Mişcarea, ianuarie 1920 (Anul 14, nr. 1-14)

1920-01-12 / nr. 8

2 TELEGRAME DIN BUCUREŞTI — De la corespondentul nostru -Situaţia primejdioasa la fruntariile ţarei Primejdia la Nistru — Acţiunea din Ungaria şi Bulgaria. — Declaraţiile lui Appony. — Consiliul de Miniştri, Bucureşti.—Ziarul „L’Independance Roumaine“, ocupându-se de situaţie, zice că faptele ce se desfăşoară în apropierea fruntariilor noastre, sunt îngrijitoare. Bolşevicii se găsesc în apropierea Nistrului. In Bulgaria situaţia devine din ce în ce mai critică. In Ungaria bolşeficarea continuă. * • X Delegaţia ungară a sosit la Paris. Contele Appony a declarat unui ziarist vienez, că chestia palpitantă a Ungariei, este de a ajunge să facă o pace separată cu America. Ziarul adaugă că Ungaria caută să se apropie de acea parte dintre Puteri, împotriva cărora au luptat Aliaţii. Ziarul „L’Independance Roumaine“, zice că în faţa acestor evenimente extraordinare, guvernul actual este cu desăvârşire lipsit de directivă, atât in chestiile interne, cât şi în cele din afară. Este un guvern mort. Veştile despre înaintarea bolşevicilor la Nistru şi evenimentele din Bulgaria, au produs în Bucureşti o adâncă impresie. * Consiliul de miniştri în şedinţa de Mercuri s’a ocupat de situaţia de la fromiere. S’a hotărât a se reprima cu severitate orice încercare de propagandă bolşevică şi a SB Hi8R|!flB mim si suvei ie isedio. * * Suveranii s’au înapoiat în localitate. întoarcerea aceasta grăbită se pune în legătură cu evenimentele de la fruntariile țărei. Vinderea ziarului „Adevărul“ Bucureşti.—„Viitorul“ anunţă că s’a hotărât ca ziarul „Adevărul“ să fie trecut d-lui Octavian Goga. D-l vaida despre Consiliul Dirigent Boc.—In ultimul consiliu de miniştri, d. Vaida, a comunicat marea neamulţumire din Ardeal, cu privire la desfiinţarea consiliului dirigent. Îndată, după sărbători, se va proceda la desfiinţarea consiliului dirigent şi unificarea administraţiei. In legătură cu aceasta, se crede că d. Victor Bontescu va demisiona. P.mea la Odessa — REFUGIAŢII LA CONSTANŢA — Etc.—O telegramă d din Constanţa, anunţă, că a sosit acolo vaporul „Leopodia“, având pe bord 200 de refugiaţi din Odessa. Ei ipun ca bolşevicii se găsesc la 60 kilometri de Odessa. In oraş domneşte o panică indescriptibilă. Cine poate îşi strânge avutul și caută să fugă. Statul major a lui Denikin se află la Eeatermnotar, iar Eeatermnodar a fost ocupat de bandele lui Mahino. Revoluţia din Bulgaria Sofia. — Revoluţia se întinde în toată Bulgaria. La Sofia ordinea a fost restabilită şi oraşul e ocupat mititoreşte. In celelalte oraşe fierberea e mare. Un mare furt în Capitală Buc.—La locuinţa d-nei general Iliescu hoţii pătrunzând prin afecţie, au furat bijuterii în valoare de 300.000 lei şi 10.000 lei în numerar. Hoţii au fost prinşi. Bolşevismul în Bulgaria Tulburările din Bulgaria au luat proporţii îngrijitoare, în urma declarărei grevei generale a funcţionarilor şi muncitorilor cari doresc să introducă în Bulgaria comunismul. Faţă de înteţitele mişcării acestora, partidul agrarian care este partidul guvernului a lansat o proclamaţie disperată la sate, prin care cheamă pe ţărani la luptă contra comuniştilor. In urma acestei chemări, ţăranii