Năzuința, mai-noiembrie 1925 (Anul 4, nr. 1-5)

1925-10-01 / nr. 4

de flori de vun albastru intens pe fond alb, și prin talere cu ornament spiral sau desen geometric, din vechiul regat. Am fi dorit însă înfățișată străinătății și acea ceramică specială Olteniei fără corespondent aiurea, și pe care o formează vasele enorme, de formă antică, mediteranee, asemuitoare amforelor, cu motivele în relief; vasele negre tot cu ornamente în relief ; ulcioarele cu două toarte, negre-verzui, ori galbene roșiatice, cu discrete motive geometrice în mai multe culori, toate de bună tradiție. Se zice că Muzeul din București ar poseda o bogată colecție de astfel de olărie !). Este de regretat că din expoziție lipsesc ouăle încondeiate, troițele, furcile, lingurile, fluerile, blidarele, și toate crestăturile în lemn pe obiecte casnice sau numai de înfrumusețare, și care oglindesc geniul artistic al poporului nostru. Pictura a fost împărțită în două secțiuni : retrospectivă și contemporană. Cea retrospectivă înfățișează operile a patru pictori : Aman, Andreescu, Grigorescu și Luchian. Din opera lui Aman se expune o singură pânză: portretul artistului. Numai atât a găsit demn Muzeul Aman să arate străinătății din toată opera acestui înaintaș ? In secția contemporană: un Mirea, un Verona, nu expun decât căte-un tablou, (Vermont niciunul), în schimb însă Pallady și Stoenescu sunt cu îmbelșugare înfățișați. * * Expoziția d-lui loan M. Nițescu* Pictorul craiovean I. M. Nițescu, de curând înapoiat de la Paris, unde și-a desăvârșit studiile în Academia Julian cu Albert Laurens, expune o serie de portrete, nuduri, peisagii și naturi moarte, care învederează un talent robust și ne îndrituesc la mari nădejdi pentru viitor. Sunt în această expoziție, cu grije întocmită, o serie de portrete de o mare putere de expresie, în care viața pulsează intens, bine echili l) G. Oprescu. Arta țărănească la Români pag. 59.  48 -#