Opinia, iunie 1912 (Anul 9, nr. 1604-1628)

1912-06-19 / nr. 1619

sa«***! * SS Prefectul poliţiei, face frumos funcţionarilor comerciali. Se ştie că, într’un acces de tembelism, de care este lovit în mod aproape permanent, prefectul poliţiei Iaşi, într’una din serile trecute, se făcuse vinovat de adevărate excese de sălbătăcie, contra unor funcţionari comerciali, cei mai mulţi minori, pentru că aceştia se deduse la o manifestaţie nevinovată, înaintea unei prăvălii, al cărei patron refuzase să închidă prăvălia la oarele 9 sara. Funcţionarii comerciali, ţinuţi arestaţi şi schingiuiţi atît în drumul spre poliţie, cit şi la cele două secţii poliţieneşti au reclamat ministrului de interne, insistîrnd în petiţia lor şi asupra autorului moral al scenelor, care nu este altul decit prefectul de poliţie. Ministrul de interne a retrimis petiţia în original prefectului de poliţie, punînd rezoluţia: „Se V3 GBfnBtS, CU CO3 mai mare severitate şi se vor pedepsi autorii, cari au maltratat pe funcţionarii comerciali; de asemeni prefectul va cerceta şi raporta ministrului, cine este au*torul moral, de care vorbeşte reclamaţia“. Ştiind că el este „autorul moral prefectul a poftit la poliţie preşedintele societăţii funcţionarilor comerciali,acelaşi care, în seara manifestaţiei a fost arestat şi brutalizat, a făcut scuze plate, declarându-se aderent al închiderei prăvăliilor la orele 9 seara şi promiţînd că va lăsa pe funcţionarii comerciali să fie oricînd întruniri publice. Faptul acesta nu poate totuşi degrada pe prefectul poliţiei Iaşi, căci el nu mai are Ioc să cadă mai mult. SS .Concentrarea nu se va face“. Aceasta a declarat o d. P. P. Carp d-lui G. M. Buicli, care se află bolnav în Bucareşt, şi pe care d. Carp a fost să-l vadă în ziua cînd a plecat în străinăte. Domnul Carp a asiguat pe prietenul seu, că la toamnă ţara va avea un guvern Take Ionescu. Domnul Carp a aratat d-lui Buicli şi lista viitorului minister, pe care erau cuprinse şi următorii conservatori: d. Mişu Seulescu industrie şi comerţ ; Barbu Ştirbei, domenii; Ionaş Grădişteanu, lucrări publice; Lahovari, adual ministru la Paris, externe. SS Senatul universitar şi consiliul facultăţii de medicină se vor pronunţa mine. Marţi, asupra cererei dlui profesor Balăcescu de a fi transferat la catedra de clinică chirurgicală de la aceiaşi facultate. Tot mine se va decide asupra cererei d-lui profesor P. Missir de a fi transferat la catedra de drept internaţional, secţia doctoratului, Bucureşti. SE Alegerea comitetelor Corporaţii anunţate pentru eri, n’au putut avea loc, neprezentindu se numărul de meseriaşi cerut de lege. SS Domnul D. Alexandrescu, profesor de drept civil la facultatea juridică din Iaşi, a cerut să fie transferat la catedra similară secţia doctoratului, de la facultatea din Bucureşti. Garagiaie.