au pornit în puternice bande bine înarmate în contra oraşelor unde se agită comuniştii. De două zile au loc continuu ciocniri între ţărani şi lucrătorii comunişti, mai ales in jurul oraşelor Târnova şi Kiustendil. Ţăranii au ameninţat că dacă lucrătorii nu se astâmpără vor opri orice trimiteri de cereale şi vor împiedica aprovizionarea cu trenurile. CUMPĂRAȚI ===== LA MAGAZINUL SMIRNOV == Delicatesele cele mai fine, sosite pentru Stele Sărbători şi Anul Nou: Liqueruri Fokink Champagne Heidsiek etc. Cognac Martel *** W. S. O. P. și W. S. O. P. Sardelerii Franceze Thon, Maquereau, Homard Truffes, Chocolat Suchard, Lidl, Ours, etc. Untdelemnuri Franceze Bonbons Capşa precum şi tot soiul de coloniale şi băuturi din calităţile cele mai superioare m CAR Ultime Informaţiuni Instalarea nouei Comisii Iaşul fără pâine Interimare Noua Comisie interimară s’a instalat azi. In sala Consiliului Comunal, la ora 11, erau adunaţi nouii membri ai Comisiei interimare, în frunte cu d. dr. Zosin. Azistă la solemnitate d-nii Gorges, prefect de judeţ, Paul Bujor, preşedintele Senatului, dr. Şumuleanu, vice-preşedinte, Climescu, fostul preşedinte al Comisiei interimare, Manciu fost ajutor de primar, Marcu, directorul prefecturei de poliţie, Ştiubei, inspector de poliţie, toţi funcţionarii comunali şi un numeros public. După cetirea decretului regal, în prezenţa d-lui Gorgos, nouii consilieri depun jurământul, în ordinea următoare: D-nii dr. Zosin, Geanău, Scutaru, dr. Parhon, Buţureanu, preotul Mihailescu, d. Ştefănescu-Socola, d-na Elena Bratu, d-nii N. A. Bogdan, Sigmund, Diamant, Balmez, Carpus şi I. V. Ionescu. D. dr. Zosin arată toate sacrificiile făcute de Iaşi, care merită ca strălucirea lui să fie redată de către întreaga ţară. Noua comisiune interimară e constituită fără decretul de credinţă, şi având o singură religie, aceia de a face binele oraşului. Cu aceste sentimente se pune la lucru, sperând în concursul guvernului. D. Paul Bujor, Preşedintele Senatului, socoteşte că guvernul actual şi parlamentul vor da tot concursul pentru binele oraşului Iaşi, iar d-sa va face totul pentru aceasta. D. Climescu Preşedintele foastei comisiuni interimare, felicitând pe nouii numiţi, urează spor la muncă, şi cu credinţa că vor continua să rezolve chestia crizei de transport, având şi concursul d-lui Scutaru care a dat şi fostului consiiu un sprijin atât de puternic. D-sa mulţumeşte funcţionarilor pentru devotamentul lor şi îi roagă a continua să dea aceleaşi concurs. Dl. Scutaru asigură că va da tot concursul pentru gospodăria Iaşului. Părintele Niculea, îşi exprimă credinţa că noua Comisie interimară, va avea o grijă deosebită pentru bisericele oraşului. D. dr. Zosin încheia solemnitatea mulţumind tuturora. 7 Cine a gâsit o căciuliţă de aposon garnisită cu lutru negru (pentru copii) la cinema Sidoli a doua zi de Crăciun, matineul 3 — 6, este rugat a o aduce la d. Rosenthal librăria Sscec unde va primi în schimb o bună recompensă. ssaa»3znwaifflaMî®9 — D. Eugen Herovanu, deputat de Iaşi, a intervenit telegrafic la Ministerele respective spre a se da gratificaţiile de sărbători tuturor funcţionarilor din Iaşi. MUZICALE ŞTIRI Al 9-lea CONCERT SIMFONIC va avea loc în modexcepţional Joi 11 Ianuarie la orele 9 seara In loc de Vineri. Pe Program: 1) Cesar Frank Simfonia în re minor (prima audiţie). 