Művelődés, 1962 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1962-08-01 / 8. szám

A III.­­ION LUCA CARA­GIALE Néhány gondolat a tartományi szakasz után Az I. L. Caragiale színjátszó fesztivál eddig lezajlott három versenye azt bizonyítja, hogy hazánkban a mű­kedvelő színjátszó mozgalom nagy népszerűségnek ör­vend és a műkedvelő színészeket szeretet övezi. A városi és falusi dolgozók szocialista nevelésének a szolgálatá­ban, mozgósításuk szolgálatában a szocialista építés kiteljesítéséért vívott harcban a műkedvelő színjátszás évről évre fejlődött és ERŐTELJES MŰVÉSZI ERŐVÉ VÁLT A III. biennális fesztiválon I­ 665 színjátszó együttes (9961 a kulturális létesítményeké és 1702 a szakszer­vezeteké), 536 bábjátszó csoport, több mint 25 000 sza­való és művészi felolvasó, 147 irodalmi összeállítást be­mutató kollektíva vett részt. A II. fesztiválhoz képest a színjátszó együttesek száma több mint 1500-zal, a bá­bos csoportok száma 110-zel növekedett. A fesztiválon résztvevő műkedvelők száma megközelítette a 160 000-et. A kulturális-művészeti tevékenységnek ezek a lelkes mű­velői a verseny eddigi három szakaszán több mint 33 300 előadást tartottak, amelyeken 6 510 000 néző vett részt (egy millióval többen, mint a II. fesztiválon és három millióval többen, mint az elsőn). Kétségtelen azonban, hogy az együttesek, az előadá­sok és főleg a nézők száma még nagyobb lett volna, ha a fesztivál összes tartományi és rajoni komissziói felelősségteljesebben viszonyultak volna a rájuk háruló feladatokhoz. Ezen a téren negatív példát jelent Oltenia tartomány komissziója. Ebben a tartományban, ahol 1234 otthon és olvasóház működik, a fesztiválon csu­pán 756 együttes vett részt, kevesebben, mint a II. fesz­tiválon. Hasonló a helyzet Galati (515 művelődési ott­hon részéről csupán 398 színjátszó együttes vett részt) és Iahi tartományban is 685 együttes 803 otthon ré­széről). Egyes tartományi komisszióknak az a törek­vése, hogy a tartományi szakasz megszervezését a ra­jom­­szervekre bízzák, azt eredményezte, hogy egyes versenyközpontokban a nézők száma kicsiny volt. Bár ez ritka jelenség volt, ez a hiányosság mégis megfosztott jelentős számú nézőt attól a lehetőségtől, hogy jól meg­valósított, értékes nevelő tartalmú, a tartomány legjobb együttesei által bemutatott előadásokat nézhessenek meg. A nézők érdeklődésének a fokozása a műkedvelő szín­játszás tevékenysége iránt elsősorban a repertoár sza­kadatlan javításában és felfrissítésében gyökerezik. A szakszervezetek, a művelődési otthonok és a rajoni művelődési házak színjátszó együttesei által bemutatott a hős munkásosztályunk nagyszerű győzelmeiből és a falusi szocialista építés pártvezette folyamatában elért nagy megvalósításokból ihletett drámai művek jelentős mértékben állanak a kulturaktivisták érdeklődésének az előterében, így elevenedhettek meg a színpadon az olyan élenjáró munkások, mint az acélöntő Ponoran Mihail, Davidoglu A fekete rózsa című darabjában, mint Isaia Dragán újító, Victor Birladeanu Mikor kezdődik a jövő­jében, az olyan kezdeményező szellemű kollektív gazdasági elnök, mint Neacsu, Natalia Gheorghiu Hal­tenyészet s víg történeté­ben, az olyan lelkes álatgon­­dozók, mint az öregasszony, Mihail Davidoglu Dochia anyó meg a brigádos című darabjában stb. De akkor is, ha a darab a nép harcos múltját ábrázolta, akkor is, ha a dolgozóknak a termelés minőségének a foko­zására, a műszaki haladásra irányuló törekvéseit ele­venítette meg, akkor is, ha a kollektív gazdaságok gazdasági-szervezeti megerősödéséért folyó harc mozza­natait tükrözte, a pártember, a kommunista alakja az előtérben volt, igazi fényében ragyogott. Sok színjátszó együttes — főleg a nagyobb tapasz­talattal rendelkező — jó eredménnyel mutatott be több­­felvonásos drámai művet. Mivel a biennális színjátszó fesztivál tartományi szakasza egybeesett Ion Luca Ca­­ragialénak, a nagy író halálának évfordulójával, az elő­adásokat ennek a megemlékezésnek a jegyében szervez­ték meg. Sok központban a versenyt nagy színműírónk életéről és művéről szóló rövid előadások nyitották meg és bemutatták darabjait, karcolatainak és mozzanatainak színpadi feldolgozását, valamint a Caraciale írásaiból szemelvényeket tartalmazó irodalmi összeállítást. A repertoár felújítását és feljavítását célzó feladaton kívül, amelyet nagyvonalakban megvalósítottak, a szín­játszó csoportok előtt álló rendkívül fontos feladat AZ ELŐADÁSOK MŰVÉSZI MINŐSÉGÉNEK FOKOZÁSA Ezen a téren a tartományi szakaszon a legtöbb szín­játszó együttesnek sikerült meggyőzően közvetítenie a közönségnek a darabok eszmei mondanivalóját, tartal­mát. Az olyan együttesek, mint a Resicai Fémipari Kom­bináté (Al. Mirodan — A hírhedt 702-es), a Ploiesti-i 1 Mai Üzemé (V. Rozov — örökkön élők), a márama­­rosszigeti egészségügyi szakszervezeté (Caragiale — Az elveszett levél), vagy a Tirgu Neamti és Lugos Ra­joni Művelődési Házé (Gh. Vlad — Merészség, illetve BIENNÁLIS SZÍNJÁTSZÓ FESZTIVÁL 52

Next