—Din Benin’ni se scrie cu data de 27 iunie cu stil nou . Astăzi la orele 4, rămăşiţele pămînteşti ale lui Caragiale au fost depuse in cavoul capelei primului cimitir din Schöneberg. Se aflau de faţă ,d. Matei Ion Caragiale, fiul ilustrului defunct; doamna şi d. C. Dobrogeanu Gherea; domnii Vlăhuţă, Delavrancea, Dimitrie Gusti, profesor la facultatea din Iaşi şi Cernea. Ministrul României la Berlin se afla reprezintat prin d. Ivaşcu, secretar de legafie. Remarcat intre coroane a M. S. Reginei, flori naturale , teatrului naţional din Bucureşti şi studenţilor români din Berlin. SS Escrocul lani Haralambos, transportat Sâmbătă seara la Bucureşti pentru a fi confruntat cu tovarăşul ce pretindea că-l are, a făcut declaraţie, la siguranţa generală, că n’ai nici un tovarăş. Haralambos va fi readus mâine în Iaşi, spre a fi înşiruit şi depus. Judecătorul de instrucţie Rivilă va interveni la Constantinopole, pentru ca, prin comisie interogatorii, să se afle cum şi-a procurat Haralambos scrisorile de credit de la filiala din Constantinopole a băncii din Salonic. SS Preşedinte al Curţii de Apel din Bucureşti, s. IV, va fi numit d. Francisc Papp, actual procuror general la Galaţi în locul d lui Sărăţeanu. In locul d-lui Papp ar urma să fie transferat la Galaţi d. Toneanu, dar se crede că şi de astă dată Curtea de Galaţi va refuza să-l primească pe d. Toneanu. ISS Diplomele la elevii premianţi, licee şi gimnazii, vor fi distribuite la 19 c, iar medaliile—ele nefiind gata—abia în Septembrie. SS Serbarea şcolară, ce urma să aibă locuri la şcoala din Hlineea, a fost amânată pentru Duminica viitoare. O Afacerea Stematiu, — Cauza pentru care d. consilier comunal G. Dimachi, a demisionat din comisia de anchetă instituită să cerceteze gestiunea Stamatiu, este că d. Dimachi ca om de lege, ceruse comisiei să propună suspendarea din funcţie, cit va dura ancheta, a d-lui Stamatiu. Consilierul Ene închinase spre aceeaşi părere, dar a fost convins să revie. D-nii Brandia şi Ene vor cere convocarea de urgenţă a consiliului comunal şi vor propune ca în comisia de anchetă în locul d-lui Dimache, să fie numită o persoană în afară de consiliu. * D. Brandia din comisia de anchetă, întrebat ce crede asupra chestiei neregularităţilor, a răspuns că ancheta n’a fost pornită încă aşa fel, ca să-şi fi putut face vreo convingere. D-nul Brandia a mai spus : — Ţiu să se facă lumină în această afacere. Cu riscul de a perde vacanţa stînd în Iaşi, ţin să se procedeze cu energie şi cu mare severitate. „Voiu propune consiliului să intervie pe lîngă primul preşedinte al Curţii de Apel, ca să primească să facă parte din comisiune. SS Congresul maiştrilor de da-Semn.—Asociaţia maiştrilor de desemn şi de caligrafie, a trimis următoarea circulară, tuturor maiştrilor respectivi: Adueînd la îndeplinire deciziunea luată de adunarea generală din anul trecut, am făcut demersurile necesare pendeschiderea expoziţiunei şi ţinerea congresului nostru în anul acesta la Iaşi, în zilele de 28, 29 şi 30 iunie. Reducerea obţinută pe C. F. R. de 75 la sută, şi faptul că numai o conlucrare comună şi persistentă ne vor îndreptăţii a spera că vom isbuti a aduce la îndeplinire desideratele urmărite de asociaţiunea noastră,— relevarea învăţămîntului desemnului şi caligrafiei şi îmbunătăţirea situaţiunei noastre materiale,—ne îndreptăţesc a stărui cu insistenţă să luaţi parte la expoziţiune şi mai cu seamă la congres. Pentru găzduire şi masă în Comun, Comitetul a făcut intervenţiunile necesare pe lîngă Onor. Minister pentru ca să ni se facă aceste înlesniri la şcoalele internat din localitate. Programa lucrărilor congresului de anul acesta o găsiţi pe reversul cărţei