Magazin Sălăjean, februarie 2015 (Anul 20, nr. 20-39)

2015-02-24 / nr. 36

12 Marți, 24 Februarie 2015 Fiul unei zălăuance, erou în Boston Flavia Pintea Victor Moisescu, un tânăr a cărui familie a emigrat din Zalău în urmă cu aproximativ 23 de ani, a devenit erou peste ocean, după ce s-a aruncat în apa înghețată și a salvat un băiețel de la moarte. Băiatul, în vârstă de zece ani, se juca, împreună cu mai mulți copii, pe marginea unui ponton, în zăpadă, când a alunecat și a căzut în apă. întreaga scenă a fost văzută de către tânărul român, Victor Moisescu, care se afla pe podul ce trece peste canalul care străbate orașul Boston. Victor a sunat la 911 și a fugit într-un suflet la copil. A sărit fără teamă în apa înghețată și l-a scos pe copil, care a fost, apoi, înfășurat în haina unui alt bărbat care auzise țipetele de ajutor ale micuților. "Nu am avut nimic de făcut decât să mă mișc cât de repede posibil, să ajung la copil și să- l trag afară. A fost o reacție de moment, ceva natural. Nu am pregătire în domeniu și nici nu am niciun fel de curs de prim ajutor ", a mărturisit salvatorul băiatului, în cadrul unei emisiuni, ce a fost difuzată pe un post de televiziune. Medicii au ajuns imediat la fața locului, iar copilul a fost dus la spital și se află în afara pericolului. Ei au declarat însă că doar încă 30 de secunde dacă mai stătea în apa înghețată micuțul putea să moară. "Știu doar că atunci când am ajuns eu medicii erau la o distanță de circa trei-patru minute. Nu știu cât sau dacă mai rezista copilul. Cert a fost că băiatul era foarte panicat", a mai completat Victor. Victor Moisescu e născut în America și locuiește întrun oraș de lângă Boston. Mama lui este din Zalău, a terminat Facultatea de Matematică la Cluj și a plecat cu soțul în SUA în 1992. Despre tânărul devenit erou presa americană scrie că are 20 de ani și e chelner. "Micuțul mă consideră erou, întradevăr am fost invitat la mai multe posturi locale din SUA, am apărut și în câteva ziare, însă cu toate acestea nu mă gândesc să-mi schimb cariera. Totuși, m-am gândit să profit de toată această publicitate pentru o cauză bună. Având în vedere că a doua cauză a deceselor în rândul copiilor sub zece ani este înecul, am putea face ceva în sensul acesta. Să încercăm să atragem atenția asupra acestui fapt prin organizarea unor acțiuni. M-am gândit la organizarea unei gale în Boston, iar până atunci am creat o acțiune pe internet. Să vedem ce se întâmplă, care sunt reacțiile", a menționat tânărul. Școala “Mihai Eminescu” promovează cultura tradițională Peste 120 de copii, elevi ai Școlii Gimnaziale “Mihai Eminescu” din Zalău, ai Școlii Gimnaziale numărul 1 din Valcău de Jos și de la grădinițele din municipiu au luat parte la finalul săptămânii trecute la cea de a treia ediție a proiectului “Casa Jocului” Augusta Teșinschi Activitatea s-a desfășurat sâmbătă, 21 februarie, în sala festivă a Școlii "Mihai Eminescu" și este un proiect de parteneriat educațional între Centrul de Cultură și Artă al Județului (CCAJ) Sălaj, Inspectoratul Școlar al județului (ISJ) Sălaj, Asociația Culturală "Katakomba" și Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Zalău. Potrivit organizatorilor, invitați ai activității au fost cei 25 de elevi de la Școala Gimnazială din localitatea Valcău de Jos "Vălcăuanii", pregătiți de învățătoarele Adina Palcea, Felicia Sîrca și de profesoara Monica Ember, consilierul educativ al școlii. Astfel, copiii grupului "Vălcăuanii" au prezentat un program deosebit de obiceiuri și tradiții din zonă compus din: haba la nana Ană, dansuri populare, împletituri din fire și mărțișoare coapte din aluat. La activitate au participat și un număr de 103 de elevi de la Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" din Zalău și preșcoalari de la grădinițele din municipiu, iar în partea finală a programului, participanții au avut posibilitatea să învețe în cadrul atelierelor practice de lucru să împletească din fire mărțișoare pe care le-au și pictat. Evenimentul a avut loc ca un debut al programului "Zilele Porților Deschise", care se va desfășura în perioada 23 - 27 februarie 2015, în cadrul căruia Școala Gimnazială „Mihai Eminescu" își promovează intens oferta educațională. Astfel, în perioada precizată, părinții și copiii care urmează să fie înscriși în clasele pregătitoare vor putea vizita școala, sălile de clasă în care vor învăța copiii, vor putea sta de vorbă cu majoritatea cadrelor didactice care predau la clasele pregătitoare pentru a afla informații de interes despre specificul acestui an de studiu. Proiectul își propune ca scop comunicarea unor valori elementare de cultură tradițională pentru un public tânăr cu participarea unei echipe voluntare recrutate din specialiști proveniți din domeniul educativ și cultural. Mai fotografia zilei La plimbare?... Societate comercială din Zalău angajează • 20 MUNCITORI NECALIFICATI • CONTROLOR CALITATE ’ (cunoscător de limba italiană) Relații la telefon 0360-106171,0745-690989 Doina populară, principalul subiect la simularea la Limba română Simulările Evaluării Naționale au debutat luni, 23 februarie, prima probă fiind cea la Limba și literatura română. Testările continuă marți, 24 februarie, cu proba la matematică, urmând ca miercuri, elevii de la secția minorități să susțină proba la Limba și literatura maternă. La Limba Română, elevii au primit trei subiecte și a avut la dispoziție două ore ca să le rezolve. Primul subiect a fost un text la prima vedere, mai exact o doină populară, "Foaie verde de fir mohor", iar candidații au avut de scris câte un antonim pentru "ușor", "seară" și "să umblu". Tot la partea A, elevii au trebuit să explice rolul unei cratime, să transcrie o comparație și un epitet din textul la prima vedere. La partea B, elevii au avut de redactat o compunere între 150- 250 de cuvinte în care să motiveze apartenența la specia doinei populare. La subiectul doi elevii au primit un articol din ziarul Adevărul, "Cum se mai păstrează printre vilele din comuna bistrițeană Mai era unul dintre cele mai vechi obiceiuri de Sânziene", semnat de Bianca Sara, iar ultimul subiect a constat în redactarea unei scurte narațiuni în care se relateze o întâmplare reală sau imaginară petrecută în timpul unei zile de vară în maxim 150 de cuvinte. Potrivit reprezentanților Inspectoratului Școlar Județean Sălaj, simulările din aceste zile vor fi organizate întocmai ca examenul ce va avea loc în vară: elevii vor sta câte unul în bancă, vor avea doi supraveghetori în sală, coli speciale de examen pe care își vor trece numele și vor fi monitorizați cu ajutorul camerelor de supraveghere care vor fi activate pe parcursul celor două ore, respectiv între 9 și 11, cât vor susține testarea. Conform metodologiei întocmită de Ministerul Educației, elevii trebuie să se prezinte cu buletinul mai devreme, pentru că în intervalul 8 8,30 trebuie să intre toți în sălile de examen, urmând ca la 9 să fie aduse subiectele. După 833 candidații nu mai pot părăsi sala de clasă și nu pot pleca din examen mai devreme de ora 10:3). ■ F.P. RADIO TRANSILVANIA ZAUU 94,6