Mişcarea, noiembrie 1912 (Anul 4, nr. 242-265)

1912-11-23 / nr. 259

NOTE DE TEATRU O creaţie artistică Duminică seara se va juca la Teatrul Naţional piesa lui Melchior Lengyel „Taifun“ care a obţinut strălucite succese în stagiunea trecută, nu numai la noi, dar şi în cele mai mari teatre europene. Spectacolul de Duminică devine şi mai interesant pentru publicul Iaşului, întrucît d-na Aglae Pruteanu a luat asupra-şi rolul demimondeni Elene Wagner, în care va apare pentru prima oară. Cine cunoaşte multele calităţi ale acestei valoroase artiste va putea fi destul de intrigat ca să vadă încă odată piesa scriitorului ungur, cu d-na A. Pruteanu, şi în care d-l Vlad Cuzinschi ţine rolul doctorului japonez Tokeramo. Reproducem dintr’o cronică teatrală din anul trecut, următoarele pasagii în care sunt interpetate felul de a fi şi de a trăi al d-lui Cuzinschi în acest rol: «Cuzinschi a intrat de ^minune in sufletul savantului japonez, şi a pus in evidenţă, ca o artă rafinată şi stilizată, toate nuanţele exotice ale doctorului Tokeremo, în marea luptă dintre instinctul individual şi iubirea de patrie. Merituosul artist ieşan a pătruns în marea taină, a acestui tip, idolatrizat de autor, şii ne-a făcut să-l pricepem lesne, în toată atitudinea sa. A fost stingaciu şi timid ca un japonez printre ... europeni, dar în stîngăcia sa, în timiditatea sa, în pasul măsurat şi gestul restrîns, nu vorba-i adincă şiplină de înţelesuri, ne-a predat acel colorit poetic al aziaticului, atît de simbolizat de dramaturg. Iubirea sa pentru grizeta europeană plutea deasupra tuturor problemelor mari de cari era frămîntat; ea plana, în mod tainic, deasupra tuturor idealurilor sale fără ca instinctul ei puternic să-l fi trădat vreodată faţă de ceilalţi membri ai familiei. Cuzinschi a fost stîngaciu, timid, şi a avut o mască displăcută, — dar toate acestea laolaltă întrupau ceva graţios... Pentru prima dată Tam văzut pe Cuzinschi in rolul uni amorez —şi al unui amorez....asiatic. Dar aşa ’cum l’am văzut iubindu-şi «cocota» ,cu atita putere de tăinuire, el ne-a făcut să suferim cu dînsul, să fim obsedaţi de această iubire-suferinţă şi să-l urmărim cu o încordare osebită». ULTIME INFORMaTII Convocare D-nii membri ai clubului naţional-liberal sunt convocaţi în adunare generala Duminică 25 Noembrie, ora 4 jumi. p. m. ♦ Astăzi sau ravne va sosi la Bucureşti d-1 Danef preşedintele Sobraniei, care va fi însoţit de d-1 Stancef, fostul ministru al Bulgariei la Paris. D-sa va avea o întrevedere şi cu d-l I. I. C. Brătianu şeful partidului naţional-liberal. ® In limita ştirilor primite pe cale particulară «Ie guvernui ro- miu, asupra ororilor comise ,de-l greci In contra fraţilor noştri Macedonia, d. Titu Muio resets »! telegrafint «1-lui Fiorescu, minis- tru nostru la Atena, pentru ai cere lămuriri oficiale guvernului, grec. Din cauză că astăzi are Ioc în Ca- pitală înmormîntarea lui I. L. Caragiale, direcţiunea teatrului naţional din Iaşi a placardat nişte afişe prin care face d cmnoscut publicului ca în semn de dorni pentru marele dramaturg, reprezentaţia din astăseară a fost suspendată. „ D-l C. C. Coroi, conferenţiar la facultatea juridică din Iaşi a fost însărcinat cu predarea cursului de drept civil anul al II lea de licenţă, prin transfera- rea d-lui Gh. Tabacoviei la catedra similară din București. ■ In