Mişcarea, decembrie 1910 (Anul 2, nr. 264-286)

1910-12-24 / nr. 283

ANCHETELE noastre Restaurarea casei lui loan Creanga Iniţiativa, d-lui Fîntînaru- - Devizul d-lui inginer Savul.— Hotarirea Consiliului comunal In unul din numerite trecute am pomenit că primăria comunei Iaşi a făcut demersura pentru a restaura casa prozatorului loan Creangă, care a compus cele mai frumoase pagini din literatura romînească într’o bojdeucă dărăpănată din strada Ţicăul de Sus. Dl. prim ajutor de primar a însărcinat pe dl. inginer Savul să facă devizul pentru restaurarea casei lui Ioan Creangă. Dl. inginer Savul spune să se clădească păreţii de vălătuci, în forma împletiturii, şi puricaţi (adică întăriţi cu mici sfărmături de cărămidă şi piatră) întocmai ca cei existenţi- Lemnăria nouă va fi identică in aceleaşi dimensiuni, încinări şi aşezări. Acoperemîntul cuprinde : grinzile de tavan, scindurile de tavan, scaunul podului, căpriorii, leaturile şi învălişul cu şindila ; se vor pune stîlpii împreună cu parapetul de lemn a cerdacului de la faţa şi din dosul casei, identici cu cei existenţi fără nici o modificare. Se va da pe jos cu lutru odaia din stînga săliţei. Cerdacurile vor fi pardosite cu scînduri. Atit uşile cît şi ferestrele vor fi identice în toate cu cele existente ca natura lemnului, forma, îmbinarea, geluitul, văpsitul, geamuri, incuetori etc. Ferestrele 0.60—0.70 în 4 ochiuri. Uşile 0.80-1.60. Soba în odaia din dreapta săliţei la fel cu cea veche. Cuptorul şi hornul , acest din urmă făcut elemina lui Creangă nu se va schimba, ci se va întări, lipi şi vămi. Se va desfunda şi amenaja fintîna, cea servit lui loan Creangă, Mihai Eminescu, Miron Pompiliu etc. la facerea duşului sub copac. Se va întări malul despre fundul ogrăzei cu zidărie de piatră şi var hydraulic. Toată această lucrare costă 2700 lei. Se vor face poate economii căci tot materialul încă bun se va întrebuinţa. Consiliul comunal în şedinţa de 10 Decembrie a. c. a luat în discuţie chestiunea restaurărei casei lui Creangă şi a dat in unanimitate următoarea deriziune : „Consiliul, avind in vedere că casa din Ţicău în care a locuit loan Creangă a devenit o ruină. Avind în vedere că doamna Ecaterina Creangă, soţia lui loan Creangă, a cerut comunei un ajutor pentru a repara acea căsuţă . Cu unanimitate de voturi , Aprobă ca comuna să reconstruească casa arătată mai sus în limita sumei de 2700 (două mii şapte sute) lei, care se va plăti din bugetul anului viitor 1911 -1912. Autoriza în acelaş timp administraţia comunala a intra în tratative cu d-na Ecaterina Creangă pentru ca să doneze sau să vîndă Comunei acea căsuţă, în care va sta cît va trăi“. Prin urmare avem ca şi înfăptuită restaurarea caselor neîntrecutului scriitor, care a îndurat atâtea necazuri în viaţă, dar care macar acuma este slăvit de toată suflarea romînească. Şi cînd te gîndeşti că aceasta este soarta oamenilor mari, a trece neînţeleşi prin viaţă, te mingii măcar cu ghidul că după moarte se găsesc suflete generoase, care se strădănuesc pentru slăvirea înaintaşilor meritoşi. Ultime Momatiuni Ziarul „Mişcarea" cu prilejul