Magazin Sălăjean, martie 2007 (Anul 12, nr. 41-62)

2007-03-19 / nr. 53

CULTURAL I fJJnțțajtn ^^nlăjeon I Luni, 19 martie 2007 Sălajul pe net; Cine pe cine (mai) citește Chiar dacă este început de săptămână, mi se pare totuși util să vă prezint un material mai "lejer", de cultură, cu răspunsuri la întrebarea "Cine pe cine (mai) citește?". Puteți contribui și dvs. cu răspunsuri la această întrebare pe adresele știute ale cotidianului "Magazin Sălăjean". Am acordat mai mult spațiu Bibliotecii Județene pentru că, cu siguranță, cei mai mulți cititori sălăjeni se regăsesc în această instituție. Elevii și studenții, marea majoritate a cititorilor Florica Pop, directorul Bibliotecii Județene "Ioniță Scipione Bădescu" Sălaj. "Cu o frecvență anuală de peste 75.000 de vizite, volume împrumutate/consumate peste 120. 000 și o frecvență medie zilnică de peste 300 de utilizatori, Biblioteca Județeană "Ioniță Scipione Bădescu" Sălaj reprezintă una dintre cele mai importate instituții de cultură din municipiul Zalău. Este o bibliotecă publică, cu caracter enciclopedic, care asigură servicii de lectură, informare, educație, cultură, cercetare și recreere în mod egal tuturor membrilor comunității județului Sălaj. Utilizatorii înscriși la Biblioteca Județeană reprezintă peste 12 la sută din populația municipiului Zalău, elevii și studenții reprezentând un procent de peste 71 la sută, profesiile intelectuale 10 la sută, diferența fiind acoperită de celelalte categorii socio-profesionale: funcționari, maiștri, tehnicieni, pensionari, casnice, șomeri și alte categorii. Cel mai mare procent, de peste 76 la sută, îl reprezintă grupa de vârstă până la 25 de ani, 18 la sută reprezentând grupa de vârstă cuprinsă între 26-40 de ani, restul fiind acoperit de celelalte grupe de vârstă". Femeile citesc mai mult decât bărbații? Florica Pop: "Majoritatea utilizatorilor sunt români, în procent de 85 la sută, restul reprezentând minoritatea maghiară și alte naționalități, în ce privește structura utilizatorilor pe sexe, femeile reprezintă 65 la sută din utilizatorii înscriși. Biblioteca Județeană, fiind o bibliotecă publică cu caracter enciclopedic, deține în colecțiile sale publicații din toate domeniile cunoașterii, atât în limba română, cât și în limbi străine, atât pe suport tradițional (hârtie), cât și pe alte tipuri de suporturi. Așa cum reiese din datele statistice, cartea este cea mai solicitată de către utilizatori, dat fiind faptul că aceasta reprezintă cea mai mare parte a colecției noastre. Se citește din toate domeniile, ponderea cea mai mare reprezentând-o literatura română (22,15 la sută din total volume consultate/ împrumutate) și literatura universală (19,94 la sută). Publicațiile pentru copii, enciclopediile, publicațiile periodice sunt de asemenea solicitate (10,5 la sută), la fel ca și dicționarele, tratatele de lingvistică și limbă română, cursuri de învățare și aprofundare a limbilor străine (6,7 la sută). Filosofia, psihologia, istoria, geografia, tehnica, științele aplicate, medicina împreună însumând peste 15 la sută, dreptul, asistența socială (peste 7 la sută)". Bibliografia școlară, cea mai solicitată "Dat fiind faptul că elevii și studenții reprezintă cel mai mare procent în structura utilizatorilor bibliotecii, bibliografia școlară este cea mai solicitată, având circulația cea mai mare. Elevii, fie ei de gimnaziu sau liceu, solicită foarte mult literatură (în funcție de aria curriculară studiată), enciclopedii și dicționare din diferite domenii, ghiduri turistice și de cultură generală, informații despre personalități din toate domeniile (literatură, știință, artă, muzică, istorie, geografie), date legate de mediul înconjurător, astronomie, biologie, botanică, biochimie, zoologie, fizică, matematică, mari descoperiri geografice, catastrofe naturale și alte informații necesare procesului educațional", ne-a mai declarat Florica Pop. * In domeniul literaturii pentru copii cei mai îndrăgiți autori și opere din literatura universală sunt: H. Ch. Andersen (Povești), Frații Grimm (Basme, Albă ca Zăpada, Croitorașul cel Viteaz, Degețel, Hănsel și Gretel ), Lev Tolstoi (Povestiri pentru copii), Oscar Wilde (Prințul fericit), Tolkien (Povestea unui Hobbit), L. F. Baum (Vrăjitorul din Oz), Rudyard Kipling (Povești pentru copii de o șchioapă), Charles Dickens (David Copperfield), H. S. Bros (Cele mai frumoase povești mitologice), C. Collodi (Pinocchio), Lewis Carol (Alice în Țara Minunilor), G. A. Bürger (Aventurile Baronului von Machhausen), Ch. Perrault (Povești cu zâne, Motanul încălțat și alte