Monitorul Oficial, Partea 1, iulie 1930 (nr. 143-169)

1930-07-14 / nr. 154

11 iulie 1930 MONITORUL OFICIAL Nr. 154 5353 Art. 140.— invalizii, văduvele și orfanii de răsboi fi vor fi ținuți în evidență de oficiul de ocrotire, care va veghea ca ajutorul material să fie acordat potrivit gradului de dependență sau de invaliditate al acestor persoane. Art. 141. — Oficiul de ocrotire are următoarele secții : 1. Secția administrativă. 2. Secția ocrotirii naționale. 3. Secția asistenței sociale. 4. Secția ocrotirii locuințelor. Art. 142.—Secția administrativă se ocupă cu cheltuelile administrative și de contabilitate ale oficiului. Concentrează îndeosebi toate datele privitoare la persoanele care sunt sau urmează să fie asistate de comună, județ, Stat sau societăți particulare; ține la curent fișierul asistaților, se îngrijește de distribuirea rațională a ajutoarelor; ține în evidență instituțiunile și locurile disponibile din instituțiuni medicale, de ocrotire națională și de asistență, pentru a mijloci plasarea celor ce solicită sau necesită internarea. Art. 143. — Secția ocrotirii naționale îndrumează și coordonează activitatea oficială cu a societăților particulare privitor la mamă, copil și tineret, în vederea unei cât mai prospere desvoltări fizice, intelectuale și morale. La această secție va funcționă și un biurou al educației poporului. Art. 144.—Secția asistenței sociale se ocupă cu probleme privitoare la acel material uman, care, găsindu-se în stare de dependență pentru motive de ordin sanitar sau social-economic, poate fi reabilitat prin asistență deschisă sau poate fi pus la adăpost prin asistență instituțională. Mijlocul de investigațiune al asistenței sociale este ancheta întreprinsă cu ajutorul asistentelor sociale și a surorilor de ocrotire. Art. 145. — Secția ocrotirii locuințelor ține evidența locuințelor din localitate și înlesnește plasarea familiilor sărace în locuințe corespunzătoare, își dă avizul privitor la planul de construcții ieftine și acordarea de avantaje. Art. 146.— Oficiile de ocrotire vor putea să contopească câte două sau mai multe din secțiile de la art. 141, potrivit nevoilor locale. Atari servicii se pot înființa și în comune urbane nereședințe de județ. Cele din capitalele de județ vor deservi în acelaș timp și județul, care în acest caz va contribui la întreținerea lui. Art. 147.— Bugetul oficiului de ocrotire cade in sarcina județului și comunei a căror populație o deservește. Art. 143.— Oficiul de ocrotire va avea în sarcina sa exclusivă rezolvirea problemelor locale de ocrotire națională și asistență, în conformitate cu articolele precedente. In afară de el, administrația locală nu poate să întrețină nici un alt serviciu cu destinație identică sau similară. CAPITOLUL V Casa de ocrotire Art. 149.— Casa de ocrotire este un așezământ comunal și are scopul de a servi în deosebi in mediul rural ca instituție sanitară, de ocrotire și de educația poporului. Casele de ocrotire păstrează relațiuni permanente de ordin tehnic cu oficiul de ocrotire al județului. Art. 150. — Casa de ocrotire va dispune de: a) Un dispensar mixt pentru consultațiuni generale, examinarea copiilor de școală și combaterea mortalității infantile, sala dispensarului putând servi și ca sală de conferințe ; b) Un cămin de zi pentru copii ; c) O sală pentru intervenții chirurgicale urgente (faceri, accidente, operații de urgență); d) Un salon pentru bolnavii de urgență ; el o baie duș; f) Locuință pentru sora sau surorile de ocrotire ; g) Biurou administrativ. La nevoie se poate afișă Casei de ocrotire și un local pentru izolarea boalelor contagioase. Casa de ocrotire poate să cuprindă toate cele enumerate mai sus sau numai o parte dintr’ânsele, după posibilități. Art. 151. — Casa de ocrotire este sub conducerea medicului comunal ajutat de o soră de ocrotire. Este centrul de activitate a surorilor de ocrotire în comunele rurale. Casele de ocrotire sunt în sarcina bugetară a comunelor, cari la înființarea și întreținerea lor pot să fie ajutate de județ, minister sau societăți particulare de binefacere sau culturale și orice altă societate sau persoană. 17