comuna Voiniști s’a ivit epifate-jmia de scarlatină; s’a luat cuveniTei măsuri.. " ■ In ziua de 20 Noembrie a. c. s-a primit în ospiciul de alienaţi Socola pe pacienta Leia Rolei. ® In birdul de vite a d-lui David Gutman arendaşul moşiei Căcărezeni comuna Dumeşti, s-a ivit epizotia de febră aftoasă. S-au luat măsuri sanitare întinse. ■ Astăzi a sosit la Prefectură permisele pe c. f. r. emise pe numele d-lor deputaţi şi senatori aleşi în acest judeţ. Aeroplanul Iaşi. Prefectul judeţului a luat hotărîrea de a aranja o representaţie teatrală, al cărui venit să sporească fondul ce se adună pentru aeroplanul Iaşi. Această representaţie va avea loc la teatru în seara de 15 Decembrie cînd se va juca „Banii“ puternica dramă socială a lui Mirbeau. " In beneficiul „Cantinei Şcolare“ va avea loc o representaţie la Teatrul Naţional in seara de 5 Decembrie, cînd se va juca tragedia Narcis. Intre acte va cînta fanfara Liceului Internat. Dl. Antoniu elev gr. III la serviciul telegrafic din Vaslui, a fost mutat, la Iaşi în locul d-luiOlteanu care trece la Vaslui. O Dl. Bălţătescu elev gr. III la oficiul central Iaşi a fost mutat în interes de serviciu la oficiul Buhuşi, iar dl. Garabet oficiant, detaşat de la Centrală la oficiul gărei Iaşi. ■ A fost numit auxiliar a 72 lei lunar la oficiul Central Iaşi, dl. Remus Mancaş. & Feuu.—Vechiul atelier de instalaţiuni de apă şi canal Zamfir şi Vella s-a mutat în strada Seulescu, casa Braunstein, colţ cu Piaţa Unirei. ® D. Ionescu, auxiliar a 72 lei, a fost avansat elev gr. IlI-Iea la oficiul telegrafic postal din localitate. Din partea serviciului sanitar primim următoarele : In ziarele locale şi cele din Bucureşti s’a înregistrat faptul că în oraşul Iaşi ar fi existind un început de epidemie de febra tifoidă şi că la Liceul Internat s’a ivit un caz. In oraș nu există epidemie de febrătifoidă. De la 1 Noembrie pină azi s’au, înregistrat numai 4 cazuri de boală și anume: la 6 Noembrie in str. Frumoasa bolnavul C. Cozma, de meserie lucrător cu palmele; la 15 Noembrie bolnavul Violeta Petrovici în str. Buzdugan No. 4; la 17 Noembrie bolnavii Emilia Dobrea din str. Albineţ 29 elevă la şcoala A. Lambrior şi Alex. Nalvarin din str. Deliu 1 de meserie muncitor. In comparaţie cu anul 1911 cînd au fost 30 cazuri lu 1a Noembrie, anul acesta nu se poate afirma o epidemie de febră tifoidă pănă îrn prezent. La liceul internat a fost un caz de dnfterie care e singurul pănă azi. II ştiri artistice. — Vineri 30 Noembrie în sala teatrului naţional un singur Concert dat de celebrul «Ouatuor Bruxellois» şi care quartet se compune din renumiţi artişti Frans Scherg, Hans Daucher,Paul Miry şi Jacques Gaillard. Programa acestui strălucit Concert este alcătuită din compoziţiile celebrilor autori ca: 1) Dvorak, quartet op. 96 în Fa major; 2) Haydn, quartet No. 68 în Fa major; 3) Smetana «aus meinen Leben», quartet in Mi minor. Cele două concerte ce au dat anul trecut acest celebru quartet in Bucureşti şi care au fost atît de mult sărbătoriţi, ne face a crede că toţi iubitori de muzică aleasă vor lua parte la acest strălucit concert. Biletele sau pus în vinzare la agenţia teatrală «Thalia“ Th. Maximovici. Viţe americane altoite La rafie şi în vei.de* pe rădăcini de 2 ani. Varietăţi superioare, perfect selecţionate, port altoii cei mai rezistenţi. gfDimitrie Vizanti, Birorul Comuna topna. 