Művelődés, 1958 (11. évfolyam, 1-12. szám)

4. szám

44 BARBU STEFANESCU DELAVRANCEA Száz esztendővel ezelőtt született. Mindenekelőtt kiváló próza- és dráma­íróként irta be nevét a román iroda­lomtörténet nagyjai közé és ugyan­akkor mint jótollú újságíró és lenyűgöző hatású szónok emelkedett ki kortársai közül. A centenárium alkalmával élet­műve újból országos érdeklődés közép­pontjába kerül. Joggal és méltán. Szegény szülők gyermekeként vitte sokra. Van úgy, hogy néha kiszámít­hatatlan a sors szeszélye. Ami nem adatott meg Eminescunak, Creangănak, Caragialenak („Időben-siker, pénz, há­ború, béke...“ Ady) — megtagad­hatta volna a sors tőle is, de mégis kivételt tett. Ő pedig a legnagyobb siker és dicsőség közepette sem felejtette el soha a bukaresti külváros nyomo­rúságos, inségverte negyedét,­­ ahon­nan elindult, éjjel-nappal fuvarozó édesapja keserves kínlódását. Bármily messze került övéitől, egész életútján elkísérte nagyanyja sok szép meséje, mintha otthonról hozott, soha el nem fogyó hamuba sült pogácsa lett volna, ízét mindig szájában érezte, valahány­szor írói tolla után nyúlt. .......Fejemet az ölébe hajtva, egyet­len mesét sem tudtam végighallgatni. El volt varázsolva az öle, a hangja, a lenszál, ezek aztán észrevétlenül el­raboltak, ő meg mosolyogva nézte, hogyan álmodom.“ (Bunica — A nagy­­any­ó). Nagyanyja nemcsak az álmok, a me­sék csodás világa felé ragadta észre­vétlen, — bűvös személyiségének em­léke elválaszthatatlanul forrasztotta sorsát övéihez, az egyszerű emberek nagy közösségéhez. A népélettel való szoros kapcsolata döntő módon nyomta rá bélyegét egész életművére. Az egyszerű emberek gond­­jának-bajának nemcsak a törvényszék tárgyalótermeiben volt félelmetes hír­nevű képviselője, — bár ügyvédi re­putációját­­kétségkívül ennek köszön­hette, — hanem a szépirodalomban is: „Áhítatos imádattal szereti népét, — írta róla kortársa, Alexandru Vlahuţă, — és nincs senki, aki jobban megér­tette volna a régi dalok és legendák lelkét és mélységét.“ Ezért van az, hogy B. St. Delavran­­cea pozitív növeli adőseinek alakját a népköltészet levegője veszi körül. Pró­zája sajátságosan lírai, nem egyszer balladai feszültségű, s ugyanakkor rea­lista és romantikus elemek különleges ötvözete. Mit értsünk mindezen? Novellái általában a való élet té­­nyeire, eseményhálózatára épülnek, a román nép szomorú múltjának és akkori jelenének fájdalmas-derűs pillanatai elevenednek meg bennük. Hol török­dúl­ás perzselte fel a határt, hol a bo­­jári kapzsiság rántotta ki a szegény ember lába alól az utolsó darab föl­det. A bizonytalanság és életveszély állandósulása tengernyi szenvedést zú­dított a föld népére. (1858-1918) Az emberek az erdők sűrűjében ke­restek menedéket ezekben a mostoha időkben. Nem válogatott senki a fegyverekben. Élet és halál mezsgyéjén az ellen­állás minden formája jogosnak és szük­ségszerűnek tűnt: „Ragadjatok fejszét, kapát. Ami nekünk rendeltetett, az le­gyen a sorsunk mindannyiunknak.