sărbătorilor de crăciun, urează cele mai călduroase felicitări de prosperitate prietenilor şi cetitorilor săi. ■ D. Ionaş Grădişteanu a declarat într’un cerc de amici, că niciodată nu va admite ca d. Al. Marghiloman să fie şeful partidului conservator. D-sa a adăugat că singurul lucru admisibil ar fi în viitor ca partidul conservator să fie dirijat de un comitet de 7 compus din 3 cantacusinişti şi 3 junimişti, sub prezidenţia d-lui I. Lahovari. * Prefecţii diferitelor judeţe din ţară, au luat iniţiativa de a oferi un banchet în onoarea d-lui I. Brătianu, preşedintele consiliului de miniştri şi ministru de interne. Banchetul va avea loc la Capşa în seara de 27 Decembrie a. c. ■ D. Paul Teodoru, arendaşul moşiei Cojasca, a dăruit comunei Cojasca, din jud. Botoşani, întreg mobilierul necesar unei săli de clasă din noul local de şcoală construit în valoare de 675 lei. Juraţii sesitutei ianuary Astăzi s’a procedat la tragerea la sorţi a persoanelor care vor funcţiona ca juraţi în sesiunea Curţei cu juri din oraşul nostru, a cărei şedinţe se vor începe peziua de 15 Ianuarie. Au eşit d-nii: Apostolescu Gh., Atanasiu V. Ion, Volută Mihail, Breviman Mihail, Petrovici D. Ion, Băiceanu C., Mihailescu M., Ghica Eug., Ghica Eug., Ghiţescu Vlad, Dima Nec., Gherman V. G., Marcopol Fleaşcă, Romanescu Gr., Buţureanu Vasile, Nege Vasile, Cucu Ion, Iamandi Vasile, Culianu Petru, St. Teodor, Groşi D., Fabini Ed., Damian Alex., Roşculeţ Alex., Faur Constantin, Brăescu Teodor, Popovici T. Vasile, Arhim Ion, Casiano Victor, Mazere Teod., Birjovanu Gr., Stihi Teodor, Ţilenschi M., Tutescu Gh., Ianculescu P., Neculai C. şi Cireş Vasile. Suplimentari: S. C. Vîrlanescu, Gr. Bejan, Ahil Gheorghiadi şi Anton Vasilescu. • In timpul vacanţei Crăciunului lucrările curente şi de nature urgentă a Curţei de apel se vor primi de câtră d. consilier D. Grigoriu de la orele 11 jum. —3 p. m, în camera de consiliu a curţei de apel s. r. „ K101‘ tipuri de Gic şi Radu se află de vînzare în depozitul de ziare „Neamul Romînesc“ ,şi la librăria Iliescu din Piaţa Unirei. ♦ In vederea sărbătorilor, serviciul de la Primărie este suspendat în zilele de 24, 25, 26, 27 Decembrie a. c. şi 1, 6 şi 7 Ianuarie 1911 , iar de Marţi 28 Decembrie inclusiv, oarele de serviciu vor fi numai dimineaţă de la 9- 12 a. m. ECOU.—Fabrica „Ţesetura“ Iaşi, Societate anonimă, sediul strada Socola, a dispus vânzarea resturilor într’o prăvălie alăturea de fabrică strada Socola No. 127. Avis amatorilor. ♦ Agenţii brigăzei de Siguranţă au făcut astă noapte o razzie, operind mai multe atestări. ♦ Soldaţii din garnizoana locală au luat concedii cu începere de astăzi şi până în ziua de 9 ianuarie. Concedie au fost date în serii de cite 8 zile. ♦ Serviciul religios la Mitropolie cu ocazia sărbătorilor Crăciunului, va fi oficiat de către I. P. S. S. Mitropolitul Pimen, ajutat de corul şi clerul catedralei. Serbarea Bobotezei va fi oficiată şi finul acesta în Piaţa Unirei. ECOU. — Pentru sărbătorile de Crăciun nu trebue să lipsească în nici o casă neîntrecutele mezeluri a fabricei cu Aburi de Salam. Delicatese şi conserve