Metalurgia, 1997 (Anul 49, nr. 1-12)

1997-02-01 / nr. 2

49) Metalurgia 2 ’97 Viteza de trecere a ultrasunetului depinde de forma grafitului din fonte cu grafit nodular leassing speed of ultrasound depends from the graphite form In the nodular graphite castron mare ca si o fonta cu grafit nodular nealiata turnata în cochila mecanica, fiind complet ledeburitica (fig.7). In amândouă cazurile s-au masurat aceleași viteze, de 5700 m/s. Si fontele feritice aliate, având cementita în microstructura, prezintă viteza mare la ultrason (fig.8). Pe o diagrama ternara dependenta vitezei US de forma grafitului, de conținutul de ferita, perlita si cementita arata ca în figura 9. Figura 9 nu prezintă rezultatele măsurătorilor la fontele având grafit de flotatie gf7 și gf8. Cauza principala este ca la piese mai bine maselotate nu s-au putut decupa esantioane din zona flotata. Numai la Fgn 600 din arborele cotit s-a putut urmări mai complet influenta tuturor formelor de grafit asupra vitezei ultrasunetului, obținând rezultatele trecute în figura 10. Rezultatele măsurătorilor arata ca forma grafitului de fiotatie gf7 și gf8 imprima viteza cea mai mare la fonte cu grafit nodular, chiar daca în microstructura se afla cantitati însemnate de ferita. In cursul măsurătorilor s-a observat o alta dependenta care a dus la o împrastiere a rezultatelor măsurătorilor. Este vorba de finetea matricei, de marimea celulelor eutectice. O microstructura mai fina cu celule eutectice mai mici prezintă viteza mai mare la ultrason. Influenta direcției de măsurare, precum și cea a finetei matricei asupra vitezii de trecere a ultrasunetului sunt factori care îngreunează aplicarea metodei ca metoda de recepție finala la fonte cu grafit nodular. La turnarea în serie la factorii enumerați se mai adauga influenta temperaturii fontei la nodulizare și la turnare în forma, viteza de umplere a formei, temperatura formei etc. Rezultate reproductibile se pot obţine numai la piese turnate în aceleaşi condiții și la aceeaşi parte a piesei. Viteza ultrasunetului si caracteristicile mecanice La măsurători cu ultrasunete se obţin viteze mai mari la fonte cu grafit nodular având rezistente mai mari, la fonte perlitice. La fontele feritice se obţin viteze US mai mici. Grafic se poate reprezenta dependenta dintre viteza US si rezistenta la tracțiune dar răspândirea rezultatelor este si mai mare decât cea obtinuta la forma grafitului. Fontele cu grafit nodular conținând cementita în microstructura, chiar cu 1% crom nu prezintă rezistente foarte mari dar au Fig. 8 Fonia ferilica aliata (ciocane de mori): Vus==5410 m/s, Aa=0,ll dB/mm, Стц-=640 N/mm2, A=3,6%, 238 HB Alloyed ferrllic cost iron (mill hammers): Vus=5410 m/s, Aa=0.11 dB/mni, atr=640 N/mnv2, A“- 3.6%, 238 IIB Viteza ultrasunetului creste cu schimbarea formei grafitului de la gfl la gf8 Ultrasound speed increases wilh the change of the graphite form, from gfl to gf8 9