Neamul Românesc, iunie 1911 (Anul 6, nr. 61-72)

1911-06-08 / nr. 63

1004 NEAMUL ROMÂNESC După o răpede, sumară și erudită expunere a diferitelor rase omenești ce trăiesc pe pămînt —, d. dr. Zosim mi-a spus că pe pămint trăiesc cinci rase de oameni: albii, galbenii, negrii, măsliniii și australienii—, d. dr. Zosim vorbește de sub rasele latine, slave, germane, de unghiul facial al craniului, de... și, bre, ce violent de «plagiatul d-lui A. C. Cuza», de Chestia evreiască, de «naționalismul scăpăiat», etc. etc... Domnilor, începe a se aprinde oratorul, toți Romînii sînt națioliști! Nu poate cineva să zică: numai eu îmi iubesc țara! Și eu sînt naționalist , și d-voastră sînteți naționaliști. Aplause. Politica antisemită e o politică nefastă, de cinzeci de ani de cînd se duce campanie contra Evreilor, vedeți vre-un progres înfăptuit? Nu. E o politică de ură aceasta. Alți bărbați, mai luminați, N. Bălcescu, Alecu Russo, Mihail Eminescu, s’au pronunțat pentru o colaborare cu Evreii! Vreți dovadă? Apoi unghiul facial... pardon... Apoi un Nicolae Bălcescu a fost acela care, într’un viitor oarecare, vedea unificarea tuturor națiunilor ! Bietul Bălcescu! Părintele naționalismului român — autorul «Istoriei lui Mihai Viteazul», «Istoriei armatei romîne»; autorul celebrului articol «România viitoare», scris in foaia pribegilor la Paris, pus la contribuție în susținerea teoriei asimilării evreiești! Bietul Bălcescu ! Nu mai vorbim de Mihail Eminescu. D. dr. Zosim a uitat cînd a învățat in școlile primare și gimnasiale poesia «doina lui Eminescu»! Nu-i vorbă e cam mult de atunci. S’o reinvețe ! ÎI va sluji. Da, d-lor, asimilarea Evreilor se impune, o asimilare însă care mai kituia să pornească pe teren cultural. Ar trebui deci, odată cu Romînii, ca și Evreii să se mai lapede de credințile lor, în mare parte orientale și josnice. «Habotnicii naționaliști mă vor privi desigur cu ochi răi ! »Nu,d-le dr. Zosim. Te întreb insă cum ar trebui să te privească «habotnicii evrei» cînd te aud că vrei să li alungi credința! Desigur cu ură fanatică. Ei bine, nu. Și ști pentru ce ? Pentru că înțeleg că acel cari cindva s’ar lăsa ademeniți de vorbele d-taîe tot Romîni vor îl 1 Gem am spus, viitorul cel mai apropiat vorbește pentru unificarea tuturor raselor. — Deci jos naționalismul! — Exemplul îl dă Elveția, o țară care, deși alcătuită din neamuri diferite, țintește totuși la același ideal politic! în această stare vedem noi imaginea noastră viitoare! Civilizația va trebui să învingă! Rațiunea nu trebuie pusă în slujba tuturor patimilor. «Ce a însemnat Junimea, ce a însemnat curentul nou pornit de Titu Maiorescu contra școlii naționaliste a lui Simion Bărnuțță, dacă nu triumful ideii innaintate! Nu trebuie să fim exclusiviști. Să muncim pentru triumful cosmopolitismului, căci a munci pentru el înseamnă a-ți ridica nația in mijlocul căreia trăiești !