ce vă trimitem anexat şi în baza căreia, prezentînd-o la casa staţiunei de unde plecaţi, veţi avea o reducere pentru dus şi intors. Cit priveşte expoziţiunea, vă rugăm a trimite pe adresa »Seminarul Veniamin Costache Iaşi“ prin Direcţiunea şcoalei pe cale oficială, cel mai tîrziu pînă la 22 iunie, lucrările ce veţi alege şi care trebuesc să cuprindă lucrări din toate clasele. Numărul total al lucrărilor să nu treacă peste 30, rugîndu-vă a da preferinţa celor care se relevă din punctul de vedere pedagogic. Asociaţiunea distribue anul acesta cite 3 medalii de fiecare şcoală care participă la expoziţiune, lăsînd la dispoziţia maestrului respectiv a le da elevilor pe care-i apreciază că merită această distincţiune. Iată programul congresului, care se va ţinea chiar în localul Liceului Naţional din Iaşi. 28 iunie, ora 11 a. m—Deschiderea eXpoziţiei şi a congresului. 29 Iunie, ora 9 a. m.—Discuţiuni asupra considerentelor ce ne îndreptăţesc a stărui ca învăţămîntul desemnului să fie considerat ca obiect de studiu principal în şcoalele secundare. 29 Iunie, ora 4 p. m.—Predarea învăţămîntului desemnului şi caligrafiei în cursul primar numai de maeştri speciali.... 30 Iunie, ora 9 a. m.—Darea de seamă asupra gestiunei din cursul anului şi alegerea noului comitet. 30 Iunie, ora 4 p. m.—Discuţiuni asupra îmbunătăţirii stărei materiale a corpului didactic însărcinat cu predarea desenului şi caligrafiei în şcoalele publice şi particulare. SS Comisiunile examinatoare la examenele de capacitate clasele IV şi VIII de liceu, au fost compuse precum urmează : Liceul Naţional, cl. IV, d. Severin, cl. VIII modernă, cl. I. Găvănescul liceul internat, cl. IV, d. An. Obreja, cl. VIII d. dr. L. Cosmoviei, gimnaziul „Alexandru cel Bun“, d. Traian Bratu , gimnaziul „Ştefan cel Mare“, d. X. Gheorghiu şcoala de fete „Oltea Doamna“, d. I. Petrovich Din profesorii din Iaşi au fost numiţi la alte licee : domnul I. Tufescu, cl. IV, şi domnul Myller cl. VIII—Botoşani; d. P. Bujor, cl. VIII Piatra N.; d. V. Popescu cl. IV și P. Bogdan cl VIII—Pomîrla ; domnul S. Petrovanu, cl. IV, și I. Borcea cl. VIII—Bacău ; domnul Ilie Bărbulescu—cl. VIII, Brăila ; d. Al Popovici cl. VIII—Bîrlad. La Seminarul pedagogic din Iași; d. E. Brnul, cl. IV, domnul I. Simionescu, cl. VIII. S. D. dr. Juvara a fost numit delegat al universităţii, în juriul pentru concursul de medic primar, la secţia chirurgicală a spitalului central. De data aceasta d-rul Bogdan nu va mai fi delegat în juriu. 55 D. dr. Racovschi, după ce ne-a făcut astăzi dimineaţă plăcerea de a ne vizita la redacţie, a plecat cu trenul de 10 la Brăila. 55 Reparaţiuni în valoare de 11.500 lei urmează a fi făute la penitenciarul Iaşi. Licitaţia se va ţinea în ziua de 28 iunie, la direcţia generală a închisorilor. 55 Numărul elevilor de la gimnaziul Alexandru cel Bun, ce se prezintă la examenul de Capacitate e de 26. SS Telefonul a zbîrnîit astăzi între Iaşi şi Stînca punîndu-se în curent Şeful abia reîntors din Marienbad, cu noile numiri de profesori în Iaşi, cu deosebire la şcoala normală. 