de carne E. Noade. Şoseaua Nicotină 52 cu Filialele sir. Lăpuşneanu, Piaţa Sf. Spiridon, Piaţa Halei. Fabrica E Noack e una din cele mai mari firme din Europa, avînd fabrici în Berlin, Londra, Austria, Roterdam, Haga, Gronigen și Batadia (India). . Biroul electric L Pil str. SAULESCU no. 3. (Casele Braunstein) Face cunoscut onor. Public, ieşancă Pentru Sarbatorile Crăciunului şi Anul nou a adus un transport de noutăţi, nevăzute în Iaşi : jucării electrice, cu care şi copii ca şi maturii pot învăţa sa manipuleze curentul; cutii de experienţă ; motoare electrice ; dinamo ; maşini de influenţă; maşini de electrizat; (Jlueuratografe ; Motoare pentru aeroplane ; Căi ferate cu şine ; Tramvae electrice; Lămpi de buzunar; Bastoane, iluminatorii, etc. Decoraţiuni electrice pentru pomi de Crăciun. Invit pe onor. public a nu da bani pe degeaba, în alte părţi pentru jucării înainte de a vizita biroul meu. Preţuri fixe şi convenabile. JL JPI2L (jî Ii. Dimitriu Păuşeşti AVOCAT Str. Palatului No. 88 Consultaţii: 8—9 4—6 şi jur. pin | WIS CARE. ULTIMA OARA — Serviciul telegrafic şi telefonic al „Mişcărei" — membri ai consiliului superior sanitar Bucureşti (tel.). — Au fost numiţi ca membrii in consiliul superior sanitar, următorii d-ni d-ni profesori: dr. Profesor Victor Babeş, S. Cantacuzino, V. Sion, general Papilian inspector general al armatei, doctor Anghelescu, doctor Marinescu, doctor Gheorghe Bogdan, dr. Leonte, dr. C. I. Cantacuzino, dr. Isstrati directorul institutului de chimie, dr. Rigler, dr. Baiş, dr. Buicliu, dr. Manicatide, dr. Stoicescu, dr. Proca şi farmacistul Racoviţă. Cutremur de pămînt Tachkend.—Azi la ora 4 dim. s’a simţit aci un violent cutremur ondulatoriu. După ştirile primite din Wierny, sguduitura a ţinut cinci minute şi a distrus jumătate din casele clădite cu pietre. In această localitate toate sobele sunt dărîmate şi stricate din cauza cutremurului aşa că locuitorii sufăr de frig. Termometrul arată acolo 10 sub n). Nu s’a putut constata pănă acum cite victime a făcut acest cutremur de pămînt. Sguduitura a fost simţită şi la Kopal în provincia Semiretcehsk precum şi la Aulijeata in provincia Syrdaria. La Kopal s’a despicat pămîntul. Banchet în onoarea d-lui ministru Morţim Buc. 23 Decembrie (tel.) Aseară a avut loc la Capşa un banchet oferit de către d-nii V. Cociaş şi Popovici în onoarea d-lui ministru V. G. Morţun. Au participat la banchet d-nii: Radovici, N. P. Romanescu, C. Gârleşteanu, I. Nădejde, Eremia Gheorghiu, Zamfir Filoti, etc. HOLERA Salonic.—Holera a dispărut de aci prin urmare măsurile de carantină au fost suspendate. La Bitalia din contra epidemia se întinde. Vagon incendiat Varşovia.—Incendiul unui vagon de cale ferată se datoreşte la imprudenţa unui călător care avea cu el benzină. Banchet în onoarea d-lui Ionel Brătianu Bucureşti.