Monitorul Oficial al Județului Sălaj, 2018 (nr. 1-68)

2018-04-27 / nr. 22

- Tema Un personaj mitologic din lumea satului Marțolea: proiectul a fost în prima etapă de derulare, s-a realizat documentare bibliografică și au fost efectuate deplasări în teren cu intervievarea a 4 subiecți. S-au urmărit structurile narative privind personajele fantastice din lumea satului: Marțolea, Fata pădurii și obiceiuri premaritale de Indresul fetelor - aflarea ursitei. Tema Magie și religie: oferte tradiționale și oferte moderne (C. Burghele: teren 3 zile). Teme abordate: raporturile magiei cu religia, performeri - țărani ai structurilor magice, folclor cu carater ritual, practici magico-religioase, ingrediente și instrumentar folosit etc. A fost continuată documentarea bibliografică la temă, parcurgând o serie de surse bibliografice de referință. S-a lucrat la documentarea unui studiu referitor la valorificarea ritualurilor magice și a ceremonialurilor publice în contextul comunicării politice. Cercetarea științifică a fenomenului artistic. Tema Artă sălăjeană, artiști sălăjeni Participare în 3 tabere de creație și expozițiile acestora: Jebucu, Stana, Jibou documentare colecția Szabo Vilmos Documentare expoziția Simpozionului de creație artistică de la Jebucu susținut la CCAJS în cadrul Zilei culturii maghiare Documentare în colecții private de artă populară din Nușfalău, Zalău pentru expoziția Peregrinaje sălăjene Documentare în domeniul creației artiștilor locali din Zalău pentru expoziția Reflexii sălăjene Documentare în cadrul colecției Csoka Laszlo cu ocazia expoziției personale Documentare la Muzeul de Artă Cluj pe piesele de Ioan Sima Documentarea expoziției de artă Vânătoare de fluturi în cadrul Muza Fest II. Activitatea de comunicare și valorificare științifică a rezultatelor cercetării și patrimoniului muzeal - Editarea numărului XXXVI/2016 revistei Acta Musei Porolissensis, revistă cotată CNCSE, la care au colaborat specialiști de prestigiu din țară; - Organizarea colocviului Dacia Porolissensis. Noi perspective privind civilizația romană la periferia Imperiului Roman, cu participarea a 15 specialiști din țară; - Au fost redactate 63 de articole și studii privind rezultatele cercetărilor științifice, rapoarte de cercetare arheologică, acestea fiind publicate sau în curs de publicare în reviste de specialitate. Au fost elaborate 4 studii de fundamentare pentru definirea, instituirea și delimitarea zonelor protejate care cuprind patrimoniul arheologic și 11 rapoarte de descărcare de sarcină arheologică și evaluare de teren. Volume publicate sau în curs de publicare: I. Bejinariu, Depozite de bronzuri din Sălaj; E. Pripon, Realizări și perspective muzeografice la Șimleu Silvaniei; E. Crihan, Satul sălăjean în presa comunistă a anilor 1950; M.Pop, D.Săbădag, Documente privind Zona Codru și Sub Codru din Sălajul istoric; M. Pop, Corneliu Coposu și exilul românesc sub lupa Securității; M.Pop, File din istoria satului Zalnoc, Cataloage, broșuri, pliante; O. Mureșan, Cele mai frumoase cămăși femeiești din colecția MJIAZ; A. Szabo, In memoriam Szabo Vilmos 75 - catalog de expoziție - A. Szabo, V.Ciobanu, Arta socialistă în colecțiile Muzeului Județean de Istorie și Artă Zalău. Album de colecție - Specialiștii muzeului au participat la 16 sesiuni de comunicări științifice cu caracter internațional, la 28 manifestări științifice naționale și 7 manifestări științifice de interes local Programul expozițional. Principala realizare a programului expozițional în 2017 este finalizarea proiectului sălii multimedia bazat pe soluții de realitate virtuală și realitate augmentată, un proiect de promovare a patrimoniului cultural prin tehnologii de ultimă generație. Expoziții temporare realizate la sediu: - Cool sa fii Cool (t) - proiect expozițional și concurs realizat în parteneriat cu Liceul Pedagogic Gh-Șincai, Colegiul Național Silvania, Liceul de Artă ”I Sima” - Colaborare - expoziție realizată în parteneriat cu Asociația Prader Willi din România și Alianța Națională pentru Boli Rare România - Oala de farmale