Pentru Socialism, noiembrie 1956 (Anul 7, nr. 879-903)

1956-11-06 / nr. 883

Traiasca cea de a 39-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie ! PROUTARI DMORTI lABUT.UMJBVA!BRAM AL COMITETULUI REGIONAL AL PARTIDULUI IilUit CIMBRESC ROffnfl .1 AL SFATULUI POPULAR RERtzfl AL BAIA MARE Anul VH. nr. 883 Marți, 6 noiembrie 1956 4 pag. «** 20 bani Marele Octombrie Se împlinesc 39 de ani de la etnea Sovietică a întrecut de mult senimentul cel mai măreț din isto- Franța, Germania occidentală, Anita omenirii, Marea Revoluție Socialistă din Octombrie, Proletariatul din Rusia, aliat cu țărănimea muncitoare și sub conducerea Partidului Comunist în fruntea căruia se afla Lenin, sfărîmînd cătușele asupririi și exploatării omului de către om, a instaurat prima putere «în lume a muncitorilor și țăranilor, Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. De-a lungul veacurilor oamenii exploatați și asupriți luptau pentru o viață mai bună, împotriva exploatatorilor și asupritorilor. Cei mai buni fii ai omenirii visau o societate fără clase, în care oamenii să trăiască în frăție, uniți prin aceleași interese, aceleași nobile năzuinți și mărețe realizări. Marea Revoluție Socialistă din Octombrie a transformat visul în realitate pe a 6-a parte a globului deschizînd o nouă eră în istoria universală a omenirii, era triumfului socialismului și comunismului. Pentru prima oară în lume a fost rupt frontul imperialismului, iar sistemul capitalist mondial a căpătat o lovitură zdrobitoare. Marea Revoluție Socialistă din Octombrie a dat un avînt uriaș luptei duse de oamenii muncii de pretutindeni pentru eliberarea lor de sub țulgul asupririi și exploatării, pentru socialism, pentru independență națională. Drumul Sovietică de străbătut de Uniunea la Revoluția din Octombrie a fost un drum greu dar plin de mărețe victorii. Statul sovietic a devenit una din cele mai mari forțe economice politice din lume. Oamenii sovieitici sub conducerea P.C.U.S. își consacră cu abnegație și devotament toate forțele lor muncii pașnice, creatoare. Epocalele succese dobîndite în cursul celui de al 5-lea cincinal au dus la o nouă creștere și întărire a economiei sovietice, la giganticele construcții ale comunismului. Intr-un sfert de veac Uniunea Sovietică, cu toate pierderile uriașe cauzate de război economiei naționale, și-a sporit producția industrială de peste 20 de ori, în timp ce S.U.A. au reușit să sporească producția numai de două ori și ceva, iar industria lumii capitaliste în ansamblu nu a înregistrat nici măcar o asemenea creștere. U.R.S.S. ocupă de pe acum locul al doilea din lume în ce privește volumul global al producții industriale, iar în ce privește volumul producției de fontă, oțel, aluminiu, cupru, al construcției de mașini, al producției de energie electrică, ciment, cărbune. UniugHa. Astăzi, întregul popor sovietic sărbătorește a 39-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, muncind cu avînt pentru realizarea Directivelor Istorice ale celui de al XX-lea Congres al P.C.U.S., pentru realizarea celui de al 6-lea plan cincinal al Uniunii Sovietice. Trăsătura specifică a economiei U.R.S.S. este dezvoltarea ei multilaterală și orientarea ei generală pașnică. A sporit considerabil producția bunurilor de larg consum și a articolelor tehnice, ceea ce asigură oamenilor muncii putința unui trai îmbelșugat. Cultura, artele, activitatea științifică au înflorit, ocupînd un loc de seamă în munca construcției comuniste. Născută din lupta revoluționară pentru dezrobirea poporului, Uniunea Sovietică a fost din primele zile ale existenței sale și este reazimul de nădejde al păcii, democrației și socialismului, apărătoarea consecventă a dreptului popoarelor mari și mici la Independență națională. Ideile care au triumfat ca urmare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie au pătruns în conștiința popoarelor și au devenit o uriașă