55 La convocarea de eri a corporaţiei Confecţiilor au răspuns vre-o 15 meseriaşi din peste 4000 cîţi numără zisa corporaţie. De altfel convocarea nu avea nici un rost, fiind semnată de un „Comitet“ anonim, cînd se ştie că comitetul corporaţiei Confecţiilor a demisionat ca o protestare contra Cassei Centrale. S3 Arestarea unui excroc. — Am aratat, în numărul trecut, împrejurările, in care a fost arestat escrocul Ioaniu, care a încercat să frustreze Banca de credit român, cu suma de 45.000 lei. Interesant e însă, cum acest escroc a putut fi capturat.* La Banca de credit, s’a simţit imediat că prezentatorul nu poate fi de cit un escroc. Pentru a nu da loc la vre-o greşală s’a telegrafiat imediat la Banca Salonică din Constantinopol, întrebîndu-se dacă scrisoarea de credit prezintată e auten- tică. I In acelaşi timp, se telefonă Băncei de credit la Bucureşti, de unde se află, că Banca de acolo a fost frustrată de ace- laşi individ cu 17.000 lei şi s’a dat de autorităţi o circulară pentru urmărirea şi prinderea lui. ’ Era clar momentul indicat, de a se a- resta pe escroc, care, bănuind, ar fi putut să dispară. S’a telegrafiat siguranţei, dar în zadar telefonul stîrnia fără Întrerupere, căci şeful siguranţei n’a putut fi găsit nicăiri. Acelaşi fapt s’a petrecut şi cu prefectul de poliţie care deaseminea n’a putut fi găsit nicăiri. O întîmplare însă, a făcut ca să se găsească în localitate un agent al siguranţei din Bucureşti, care informat, a operat arestarea. SS Mîine va avea loc, la Prefectura de judeţ, o consfătuire cu privire la Asocia-ţiunea comunelor rurale. Consfătuirea va fi prezidată de d. C. Negruţi, Prefect de judeţ. ’I 55 In gara Iaşi se comiteau furturi de piei de miel ce erau depozitate în va- goane. Autorii au fost descoperiţi astăzi şi ei sunt numiţii Dobrowsky şi Răileanu, care erau puşi să păzească acele vagoane. 55 Cerem d-lui Richard Niţescu, inspector al circumscripţiei Iaşi, să cerceteze de urgenţă pe funcţionarul Nica, dela care va afla că a fost dus cu forţa la poliţia de siguranţă, unde a fost pus să semneze o declaraţie scrisă de un altul, prin care arată că n’a fost maltratat de , comisarul de siguranţă şi că nu are nimic în contra lui. Asemenea declaraţiune luată cu forţa trebue declarată nulă’. ■5 In comuna Fîntînele, un incendiu a distrus casa locuitorului Gh. Tătărescu. In momentul salvărei, soţia lui Tătă- răscu a fost cuprinsă de flăcări şi s’a a- \ Ies cu grave arsuri. 55 La şcoala Cristache Zănescu şi la profesională a d-relor Vesbianu, s’a’deschis o frumoasă expoziţie de lucru. Aceste două şcoli au fost vizitate de d-na Bîrsescu, inspectoare a şcolelor profesionale şi lăudate pentru frumoasele lulucrări pregătite pentru expoziţiile de fine de an. 55 Domnul Constantin Pancu a demisionat din vicepreşidenţia corporaţiei Metalurgice din localitate. ’ 55 Provocare la duel. — Un incident violent a avut loc Sîmbătă seara, la intrarea în grădina cinematografului Pathé între domnii dr. C. Miclescu, maior în retragere și d. căpitan T. Balmez, comandantul companiei de jandarmi pedeştri. Ca urmare, d. căpitan Balmez şi-au constituit martori pe d-nii maior Broşteanu, ajutor al comandatului Liceului militar din Iaşi, şi căpitan Filip din administraţie. Domnul maior Miclescu, are de martori pe d-nii C. B. Pennescu şi X. Eraclide. Martorii s-au întrunit ieri ora 8 seara, la cercul militar şi se vor întruni, din nou, astăzi Marţi ora 5, pentru dresarea proceselor verbale. 