Neamul Românesc, iulie 1912 (Anul 7, nr. 72-84)

1912-07-02 / nr. 72

NEAMUL ROMANESC 1141 De mic copil a fost legănat și desmierdat in lumea visurilor noastre și de mic și-a mărturisit chemarea. Iată ce spune Hasdeu lui Caragiale in această privință, intr’o discuție ce o avuseră împreună, ticul principe Carol, cind de-abia vorbia, și cînd auzise, pentru a numi jețul regal, numai cuvîntul modern Tron, iar cuvîntul vechiű Scaun nu-l auzise decit desemnind jețurile comune; acest copil, care nu putea ști istoria lui Ștefan-cel-Mare, ți-aduci aminte ce-a zis — cuvîntul Lui de copil a străbătut la auzul tuturor Rominilor. A fost o solemnitate la Palat. După săvârșirea programului oficial, pe cînd se rup rindurile, copilul pleacă de la locul Lui și merge hotărît să se suie pe Tronul de pe care a coborît Regele. i Ce fact, Carol, îl întreabă principele Ferdinand. t Vreau să mă suiți pe Scaunul mieu !>, răspunde băiatul. — «Atunci?», întreb eu... — !Atunci*, răspunde Hasdeu, tu înțelegi?... ! Ștefan-cel-Mare spune din vreme că vrea să se suie pe Scaunul lui!» Cu cit creștea, cu atît îndreptăția mai mult speranțele puse la El. Mai târziu, ca elev al Liceului militar din Iași, prin atitudinea militărească și prin claritatea comenzii, prin dragostea cu care cetia literatura noastră, nu cuceria inima, îndată și-a arătat apoi aptitudinile culturale și militare neuitind să cerceteze trecutul țerii sale.. Ca o bună solie a pătruns vestea în 1009 că A. S. R. principele Carol, visitind mănăstirile românești din Bucovina, a îngenunchiat și s’a rugat la mormîntul lui Ștefan-cel-Mare. Atunci va fi simțit cum îl pătrunde ca o văpaie divină lumina datoriei ce călăuzise pe marele strămoș. Atunci și-a văzut misiunea. In acest înțeles a vorbit deschis, ca principe al României, răspunzând telegramei de omagiu a scriitorilor, profesorilor și studenților adunați în Galați, la inaugurarea statuii lui Mihai Eminescu : »Sunt Român. Inima îmi bate alături de voi. Speranțele voastre sunt ale mele.» Aceste cuvinte scumpe par că sunt ultimul ecou al vorbelor spuse cu 45 de ani mai innainte de M. S. Regele Carol l-iu