Kritika 43. (2014)

2014 / 3-4. szám - Szekeres Szabolcs: Pisztoly és lovaglópálca. Ibsen: Hedda Gabler

2014. március-április Pisztoly és lovaglópálca Ibsen: Hedda Gabler A Radnóti Színház Hedda Gabler című bemutatójához készített szórólapon vörö­ses-barna háttér előtt céltábla lát­ható. A három, golyók ütötte lyuk igen messzire elkerülte a céltábla közepét. A reklámanyagot látva joggal bízhatunk abban, hogy a lő­fegyver kiemelt jelentőséggel bír majd az előadáson. Ez így is van, nem csalatkozunk tehát, ha efféle reményekkel ülünk be a nézőtér­re, ám aki ennél is többet kíván, netán krimiszerű izgalmakra vá­gyik, vagy bármiféle szimbólumot, ne adj isten, mélyebb értelmet ke­res a produkcióban, az már csa­lódni fog a látottakban. Henrik Ibsen 1890-ben írt re­mekműve elsősorban a szabad­ságról szól. Arról, hogy életünk fo­lyamán belekényszerülünk bizo­nyos szerepekbe, amelyekből az­tán hiába is akarnánk kitörni, mert abroncsként szorítanak bennün­ket a mások által megfogalmazott elvárások. A menekülés a jól meg­szokott, de annál unalmasabb és lélekölőbb keretekből sokszor ve­zet kudarchoz. Születés, felnőtté válás, megcsalatás, megcsalás, es­küvő, szülés, megcsalás, megc­salatás - Hedda Gabler ezeken az állomásokon nem kíván leszállni, ő, önmagát sem kímélve, valaho­va a távoli messzeségbe tart, ám nincs igazán formátumos társa en­nek a bátor tervnek a megvalósítá­sához. A Valló Péter rendezte előadás némileg hamis képet sugall az erő­sebb nemről. Ugyanis, mi, férfiak a titokzatos, nehezen elérhető höl­gyeket szeretjük. Néha magunk is csodálkozunk azon, bárhogyan is kapálódzunk ellenük látszólag, mennyire a hatásuk alá tudunk ke­rülni. Azonban a dominák, ezt a je­len sorok írója egészen bizonyo­san ki meri jelenteni, csak egy ki­sebbség számára vonzóak, ha egy­általán. A fentiekkel, valamint a rendezői koncepció pontatlansá­gaival függ össze az, hogy a cím­szerepben Petrik Andrea komoly csalódást okoz. Ez a Hedda Gabler ugyanis nem elérhetetlenségében vonzó nő, a polgári konvencióknak kegyetle­nül fittyet hányó asszony, nem megkeseredett inkább rombolásra, semmint építésre született lélek, hanem egy fiatal lány, aki szeretne mindenáron femme fatale-nak tűnni. Mintha egy August Strind­­berg-drámából csöppent volna ide, Henrik Ibsen világába. Az ala­kítást nézve nehezen elképzelhe­tő, hogy ez a figura hogyan, és fő­leg mivel tudná megbabonázni a férfiakat. Csak félni lehet tőle, vá­gyódni utána, esetleg szeretni, egyáltalán nem. Petrik háromféle­képpen próbálja leplezni a színé­szi játék hajlékonyságának hiá­nyát. Az ablakból a kertet nézi, a pisztolyával lövöldöz, vagy éppen a lovaglópálcájával csapkodja hol a virágokat, hol az asztalt. Mintha Valló Péter mindenre jobban fi­gyelt volna, mint a főszereplőjére, hiszen az alakításból jobbára hiá­nyoznak az árnyalatok, a csábító trükkök, a pasifogó játszmák. Pe­dig a figurára e tulajdonságok is jellemzők lennének, legalább né­hány pillanat erejéig. Például, ami­kor az asszony hosszú idő után új­ra találkozik egykori szerelmével, Éjsert Lövborggal, Hedda meg sem kísérel újra közel kerülni a férfi­hoz, holott a szövegben egyértel­mű utalás van erre. Kevés az iga­zán jól megoldott, önmagán túl­mutató szituáció, ezek közé tarto­zik a jelenet, amelyben Hedda és a férje, Jörgen összevesznek, és a férfi első dühében az asszony egy­kori édesapjának portréja felé ha­jítja a papucsát. A nő döbbent te­kintete, amellyel az akciót fogadja, sokatmondó: neki még mindig megkérdőjelezhetetlen tekintély a katonatiszt apa, ahogy az is kide­rül ebből a pillantásból, hogy a férj mennyire nem potens férfi szá­mára. Adorjáni Bálint szürke Jörgen Tesmanja és Pál András feltűnően indiszponált Éjsért Lövborgja nem jelent igazi alternatívát a címsze­replőnek. Az asz­­szony kapcsolata a jóindulatú férjével már a cselekményidő előtt végleg megpe­csételődött, legalább­is az előadás alapján ez lehet az érzésünk, míg Lövborg túl pu­­hány és erőtlen. Kétségtelenül Hirtling István maga­biztos, sármos Black bírója a legformátu­­mosabb a három, Heddát elnyerni kí­vánó férfi közül. Nem lenne ő rossz választás, ám a másik szabadságának fel­adása, amit a férfi kö­vetel, túl nagy ár a kényelmes házibarát szerepköréért. Wéber Kata alázattal veszi tudo­másul, hogy ezúttal nincs esélye emlékezeteset alkotni Elstedné szerepében. Az előadás nagy szerencséje, hogy a társulat olyan régi, tapasz­talt színészei, mint amilyen Cso­mós Mari és Martin Márta nagy­szerű kabinetalakításokkal rukkol­nak elő. Martin Márta emlékezetes pillanatai közé tartozik, amint Berte házvezetőnőként lábujjhe­gyen oson az alvó Hedda Gabler mellett, nehogy felébressze rette­gett úrnőjét, vagy ahogy egy-egy odavetett megjegyzéssel képes de­rűt csempészni az igencsak szür­kén folydogáló előadásba. Cso­mós Mari hallatlan rutinnal építi fel a bölcs nagynéni, Julianne Tesman figuráját. Ritkán történik meg, hogy egy összeszokott, nagy neveket felvo­nultató társulat produkciója színé­­szileg ennyire egyenetlenre sike­rül. Kosztolányi Dezső 1907-ben írt kritikájában így írt a címszerep­lőről: „Ez a norvég leány alapjában véve démoni, irigy és kegyetlen nő.” Ez a három tulajdonság mara­déktalanul meg is jelenik a Radnó­ti Színház előadásában, ám Hedda személyiségének bonyolultsága, igazi mélysége rejtve marad a néző előtt. SZEKERES SZABOLCS 35

Next