Minimum, 2000 (Anul 14, nr. 154-165)

2000-05-01 / nr. 158

NOI ■ Scafandrii caută „Struma” sportiva locuia în România. Ea este trecută între primele 25 din cele 100 de "laureate". Zilele trecute, ea a primit și invitația de a fi oaspete de onoare la campionatul european de tenis de masă din acest an, de la Bremen, Germania. ■ Revista trimestrială "The Jewish Quarterly", care apare în Statele Unite, publică în numărul din ianuarie 2000 un articol cu titlul "Delmore Schwartz și eu - O redescoperire literară". Articolul, semnat de Linda Grant, este dedicat lui Delmore Schwartz, o revelație în poezia americană din anii '30. Schwartz, al cărui tată imigrase în America din România, și care a făcut avere în domeniul imobiliar, pierzând-o apoi în criza din 1929, a avut o viață zbuciumată care l-a impresionat pe Saul Below. Personajul Humboldt, din romanul "Humboldt's Gift", a fost inspirat din viața lui Delmere, fapt menționat și în prezentarea lui Bellow din Encyclopedia Britannica. ■ Nicolae Călugărița și Dan Tufam de la Teatrul Evreiesc de Stat sunt doi dintre foarte apreciații actori români care au învățat idiș pentru a juca în acest teatru. Ei au participat cu monoloage de succes și la serbarea de Purim de anul acesta, regizată de Harry Eliad. ■ La Haifa s-a deschis expoziția pictorului Moshe Katz, provenit din aliaua română. Pictorul a lucrat câțiva ani la Paris și Chicago. ■ în luna august, după cum a mai anunțat "Bună dimineața, Haifa!", va avea loc o expediție cu scafandri la locul unde se crede că a fost identificată epava navei "Struma", scufundată în februarie 1942 de un submarin sovietic în largul coastelor turcești. La bordul vasului s-au aflat 769 refugiați evrei din România, plus echipajul. A fost un singur supraviețuitor, David Stoliar, care locuiește în prezent în Statele Unite. Prima informație despre găsirea epavei au dat-o scafandrii turci din cadrul organizației SAD, care au făcut investigații cu ajutorul unui sonar. Nouă ne-au parvenit informații despre această acțiune de la Levent Yuksel, unul din scafandrii din Istanbul. El susține că mai are nevoie de date pentru a identifica pozitiv, cert, epava găsită. Expediția din august este inițiată de Greg Buxton, nepot de "strumiști", împreună cu scafandrii turci Greg, care este și scafandru, vrea să găsească epava unde-și au locul de veci bunicii săi. Tatăl lui se găsește în Anglia și se află în corespondență cu un prieten din tinerețe, inginerul Tudor Chefner din Haifa. Cu ocazia expediției, la Istanbul și, probabil, în zona unde se află epava, va avea loc o întâlnire a rudelor și prietenilor celor ce au pierit pe "Struma", precum și o ceremonie religioasă. Pe mare vor fi depuse flori în memoria victimelor. Primul israelian care și-a exprimat dorința de a fi prezent la aceste ceremonii este dr. Mihai Livian din Haifa, nonagenar. ■ "Note de călătorie din Țara Sfântă" este numele expoziției de acuarelă pe care o deschide la București artista plastică Aurelia Stoie Mărgineanu. Expoziția este găzduită la Muzeul Orașului București, Palatul Șuțu - Bd. I. C. Brătianu 2. ■ Un public atât de numeros încât jumătate dintre participanți au stat în picioare a răspuns invitației Ministerului Culturii și a Fundației Dr. W. Filderman de a asista la simpozionul prilejuit de lansarea antologiei documentare în două volume "Dr. W. Filderman. Un avocat al etniei sale. Un avocat al cauzei naționale a României" (articole, eseuri, memorii 1921-1948), editată de Teodor Wexler și Michaela Popov. Manifestarea a avut loc la Muzeul de istorie și artă al Municipiului București. ■ Câteva însemnări privind informația publicată de "Bună dimineața, Haifa!" despre Academia de Științe din New York trimite dr. Akiva Segal, de la Solar Research Facilities Unit, Institutul Weizman: «De curiozitate, vreau să arăt că Micul Dicționar Enciclopedic publicat la București, Editura Științifică, 1978, anunță că și d-na Elena Ceaușescu avea acest "titlu". Așa numita Academie de Științe din New York trimite un formular din care să rezulte activitatea științifică și menționează că un comitet apreciază această activitate și acordă sau nu apartenența la Academie. De unde știu? Pentru că și eu am primit invitația de a mă asocia (în fond este vorba de o asociație de oameni de știință care poartă numele pompos de Academie), dar am refuzat-o, considerând-o ca o afacere comercială. Un coleg al nostru a acceptat însă și, într-adevăr, o diplomă tronează pe peretele biroului său. De! Se pot face bani din orice, chiar și din vanitatea umană. De fapt, ca asociație științifică, "Academia" aceasta este "beseder". Ceea ce însă nu este în ordine este titulatura, care contează pe respectabilitatea numelui de "Academie". Și mai ales, cei ce nu sunt în ordine sunt cei ce-și asociază titlul de membri în scopul evident de a face impresie, făcând uz de apropierea de nume cu prestigioasele Academii cunoscute.»De ce ai publicat scrisoarea asta, domnu' Uly? Ea va indispune pe mulți din aria care se fudulesc cu titluri și premii "pe puncte", fără prestigiu real. Nici nu știi câți dușmani ți-ai făcut cu ocazia asta! Vrei să-ți dau un sfat? Până trece zura cu scrisoarea dr-ului Segal, nu mai ieși din casă, că poți s-o pățești! - N. Red. "Minimum".) Prezențe, prezențe... ••• în "Curierul de Cluj" întâlnim două cronici la adresa "unei familii". Semnate de criticul literar Ion Cristofor, cronicile prezintă volumul de proză "De unde începe veșnicia" de Mariana Juster și cartea de poezie "Lacrima interioară" de Solo Juster. în ceea ce o privește pe Mariana Juster, săptămânalul "Luceafărul" din București a publicat două dintre nuvelele ei: "Vifornița" și "Mathilde Jaeger". ■ Pen- Clubul român a organizat la Iași, între 21-23 aprilie, o conferință internațională dedicată problemelor literare ale minorităților naționale. Printre invitați, câțiva condeieri de 28