2) Grieg Suita lirică. 3) Svendsen Carnaval da Paris. Biletele la Maximovici. — Mercuri dimineaţă, a avut loc în sala Bejan, o întrunire de comercianţi, care s’a ocupat de alegerile pentru Camera de Comerţ. Au vorbit d-nii dr. Căpăţână, Weinrauch, Tufli, Schwartz, Constanţiu, inginer Mărculescu, Ornstein şi alţii, cari au arătat dorinţa lui de a colabora la un joc comercianţii evrei şi creştini, pentru Camera de Comerţ, şi au criticat pe acei, cari pun chestia pe platforma politică. Comitetul de acţiune continuă propaganda. — Dintre evreii numiţi în comisiunea interimară la Iaşi nu s’a prezentat de cât d. S. Diamand şi furnizor al Comunei. D-nii Wachtel şi dr. L. Lobestein nu s’au prezintat. — D-l Paul Bujor preşedintele Senatului a dispus ca vagonul ministerial care l-a adus la Iaşi să rămâie în gară timp d® 14 zile până se va întoarce la Bucureşti... — D. Marcu, directorul Prefecturei, a hotărât să dea un premiu de 300 Iei sergentului Obuz, care a reuşit să prindă pe banditul Morariu. Atât sergentul cât şi ceilalţi cari au ajutat la prinderea banditului, vor fi propuşi la o medalie bine meritată. — Prinderea broistlui Morariu. Mulţumită instrucţiunilor date, crudul bandit Morariu a fost prins Mercuri seara de către sergentul Obuz Gheorghe din punctul vama gărei. Sergentul a dat dovadă de mare perspicacitate şi vigilenţă şi ajutat de îndată de subcomisarul Drăgan, de la comisia dispărţirei l-a, a prins pe vestitul bandit, care în seara aceia, vroia să facă câteva vizite la cunoscuţi. • O listă de subscripţie va fi deschisă, pentru a se da o dreaptă recompensă sergentului Obuz, care a reuşit să scape încă odată oraşul de îndrăzneţul bandit, care, după însuşi spusele lui, se gândea la comiterea de nouă crime. şi fără lumină Delegaţia morarilor Bujor la d. Paul Cu toate intervenţiile telegrafice făcute de administraţia comunală, guvernul nu a dat nici o deslegare în ce priveşte aprovizionarea Iaşului cu grâul necesar fabricaţiunei pânei şi cu combustibilul necesar iluminărei oraşului şi funcţionăm morilor. Comuna este complectamente lipsită de grâu, morarii neputând aduce grâul cumpărat pentru Iaşi. La Bereşti d. Forşt a fost arestat fiindcă voia să ridice 37 vagoane grâu cumpărate pentru Iaşi. Numai după intervenţiile telegrafice ale Primăriei d. forşt a fost eliberat şi nu a putut aduce decât 11 vagoane, restul de 26 vagoane fiind oprit. D. Dinescu secretarul general la interne, căruia i s’a supus cazul, s’a grăbit să intervină ca Primăria să elibereze 200 vagoane făină pentru Răducăneni. Pentru Iaşi d-l Dinescu nu a luat nici o măsură. In faţa acestei situaţiuni, o delegaţie de morari s’a presintat astăzi d-lui Paul Bujor preşedintele Senatului care se află în vacanţă parlamentară la Iaşi. Delegaţia a expus d-lui Bujor situaţiunea arătându-i că morile au încetat lucrul neavând combustibilul necesar. D-l Bujor a răspuns astfel: — „Voi comunica cazul d-lui Borcea !