Nagyvilág, 1962 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1962 / 5. szám - TÁJÉKOZÓDÁS - Juhász Péter: A bolgár líra megújulása

Tájékozódás a BOLGÁR LÍRA MEGÚJULÁSA A bolgár irodalomban a líra a kilencedik század vallásos himnuszaitól Váp­­cárov frissen és bátran csengő proletár dalaiig éppúgy vezető műfaj volt, mint a magyar irodalomban. Művészi szempontból egyetlen regény vagy dráma sem érte el Botev, Jávorov, Debeljánov, Szmirnenszki és Vápcárov költészetének színvonalát. A felszabadulás utáni években viszont a líra elvesztette évszázados vezető szere­pét. Az elmúlt másfél évtized alkotásai közül elsősorban Dimov Dohány és Tálev Vasmécses című regénye és Sztánev novellái kerülnek be az irodalomtörténetbe. Ebben ugyan nem kellene semmi rendelleneset látnunk, hiszen a szocializmus épí­tése Bulgáriában is létrehozta a nagyobb lélegzetű műfajok virágzásának társadalmi feltételeit, de ha áttekintjük a mai bolgár líra fejlődését, azt tapasztaljuk, hogy a líra primátusát nem az irodalmi fejlődés természetes folyamata, nem a nagyobb társadalmi hozzájárulást és átfogóbb szemléletet igénylő műfajok térhódítása törte meg, hanem a líra törvényeinek megsértése, a költészet társadalmi szerepének hely­telen értelmezése. * A felszabadulás után a bolgár költészet fejlődésében új szakasz kezdődött. A bolgár nép 1944. szeptember 9-i győzelme eltávolított minden akadályt az addig üldözött haladó irodalmi erők útjából, és megteremtette a néphez hű irodalom virág­zásának minden feltételét. Az új társadalmi valóság talaján a költészet új téma­körökkel, új érzésekkel és új hangulatokkal gazdagodott. A szabadság ujjongó ün­neplése, az antifasiszta katona és hazafi érzésvilága, a földhözjutott parasztok öröme, az új életre ébredt nép emberfeletti élni- és tenniakarása tükröződött vissza a jelen­kori bolgár költők úttörőjétől, Poljánovtól kiindulva, az idősebb nemzedék tag­jain, Lámáron, Sztojánovon, Rádevszkin és Bogljánán át a költők legifjabb nem­zedékéig szinte minden tehetséges lírikus alkotásában. A háború után megjelent versek jelentős részét ünnepélyes és patetikus hang jellemezte, de a költészet egésze mégis hűen tükrözte a kor hangulatát. A líra ünnepélyes-energikus pátosza a sza­badságra ébredt nép tiszta és hősi mámorából fakadt. A szocializmus építése mindenekelőtt azt a követelményt támasztotta a költők­kel szemben, hogy segítsék az új szocialista ember kiformálását. A bolgár költők megértették az élet szavát, és szívvel-lélekkel szolgálták a népet. Az élet átalakítá­sának forró vágya a szó legnemesebb értelmében agitatív jellegűvé tette alkotá­saikat. Nemcsak ábrázolták a mély társadalmi, politikai változásokat, hanem moz­gósították is a nép széles tömegeit az élet gyökeres forradalmi megváltoztatására. Az ötvenes évek elején ez az energikus, direkt módon politizáló költészet retoriku­san kezdett szólni, és szavai egyre nehezebben jutottak el az olvasók szívéhez. S az értékes alkotások mellett egyre több erőtlen vers látott napvilágot. Hogy miért nem jutottak el a költők szavai az olvasók szívéhez? A korszak irodalompolitikája egyedül a dinamikus publicisztikai költészetet támogatta, „rideg és könyörtelen volt mindennel szemben, ami nem nyíltan és nyomatékosan fejezte ki a társadalmi eszmét.” A költői temperamentumok közötti eltérés figyelmen kívül hagyása a költészet elszürküléséhez vezetett. Elmosta a különbséget a stílusárnyala­tok között, és kötelezővé tett egy erőteljes, markáns kifejezésmódot, mely nem felel­hetett meg a halkabb hangú, árnyaltabb technikával dolgozó költők lelki alkatának. A bolgár irodalomkritika azidőtt kevéssé különböztette meg a lírát a valóság

Next