Minimum, 2004 (Anul 18, nr. 202-213)

2004-03-01 / nr. 204

NOI m De unde Moșari iepurele dintre urmașii poetului-inginer: soția (Sorana), fiul (Andrei) și fiica (Olga). Cei doi se plâng că stau prost cu lichidul. ••• Aproape că nu există lună de la Dumnezeu în care tu, am convins că ești bine informat în materie de personalități ale tribului, de ieri și de azi, de-aici și de-aiurea, să nu descoperi un nume despre care nu știuse și nimic. Uite, domnule, îți zici tu atunci, și ăsta (sau asta), care va să zică! Un asemenea nume, despre care ne face plăcere să pomenim, este acela al Almeriei Natansohn, decedată în Canada în anul 2003. Chimistă, lucrând la Queen University, din Kingston, Ontario, Dr. Almeria Natansohn a efectuat cercetări importante în domeniul materialelor opto-electronice. în anul 2001 a fost distinsă, împreună cu alți savanți, cu premiul "Canada Research Chair". Acordat de guvernul canadian, acest premiu constă în suma de 200.000 de dolari, oferită vreme de 7 ani catedrelor universitare pentru finanțarea proiectelor lor. După cum ziceam, necunoscuta pe la noi Almeria Natansohn (absolventă a Politehnicii din Iași, în 1972, apoi cercetătoare la Institutul Weizman, din Rehovot, între 1982-1985) a fost una din șefele de catedră onorate cu premiul respectiv. ••• Una bună a lui I. Schechter, la rubrica sa "Un minut", din "Ultima oră" : «Unii spun că 431 de palestinieni în schimbul cadavrelor celor 3 soldați ai noștri e un preț prea mare. Ba e mic. Pentru trei cadavre îi putem da pe toți cei 3 milioane de palestinieni.» ••• Revenind la sentimente mai bune a propus de rolul culturii în viața alialei, conducerea HOR l-a solicitat pe colaboratorul nostru G. Mosari să conducă secția culturală a organizației. Acesta a acceptat, și-a suflecat mânecile și a alcătuit un "plan de acțiuni" pe șase luni. Să sperăm că Mosari are mână bună și că ne vom trezi curând cu un HOR care bubuie la capitolul carte, teatru, muzică, plastică, istorie și idei Sperăm, în ciuda scepticismului nostru din sânge. Mai știi de unde Moșari iepurele? ••• Știri, știri din lumea tribului transmite cu regularitate, ca de obicei, agenția ISR Opres, din Haifa, condusă de Uly Vălureanu. ■ S-a deschis, la Muzeul Municipiului București, o expoziție a lui Bruno Coget, "Evreii din România". Expoziția este organizată de Institutul Francez din București, Ambasada Israelului în România, Muzeul Municipiului București și Federația Comunităților Evreiești din România. în cadrul expoziției, pe lângă imagini, există și o serie de texte extrase din literatura contemporană evreiască, texte alese de Mirona Hinoveanu. Fie că sunt ale unor autori cunoscuți (așa cum este Elie Wiesel), fie că sunt ale unor autori necunoscuți, textele sunt despre viața evreilor, despre sărbătorile evreiești, despre cultură, deportări, despre pogromul de la Iași. ■ A încetat din viață, la Londra, George Beza, cel care, la Ierusalim, a fondat "Mișcarea României Libere" și a creat postul de radio "Vocea României Libere". Unchiul său Marcu Beza fusese consulul onorific al României la Ierusalim înaintea celui de-al doilea război mondial. Guvernul român și-a reafirmat sprijinul pentru organizarea la București a primei părți a Congresului Internațional al Evreilor Originari din România, programat la Ierusalim în toamna anului 2004. Acest sprijin a fost reafirmat cu prilejul întâlnirii care a avut loc la București între gen. (r) Moshe Nativ, președintele Organizației Unitare a Evreilor Originari din România - AMIR - și dl. Eugen Bejineratu, ministru la Ministerul pentru Coordonarea secretariatului general al Guvernului României, secretarul general al Guvernului României. ■ O expoziție despre crimele comise de naziști și aliații lor în timpul celui de-al doilea război mondial, atât în Germania cât și în România. "Holocaust 1933-1945. Curajul de a-ți aduce aminte", a fost deschisă la Muzeul Național de Istorie a României, în prezența președintelui Ion Iliescu, scrie ziarul Curierul Național. Expoziția reflectă aspecte ale politicii de prigoană și discriminare rasială promovate de naziști și de aliații celui de-al treilea Reich în perioada 1933-1945, acțiuni care au culminat cu exterminarea a peste șase milioane de evrei, dintre care circa un milion au fost copii, în holul central al Muzeului Național de Istorie a României au fost expuse fotografii, panouri cu texte ce relatează cele întâmplate evreilor în lagărele de concentrare naziste, dar și copii ale unor documente care atestă faptul că pe teritoriul României a avut loc o ucidere sistematică MINIMUM nr. 204 - Martie 2004 - Pagina 22