“ Până atuncea Iaşul rămâne fără pâne şi fără lumină. Administraţia comunală care aşteaptă instalarea n©uei comisii interimare a făcut repetatele demersuri şi la Interne şi la Industrie — dar nu a primit nici un răspuns, cu toate ştirile pe cari le-a comunicat telegrafia guvernului. Suta CINEMA SIDOLI Sâmbătă 1® şî Duminică 11 Ian. 1930 După cererea generală. La matineul I Seria II MASCATUL, la Matineu! ÎI şi seara ora 9 şi un sfert ambele Serii’din MASCATUL Notaţi bine Seria I şi II. Cu începere de Luni 12 Ian. „A TA PE VEAŢĂ cu Itala Mazini protagonista filmului FEMINA Cel mai frumos film jucat până în prezent. — Dia Vaslui.— Curtea cu Juraţi din localitate a condamnat pe Mitiţă Corcoţan şi pe Budală la câte 2 ani închisoare şi pe Mihaiu Corcoţan minor la 2 ani, pentru crunta ciomăgeală ce au săvârşit la drumul mare într’o noapte din luna Septembrie 1919, asupra Dnei Roza D. Cilic şi asupra d-lui Idei Croitoru jăfuindu-i de suma de 8000 lei care aveau asupra lor, cari bani au fost găsiţi aproape toţi la sus zişi criminali dupâ indicaţiile date de victime, cari au recunoscut pe criminali. — Cercul Meseriaşilor din localitate, a avut fericita idee de a distribui în vederea sf. sărbători de Crăciun şi Anul nou făină, zahăr şi orez, copiilor săraci din localitate. Au vorbit cu această ocaziune D-l Alexandru Dimitriu Preşedintei« cercului şi D-l G. Necşanu. — Peste câteva zile soseşte în localitate trupa sub Direcţiunea d-lui C. Tănase cu irezistibilul vodevil „Gri Gri“ în 3 acte şi interesanta şi hazlia comedie detectivă în 4 acte „Arsene Lupin contra lui Şerlok Halmes.“ — La trenul d® Bucureşti care a sosit in Iaşi în dimineaţa primeizile Crăciun, se ataşase un vagon ministerial, în care au luat loc d-nii P. Bujor preşedintele Senatului şi Borcea ministrul instrucţiunii. In gara Paşcani din cauza unui defect al maşinei, trenul a fost reţinut 11 (unsprezece) ore. D-nii Bujor şi Borcea oameni de stat cu greutate şi răspundere n’au însă vreme de pierdut şi în consecinţă au cerut şi obţinut o maşină Pacific care a adus vagonul ministerial la Iaşi, lăsând restul trenului în Paşcani. Democraţi cum sunt, cei două ţărănişti ar fi putut să stărue ca maşina să aducă întreg trenul la Iaşi şi să nu lase 11 ore în frig câteva sute de călători, în majoritate elevi de şcoală. Cronica Spectacolelor — Cinema ELISABETA., Astăzi la ambele matineuri şi seara se reprezintă „ÎNVINGĂTORUL“ grandios roman tragic în 6 acte după scrierea lui Eduard Smith „Le Vainqueur“. Se desfășoare în regiunile nordice ale Americei Peizare hivernale, prin regiunile plinelor de aur, barurile, sporturile, petrecerile moravurile etc. Cu William Farnum, superior lui Maciste. Luni 12 Ian. D-ra Francesca Bertini în drama „NEBUNA“ — Sala CINEMA—MODERA. Astăzi la ambele matineuri și seara se reprezintă „SUZANA“ film Sarpic înterpetată de marea artistă franceză Suzana Grandais % PRIMĂRIA COMUNEI IAŞI PUBLICAŢIE Declarându-se de pripas un cal cu părul roib, etatei de 8 ani, ţintat în frunte, se publică spre cunoştinţa tuturor pentru ca păgubaşul să se prezinte cu dovezile de proprietate în termen de 15 zile la Serviciul administrativ, pentru a-şi primi calul, căci de la această dată se va vinde prin licitație publică. Convocare Domnii acţionari ai soc. „Cooperativei Podgorenilor din Moldova“, sunt convocaţi în adunara generală ordinară, care se va ţine în localul soc. din Iaşi str. Ştefan cel Mare No. 38, în ziua de 1 Februarie 1920 la orele 14 (2 p. m.). Ordinea zilei este: 1) Darea de seamă a Consiliului da Administraţie relativă la gestiunea anului 1919. 