“ Csakhogy nem mindenki érte el az er­dőt. Suier és Kira, igen, („Suier“), Miu és Cabila azonban nem menthette át életét békésebb napokra („Răzmiri­­ța“). B. St. Delavrancea írásművészetében talán nem következetlenség, kisiklás a realista és a romantikus elemek egy­­m­ásmellettisége, párhuzamossága, ha­nem mintha — nála is és főleg M. Sadoveanu életművében — a valóság és a népköltészet szintéziséből szük­ségképpen következő kettősség lenne. Sultănică eszményi szépségű portréja, gyémántkeménységű jelleme és kör­nyezetének gonoszsága, irigysége kö­zötti áthidalhatatlan ellentét már a novella első fejezetei után előrevetíti szomorú végét. Az író nagyapjának és nagyanyjának határtalan odaadása és szeretete megkapó egyszerűséggel jut kifejezésre két elbeszélésében. A két öreg alakja a népmesék hőseinek tu­lajdonságaival áll előttünk anélkül, hogy a legkisebb mértékben is bán­taná valóságérzékünket. Mind a két rövidlélekzetű írás az áhítat legmaga­sabb fokán sikerült remekbe és felejt­hetetlen élménye marad mindenkinek, aki egyszer elolvasta. Egy példát em­lítsünk még arra, hogyan szövődnek össze elválaszthatatlanul a valóság és a népmese fantasztikus elemei Dela­­vrancea írásművészetében. Egyik me­séjében a román Borsszem Jankó, Ne­ghirtiţă társaságában járja be egykori országát a trónjáról letaszított király. Fején —a korona helyett — keserűlapi, kezében — királyi jogar helyett — somfabot. És nagyon elcsodálkozott azon, amit látott: ..— Mondd csak, Neghiriţă, miért ütik azt az embert, úgy üvölt, mintha nyúznák? — Mert a király süket és nem hallja — válaszolta Neghiniţă. — Mondd csak, miért van annyi mezítelen ember? — Mert a király vak és nem látja. — Mondd csak, Neghiniţă, annak az öregnek, aki ott dolgozik, miért jut csak száraz kenyérhal? — Azért, hogy a király telezabál­­hassa magát (Neghiniţă). A századforduló királyi Romániájá­nak valósága természetszerűen épült be a mese tradicionális keretei közé. Kira helyzete sok tekintetben hasonlít a M. Sadoveanu „Baltagul“ című re­gényéből jól ismert hősnő helyzeté­hez. Mindketten a magányos asszony sokszor elviselhetetlenül nehéz életét élik fenn a havasok között. Életük javarészét férjük hazavárásának ideg­tépő napjai, hetei töltik k­i. Kira sorsa azonban még sivárabb. Sok nehéz esztendőt töltött már a havason min­den emberi közösségből kirekesztve, hűségesen osztozkodott urával az ál­landó bizonytalanság, az űzött vad sorsában, hogy biztosíthassa az élet­ből kiszorult, de emberméltóságára büszke, sorsa ellen lázadozó szegény ember legutolsó menedékét, a családi fészket. Kétségtelenül ez a legnagyobb áldozat, amelyet egyszerű asszony fér­jéért, családjáért s ezen túlmenően a jövendőért akkor hozhatott. A novella cselekménye azzal kezdő­dik, hogy Kira ezúttal más állapotban várja haza az urát, miközben „a szél vadul rohan s egyre fokozódó vad nótát üvölt.. . Kira keresztet vetett... Szíve alatt új életet érzett megmoz­dulni ...“. Fiút szeretett volna és leg­alább a gyermeke számára emberséges, békés élet nyugalmát biztosítani. Az­tán hirtelen beléhasitott a balsejtelem: „— Jaj nekem, — szólalt meg hal­kan ... — az ember a szélviharban ment el s a gyermek is fergetegben mozdult meg!“ Egész éjjel álmok és látomások gyötörték. Urát másnap hol­tan hozták haza bajtársai és így ké­sőbb a szép szál legénnyé emberese­­dett fia sem kerülhette el, de nem is akarta elkerülni az apja sorsát. Az eddigiekből talán eléggé kivilág­lik, hogy itt a cselekmény és a jellem­­ábrázolás jellege romantikus: — lélek­tani és logikai motivációja tartalmá­ban primitív szemléletű világkép, for­májában folklorisztikus gyökerű szín- és vonalvezetés szintézisének remeke; — egészében pedig az adott történelmi és társadalmi valóság hiteles művészi tükörképe.

Next