a bunicii - expoziție realizată în colaborare cu Muzeul Județean Satu Mare (inițiator), Muzeul Astra Sibiu, Muzeul Satului București, Muzeul Satului Bănățean Timișoara - Daruri către tei - expoziție realizată în parteneriat cu Asociația Amicii Muzeului Zalău și Muzeul Etnografic al Transilvaniei. Prin cenușa imperiului - expoziție itinerară, organizator fiind Muzeul Național de Istorie a Banatului Timișoara și Muzeul din San Martino del Carso, Italia - MuzeUM - expoziție colectivă a specialiștilor muzeului de prezentare a principalelor rezultate înregistrate în activitatea de cercetare științifică - Arhitectura tradițională pe Valea Someșului - expoziție de prezentare a rezultatelor cercetării de teren realizate în cadrul proiectului consacrat chestiunilor de loc și locuire din satul sălăjean Expoziții realizate în alte locații: - Aurul și argintul Daciei - expoziție itinerată la Muzeul Cărei și Muzeul Tășnad - Din tainele restaurării - expoziție itinerată la Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Muzeul Județean Satu Mare și Muzeul Cetății și Orașului Oradea. - Expoziție permanentă la Școala Gimnazială "Iuliu Maniu” din Zalău III. Proiecte de cercetare și programe culturale (altele decât cele cuprinse în programul minimal) în anul 2017 muzeul a deraiat un proiect de cercetare științifică în parteneriat cu Institutul de Arheologie și Istoria Artei Cluj (Proiect de cercetare arheologică sistematică la Complexul Arheologic Porolissum) a cărui finanțare a fost asigurată de Consiliul Județean Sălaj IV. Activitatea de evidență, clasare, restaurare și conservare a patrimoniului muzeal A fost demarat procesul de reverificare a inventarelor bunurilor culturale de epocă romană și de confruntare cu registrele de evidență aferente colecțiilor, urmând preluarea în gestiune de către 2 specialiști după finalizare, au fost întocmite un număr de 145 dosare de clasare pentru piese din colecțiile de numismatică și etnografie, au fost realizate 193 de fișe analitice de evidență pentru piesele de numismatică, etnografie și artă plastică, au fost întocmite 35 de dosare de restaurare - au fost restaurate 176 de piese din bronz și fier, provenite din cercetările arheologice, 7 piese din colecțiile de etnografie, - restaurare material ceramic provenite din cercetările de la Zalău - Michelin, fierul arheologic Lugoj-Deva, restaurare (completarea zonelor lacunare, finisare, conservare finală) material ceramic (7 recipiente), șantierul arheologic Porț, Corău, restaurarea materialului ceramic, provenit de pe șantierul arheologic Porolissum, Măgura Moigradului, campania de cercetare 1959, intervenții de restaurare material ceramic, Port, Corău, 2011, restaurarea material numismatic medieval și premodern - restaurarea unui număr de 28 de monede premoderne (tezaur), emise între anii 1704-1706, restaurare fragment diplomă militară, Romita- Certiae, restaurarea unui număr de trei monede provenite de pe șantierul arheologic Pericei, campania 2017, restaurare pugio cu teacă, restaurarea sarcofagului de la Porolissum (activități derulate, ridicare, transport și relocare, asamblare, lipire, chituire), conservare curativă a 4 piese ceramice de la Șimleu Silvaniei "Observator” 2008 și 11 piese ceramice de la Porolissum, Măgura Moigradului campania 2016, materialul ceramic provenit de la Porolissum - Măgura Moigradului campania 1959, conservarea curativă a pieselor ceramice, provenite de pe șantierul de la Port - Corău, campania 2011 - conservarea curativă a 116 piese din colecțiile de lemn și textile a fondului etnografic - au fost întocmite 570 fișe de conservare pentru patrimoniul arheologic și etnografic - au fost introduse în inventare un număr de 754 de poziții reprezentând artefacte rezultate din cercetări, respectiv achiziții și au fost digitalizate registrele inventar din 2013, 2014 și parțial 2015. Activități de promovare și valorificare a patrimoniului cultural adresate comunității locale Oferta educațională - ateliere interactive organizate în fiecare zi de vineri a săptămânilor din ciclul anului școlar: 35