11 * Proprietar Viticultor. 7 Catalogul la cerere gratis MIŞCAREA I ULTIMA OARA Armistiţiul Balcanic Semnarea protocolului. — încetarea ostilităţilor. Condiţiunile armistiţiului. — Răsboiul Turco- Muntenegrean. Grecia refuză armistiţiul. Vizita Principelui Ferdinand I Berlin. Principele moştenitor al României a făcut azi dimineaţă o vizită cancelarului german Belhăvi I Lollweg, Sofia. Armistiţiul a fost semnat den plenipotenţiarii bulgari în numele Bulgariei Serbiei, Muntenegrului, Grecia şi a rezervat un termen de 24 ore spre a adera protocolului în caz de neadesiune. Guvernul grec va lua totuşi parte, negocierelor de pace. * Viena. Ziarele de seară anunţă că cabinetul vienes a primit o propunere a guvernului englez privitoare la o adunare a ambasadorilor în scop de a simplifica concentrarea convorbirilor puterilor. Protocolul Cpol. Protocolul spune: spre a permite să se stabilească condiţiunile de pace guvernele, Turciei, Greciei, Serbiei şi Muntenegrului au încheiat un armistiţiu pentru o durată nedeterminată. Dacă cele două părţi nu ajung la înţelegere ,şi în cazul când ar trebui să se mai continuă războiul, beligeranţii se vor aviza reciproc într’un termen de 48 ore, zone neutre spre a preveni orice contact va fi stabilite de cele două state majore. Muntenegrenii vor trimete pentru zona lor neutră delegaţi la Scutari iar bulgarii la Adrianopol şi Serbii la armata turcească de vest unde aliaţii se vor înţelege cu delegaţii otomani. * Sofia. — D-l Danei şi Teodoroff părăsesc mîine cartierul general spre a se înapoia la Sofia. Delegaţii pentru negocierele de pace vor fi aleşi apoi. Importul şi exportul mărfurilor reîncepe în mod regulat în întreaga ţară, traficul fiind restabilit pe toate căile ferate. » Constantinopol. — Guvernul a luat măsuri spre a trimete proviziuni la Adrianopol şi Scutari. Populaţia acestor oraşe va putea să se ducă in mod lber unde va voi. Presa oficioasă blamează Grecia care a rămas în afară de armistiţiu şi consideră atitudinea Greciei ca o probă de lipsă de coesiune în alianța balcanică. Turcia va continua răsboiul contra Greciei, pînă cînd va admite punctul de vedere otoman. Grecia cerea, pentru a semna armistiţiul, predarea laninei şi a insulei Chios, unde ostilităţile mai continuă şi nu primesc ridicarea blocusului. * Ostilităţile au încetat Sofia.—Ziarul «Mir» află că trupele bulgare care au capturat coloana Iaver-Paşa după ce au cucecerit Kesans’au concentrat împrejurul satelor Mahmud-Keci şi lamali unde au ocupat înălţimile Hubra şi Ruska, poziţiuni foarte importante, în vederea operaţiunilor strategice ulterioare în nordul peninsulei din Galippoli. Imediat după încheerea armistiţiului statul-major a dat ordin armatelor bulgare să suspende ostilităţile. a-II- 103 -a 2 cu Pepinierele de viţe algeriene altoite Olge Gustave Kicolina-Iaşi Singur representant şi Depositar a Marelor Pepeniere Fenouil (Algeria). 8000000 viţe altoite in Algeria 1500000 viţe altoite in Necolina laşi Varietăţile principale altoite în Pepeniera de la Mcolina livrabile la Toamnă sunt: Selection carriere, chasselas doré, galbenă de Odobeşti şi varietăţi de masă, extra superioare, perfect selecţionate. In primăvara trecută nu am putut satisface toate cererile deoarece unele au sosit prea tîrziu cînd toate viţele erau vîndute. Pentru noul sezon, rog onor. clientala de ami trimite comenzile din timp, pentru a le putea rezerva vitele spre a putea fi conştiincioşi serviţi. Toate comenzile se vor adresa D-lui: OTGE GUSTAVE—NICOLINA-IAŞI Catalogul gratis la cerere Oficer Meritului Agricol O victorie a Muntenegrenilor Rieka.