55 Senatul universitar va hotărî să cumpere imobilul fost al lui Mihai Kogălniceanu, din strada cu acelaşi nume, pentru a instala în el, de la toamnă, căminul studenţesc. » 55 Examenele de capacitate—clasa IV şi VIII—vor începe în dimineaţa zilei de 20 iunie. La 19 iunie se vor întruni comisiile spre a se stabili programele ; unde nu va veni preşedintele numit, vor fi preşedinţi de drept directorul şcoalei. Examenele va fi terminate la 25 c. o;p I N I A 55 Judiciare.—Rabinul Samuel Samuley din Galiţia, a fost achitat astăzi de tribunal de faptul de contravenţie la legea paşapoartelor şi condemnat la 3 zile închisoare pentru contravenţie la legea străinilor. Declarînd că renunţă la Apel, rabinul a fost izgonit joi. — Tribunalul a respins cererea pentru declararea în stare de faliment a comerciantului L. Marcovici din P.Uoaei. — Curtea s. NI a respins astăzi atît apelul comunei Iaşi, cit şi pe al d-lui A. Braustein, rămînînd condemnată comuna să plătească d-lui Braunstein 92.000 lei pentru expropierea unei porţiuni de loc lîngă palatul administraţiei financiare. Tribunalul Tutova a respins astăzi acţiunea pentruanularea testamentului defunctei Blanche Costin. Infometelegrame Telegrafice şi Telefonice București 18 Iunie*' Moartea primului Ministru al Serbiei Belgrad.—Azi a încetat din viaţă d. Milovanovici, primul Ministru al Serbiei. De cîtva timp Milovanovici era suferind şi azi și a dat obştescul sfirşit, înconjurat de membrii familiei sale. * Milovanovici era bine cunoscut la noi şi era chiar înrudit cu mai multe familii româneşti. D-na Milovanovici, este născută Ghermani, şi este fiica defunctului fost Ministru de finanţe. D-na Milovanovici posedă mai multe imobile rurale, în judeţul Dorohoiu. In vara anului trecut d-nul şi d-na Milovanovici, a fost la Sinaia, unde fostul prim ministru a avut o convorbire cu M. S. Regele, convorbire ce a apărut apoi în Neues Wiener Journal, producînd o legitimă sensaţie. * Milavanovici, a fost în diferite rînduri, Ministru al Serbiei la Bucureşti, și s’a relevat în totdeauna ca un filo-romîn devotat. Regretatul a pastrat cele mai bune legături, cu colegii sei romîni, cu cari a frequentat Universitatea din Paris, între anii 1881—1884. Intre acestia se afla si d. A. A. Badar din Atentatul din Agram Agram.—La spitalalul de aci, a încetat din viaţă Herovic, care apărînd pe Banul din Croaţia, cu prilejul atentatului, a căzut el victima asasinului. Schimbări In administraţie Bucureşti.—Se asigură că în locul d-lui Rosen, va fi avansat ca Minstru al Germaniei la Bucureşti, primul secretar al ambasadei din Stockholm. Greva avocaţilor Milano.—Greva avocaţilor din Milano a încetat, în urma promisiunei, făcute de Ministrul de Justiţiei, că li va satisface toate cererile. Erupţia Vesuvului Faris.—Un uragan puternic a bîntuit în împrejurimile vesuvului. Craterul revarsă o larvă puternică, cauzînd pagube însemnate. Sunt şi numeroşi răniţi. » » — Viena.