forță materială transformatoare. Victoria istorică a Uniunii Sovietice asupra fascismului în cel de al doilea război mondial a dat un nou imbold și un sprijin puternic luptei de eliberare a popoarelor. Sub conducerea partidelor comuniste și muncitorești, într-un șir de țări din Europa și Asia, popoarele s-au desprins din lanțul imperialismului și au pornit cu avînt pe calea revoluțiilor populare, la construirea socialismului. Poporul român, sub conducerea Partidului Comunist Român, a înfăptuit insurecția armată la 23 August 1944, în condițiile favorabile create de înfrîngerile zdrobitoare pricinuite de armata sovietică trupelor hitleriste și ale guvernului fascist al lui Antonescu. Dictatura militaro-fascistă care apăsa pe grumazul țării a fost răsturnată. Partidul Comunist Român a pregătit și a înfăptuit acțiunea coordonată a forțelor patriotice populare și a soldaților, ofițerilor și generalilor patrioți din armată, acțiune care a dus la ieșirea Romîniei din războiul criminal hitlerist. Alături de glorioasa armată sovietică, armata noastră a luptat pentru izgonirea trupelor hitleriste de pe teritoriul țării noastre și a participat apoi cu cinste la războiul antihitlerist pînă la terminarea lui. Cu sprijinul Uniunii Sovietice, puterea democratpopulară a putut preîntîmpina intervenția pe care o urzeau imperialiștii pentru instaurarea vechilor orînduieli burghezo-moșierești. Primind un ajutor continuu, dezinteresat și multilateral din partea Uniunii Sovietice, poporul nostru harnic și muncitor a putut învinge greutățile perioadei de refacere și a trecut la construirea bazelor economice ale socialismului. Ajutorul frățesc dat țării noastre concretizat de Uniunea Sovietică sa în trimiterea de mașini, utilaje și instalații complete de tipul cel mai modern. bravilor noștri mineri este munca serios ușurată de perforatoarele și utilajul sovietic modern cu care sunt dotate minele noastre. In fabrica „Unio", la atelierele centrale, la „ Septembrie" muncitorii au învățat minuirea utilajului sovietic. Cu ajutorul Uniunii Sovietice vom putea folosi în scopuri pașnice energia atomică. Poporul român poartă o caldă recunoștință frățească poporului sovietic de care se simte legat printr-o prietenie de neclintit. Uniunea Sovietică și țările care construiesc socialismul le comune sînt unite prin idealuriale socialismului comunismului, prin fidelitatea fașiță de principiile Internaționalismului proletar, prin comunitatea de Interese. Aceste relații de tip nou, necunoscute pînă acum în istorie, care decurg din însăși esența orînduirii acestor state se bazează pe respectarea deplină a independenței și integrității naționale, pe neamestecul în treburile Interne, pe egalitate în drepturi, pe o strînsă colaborare frățească și într-ajutorare între țările comunității socialiste. In recenta Declarație a guvernului sovietic cu privire la bazele dezvoltării și întăririi prieteniei și colaborării între U.R.S.S. și celelalte țări socialiste se arată că relațiile socialiste sunt expresia cea mai profundă și mai consecventă a politicii coexistenței pașnice, a prieteniei și colaborării între toate statele. Declarația precizează că Congresul al XX-lea al P.C.U.S. a condamnat cu toată hotărîrea unele încălcări și greșeli care au avut loc în trecut (Continuare In pag. 4-a). DECRETUL Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne privind acordarea alocației de stat pentru copiii salariaților și pensionarilor Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne DECRETEAZĂ: Art. 1. Pentru creșterea nivelului de trai al familiilor de salariați și pensionari cu copii, se acordă o alocație de stat pentru copii, în condițiile prevăzute de prezentul Decret, familiilor în care unul din părinți face parte din următoarele categorii: a) salariați permanenți ai unităților de stat, republicane și locale; b) pensionari ai unităților prevăzute la litera a și pensionar