povești), H. B. Stowe (Coliba Unchiului Tom) și S. Vangheli (Aventurile lui Guguță), Madonna (Trandafirii englezești) ș.a. Din literatura română se citesc autorii: V. Alecsandri, G. Coșbuc, Otilia Cazimir, Nina Cassian, Ana Blandiana, Gr. Alexandrescu, T. Arghezi, D. Almaș, I. L. Caragiale, B. Șt. Delavrancea, M. Eminescu, I. Creangă, E. Gîrleanu, P. Ispirescu, Al. Mitru, T. Nedelcea, V. Tănase, G. Nestor, M. Sadoveanu, I. Slavici, I. Pop-Reteganul, P. D. Popescu, V. Poenaru, V. Colin, Gelu Naum etc. * în domeniul literaturii universale: F. M. Dostoievski, Lev Tolstoi, P. Coelho, H. Sienkiewicz, J. Grisham, S. King, J. Saul, F. Herbert, J. Archer, Jane Austen, Emily Bronte, Dan Brown, Herman Hesse, F. Nietzsche, A. Camus, Al. Dumas, Umberto Eco, M. Kundera, V. Hugo, M. Bulgakov, G. Garcia Marques sunt o parte din autorii care se citesc frecvent. Din literatura română se solicită în general autorii cuprinși în programa școlară: V. Alecsandri, T. Arghezi, L. Blaga, G. Coșbuc, M. Eminescu, I. L. Caragiale, I. Creangă, Camil Petrescu, G. Călinescu, Marin Preda, L. Rebreanu, M. Sadoveanu, Mircea Eliade, Vasile Voiculescu, Marin Sorescu, I. Slavici, Al. Macedoski, G. Bacovia, O. Goga, N. Stănescu, Ion Minulescu ș.a. Dintre scriitorii contemporani, un interes deosebit pentru publicul care frecventează biblioteca îl reprezintă Gabriel Liiceanu (Despre limită, Jurnalul de la Păltiniș, Apel către lichele, Despre minciună), Pavel Coruț (Curs practic de arta creației și succesului, Ghidul vieții sănătoase, Leacuri de suflet pentru fete și femei), Olimpian Ungherea (Clubul cocoșaților, Misterele Templului masonic, Frică și putere, Prețul tăcerii) ș.a. * Din celelalte domenii amintim doar câteva titluri și autori care se solicită cel mai mult: R. Atkinson (Introducere în psihologie), Anton Dumitriu (Istoria logicii), Platon (Opere), Cele 7 minuni ale lumii, Filocalia, J. Delumeau (Religiile lumii), Ne vorbește părintele Cleopa, Ne vorbește părintele Arsenie, A. Peretzi (Tehnici de comunicare), Giddens (Sociologie), A. Cosmovici (Psihologie școlară, ș.a), I. Bontaș și C-tin. Cucoș (Psihologie școlară), Koller (Principiile marketingului, Managementul marketingului), I. Deleanu (Drept constituțional și instituții politice), A. Iorgovan (Tratat de drept administrativ), O. Bosian (Bazele contabilității, Contabilitatea întreprinderilor), C. Coman (Introducere în sistemul mass - media), Management de diferiți autori, Excel 2000, Office 2000, L. Negrescu (Limbajele C și C++ pentru începători), J. C. Melani (învață singur PHP, MySQL și Apache), V. Dumitrache (Mănăstirile și schiturile României - pas cu pas), H. C. Schonberg (Viețile marilor compozitori), G. Donizean (Să înțelegem și să identificăm genurile muzicale), L. Levițchi (Istoria literaturii engleze și americane), Universul plantelor, Creșterea albinelor ș.a. * în limba maghiară cele mai solicitate cărți, în afară de literatura care se studiază în programa școlară, sunt: A. Félszeghy (A biokémia alapjai), S. Zsigmond (A sejt élete), I. Péterfi (A navények élet folyamatai), E. Haraszti (A návények életérái ), Ki kicsoda az irodalombano, Vállások lexikona, etc. ”Totul depinde de calitatea cititorului” Daniel Hoblea, redactor - șef al Editurii "Caiete Silvane": "Vorba lui Creangă, «nu știu alții cum sunt» etc...Lectura "este unul dintre cele mai intime acte ale omului. Mă refer la cea adevărată. Sincer, chiar dacă s-ar citi doar cărți de bucate sau «Mersul trenurilor», tot ar fi ceva. Sigur, orice autor de text, indiferent de calitatea lui, se așteaptă să fie citit, pentru că orice text strigă: citește-mă! Și cărțile proaste strigă, citiți-ne! Aici se face diferența. Totul depinde de calitatea cititorului". Ezoterismul, în top la Librăria ”Arca” Daniel Mureșan, proprietarul Librăriei "Arca" din Zalău, ne-a spus că, în ultima vreme, capul de afiș al vânzărilor a fost ținut de ezoterism, cu cărți semnate de autori precum Dan Brown. Daniel Mureșan a opinat că acest "val", al ezoterismului, "se cam stinge", așteptându-se ca, în perioada următoare, în topul vânzărilor să se afle cărți legate de viața lui Iisus, având în vedere cel puțin scandalul legat de documentarul produs de James Cameron. Ghiduri & dicționare la Librăria "Iuliu Maniu” La Librăria "Iuliu Maniu", a SC Librăriile Sălajului, cele mai cumpărate cărți sunt ghidurile de conversație, dicționarele și cărțile legate de testarea națională și examenul de bacalaureat. Beletristică, mai puțin. Cam în toate sezoanele. ■ Daniel SĂUCA Țop autori & cărți la Biblioteca Județeană www. magazinsalajean.ro •