—In ziua de 27 Decembrie va avea loc la Capşa banchetul oferit de prefecţii de judeţ în onoarea d-lui I. Brâteanu. DECES Buc. (rel.). —Aseară a încetat din viaţă în sanatoriul d-lui dr. Geroda din Capitală, Paul Balasan preşedintele consiliului judeţean din Prahova. La clubul liberal din Ploeşti s’a arborat drapelul de doliu. Inmormîntarea va avea loc mini la moşia Spineni proprietatea detunetului. Un monument In curînd se vor începe la Bucureşti lucrările pentru ridicarea unui monument defunctului general Arion. O adresă a d-lui Haret Bucureşti (tel). —Dl ministru Haret a trimis d-lui Petrescu administratorul casei şcoalelor prin d. P. Gîrbiceanu administratorul casei bisericilor, o adresă de mulţumire pentru activitatea desfăşurată în aceste două mari folositoare instituţiuni ale ţarei. Luptă între poliţie şi anarhişti Londra.—E linişte în strada Sydney dar strada mai e barată de poliţie, totuşi cordoanele lasă să treacă lumea. Stradele învecinate sunt pline de curioşi. Starea pompierilor şi apoliţiştilor s’a îmbunătăţit. Două cadavre au fost găsite; capetele erau despărţite de corp şi vor fi reţinute la morgă până cînd ele vor fi examinate cu deamanantul. Se svoneşte că s’ar mai găsi sub dărâmături un al treilea cadavru dat care nu a putut fi recunoscut. Greva Seraine (Belgia).—Minerii grevişti au tras focuri de puşti în contra jandarmilor care au ripostat. Au fost cinci mineri rîniţi.* Bruxelles. —Situaţia minelor din fumul stinge ai fluviului Meusa s’a înrăutăţit proprietarii minelor refuzînd să mai discute cu reprezentanţii muritorilor. Greva generală a fost proclamată în acest district. Numărul greviştilor se evaluază la 12.000. Conferinţă » Fraga. —Conferinţa între deputaţi germani şi cehi spre a pune un capăt obstrucţienei dîn dieta bohemă si a terminat fără nici un resultat. O şedinţă si academiilor franceze Paris.—Cele cinci academii adunate într’o şedinţă plenara s’au pronunţat in contra eligibilăţei femeilor în institut. Acest vot vizează candidatura doamnei Currie. en CEL MAI FRUMOS CADOU Cea mai frumoasă distracţie ===========■== este un =========== Gramaticiinarea „înger“ Magasinul MICHELSOHN. Str. Lăpuşneanu No. 37 Unde se vînd cu preţurile originale ale fabricei. La acelaş magasin : Se găseşte la. PIANE și PIANINE -m Cari se vind în rate lunare fără acompturi. La cerere printr’o c. p. trimitem comisionarul cu modelele în orice parte a ţarei. ____________ Birou de arhitectura a d-lui Architect L. Nadolschi (din str. Lăpuşneanu No. 21 Casa Konya) execută Planuri şi măsurători Face schiţe în mod gratuit. Primeşte: Executări de lucrări în regie sau întreprindere. Primeşte în calitate de antreprenor lucrări mici, ca adăugiri şi transformări cu preţuri modeste. Angajează supravegheri şi conduceri de lucrări după planuri întocmite de alţi domni arhitecţi. Se întocmesc ansamble pentru amenajamente de Gospodărie rurală. SPECIALIST IN LUCRĂRI DE BETON SPECIALIST IN TRANSFORMĂRI A executat transformarea in mare Cunoscuta Hală de Bere «Imperială» din Bucuresci şi amenajări la construcţiuni supuse căuşelor igrasioase. A executat în interval de 15 ani proecte la mai multe lucrări importante, ca : In Bucureşti, Aleea Rignauld, valoare 1,200,000, casa Antonescu, Mavromati, Pieşoianu, Osorovici, Nicu Moisescu, precum cât şi mai multe lucrări ale enor. Ministerul de război în calitate de antreprenor. In Iaşi a executat Casele Jurist, Dembinschi, Ilie Cocea Proectul de Transformare a Berăriei Azuga şi multe alte proecte. La chemări speciale face deplasări şi afară la țară. ACT DE MULŢUMIRE Subsemnatul David Svartz, din Iaşi, aduc prin publicitate viile mele mulţumiri Societăţei anonime de asigurări generale şi reasigurări „Victoria“ din Bucureşti, pentru achitarea daunei, ce am suferit la mobilele mele. Iaşi 23 ! 