I.O.V.R.; c) familiile în care tatăl sals face stagiul militar, dacă la încorporare făcea parte din categoriile de salariați prevăzute la litera a; d) studenții, muncitori și aspiranții cu soți nesalariați; e) invalizii elevi ai școlilor profesionale speciale ale Ministerului Prevederilor Sociale; f) scriitorii, artiștii, pictorii, sculptorii și compozitorii, membri ai uniunilor profesionale. De asemenea, se acordă alocația de stat pentru copiii care beneficiază de pensia de urmaș. Alocația de stat în condițiile prezentului Decret se acordă tuturor celor ce aveau dreptul la plata compensației bănești pentru copii, prevăzută de 2697/1954, chiar dacă H C.M. nr. s-au încadrat în muncă după 25 decembrie 1954. Art. 2. Alocația de stat se acordă soțului, iar în cazul în care acesta nu este salariat, soției salariate. Dacă părinții sînt despărțiți sau unul nu este în viață, alocația se acordă părintelui care întreține copilul. Alocația se acordă persoanei care îngrijește copilul în cazul în care părintele care se încadrează în prevederile art. 1 a decedat sau a abandonat copilul. Art. 3. Alocația de stat este în sumă de 100 lei pentru un copil și se acordă pînă la vîrsta de 14 ani inclusiv, în funcție de salariul tarifar cu care este retribuit, sau pensia pe care o primește titularul, astfel: — pînă la 1.200 lei lunar, pentru toți copiii; — între 1.201 — 1.500 lei lunar, începînd de laal doilea copil; — între 1.501—2.000 lei lunar, începînd de laal treilea copil; — peste 2.000 lei lunar, începînd de la al patrulea copil. Salariații permanenți care s-au încadrat în muncă după 26 decembrie 1954 și au beneficiat de dreptul la compensație bănească de carielă pentru ei personal, au dreptul la alocația de stat de 100 de lei. Art. 4. Salariații permanenți, care nu au beneficiat de dreptul de compensație bănească pentru copii pe baza H.C.M. 2697/1954, au dreptul la o alocare de stat pentru copii de 50 lei lunar pentru un copil, în condițiile prevăzute de art. 3, după cum urmează: — muncitorii industriali, chiar dacă pe lîngă salariu realizează alte venituri. Nu beneficiază de alocația de stat pentru copii muncitorii care realizează, ei sau membrii lor de familie, venituri din comerț, cazane de fiert țuică, batoze, tractoare, darace, prese ulei, mori țărănești — celelalte categorii de salariați, dacă în afară de salariu nu au venituri impozabile mai mari de 600 lei anual. (Continuare în pag. 3-a.). Citiți în pagina 4-a: — Apelul transmis de postul de radio guvernamental Ungar către guvernele țărilor socialiste frățești — Popoarele cer cu hotărîre încetarea imediată a agresiunii anglofranceze împotriva Egiptului Iar Toamnei urmă Primăvară... De trăznetul urii adinei Ce secole Rusia strînse, Istoria-n două se frînse In Toamna măreței porunci. De-n suflet simți-vei vreodată Chemare — să cînți despre viață — Privețte prezentul in față Și cintă-l în viers răspicat! Căci nu în buchete de flori Norodu-și făcu Toamnei darul ■ Cu singe stropise altarul Eroicei lui sărbători. Iar slova fi măreț; va urma — Cum inima sincer [te-ndeamnă — Poemu-nceput într-o Toamnă, Sub steagul ce roșu ardeal MIRCEA POP Cum viață dînd vieții în țară Spre mîine-și croi Omul pas; O Iarnă in urmă a rămas Iar Toamnei urmă Primăvară... ★ ★ ★ In cinstea zilei de 7 Noiembrie Un nou pilon autoportant Sunt mulți tineri din brigada nr. 9 a fabricii „Unix“, condusă de tov. Andrei Vereș, lăcătuș montor, care iau acceptat construirea piloanelor autoportante pentru telecomunicații. Dacă ținem seama că această lucrare cere o înaltă precizie, necesită o pregătire temeinică, la care nu se admit erori nici măcar de dimensiunea milimetrelor vom veIi schimbul de onoare organizat în cinstea zilei de 7 Noiembrie, muncitorii din toate sectoarele de muncă au înregistrat însemnate realizări depășindu-și cu toții sarcinile de plan, întregul colectiv de muncitori ai întreprinderii, în frunte