Nógrád, 1979. február (35. évfolyam. 26-49. szám)
1979-02-24 / 46. szám
Pályaválasztó fiataloknak növényvédelmi szakemberképzés a középiskolában A nagyüzemi mezőgazdasági termelés fejlődésére az iparszerű termelési rendszerek terjedése, a komplex gépesítési megoldások kialakítása, a korszerű növényvédelem és talajerő-gazdálkodás jellemző. A minőség és hatékonyság javítása, fokozása érdekében előtérbe került és alapvető fontosságú a növényvédelem és az agrokémiai tevékenység. A „Jávorka Sándor” Mezőgazdasági Szakközépiskolában (2890 Tata I., Vörös Hadsereg u. 1 ) 1979—80-as tanévben indul be az új rendszerű középfokú képzési szak. Az intézmény beiskolázási körzetébe tartozik Nógrád megye is. A tanulmányi idő négy év, amely során olyan középfokú végzettségű szakembereket képeznek, akik részt vesznek a növényvédelmi és talajerőgazdálkodási technológiák tervezésében és előkészítésében, azok üzemi méretekben való végrehajtásában. A tanulók megtanulják a növényvédelmi és agrokémiai munkák laboránsi szinten való elvégzését, részt vesznek növényvédelmi előrejelzésben, az adatok feldolgozásában, elsajátítják a növényvédő szerek és műtrágyák szakszerű szállítását, tárolását és felhasználásra való előkészítését, az ezekhez kapcsolódó okmányok és bizonylatok vezetését. Azok a tanulók jelentkezhetnek, akik szeretik a növényeket, szeretik a kertet, érdeklődnek a gyümölcsfák és szőlő gondozása iránt. A négy év alatt a tanulók megismerkednek a szántóföldi növények termesztésével, a kertészkedéssel, megtanulják a gyümölcsfák és szőlő gondozását, elsajátítják az emberi munkát megkönnyítő gépek kezelését. A fiúknak a harmadik év végén jogosítványt kell szerezniük traktorvezetésből és lehetőség van a személygépkocsi, illetve a motorkerékpár vezetéséhez szükséges jogosítvány megszerzésére is. A tanulók a középiskolai tanulmányaik befejeztével érettségi vizsgát tesznek. Ezzel középfokú szakmai végzettséghez kötött munkaköröket tölthetnek be mezőgazdasági üzemekben (növényvédelmi és agrokémiai laboráns, növényvédelmi és talajerő-gazdálkodási gépesítési brigádvezető, munkavédelmi és higiéniai felelős, növényvédelmi és talajerő-gazdálkodási technikus stb) és természetesen jelentkezhetnek egyetemi, vagy főiskolai továbbtanulásra. Az elmúlt 10—12 év átlagában az iskolából a végzettek mintegy harminc százalékát felvették felsőfokú oktatási intézményekbe. Az elméleti oktatás az iskola jól felszerelt szaktantermeiben, a gyakorlati oktatás az iskola laboratóriumában, tanműhelyében, bemutatóterületén, valamint a megyei növényvédelmi és agrokémiai állomáson és korszerűen gazdálkodó mezőgazdasági nagyüzemekben folyik. A gyakorlati képzést szolgálják továbbá a csehszlovákiai cseregyakorlatok, a hazai és külföldi tanulmányutak is. A szabad idő tartalmas eltöltésének lehetőségét a 13 ezer kötetes könyvtár, a sportcsarnok, szakkörök és sportszakosztályok biztosítják és rendszeres a fővárosi színházak és a helyi művelődési központ előadásainak látogatása is. Az iskolában két első osztály indul 72 fős létszámmal. A felvételről az oktatásügyi minisztériumi előírásoknak megfelelően (egészségügyi alkalmasság, tanulmányi eredmény stb.) döntenek. A felvétel — szükség szerint — kollégiumi felvételt is jelent. Levelező oktatási formában felnőttoktatás is indul ugyanezen a szakon- GÓLYA A HÁZTÁJIBAN Ráckevén, Szeredi László és felesége egy gólyapárt nevel. A két madarat 1977. októbere óta gondozzák, a repülésre képtelen kisgólyák akkor ősszel maradtak le társaiktól. í Budapesti tudósítónk jelenti: Kamionok, t kar ütték el a Forgalom-átterelés a Petőfi-híd felújítása alatt Budapest hídjain 1931-ben 27 ezer 740 személy- és teherautó haladt át. Újabban így alakult a gépkocsiforgalom: 1960-ban 91 ezer 500, 1966-ban 128 ezer 500, 1970- ben 150 ezer, s napjainkban több mint 220 ezer. Fővárosunk hídjait a menekülő fasiszták 1945-ben felrobbantották. Újjáépítésük és az Árpád-híd elkészülte után 6 közúti és 2 vasúti híd kapcsolja össze a Duna két partját. Az újjáépült Petőfi-hidat 1952. november 25-én adták át a forgalomnak. A huszonhat év azonban nem múlt el nyomtalanul. Ez idő alatt főleg a villamosszakasz rongálódott meg, és a hídpálya lemeze korrodálódott. Az elmúlt években folytatott vizsgálatok megállapították, hogy még a Árpádhíd tervezett szélesítésének megkezdése előtt, tehát 1980-ig át kell építeni a Petőfi-hidat. A felújítást