Magazin, iulie-decembrie 2022 (Anul 65, nr. 27-52)

2022-08-04 / nr. 31

Nr. 31 (3361) din 4 august 2022 Nu de puține ori, unele plăceri culinare ne pot face mai mult rău. Dacă glucoza este esențială pentru metabolismul nostru, poate și foarte dăunătoare. Sfatul este în primul rând pentru iubitorii de băuturi dulci: e mai bine să evitați consumul lor zilnic! Este foarte adevărat, greu de eliminat din alimentație, zahărul are un efect de „confort” asupra celor care îl consumă, dar poate face ravagii în organism, dacă se ingereazâ zilnic, indiferent că e în cantități mari sau mici. Aceasta este, în orice caz, concluzia unui studiu recent apărut în publicația The Sun. Conform noilor descoperiri, prezentate la reuniunea anuală a Societății Americane pentru Nutriție, consumul unei singure băuturi dulci pe zi, cum ar fi ceaiul sau cafeaua, este legat de un risc crescut de cancer la ficat. Pentru a ajunge la acest rezultat, oamenii de știință au analizat date referitoare la 90.000 de femei. Acestora le-a fost examinată starea de sănătate pe o perioadă de 18 ani, prin chestionare alimentare. Rezultatele au fost clare: femeile care au consumat una sau mai multe băuturi dulci pe zi au prezentat cu 78% mai multe riscuri de a dezvolta cancer la ficat, comparativ cu cele care nu au consumat niciodată sau foarte puțin (de trei ori sau mai puțin, în timpul unei luni). Dacă rezultatele sunt confirmate, reducerea consumului de băuturi dulci ar putea servi drept strategie de sănătate publică pentru a micșora riscul de cancer hepatic, înlocuirea băuturilor dulci cu apă și cafea sau ceai neîndulcit ar putea reduce riscul considerabil, au declarat autorii studiului. Dacă și alte date sunt necesare pentru a confirma legătura, cercetătorii au înaintat deja câteva ipoteze ce ar putea explica acest fenomen. După cum au menționat, zahărul crește riscul de obezitate și diabet de tip 2, factori de risc pentru cancerul hepatic, iar băuturile dulci pot contribui și la rezistența la insulina și la acumularea de grăsime în ficat, doi factori care influențează sănătatea acestui organ vital. Cancerul de ficat afectează în medie peste 8.000 de noi pacienți în fiecare an, dintre care marea majoritate sunt bărbați. Rata de supraviețuire este scăzuta, doar 13% dintre pacienți sunt încă în viață la cinci ani sau mai mult de la diagnosticare. Unele dintre cele mai frecvente simptome includ oboseală, pierderea poftei de mâncare, greață, durere sub coaste și mâncărimi ale pielii. Creșterea constantă a cazurilor de acest fel se explică în special prin creșterea numărului de ciroze legate de alcoolism și hepatită В sau C. Со [UNK] [UNK] [UNK]р! Mm Băuturile dulci, risc de cancer hepatic Combateți singuri lombalaiile! De cele mai multe ori, durerile de spate sunt fără consecințe semnifcative. Dar dacă sunt tratate prea târziu, se pot agrava și se cronicizează, adică durează mai mult de trei luni, adevărate „dispozitive de demolare” pentru spatele nostru. Dimpotrivă, trebuie să ne îndreptăm și să ne aplecăm ușor înainte, pentru a întări spatele fără a-l încorda. Aceasta se poate realiza prin reducerea unghiului ce se formează, în poziția așezat, între bust și coapse, la nivelul șoldurilor, și prin așezarea antebrațelor orizontal pe masă, pentru a evita arcuirea. Poziția corectă în pat Pentru a cruța spatele, este necesar să ne întindem încovoiat, cu un șold îndoit, pentru a aduce coapsa spre stomac. Este de preferat să folosim o pernă cu fulgi, care să permită alinierea corectă a gâtului și umerilor. Salteaua o alegem în funcție de greutate: nici prea tare, nici prea moale, ea trebuie să se potrivească cu curburile umerilor și ale bazinului. O „defilare princiară”. Specialiștii ne recomandă cu insistență vechea metodă, poate ușor anecdotică: în fiecare zi să mergem câteva minute cu un pachet de orez de 1 kg pus pe cap, întinzându-ne bine gâtul; se poate exersa și cu câteva cărți ținute astfel în echilibru. Gestionarea tocurilor înalte. Pentru a compensa efectele nocive ale purtării acestora (în special de către femei) asupra spatelui, se va experimenta cu poziția opusă: partea din față a tălpilor ridicată cu câțiva centimetri deasupra călcâielor, încercați să vă mențineți echilibrul câteva secunde, având grijă să nu arcuiți spatele și, desigur, să nu cădeți. ■ Stați pe... o prăjitură! O altă soluție de a evita durerile de spate după mai multe ore la rând petrecute pe scaun, așezați-vă din când în când pe o „prăjitură” imaginară, un fel de mică pernă de aer înclinată. O soluție așa-zis dulce, care însă nu ridică nivelul glicemiei! Fie că trebuie să stăm în picioare, așezat ori culcat, întotdeauna e necesar să adoptăm atitudinile potrivite pentru a păstra spatele cât mai sănătos, mai ales