Literatura 13. (1938)

1938. január 1. - Gáldi László: Eminescu

EMINESCU Az a terület, amelyet a mai románság elfoglal, távolról sem mondható egy­ségesnek. Északról délre s keletről nyugatra a Kárpátok hatalmas h­egykoszorúja vágja ketté. Más a szellem, más a nyelv és más az irodalom a hegyeken innen és túl, s ezért talán sehol sem oly fontos a tájrajzi tényezők fokozott figyelembe­vétele, mint a román irodalom vizsgálatában. A Kárpátok keleti, illetve déli lejtőjén és a hozzájuk simuló síkságon terül el a két hajdani román fejedelem­ség, amelyeket csak a 19. század eseményei forrasztottak egységes királysággá: keleten Moldva nyúlik, délen pedig a Havasalföldet és az Oltvidéket találjuk. Havasalföld és Moldva belső lényege, szellemének igazi arca is nagy eltéréseket mutat, amelyeket a román írók maguk is gyakran bevallanak. Havasalföld mindig közelebb volt a Balkánhoz és Bizánchoz. Az orosz sztyeppék e végső nyúlványa valósággal nyitott kapu volt minden idegen eszmeáramlat számára. Nem vélet­len, hogy a 18. században a görög-török elemek elsősorban Bukarestben vernek gyökeret és az is természetes, hogy száz év múlva megint ez a város főfészke a gyors elf­ranciásodásnak, az annyit támadott felületes európaiasodás folya­matának. Moldva egészen más: városi élete csekély, parasztsága gazdagabb, tősgyökere­­sebb nyelvet beszél, földesurai patriarchálisabbak. Az élet ritmusa lassúbb itt és mélyebbek a történelem hagyományai. Közel van ide az orosz világ és a »sápadt szlávok melankóliája« — ahogy Kosztolányi mondaná —itt találkozik a keleties kényelmességgel és a passzív szemlélődéssel. Bár Moldvát csak a Nagy Lajos idején Mármarosból kivándorolt vajdák szervezték meg, jórészt a közép­kori magyar élet mintájára, e vidék a román nemzeti érzés misztikájában mégis a nemzeti múltnak hagyományokkal megszel­ lelt földje. Itt zendítette meg a 17. században Doszoftej érsek román nyelven Dávid zsoltárait, itt írt száz év múlva jóízű történeti anekdotákat a kedvesen mesélő Nekulcse János, Mikes Kelemen kortársa és szellemi rokona. Itt született a 19. század közepén a modern román irodalom leggazdagabb egyénisége, Eminescu Mihály. Ragyogó tehetsége nem érhette be a moldvai vidék szűk kereteivel. Gyermek­korában sokat bolyongott a Kárpátok rengetegeiben, talán azért, hogy egy életre magába szívja a végtelen erdőknek s a románság sajátos ősfoglalkozásának, a pásztorkodásnak szeretetét. De hamar elkerült innen. Szülei az akkor még osztrák Csernovicba adták iskolába, és itt lett tanítványa Pumnul Áronnak, az Erdélyből 1848-ban távozott nagy nevelőnek. Eminescu általa ismeri meg Er­délyt és ekkor ébred arra a tudatra, hogy neki az egész románság költőjévé kell válnia. De tanárja révén más jótéteményben­­is részesült. Pumnul Áron kis könyvtárában megismerkedett jóformán mindazzal, amit az alig meginduló román irodalom addig termett., Csak akkor értjük meg, mit jelent ez, ha fi­gyelembe vesszük az akkori idők teljesen szervezetlen, rendetlen könyvforgalmát. A nyugodt fejlődést és a csöndes tanulást heves érzelmi hullámok kavarják fel: Csernovicba színtársulat jön s a kis Eminovici — családi nevén ekkor még így hívják — épp úgy megszédül a rivalda lámpáitól, mint nálunk Petőfi vagy Arany. Otthagyja az iskolát és sokáig Erdélyben bolyong. Eljut Balázs­­falvára, Erdély román szellemi életének »kis Rómájába«, de ott nem a tudós érdeklődésű papokkal érintkezik, hanem a szegény diákokkal s az egyszerű emberekkel. Évek múlva is legszívesebben egy balázsfalvi pásztorra emlékszik vissza, aki »nagyon szépen mesélt.« Majd egy román színtársulat súgója lesz és bejárja Lugost, Aradot, ■ Temesvárt. Később ugyanezzel a társulattal Buka­restbe sodródik. Alig 19 éves, ismer már minden románlakta tartományt és rossz csűrökben, rongyos ruhában olvas Shakespeare-t, Heinet és Schillert oly

Next