Magazin Sălăjean, ianuarie 2002 (Anul 7, nr. 1-20)

2002-01-24 / nr. 15

MAGAZIN SĂLAJEAN 24 ianuarie 2002 CULTURAL - SOCIAL Pentru că săptămâna viitoare se împlinesc 150 de ani de la nașterea lui Ion Luca Caragiale și pentru că anul 2002 este declarat "Anul Caragiale", ne-am gândit că ar fi interesant să amintim câteva aspecte din viața și activitatea marelui scriitor român, anticipând puțin manifestările care se vor organiza cu prilejul aniversării lui. Ion Luca Caragiale s-a născut la 30 ianuarie 1852, în satul Haimanale, azi Caragiale, de lângă Ploiești. Frații tatălui său Luca, Costache și Iorgu, erau actori, oameni de teatru, cunoscuți pentru activitatea lor plină de însuflețire în vederea creării unui teatru românesc și al unui repertoriu național, în familia lui Caragiale exista o temeinică tradiție a dragostei și preocupării pentru teatru. Viitorul dramaturg a urmat școala primară la Ploiești. După absolvirea ei, Ion Luca nu a mai putut urma decât 4 clase gimnaziale. în 1870, la Ploiești, s-a produs o mișcare revoluționară având la bază revolta maselor populare împotriva dinastiei. Mișcarea s-a prăbușit din cauza conducătorilor ei, demagogi liberali. Caragiale, care a participat la această mișcare, avea să batjocorească mai târziu aspectele ei de farsă, în schița "Boborul". Caragiale și-a făcut debutul literar la vârsta de 21 de ani (1873), începând să colaboreze la revistele umoristice "Claponul" și "Calendarul claponului". La "Ghimpele" și "Claponul", I.L.Caragiale s-a pregătit pentru viitoarea lui activitate de dramaturg și prozator, de scriitor satiric; în acești ani l-a cunoscut pe Mihai Eminescu. L-a prețuit din prima clipă pe tânărul poet, despre care va scrie mai târziu articole clocotind de indignare împotriva celor vinovați de nefericirea lui. Caragiale a fost coleg de redacție cu Eminescu, la ziarul conservator "Timpul", unde mai lucra și Ioan Slavici. Realizând o izbutită traducere în versuri a piesei franceze "Roma învinsă de Parodi", Caragiale pătrunde în cercul literar al "Junimii". Anii 1878-1890 reprezintă epoca marilor creații dramatice ale lui I.L.Caragiale.începând din 1877, Caragiale publică cronici dramatice care dovedesc grija pentru dezvoltarea teatrului românesc. Deosebit de interesante sunt articolele tipărite în ziarul "România literară". Critica lui Caragiale se îndreaptă împotriva moravurilor condamnabile ale oamenilor de teatru. El critica actorii ce nu-și luau în serios rolurile, directorii de scenă care montau piesele fără să respecte adevărul istoric: în noiembrie 1878, Caragiale citește la "Junimea" prima sa operă de proporții mai mari, comedia "O noapte furtunoasă". Piesa a fost jucată în ianuarie 1879 și a avut un mare succes. La 13 noiembrie 1884, se reprezintă pe scena Teatrului Național comedia "O scrisoare pierdută", culme a creației dramatice a lui I.L.Caragiale și a dramaturgiei noastre naționale. După această capodoperă a teatrului românesc, I.L.Caragiale scrie încă o comedie, inspirată din viața micii burghezimi, "D-ale carnavalului" (1885) și drama "Năpasta" (1890). în 1885 este profesor la liceul particular Sf.Gheorghe. în 1888 ajunge pentru o scurtă vreme director al Teatrului Național din București, în 1892 publică un volum de proză cuprinzând nuvelele "Păcat" și "O făclie de Paște". Aceste două scrieri dovedesc marele său talent de prozator. în iunie 1912 moare subit, în urma unui atac de inimă. Corpul său a fost înmormântat la cimitirul Bellu. Ion Luca Caragiale este, alături de Mihai Eminescu și Ion Creangă, unul dintre cei mai mari scriitori ai poporului nostru; în opera sa, Caragiale urmărește, ca un scriitor clasic, ambiția și orgoliul unei lumi care trăiește într-un moment favorabil afirmării. El ilustrează, magistral, specificul și mecanismele parvenirii. Astfel, a creat o opera cu particularități care o fac unică în contextul literaturii române, dar și universale, o operă în care se disting cu ușurință trei universuri diferite: comic, tragic și fantastic. Tragismul și fantasticul își pun pecetea asupra creației sale nuvelistice, în timp ce nota comică se face simțită în schițe ("D-l Goe", "Vizita", "Telegrame", "Bubico") și comedii de moravuri și caracter ("O scrisoare pierdută", "O noapte furtunoasă", "Conu' Leonida față cu reacțiunea”). Caragiale este și creatorul schiței în literatura română și, totodată, maestrul ei nedepășit. Deși acest gen literar a mai fost cultivat și de alți scriitori, lui I.L.Caragiale îi revine meritul de a fi