2) Raportul cenzorilor. 3) Aprobarea bilanţului şi descărcarea Consiliului de Adm. de gestiunea anului 1919. 4) Fixarea jetoanelor de prezenţă pentru membrii Consiliului de Administraţie şi Cenzori. 5) Modificarea statutelor în vederea măririi capitalului social. 6) Alegerea Cerizorilor. Dacă capitalul reprezentat la prima convocare nu va fi suficient adunarea va avea loc Duminica viitoare 8 Februarie în acelaş local şi aceiaşi oră, când se va hotărâ valabil oricum ar fi capitalul prezent. Pentru a lua parte la adunarea generală, domnii acţionari sunt rugaţi sa se conformeze art. 15 din statut. Acei acţionari care nu pot lua parte personal la adunarea generală, pot fi reprezentaţi conform art. 14 din statut prin procurator. Preşedinte, Gh. Cristofor Convocare Domnii membri ordinari ai Cercului avocaţilor din Iaşi sunt invitaţi a se întruni în adunare generală ordinară şi extraordinară, în localul Cercului, Duminecă 5 - 18 Ianuarie 1920, orele 5 p. m. La ordinea zilei: Cetirea dării de seamă asupra gestiunii anului 1919. Descarcarea comitetului de această gestiune. Aprobarea bugetului pentru anul 1920. Alegerea a trei mambri îa comitetul di administraţie al Cercului în locul d-lor I. Leatris, O. Topatoreanu şi A. Herovanu, eşiţi la sorţi. Admiterea de noi membri. Aprobarea hotărârii comitetului de a se reduce cotizaţiile. Discutarea mijloacelor pri® care s’ar putea consolida existenţa Cercului. Chestiunea înfiinţării unei reviste juridice. In cazul în care la această convocare nu va răspunde numărul reglementat de membri, adunarea generală va avea loc de drept, fără altă convocare şi ori ear® ar fi numărul membrilor prezenţi, Duminecă 12 - 25 Ianuarie 1920, orel 15 ş. ro. Nu vor putea lua parte la vot de cât domnii membri ordinari, cu o vechime de cel puţin şase luni şi cari au achitat cotizaţiunea pe trimestrul curgător. Preşedinte: 1. LEATRIS fSîi«SliiSE®SÎ M N. maxim A V O C A Strada Sf. Sava SE CAUTĂ PIANINĂ In stare perfectă. A se înştiinţa printr’o carte poştală adresată administraţiei ziarului „Mişcarea“, arătându-se şi ora când se poate vedea. locul 30—5 ANUNC I , Societatea „NOEL“ Sucursala Iaşi, anunţă că va avea disponibil zilele acestea un stoc de automobile noi Fabrica „FORD“ tip Turism. Amatorii sunt rugaţi a trece pe la Sucursala Iaşi Piaţa Cuza-Vodă 3, pentru a se înscrie. „NOEL“ Soc. Ansm. Rămână de tracţiune mecanică Sucursala Iaşi IS3 Fraţii Fiorescu Piaţa Unirei face cunoscut la toate copotele, Cantine şcolare, Restaurante, Unităţi militare că ne-au sosit un mare transport de Ceapă albi mare din Buzii pe care o vindem cu UN LEU KG. Cu începere de astăzi ""^RESITAURAN TUL^rCOFETĂRIA T U F FLI a angajat orchestra distinsului violonist SPANOPOL din București membru în orchestra simfonică „George Enescu“ atât la dejun cât și seara. Cinea vrea să mănânce bine și să asculte muzica clasică să vie la 1 uf fii. ______ După teatru și cinematografe se ser-Cel mai frumos film ce a rulat la Iași. vescu SUPEURI. 4—3