—După raportul generalului Martinovici, turcii au încercat aseară să spargă liniile muntenegrene de-a lungul rîului Rini. Numai decit un foc violent de artilerie a început la care au luat parte şi secţiunile de tunuri revolver. După o lupta de mai multe ceasuri, muntenegrenii au reuşit să respingă pe turci care au suferit pierderi foarte mari. Muntenegrenii au ocupat o înălţime deasupra Taraboşului şi au aşezat baterii de artilerie acolo. Au perdut 6 soldaţi şi un ofiţer precum şi mulţi răniţi. Perderile turcilor ar fi considerabile. Vas de război pentru turcia Kiel.—In şantierul Germania s'a pus pe apă un vas special pentru aşezarea minelor şi destinat guvernului turc. Francezii în faţa Smirnei Smirna. — Crucişetorul frances „Amiral Jurion“ a sosit aci azi. Zvon Belgrad.—Biroul presei află că Consulii austriaci Edl şi Prohaska au plecat înpreună la ora 2 din Zreskub. Deputăţia Albaneză O deputăţie albaneză compusă din doi albanezi mahomedani, unul catolic au plecat spre Bucureşti unde se vor intilni cu alţi doi albanezi ortodoxi. deputăţia se va duce în Europa spre a lucra pentru cauza Albaniei. _ Măsurile militare în Austro-Ungaria Budapesta.—Camera a adoptat în mod unanim legile militare care stipulează măsurile trebuincioase în caz de mobilizare sau de război precum și legea de recrutare pentru 1913.* Belgrad. — Principele George al Serbiei care în urma bătăliei de la Bitolia s-a înbolnăvit de tifos după declaraţia medicilor a trecut criza boalei. I GRIG. DIMITRESCI) . Prof. universitar—fost magistrat | =AVOCAT = Iași, Aleia Principesa Maria. t D-na Alexandra Caragiale soţie, d-nii: Matei Ion Caragiale şi Luca Ion Caragiale, fii: d-ra Caterina Ion Caragiale, fiică, anunţă moartea soţului şi părintelui lor Ion Luca Caragiale Cavaler al ordinului «Steaua României», oficer al ordinului « Coroana României», Bene-Merente desăvârşit din viaţă în Schönberg (Berlin), în ziua de 9 (22) Iunie 1912, în etate de 60 de ani. Şi roagă pe toţi prietenii şi cunoscuţii a asista la ceremonia religioasă ce va avea foc Joi 22 (5) Noemarie la orele 2 p. m. în biserica Sf. Gheorghe de Unde convoiul va porni către cimitirul Bellu. Aceasta ţine loc de orice invitație. Rugați-vă pentru el. Uzina Centrală de Electricitate XIX IAŞI care să cunoască bine scrisul la maşină, cu bună şcoală şi practică de biirou mai îndelungata se caută pentru angajare imedită. Reflectanţii trebue să cunoască perfect limbele romînă şi germană. Ofertele se vor adresa în scris la Uzina Centrală de Electricitate din Iași. RENUMITELE Rosenkranz DRESDEN neîntrecute in soliditate şi Ion frumos se găsesc originale cu preţurile fabricei în rate lunare mici, şi fără aconto, numai la Reprezentanţa Generală. Conservatorului Casă de încredere Iaşi Str. Lăpuşneanu 32 Iaşi Magazinul Important Aduc la cunoştinţa onor. public şi vechei mele clientele, că am deschis in acest oraş strada Cuza-Voda (foastă Golia) No. 71. Fabrică de rahat, halvale, dulceţuri etc. fabricaţiune specială şi după toate regulele higienice. Calităţi excelente Cu stimă, N. AUxiades