12 1910 David Svartz Incetînd din viaţă mult regretatul meu părinte N. Nicolaide, subsemnatul I. N. Nicolaide avocat, fiul său, am onoare a aduce la cunoştinţa onoratei clientele a defunctului meu tata că voi continua toate afacerile în curs până la definitiva lor terminare fiind la dispoziţia domnilor clienţi pentru susţinerea intereselor lor precum şi pentru orice lămuriri sau explicaţiui , biroul de avocătură al părintelui meu continuînd şi în viitor sub direcţiunea mea, avînd în acelaş timp binevoitorul concurs al mai multor colegi ai tatălui meu—precum şi a d-lui Mihai Sipson avocat din București. COFETĂRIA ?• Qanoeur at I- Sheli Piaţa Unirei Face cunoscut onoratei sale clientelei şi onor. public că cu ocazia Sf. Sărbăori este asortată cu toate felurile de bomboane şi ciocolată. Foi de turtă de cea mai fină calitate. Primesc comenzi de Torturi şi tot ce atinge o branşă. Expediţiuni şi în provincie. Preturi convenabile. Banca Moldova laşi. —Piaţa Unirei Banca Moldova, înfiinţată de curând în oraşul nostru, contopindu-se cu banca Moritz Wachtel. Banca face toate felurile de operaţiuni de bancă, va elibera cecuri şi scrisori de acreditare asupra tuturor oraşelor mari din ţară, Europa (Rusia) şi America. Primeşte ceriale spre vânzare şi pe pieţele Brăila, Galaţi şi Co distanţa făcind şi avansuri asupra cerialelor ; va fi avans asupra efectelor publice şi ori şi ce efecte de valoare. Primeşte spre fructificare contra librete de economie începând de la 5 lei in sus cu dobândă de fies* sută pe an și sumi mai mari contra scrisori de depunere cu achitarea la cerere, cu dobândă de 5 mmn. la sută pe an. _______ CHLGRALINA Remediu instantaneu contra durerilor de măsele stricate.* Sticluţa 1 leu CORIDINA Remediu radical contra bătăturilor şi monturilor la picioare. Sticluţa 1 leu PREPARAT IN Laboratorul de produse farmaceutice Joan Werner — Furnisorul Curţei Regale — laţii.—Piaţa Unirei doctor Alex Ruten vechi medic şef de Spital - MAIMOS -Specialist în boalele de faceri, femeşi copii. Tratamentul boalelor secrete după ultimiie metoade. Consultaţiuni 8—9 a.m. şi 2—6 p. m. Strada mitropoliei 12 (lingă baia comunală) 2 Plăci penali, cîntate de Artiştii şi Artistele Teatrului Naţional, Davila, Grigoriu , fanfare şi orchestre, imprimate splendid la Berlin, se vînd numai cai 2 Lei — placa mare cu 2 cîntece. Cereţi gratuit catalogul de plăci la Librăria şi Bazarul NNICOLAI A. PETROFF (Bârlad) «XXXXXÍ©ÍXXXX:x*XXXX3©íXI «tXXXXXXXXXXXXX XX* XXXXXX« Üatxic ic ‘Samu si l-soate Modele noi, ultima creatiune1 K Asortiment în Blănărie, Pluşuri, Nopturi și Pluş de Karakil w m MANSOANE SI COLEURI DE BLANA Xmk PARISIM^ 11' Iasi—Str. Stefan cel Mare No. 18 xX X X XX X