Minimum, 1998 (Anul 12, nr. 130-141)

1998-10-01 / nr. 139

cartea G. CĂLINESCU viața lui Mihai Eminescu Ed. Teșu, București 1998 E o anume curiozitate în acest act editorial, ca un evreu israelian să tipărească în România cartea fundamentală a istoriografiei și exegezei eminesciene. In 1938, dând tiparului narațiunea sa despre viața lui Mihai Eminescu, scriitorul George Călinescu avea certitudinea că a încheiat definitiv biografia critică a marelui poet. Nu avea să fie așa. Câțiva ani mai târziu România intra în orbita comunismului. Autorul “Vieții lui Mihai Eminescu” a fost scos de la catedra universitară și un timp nu a mai publicat în presa literară. Abia în jurul anilor 1956 G. Călinescu a fost “recuperat” și a republicat “Viața lui Mihai Eminescu”, făcând multe concesii cenzurii atotputernice. “Editura Teșu” republică astăzi ceea ce s-ar putea numi ’’ediția princeps”, așa cum a gândit-o și a scris-o cu adevărat Călinescu. E un “restitutio in integrum” care face dreptate istoriei literare românești. La București, presa românească a consemnat cu interes apariția cărții. Am vrut să aflu chiar de la editor ce anume l-a determinat să retipărească această capodoperă a lui G. Călinescu. Am absolvit Literele și la examenul de stat am susținut teza “Luceafărul eminescian”, ne-a declarat d. Teșu Solomovici. Vraja versului eminescian a rămas vie în sufletul meu. Limba românească îi datorează lui Eminescu totul. Pare curios, dar tocmai această carte fundamentală despre viața lui Eminescu era interzisă și nu se afla în biblioteca Facultății de Filologie. Cât am alergat eu după ea în urmă cu vreo 40 de ani... Vă puteți închipui ridicolul situației? Să scrii o lucrare despre opera lui Eminescu și să nu poți lectura biografia poetului! Amintirea acestei fărădelegi am păstrat-o în subconștient, și poate așa se explică de ce tocmai Teșu Solomovici din Israel a retipărit, la București, biografia «poetului nepereche». A fost Eminescu antisemit? Spre cinstea lui, biograful, G. Călinescu - democrat convins - nu insistă asupra publicisticii poetului. Nu există în poezia lui Eminescu incitări anti-evreiești. Dar, ca ziarist la Timpul, gazeta conservatorilor, Eminescu a publicat o serie de articole privitoare la chestiunea evreiască, îmbibate de xenofobie. Ce mai pregătește “Editura Teșu”? - Am sub tipar patru cărți: “Războaiele secrete ale evreilor (Mosadul)”, carte ce va apare sub semnătura mea; “Legendele hasidice ale lui Martin Buber” (tălmăcite de Dora Litani); “Antologia de scrieri erotice” întocmită de cărturarul Emil Wittner, precum și o ediție nouă din “învățați rapid limba ebraică”, un ghid care s-a epuizat într-un timp record. (T. Ronald) LA COOP IERUSALIM secolul 21 a și sosit De Sucot și Simhat Tora — simboluri ale învățăturii, bucuriei și progresului permanent — conducerea CO-OP IERUSALIM adresează un card salut și urări de sănătate și voie bună originarilor din România și întregului popor evreu. Folosind metode avansate în aprovizionare și utilaj modern în depozitarea și distribuția produselor, rețeaua de supermarkete COOP IERUSALIM pune la dispoziția publicului mii de articole de calitate superioară din țară și din străinătate. O vizită la o unitate CO-OP (Hiperzol, la Talpiot- Mizrah și Beit-Șemeș) este o încântare pentru ochi și o bucurie pentru orice gospodărie! HAG SAMEAH! !nm> an MOSHE GOLDSTEIN Director Generals 63