atins perfecțiunea artistică într-o serie de miniaturi literare de un farmec deosebit,în opera sa, I.L.Caragiale și-a selectat eroii din numeroase medii: din familie și școală, din presă, din justiție, din lumea mondenă sau din viața politică. Scriitor citadin, el pune să defileze în fața noastră burghezi modești și funcționari inferiori, dar și oameni bogați , suspuși. Sunt evocate saloanele mondene, berăriile, agitația străzii; sunt portretizați moftangii, avocați, profesori, preoți, învățători,semiculți, toți alcătuid o lume extrem de pitorească a capitalei și a provinciei de la sfârșitul secolului al XV lea și începutul secolului al XX-lea, în critica pe care i-a făcut-o acestei lumi, Caragiale a folosit arma ironiei. El a scris undeva că "nimic nu-i arde pe ticăloși mai mult decât râsul". ■ Dana FIZEȘAN Caragiale, cel mai mare dramaturg român CENTRUL MILITAR JUDEȚEAN SĂLAJM anunță că, în conformitate cu prevederile Legii 46/ 1996 privind pregătirea populației pentru apărare, în perioada 21.01 - 06.02.2002 execută activitatea de încorporare a tinerilor recruți născuți între anii 1970- 1982. Conform legii, recruții care, din diferite motive, nu au primit ordin de încorporare, au obligația să se prezinte la sediul C.M.J. Sălaj din Municipiul Zalău, Piața 1 Decembrie 1918 nr. 11, în perioada mai sus menționată. Neprezentarea sau sustragerea acestora de la încorporare se sancționează conform Legii 46/1996, art. 78, litera "c", cu amendă de la 500.000 lei la 3.000.000 lei sau cu închisoare de la 15 ani. MAGAZINUL SCALA ÎNTR-O NOUĂ PREZENTARE * mochete * covoare * încălțăminte de marcă (la preț de producător) * perdele Pașfcani * confecții * lenjerie CALITATE MAXIMĂ, LA PRETURI MINIM * . rE Tel. 611866 Curge apa prin câmpii, hai să ne-ncălzim copii! Iată că a sosit și clipa deosebită, când putem afirma cu bucurie că s-a mai încălzit puțin și vremea, iar cu această ocazie ni s-au dezghețat și urechile de mult intrate "în congelator"...în cazul unora mai ghinioniști... Alții, însă, puțin mai norocoși, și-au încălzit "fundulețul” la locul de muncă, mai lipind și câte o "gurniță" care pe unde au avut ocazia... Dar problema frigului pare să fi trecut, chiar dacă, din punct de vedere calendaristic, iarna își menține autoritatea asupra noastră! Și totul este atât de frumos prin oraș... Groapa din asfalt începe să-și arate zâmbitoare "fețișoara", în timp ce apa din bălți execută semne disperate ca un care cumva să o calci... Pleosc... Iar dacă am ajuns din nou în jurul acestui subiect, nu am cum să omit veșnicii șoferi grăbiți, care nu au pic de milă față de trecătorii de pe trotuar... Noroc doar că se mai deranjează dumnealor"să agațe" (din greșeală!) frâna... Și uite așa, în acestă perioadă de "tranziție" de la frigul iernii spre "lingușelile" primăverii, mergând pe stradă, nu vezi decât oameni fericiți, foarte rar întâmplându-se să dai de câte unul supărat... Probabil nu știe săracul pe ce lume trăiește ori în ce paradis a aterizat... Și când spun paradis, nu pot să uit seara de Revelion 2001 -2002, când s-au pușcat atâtea petarde și s-au spart atâtea sticle, ca într-un "paradis al infernului". Și astăzi la "poalele" clădirilor din centrul orașului, au (mai) rămas sticle de bere și șampanie sparte. Un lucru bun de altfel,așa cum animalele își marchează teritoriul, la fel o fac și unii oameni, însă, bănuim noi, totul are un rol bine stabilit, gândindu-ne că în "grădina Domnului" nimic nu este de pomană... Sau, cel puțin, așa suntem obișnuiți să credem! Revenind la "vremea bună" care a dat peste orașul nostru, nu putem fi decât fericiți, însă nu vă speriați, că fericirea nu va fi de lungă durată! Conform spuselor meteorologilor, de azi vremea ar trebui să se înrăutățească. Asta rămâne de văzut, dar ne întrebăm dacă poate fi mai rău decât atât? Totuși, suntem încrezători, mai auzim câte o păsărică cântând la geam și parcă, parcă îți revine cheful de viață! Bine că măcar există motive pentru care să ne trezim din moleșeala care ne cuprinde la sfârșitul fiecărui an și ține cam atât cât o țin și frigurile. Dar să aveți grijă ca nu cumva din cauza temperaturilor scăzute din congelatoare... ără, apartamente, să nu intrați din starea de somnolență în cea de criogenie! Și, ca să închei cu bucuria în suflet, sperăm ca și cei "sus puși" să se trezească din amorțeală. Spre deosebire de noi, "muritorii", ei trec printr-o amorțeala mai lungă, de patru ani! Probabil sunt născuți în ani bisecți! H Adrian CHEREJI © MS Photo 2002