Kritika 38. (2009)

2009 / 12. szám - ZENE - Fittler Katalin: Operahónap: november. Szeged, Operaverseny és Fesztivál a MEZZO Televízióval

látlelet Kosztolányi érájáról, a kor hangulatáról, az általános életérzésről. Az alkotók javarészt sötét, mélybarna színekkel operálnak, a képek pedig óriási műgonddal vannak kidolgozva. Meg kell hagyni, ifj. Seregi László olyannyira megkedvelte a kolostor miliőjét, hogy nem is akar kimozdulni onnan, azt a jelenetet ugyanis, amikor két hősünk éjjel a város felé kalando­zik, viszonylag rövidre vágja, hogy aztán mie­lőbb visszatérjen abba a kollégiumba, amely már régen több puszta helyszínnél. Kosztolányi novellájának filmes átirata, Gár­­dos rendezésében, aki nemcsak egy lehetetlen­nek tűnő vállalkozást tudott sikerre vinni, de képes volt pluszadalékokkal kibővíteni az alapsztorit úgy, hogy a mű mindvégig megőriz­ze azt hamisítatlanul kosztolányis hangulatot. Testi fenyítés, szigor kontra haladó szellemiség egy kolostor falai közt, azaz heccből elkövetett gyerekgyilkosság. Mert minden csak egy ártat­lan tréfával kezdődött... CSŐKE KATALIN Szuperbojz N­em lehet nem azt fogalmazni meg, ami van. Egy filmben vagy a rendezői intuí­ció, vízió, a kifejezés ereje, a gondolat mélysége mond valami érvényeset a világról, amelyben élünk - vagy a puszta létezése. Ugyanis egy vacak film is jelentéssel bír, még ha ez nem is volt szándékában alkotóinak. Nem tudja nem tükrözni azt a világot, amelyből vétetett. Kabay Barna új komédiája - vagy mi - is éppen olyan, mint a közeg, amelyben született. Multiplex moziban kell nézni - aminek agresz­­szív hang- és fényerejét, hivalkodó méreteit a magam részéről amúgy szívből utálom -, s még idejében kell érkezni, hogy le ne maradjunk egyetlen hülye holl­vndi művi előzeteséről sem. Ha látjuk, mi energiát fektet egy Meryl Streep a legkönnyedebb vígjátéki szerep megformálásá­ba is, ha tudatosodik, mennyire ki van dolgoz­va a legutolsó lövöldözős film is, ha érzékeljük azt a temérdek tehetséget, odafigyelést, jelenlé­tet és munkát, ami a legközhelyesebb romkom­ba is okvetlenül bele van fektetve - akkor látjuk csak igazán, mennyire át vagyunk verve az elő­zeteseket követő főműsorral. Az ember nem a katarzisért megy be egy Ba­jor Imre, Gesztesi Károly, Kálloy Molnár Péter, Mucsi Zoltán főszerepelésével hirdetett ma­gyar vígjátékra, hanem mert arra számít, neve­zettek végigbohóckodják neki azt a másfél órát, lesz móka, kacagás, jó poénok stb. A baj csak az, ha ezt a rendező is így gondolja. Ha azt hiszi, leszerződteti a négy mókamestert, belete­szi valami kvázi történetbe, s aztán jönnek a poénok maguktól. Esetleg, hogy a kabaré- és stand-up fronton már bizonyított, ezúttal a for­gatókönyvet jegyző Lit­kai Gergő poénjai majd megoldják azt a kínos problémát, hogy magá­nak a rendezőnek semmi nem jut eszébe az amúgy éppenséggel nem reménytelen alap­­helyzetről. A kiérdemesült rocksztár húsz év utáni haza­térése és a popszíntérre való visszakapaszkodá­sa önmagában humorforrás lehetne, pazar lehe­tőség kiváló szatirikus helyzetek megteremtésé­re és kidolgozására. Jellemkomikumra, helyzet­­komikumra! De nem. Ilyesmiről nincs semmi mondanivalója a film létrehozóinak, az egész kiinduló helyzet csak váz, fogas, amire rá lehet aggatni az egymással összefüggésben sem lévő jelenetek szokásos kabarétréfáit. Ha az ember a tévé távirányítóját nyomogatja, egyszerre leg­alább öt különböző csatornán megy ilyesmi, na­pi 24 órában. Nem rossz az, csak tíz perc után fárasztó. Van minden fene: vidéki bukolika (­Haumann Péter mint paraszt) és szőke nő (Stefanovics Angéla már többedszer), Kelet-má­niás médiacápa (Rudolf Péter, kisujjból) és mac­kós házmester-paródia (Scherer Péternek sem kellett messzire mennie a legutóbb épp a Made in Hungáriában is bevált figuráért). És főleg ro­mantikus szál, ami aztán rá is telepedik szépen a filmre. A már ifjan is kellemetlenül modoros Kolovratnik Krisztián és az egyetlen hiteles mozdulatra, hangsúlyra, pillantásra nem képes Kerekes Vica édesgi és keménykedi, konspirálja és bazsalyogja végig voltaképpen a produktu­mot, háttérbe szorítván