—Congresul, după o vie discuţie, a declarat, că urmează a se considera propunerea făcută de Portugalia, de a se ceda Angola pentru colonizarea evreilor, că o pocăinţă pentru alungarea evreilor din Portugalia în veacul al 15-lea. Cu privirea la propunerea propriu zisă Congresul a declarat ca propunerea e inacceptabilă, deoarece dispune colonizaea individuală şi intrarea în drept comun, pe cînd congresul ia o colonizare în massă, acordîndu-se coloniştilor o situaţie excepţională şi un drept etnic. Congresul a numit o comisiune specială, sub preşedinţia lui Zangwill şi cu Sediul la Londra, care să cerceteze toate propunerile. Bucureşti.—Ştiri positive anunţă că Mr. Regele va petrece toată vara la Sinaia şi nu se va mai duce la Ischl, după cum se svonise. înştiinţare Avem onoare a aduce la cunoştinţa onor. public, că pînă la 21 a lunei curente st. v. inclusiv, intre orele 9—12 a. m. si 2—7 p. m., primim subscripţiuni pentru împrumutul de 30.000.000 lei al comunei Bucureşti şi stăm la dispoziţie pentru orice informaţiuni în această privinţă. Prima rată este de 10 °/° din valoarea acţiunilor. Banca Moldova Societate Anonimă — Iaşi CLINICA BOALELOR DE OCHI Doctor C. Miclescu Oculist operator. Str. Ştefan cel Mare No. 1 — In ograda caselor Kahane Succ. Consultaţiuni de la 3—6 p. m. înştiinţare Avem onoare a aduce la cunoştinţa onor. public, că pînă la 21 a liînei curente st. v. inclusiv, între orele 1 9—12 a. m. şi 2—7 p. m., primim subscripţiuni pentru împrumutul de 30.000.000 lei al comunei Bucureşti şi stăm la dispoziţie pentru orice informaţiuni în această privinţă. Prima rată este de 10 la sută din valoarea acţiunilor. Banca Iaşilor Societate Anonimie Iaşi Congresul teritorianiştilor evrei SUVERANUL RAKOSNE IN ŢEARA D. TAKE IONESCU IN AUDIENŢA Sinaia —D. Tache Ionescu, a fost primit ori in audienţă de M. S. Regele şi reţinut la dejun. Şeful partidului conservator-democrat pleacă Vineri in străinătate. 0* 0000 00000000 * 00000000 0 000 000000%$00000 Sanatorul Dr. Taicu IAȘI, str IZMEU No.13 Chirurgia. Complect și perfect instalat din punct de vedere chirurgical. Săli speciale pentru operabile septice și aseptice. Sală de sterilizări cu aparatele cele mai noi. Instrumentar ireproșabil. Se practică orice intervenţii. Secţiunea da Chirurgie ortopedia prevăzută cu o instalaţie specială de Mecanoterapie Se aplică aparate ghipsate, bandaje, se face gimnastică ortopedică, redresări, extensiui etc. Se tratează: deviaţiile coloanei vertebrale, Mal de Port, poxalgii, fracturile, luxaţiile, artritele, ankilozele etc. etc. Faceri. Sală specială. Moaşa diplomată în permanenţă. Medicină Se primesc toate maladiile. Se tratează bronşite cronice, emfizemul pulmonar, scleroza pulmonară, aderenţile pleurale cu aparate de gimnastică respiratorie. Boli nervoase. Electroterapie, curenţi electrici, băi electrice, masaje vibratorii electrice, epilaţie electrică. Hidroterapie. Se tratează sifilisul prin noile metoade: injecţii Ehrlich (6061 sau mercur după indicaţii. Se execută toate regimurile. Se fac analize de sânge, urină, spate, sero-reacţiunea Wassermann. Se primesc în pensiune convalescenţi şi infirmi. Directorul şi internul locuesc în sanatoriu, îngrijire serioasă şi foarte conştiincioasă. Preţurile adaptate la toate straturile sociale: Policlinică, consultații între 2—4 p. m. Prospecte la cerere. Telef. 52. $***100000000000007 000 00000000000000 00 &0 3«000 3 & Vfe* 0 & ac V'* 0 0 00 ac 0 *0 y*\000 00000000000000 V* /«N w 000 000000000000 %s0 00 0