectorului socialist, a introducerii colectărilor de carne și a creșterii achizițiilor, populația din orașe și centre muncitorești a primit în cursul anului 1952 cu 45,2 la sută mai multă carne decât in anul 1951. Totuși, aprovizionarea populației a fost influențată de nerealizarea planului de legume și zarzavaturi datorită lipsurilor organizatorice în achiziționare și desfacere pe care le-a avut Uniunea Centrală a Cooperativelor de Consum, precum și a compromiterii parțiale a recoltei în unele raioane ale țării. Populația de la sate a primit in cursul anului 1952, în comparație cu anul 1951, cu 45,6 la sută mai multă încălțăminte de piele, cu 5,1 la sută mai multe țesături de lână, cu 47,1 la sută mai multe vase emailite, cu 15,8 la sută mai multă tablă galvanzată, cu 48,1 la sută mai multe produse zaharoase, cu 15,1 la sută mai multă marmeladă, precum și alte produse industriale și alimentare. Pentru o mai bună deservire a populației, rețeaua comerțului de stat și cooperatist a crescut în cursul anului 1932 cu 3.179 unități, din care rețeaua de alimentație publică cu 1.143 unități. VI mărfurilor Vük Sporirea numărului muncitorilor și funcționarilor și creșterea productivității muncii In anul 1952, numărul muncitorilor, tehnicienilor, inginerilor și funcționarilor din sectorul socialist al economiei a sporit cu 6 la sută, iar numărul muncitorilor din industrie a crescut cu 9 la sută față de anul 1951. In anul 1952 au intrat în producția un număr de 41.500 cadre pregătita in școlile Direcției Generale a Rezervelor de Muncă și în școlile profesionale ale ministerelor, iar prin instruirea individuală în brigzi și la cursuri a crescut calificarea unui număr însemnat de muncitori și funcționari. Luptând pentru îndeplinirea sarcinilor de plan înainte de termen, muncitorii au sporit productivitatea muncii cu 12,9 la sută în industria socialistă, din care în industria republicană cu 16,0 la sută comparativ cu anul 1951; astfel: în industria de mașini cu 21,7 la sută, în industria siderurgică cu 12,2 la sută, în industria petrolului cu 18,6 la sută, în industria chimică cu 13,8 la sută. In 1952, comparativ cu anul 1951, productivitatea muncii în transporturi a crescut cu 13,0 la sută. Întrecerea socialistă s’a ridicat pe o treaptă superioară, cuprinzând masse din ce în ce mai largi de muncitori, numărul stahanoviștilor ajungând la peste 9000, iar acela al fruntașilor în producție la peste 87.009. * IX. Acțiunile social-culturale și creșterea nivitații de trai In cursul anului 1952, au fost obținute realizări însemnate în ridicarea nivelului cultural al masselor, în învățământul de toate gradele, în știință, literatură și artă. In cadrul acțiunii de lichidare a lui cincinal în 4 ani. îndeplinirea și depășirea planului de stat pe 1952 mobilizează oamenii muncii din patria noastră pentru obținerea de noi succese în realizarea planului pe 1953, anul hotărîtor pentru îndeplinirea planii- ---------*------_ pag. o-a ?■ Pentru dezvoltarea multilaterală a orașului Iași . In anul 1952 s-au constatat serie de lipsuri și greșeli organizatorice care au frânat realizarea plenului sfatului popular orașenes Iași atât cantitativ, cât și pe fiecare, indice în parte. In sectorul industriei locale de exemplu, nerealizarea producției planificate nu a fost întâmplătoare, întreprinderile „1 Mai“ și „Proletarul“ nu au luat toate măsurile pentru creșterea continuă a producției. In acest sector, în locul luptei perseverente pentru învingerea greutăților, se organizau arhive justificative cu caracter birocratic pentru a „evita“ eventualele răspunderi. Nu a existat o preocupare în asigurarea continuității producției, iar indicele de utilizare a mașinilor a fost în multe cazuri inferior, ca rezultat al executării superficiale și cu întârzieri a întrețineri curente și a reparațiilor capitale la utilaje. Deasemeni nu s-a dus aici o acțiune susținută pentru extinderea aplicării metodelor avansate ale stahanoviștilor sovietici. Și în alte sectoare s-au înregistrat deficiențe în activitatea până acum. De exemplu, Intreprinderea de locuințe și localuri a manifestat lipsuri în organizarea secției de întreținere și în antrenarea locatarilor în vederea reparării și întreținerii fondului de locuințe Totodată, nu a existat suficientă orientare în problemele de construcții și sistematizări, fapt dovedit de aspectul piețelor din oraș, unde mereu apar noi barăci și construcții de diferite genuri, neadecvate și făcute cu totul la întâmplare.  Sfatul popular al orașului Iași în cea de a VI-a sesiune a aprobat proiectul de plan local pe anul 1953. In sectorul gospodăriei comunale planul prevede — printre altele — electrificarea de către întreprinderea ETACS a comunei Podul Iloaiei și a centrului raional Hârlău, electrificarea a încă 40 străzi din cartierele mărginașe ale orașului, extinderea rețelei de apă și canalizare pe încă 5 km, în cartierele periferice ale orașului: punerea în funcție a hotelului „Astoria“, terminarea planului director de sistematizare. In sectorul agricol, planul prevede mărirea suprafețelor, de grădini de zarzavat și legume cu de trei ori față de anul 1952. Plănul mai prevede numeroase alte realizări în domeniul gospodăriei comunale, social-cultural, sănătății publice comerț și cooperație, sport, etc Din expunerea plarului local pe 1953 făcută de către Iov. Ion Alexa, secretar al comitetului executiv al sfatului popular orășenesc, în cadrul unei ședințe plenare la care au participat toți salariații acestei instituții, precum și din expunerea măsurilor tehnico-organizatorice ce trebuesc luate, s-a desprins că îndeplinirea acestor sarcini va contribui la dezvoltarea multilaterală a orașului nostru. Discuțiile purtate asupra raportului, precum și angajamentele luate, de către muncitorii și tehnicienii din întreprinderile sfatului popular și de către șefii de secțiune chezășuesc îndeplinirea la timp și în bune condițiuni a planului local pe anul 1953, luându-se toate măsurile pentru lichidarea lipsurilor din anul trecut și preîntâmpinarea eventualelor greutăți, provenite îndeosebi din birocratismul de care mai dau dovadă unele instituți T. Spectacolele zilei TEATRE: Teatrul Național: Tr< comedii (de Cehov). CINEMATOGRAFE : Maxim Gorki: Profesorul de dans; Ilie Pintilie: Revolta rebuturilor; Bolnavul închipuit; Complexul G.M.A. și Daruri smulse naturii; Pușkin Ruy Bias; Timpuri Noi: O noapte furtunoasă; Lumina (Hârlău): Alexandru Matrosov; Victoria (Tg. Frumos): Medicul de țară; Rodina (Huși): Copilul Dunării; 23 August (Roman): Toată lumea pe stadion; Victoria (Roman): Țiganii; I, G. Frimu (Vaslui): Doi camarazi; 30 Decembrie (Pd, Akbar.