összehangolják a csatlakozó pesti Ferenc körút, a budai Irinyi utca és Schönherz út korszerűsítésével. Ezt nem csak gazdaságossági szempontok indokolták, hanem az ésszerűség is. Elég, ha a forgalmat csak egyszer korlátozzák e térségben. A munkát a forgalom fenntartása érdekében a híd feljáróiban és az utakon fél szélességben felváltva, magán a hídon pedig három sávra osztva, három ütemben végzik. Jelentős koordinációs intézkedések nyomán az átépítést a tervek szerint 1979. április végén vagy május elején kezdik meg, s 18 hónap alatt kívánják befejezni, vagyis 1980 novemberére. Pesten a Ferenc körútról a Petőfi-hídra vezető utat korszerűsítik, a hídfőn levő villamos járdaszigetnél új gyalogos aluljárót építenek, az acélszerkezetű, közút feletti parti hidat elbontják és helyette a jelenleginél sokkal szélesebb vasbetonhidat építenek. Megkezdik a Boráros tér rendezési munkálatait is, amelynek keretében 3500 négyzetméteres aluljáró-rendszert alakítanak ki. A Boráros téri építkezések 1982-ig folytaódnak. A Petőfi-hidat teljesen átépítik. Kicserélik pályalemezeit, útburkolatát és vágányhálózatát. Közvilágítását korszerűsítik. Jelenleg a budapesti, illetve a fővároson áthaladó kamion-, teher- és személyforgalom elterelése okozza a legnagyobb gondot. Az előkészítő munkálatok során 25 kilométer hosszúságban ajánlott terelőút-hálózatot építenek ki, megfelelő jelzőtáblákkal, s mintegy 20 közúti jelzőberendezéssel. 28 ezer négyzetméternyi területen új megerősített útpályaburkolatot készítenek. A forgalomszervezők legfőbb törekvése, hogy lehetőség szerint az Erzsébet-híd és a Margit-híd felé tereljék a személygépkocsiforgalmat. Az ajánlott terelőút-hálózaton kívül —, ahol az építkezés teljes időtartamára építési és bontási tilalmat rendelnek el, és állandó ügyelet gondoskodik a karbantartásról, az utak javításáról — használhatják a személygépkocsik a Szabadság-hidat, a Budafoki utat, a Tolbuchin körutat, illetve ennek a környéknek a mellékútvonalait. A kamionosokat és tehergépkocsi-vezetőket felkérték: ha tudják, kerüljék el Budapestet, és a kelet-nyugati forgalomban inkább a dunaföldvári hidat használják. A Petőfi-hídon két műszakban folyik az építkezés, emiatt reggel 5 órától este 21 óráig kizárólag a 3 és fél tonnánál súlyosabb tehergépjárművek, az autóbuszok és a megkülönböztetett járművek közlekedhetnek rajta. Este 9 órától reggel 5 óráig korlátozás nélkül lehet majd használni a hidat. Horváth Kálmán : Ajánlott útvonalak 8. OSZTÁLYT VÉGZŐ FIÚK! JELENTKEZZETEK ÜVEGFŰUŐ SZAKMUNKÁSTANULÓNAK ! TANULMÁNYI IDŐ: 3 ÉV 1979. szeptember 1-től szükséges ipari tanuló-létszám: 304/3 géplakatos 12 fő 708 üvegcsiszoló 20 fő 711 üvegfúvó 30 fő Elméleti képzés a 211. sz. Ipari Szakmunkásképző Intézetben. Gyakorlati oktatás a Salgótarjáni Öblösüveggyárban. Hetenként 3 nap elméleti és 3 nap gyakorlati oktatás. Vidéki tanulók részére * kollégiumot biztosítunk, havi 70 Ft-os térítés ellenében. Gyárunk 10 alkalommal folyamatosan nyerte el a „Kiváló gyár” címet, kát exportra gyártjuk, és 35—40 országba a világ minden tájára szállítjuk. Gyártmányaink fő profilja: csillárüveg, háztartási üveg, laborüveg és díszműáru. Üvegfúvó tanulóinkkal társadalmi szerződést kötünk és 500 Ft társadalmi ösztöndíjat fizetünk. JUTTATÁSOK: Napi 1,— Ft-ért ebéd, évenként 30 munkanap szabadság, munkaruha, tisztálkodási eszközök. Üvegfúvó szakmunkásaink fontos és megtisztelő helyet foglalnak el gyárunkban. Kezdő szakemberek havi keresete 3 500,—4 000,— Ft. III. éves tanulóink pedig már teljesítménybérben dolgoznak. Havi keresetük 2 300,— Ft. 1 900,— JELENTKEZNI LEHET: 211. sz. Ipari Szakmunkásképző Intézet 3104 Salgótarján, Csokonai út 21-29. Ösztöndíjtáblázat tanulmányi - társadalmi + ösztöndíj-kiegészítés Évfolyam Tanulmányi ösztöndíj Ft/hó 12 * 345 I. 880 920 970 1 020 1 060 II. 910 990 1 070 1150 1 230 III. 970 1 100 1 240 1 380 1 510 Az ösztöndíjtáblázatból gondot, és megélhetést kitűnik, hogy gyárunk biztosít a tanulmányi idő úgyszólván leveszi a szó alatt gyermekének. Termékeink 50 százalélk válláról az anyagi Harmadéveseknek nyereségrészesedést fizetünk. VÁR BENNETEKET AZ ÜM SALGÓTARJÁNI ÖBLÖSÜVEGGYÁR 3101 SALGÓTARJÁN HAJEK R. U. I. Az általános iskolák 8. osztályos tanulóit akár egyéni, akár csoportos gyárlátogatásra szívesen látjuk. Címünk: ÜM Salgótarjáni Öblösüveggyár, 3101 Salgótarján, Hajek R. u. 1. Formába furás Formából kiemelés