azokat, akikkel pedig eladni igyekeznek azt. Bajortól a szokott része­ges különszámot rendelik meg tehát, Gesztesit az obuigát macsóskodásra kérik fel, Kálloy Mol­nár némi egyéni szint azért csempész a vég­képp megpolgárosodni nem tudó rocker figurá­jába, Mucsi pedig szintén nem vadonatúj, de megunhatatlan fanyarságát hozza. Csak egy rendező hiányoznék már. Nem lehet nem azt fogalmazni meg, ami van. Ez van ezen a fronton. Nyegleség, meg­­úszás, igénytelenség. Láttunk már ennél is rosz­­szabbat, hajjal. De azért ez nem lehet mentség örökké. nak járó közönségdíj teljesen egyértelmű volt: nem kaphatta más, mint Alföldi Róbert rende­zésében A salemi boszorkányok. Tanulékony az érdeklődő: immár rutinosan veszi az akadályokat, próbál figyelni zenemű­re, rendezésre, előadói teljesítményekre egy­aránt - s teszi ezt elfogulatlan érdeklődéssel, hatni hagyva magára mindazt, ami a színpadról (és a zenekari árokból) sugárzik. Miként a játékra, úgy a versenyre is vonatko­zik, nem szabad komolyan venni - ugyanakkor halálosan komolyan kell venni. Erre a kettős­ségre több intézmény is ráérzett, s ami a ver­seny szempontjából legalább annyira fontos: számos énekes. Idén a Debreceni Csokonai Színház képviselte a hazai színeket, a tavalyi részt­vevők közül visszatért a New York-i Dicapo és Gdanskból a Balti Opera, új szerep­lőként Svájc legkisebb színháza, a Theater Biel Solothurn és az ostravai Morva-sziléziai Nem­zeti Színház vett részt a projektben. A szentek maguk felé hajló kezére utalva, érdemes a hazai nyereségek feltérképezésével foglalkozni: Szegeden két hét alatt öt zenés színpadi produkció került színre, felpezsdítve a város kulturális vérkeringését. Olyan művek, amelyek nemcsak bővítik, hanem gazdagítják is időszakosan a kínálatot. Az egymás közelsé­gében felcsendülő darabok egyszersmind meg­éreztetik a XX. századi zene sokféle „útját”, és­pedig nem az egységes zenei köznyelv hiányát hangsúlyozva, hanem az egymás mellett élő stí­lusok létjogosultságát bizonyítva. A versenyjel­leg (ezzel együtt a szavazás lehetősége) oldot­­tabbá teszi a közönség hangulatát; a tényleges műsoron túl megannyi megfigyelési szempon­tot kínálva. A Vántus István nevével fémjelez­hető közönségnevelés hatására Szeged egyéb­ként is élenjáró a kortárs­ kompozíciók iránti nyitottságot illetően - most is öröm volt látni a többnyire megtelt nézőteret. A város közönsé­ge kihasználja a fesztiválkínálta lehetőségeket. Így korántsem csak a szűkebb értelemben vett szakma belügyévé válnak az előadások. Az sem tántorítja el az érdeklődőket (akik között örömmel látni a fővárosból idelátogatókat is), hogy tv- és rádióközvetítés biztosít kényelme­­sebb/olcsóbb részesedést eme élményekből. A publikum összetételét látva, azt kell gondol­nunk, generációról generációra hagyományo­­zódik a tapasztalat Szegeden: az élőzene-hall­gatás élménye pótolhatatlan! És akkor volt a­ TÓTH PÉTER PÁL Operahónap: november Szeged, Operaverseny és Fesztivál a MEZZO Televízióval H­ a igaz, amit Arany János állított (a re­mekmű létrejöttében az sem közömbös, hogy hogyan éri a napsugár az íróasz­talt), korántsem véletlen: „a napfény városa” ideális helyszín érdekes­ izgalmas kezdeménye­zések számára. Ráadásul, az érdeklődés reflek­torfénye is beragyogta a Szegeden másodszor megrendezésre kerülő „Operaverseny és Fesz­tivál a MEZZO Televízióval” rendezvénysoro­zatát. Két hét „faltól falig zene”, öt produkció két-két alkalommal, valamint gálakoncert, eredményhirdetéssel. Amikor a tavalyi, első versenyt megelőzően a rendező Armel Produkció igazgatója, Havas Ágnes körvonalazta az első hallásra bizony ne­hezen áttekinthető „versenyfeltételeket”, az egész valahogy megfoghatatlannak tűnt. Aztán ahogy működésbe lépett, fokozatosan egyre áttekinthetőbbé vált. Tavaly az öt előadás isme­retében a hallgatónak legfeljebb tippje lehetett a férfi és női kategória nyertesére, a produkció­ 2009. december Lapunk támogatói : Oktatási és Kulturális Minisztérium­okm­aka Nemzeti Kulturális Alap József Attila Alapítvány Szabad Sajtó Alapítvány Pro Renovanda Cultura Hungáriáé Alapítvány ÉS MAGÁNSZEMÉLYEK

Next