cu comuniștii, în ziua de 3 noiembrie ia .c. au participat la schimbul de onoare organizat în cinstea celei de a 39-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. In această zi, secția de aglomerare și-a depășit sarcinile de predea importanța ei. Brigada celor tineri a primit însă cu cinste l această măreață sarcină. Ea a cucerit de curînd și drapelul de fruntașă pe orașul Satu Mare, acordat pentru îndeplinirea cu regularitate a pianului, disciplină socialistă, și pentru elanul cu care își îndeplinește sarcinile cele mai grele din fabrică. I : > >■ Cele mai bune rezultate le-au obținut muncitorii din secția I-a. Brigăzile lui Teodor Șucalîș, Nicolae Mărginaș și Pompei Mureșan, au ieșit fruntașe pe schimb educție. in secția ateliere, Ștefan Galof și-ia depășit norma cu 139%, Romulus Morar cu 159% iar loan Megyesi cu 109%. Printre constructorii fruntași se numără Mihai Griguța cu o depășire de 102,2%, Ștefan Mare și loan Vinț cu cite 93%. Schimburi de onoare LA ÎNTREPRINDEREA „PETRE GHEORGHE" LA UZINELE „GH. GHEORGHIU-DEJ" ««cV* - In clișeu. Aspect din munca tinerilor utemiști montori, în timpul lucrului, la un pilon autoportant, terminat în cinstea zilei de 7 Noiembrie. Plin de voioșie lucrează aici, alături de utemistul Iosif Linzenbold, ceilalți membri ai brigăzii. Mesajul Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, al guvernului Republicii Populare Române și al Prezidiului Marii Adunări Naționale a R. P. R., către guvernul Revoluționar Muncitoresc- Țărănesc al Republicii Populare Ungare, către clasa muncitoare ungară, către întregul popor maghiar solida economia țării șî a ridica nivelul de trai al oamenilor muncii. Guvernul Muncitoresc-Țărănesc și-a exprimat hotărîrea de a strînge relațiile prietenești, frățești, cu toate țările socialiste, pe baza deplinei egalități și a neamestecului în treburile interne, de a colabora în pace și prietenie cu toate statele, indiferent de orînduirea lor socială. Poporul român își exprimă simpatia sa fierbinte pentru această luptă dreaptă a poporului frate maghiar și încrederea deplină că guvernul Revoluționar Muncitoresc-Țărănesc, sprijinit de masele largi populare va înfăptui cu succes programul său înfățișat poporului și va asigura victoria forțelor democrației și socialismului în Republica Populară Ungară. In numele clasei muncitoare, al țărănimii muncitoare, al Intelectualității progresiste, asigurăm clasa muncitoare, țărănimea muncitoare și intelectualitatea atașată cauzei poporului din Ungaria de solidaritatea și sprijinul nostru frățesc. " "* Munca creatoare plină de abnergație patriotică a oamenilor muncii din Ungaria va asigura poporului maghiar prosperitatea și înflorirea, posibile numai atunci cînd puterea se află în mîinile celor ce muncesc. Oamenii muncii din Republica Populară Romînă — muncitori/ țărani, intelectuali legați de popor, tineret muncitoresc, țărănesc și studios, strîns uniți în jurul Partidului guvernului Muncitoresc Român șii democrat-popular, își consacră toate forțele îndeplinirii programului măreț de dezvoltare economică și culturală a patriei noastre, de ridicare continuă a nivelului de trai al oamenilor muncii. 1 Poporul român și naționalitățile conlocuitoare muncesc pentru întărirea continuă a înfrățite regimului de democrație populară a cărui temelie este alianța între clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, pentru consolidarea prieteniei și unității popoarelor^ egale în drepturi ce fac parte din marea familie a țărilor socialiste în frunte cu Uniunea Sovietică. Poporul nostru urează poporului maghiar, izbîndă deplină în lupta pentru înfăptuirea mărețului țel comun al popoarelor noastre, construirea socialismului, pentru propășirea și fericirea poporului maghiar prieten. In numele Comitetului Central al In numele Consiliului de Miniștri Partidului Muncitoresc Român al Republicii Populare Romîne, GH. GHEORGHIU-DEJ. CHIVU