dacă este fragil. Iată câteva obiceiuri de adoptat! ■ Ne îndreptăm. Petrecem mult prea mult timp stând pe scaune nepotrivite, sprijinindu-ne de spătare prea înclinate sau de-a dreptul prăbușiți în canapele adânci [UNK] Tratarea aniarvitei Gingivita este o inflamație a gingiilor, de obicei cauzată de o infecție bacteriană. Dacă este lăsată netratată, poate deveni o infecție mai gravă cunoscută sub numele de parodontită. Gingivita și parodontita sunt cauze majore ale pierderii dinților la adulți. Boala este de obicei cauzată de o creștere excesivă a plăcii dentare. Pe lângă igiena dentară necorespunzătoare, pot exista mulți factori care contribuie, cum ar fi: • anumite medicamente; • contraceptivele orale sau injectabile; • deficiențe severe de vitamina C; • modificări hormonale, inclusiv în timpul sarcinii și menopauzei; • leucemie; • metale grele precum nichelul, care pot fi găsite în unele bijuterii; • expunerea la bismut, care poate fi găsit în unele machiaje. Factori de risc pentru gingivită și parodontită: fumat sau mestecat tutun, diabet, anumite medicamente (contraceptive orale, steroizi, anticonvulsivante, blocante ale canalelor de calciu, chimioterapie), dinți stricați, potrivire necorespunzătoare pe aparatele dentare, sarcină, factori genetici, boli imunodeficitare (SIDA). Mulți oameni nu știu însă că au boli ale gingiilor. Totuși, trebuie recunoscute posibilele simptome. Cu toate acestea, următoarele pot fi simptome ale bolii gingiilor: acestea sunt roșii, sensibile sau umflate, sângerează la periaj, se desprind de pe dinți, care sunt slăbiți, apar leziuni purulente între dinți și gingii, durere la mestecat, protezele parțiale nu se mai potrivesc, respirație urât mirositoare care nu dispare după spălatul dinților. Pentru tratarea gingivitei trebuie practicată o bună igienă orală. De asemenea, se impune renunțarea la fumat și gestionarea diabetului, dacă el există. Alte proceduri includ: curățarea în profunzime a dinților, medicamente antibiotice, intervenție chirurgicală. Bolile gingiilor pot fi prevenite prin igiena orală adecvată și consecventă. Aceasta include: vizite regulate la medicul stomatolog; spălatul dinților de două ori pe zi cu pastă de dinți cu fluor; folosirea aței dentare în fiecare zi; o dietă echilibrata, importantă pentru atingerea și menținerea sănătății dentare. De asemenea, trebuie știut că boala parodontală este asociată cu un risc crescut de: diabet, boală de inimă, accident vascular cerebral, boală pulmonară. De asemenea, în cazul femeilor gravide, prezența acestei boli crește riscul să dea naștere unor copii prematuri sau cu greutate mică la naștere. despre sănătatea dumneavoastră O boală fără leac, specifică vârstei a treia - cea botezată Alzheimer - a devenit pentru mulți dintre cei ce se apropie de 50-60-70... de ani un fel de sperietoare, deși avem la dispoziție suficiente modalități de a o ține departe. Specialiștii spun ca un rol important îl joacă exercițiile fizice regulate și o alimentație sănătoasă și bogată în antioxidanți. Și somnul are un aport esențial în păstrarea funcțiilor cognitive și ajută la păstrarea unei memorii bune. Dar mai este un „secret”, o băutură comună, care se găsește aproape în orice casă ne poate ajuta să ne păstrăm vie memoria și ne ajută în lupta cu îmbătrânirea. Potrivit eatthis.com, cercetătorii chinezi au ajuns la această concluzie după ce au realizat un studiu pe 1.500 de persoane. Intr-un studiu publicat în revista Frontiers in Nutrition, cercetătorii Universității Jiao Tong din Shanghai au comparat rezultatele evaluărilor cognitive cu informații despre cât de des beau ceai acele persoane într-o săptămână. Astfel, s-a ajuns la concluzia că persoanele care beau ceai au fost mai puțin predispuse la declin cognitiv, în comparație cu cele care nu consumă această băutură; în cadrul aceluiași studiu, peste 100 dintre participanți au fost supuși unor scanări RMN, cercetătorii analizând modul în care dimensiunea diferitelor părți ale creierului lor a fost influențată de consumul sau non-consumul de ceai. Cercetătorii au explicat că în corpul calos, regiunea creierului care face legătura între emisfera stângă și cea dreaptă, jucând un rol important în cogniție, partea posterioară era mai mică la băutorii de ceai decât la cei care nu beau ceai. Cu cât această zonă era mai mică, cu atât scorurile participanților la un test de învățare se modificau mai puțin pe măsură ce îmbătrâneau. Așadar, ceaiul poate juca un rol în conservarea funcțiilor cerebrale prin afectarea dimensiunii corpului calos posterior. De reținut că ne referim la planta de ceai (poate fi verde, negru etc.) folosită la prepararea băuturii, și nu la orice infuzie de plante. Pagină realizată de ADRIAN-NICOLAE POPESCU I