STOICA. In numele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R., dr. PETRU GROZA. Dragi tovarăși, Clasa muncitoare din Republica Populară Romînă și întregul nostru popor, salută din toată inima formarea în Republica Populară Ungară a guvernului Revoluționar Muncitoresc-Țărănesc, care a pășit cu hotărîre la lichidarea acțiunii criminale dezlănțuite de forțele întunecate ale reacțiunii. Poporul român a urmărit cu adîncă îngrijorare tragicele evenimente din Ungaria, care au pus în maremocratice și primejdie cuceririle desocialiste ale poporului maghiar. Bandele contrarevoluționare organizate de reacțiunea internă și externă urmăreau să restaureze orînduirea burghezo-moșierească, să redea capitaliștilor fabricile, moșierilor pămînturile și să readucă în Ungaria jugul imperialiștilor străini. Fasciștii și reacționarii au săvîrșit măceluri bestiale și distrugeri îngrozitoare la Budapesta și alte orașe din Ungaria, au schingiuit și asasinat în mod barbar nenumărați fii ai clasei muncitoare, devotați trup și suflet cauzei poporului, cauzei socialismului. Poporul nostru, care s-a bucurat frățește de realizările dobîndite de poporul maghiar în anii puterii democrat-populare, a fost îndurerat de faptul ca năzuințele legitime ale oamenilor muncii de a îndrepta lipsurile și greșelile serioase comise în această perioadă au fost utilizate în mod perfid de reacțiune care abuzînd de libertățile democratice și fluturînd lozinci demagogice a înșelat buna credință a unei părți a oamenilor muncii. In tot cursul acestor evenimente dureroase, clasa noastră muncitoare, întregul popor român și naționalitățile conlocuitoare din Republica Populară Romînă au păstrat neclintita încredere în clasa muncitoare, în forțele sănătoase ale poporului maghiar, în capacitatea lor de a zdrobi reacțiunea, pentru a salva puterea muncitorilor și țăranilor, libertatea și independența Ungariei populare. Guvernul Revoluționar Muncitoresc-Țărănesc nou format mobilizează întregul popor în frunte cu clasa muncitoare la lupta pentru a infringe reacțiunea internă, a respinge uneltirile cercurilor reacționare imperialiste din străinătate, a reda populației liniștea și siguranța, a pune capăt haosului și a lichida distrugerile provocate de bandele reacționare, a con In raionul Lăpuș s-au terminat însămînțările In seara zilei de 5 noiembrie, țăranii muncitori din raionul Lăpuș au terminat în întregime însămînțatul culturilor de toamnă. Primii care au realizat planul de însămînțări în întregime pe raion, au fost colectiviștii din Cernești și Dealu Mare, întovărășiție din Rogoz și țăranii muncitori cu gospodărie individuală din Cupșeni. Rezultatele frumoase obținute în raionul Lăpuș, la executarea însămînțărilor de toamnă, se datoresc bunei organizări a din partea organizațiilor de muncii bază și a comitetelor executive ale sfaturilor populare comunale, a intensificării întrecerilor patriotice pe circumscripții și desfășurării unei intense munci politice de masă și de mobilizare a țăranilor muncitori la executarea în timpul optim și după prevederile agrotehnice a însămânțatului culturilor de toamnă. PENTRU Plăcut petrec copiii muncitorilor de la fabrica „Gheorghe Doja“ din Berveni la căminul de zi, construit nu departe de fabrică și de locuințele muncitorilor. Regimul nostru democrat-popular se acordă toată grija părintească și aceasta se concretizează prin punerea la dispoziția celor mici, o asemenea construcție ca cea din alăturat, cu săli spațioase, luminoase, condiții minunate clișeul de CEI MICI joacă și prilej de mare bucurie. Aici, educatoarea Leitner lila se ocupă cu multă dragoste împreună cu întreg personalul căminului de cei mici. La măsuța lor, odraslele harnicilor muncitori de la „Gheorghe Doja" își petrec timpul de joacă. Fiecare își găsește câte o preocupare. Unii au primit jucării și au început „lucrul", în timp ce alții așteaptă nerăbdători. t