Realitatea Ilustrata, 1936 (Anul 10, nr. 493-519)

1936-09-30 / nr. 506

Ila portret al lui e adevărat că cea mai mare parte din biografii autorului „Scrisoarei"* își încep astfel povestirea: „Ioa Luca Caragiale s*a născut la ziua de 29 lanauarie 1853 la ferma parian tească din satul Mărgineai, județul Prahova. Tatăl său s'a bucurat foarte mult când a aflat că sofia lui a dat naştere unui băiat şi că astfel familia sa se va stinge". Năpădit de amintiri, d-l Gusty povesteşte: „Să vezi ce mi s'a întâmplat şi cu moartea lui Caragiale. Pe la sfârşitul stagiunii mă trimite Bacalbaşa, pe vremea aceea director al Teatrului, la Berlin, ca si aleg costume pentru „An Baba“, piesa lui Mircea Demetriade. Eu plecasem înainte, iar Bacalbaşa trebuia şi el să vie la Berlin fost o vreme... ...când ea nu întrebuinţa Pasta de dinţi NIVEA Acuma este o plăcere a privi dinţii ei de o albeaţă frapanţi, sănătoşi şi rezistenţi. Pasta de dinţi Nivea, fabricată din cele mai alese materii prime, curăţă dinţii radical şi întreţine respiraţia proaspătă. Spumează uşor, având un gust excelent. No. 50 — — Pag. b IN CAUTAREA MORMÂNTULUI LUI ION LUCA CARAGIALE AIDEM la Caragiale — ne spune domnul Paul Gusty. Şi, în monom, ne facem loc printre şiruri de morminte, altele mai îngrijite, altele uitate de oameni şi pare-se şi de Dumnezeu. Veşnica neegalitate ! Mormântul marelui Ion Luca, înconjurat de un grilaj de fier, este simplu şi are ceva din mormintele vechiului cimitir din Praga. Dacă mormântul lui Eminescu continuă să fie loc de pelerinaj pentru amorezaţi romantici, cari se simt musai obligaţi să-şi sgârie numele pe soclu, în schimb mormântul lui Caragiale, mult mai pitit, este puţin frecventat. Nu există nici monument, nici piatră funerară. O simplă placă de marmoră, înconjurată de merișori. Placa are gravată , peste câteva zile. Tocmai pe vremea aceea se găsea a Berlin și Caragiale. Aveam de gând să mă duc să-l văd căci îi aflasem adresa dela tânărul Costică Nottara. Dar nu știu cum s-a întâmplat că de abia a treia zi dela sosirea mea la Berlin am hotărît să mă duc să-l văd pe Iancu. In aceeași zi insă, spre marea mea surprindere, primesc de la Bacalbaşa o telegramă cu acest laconic cuprins: „Cumpără o coroană pentru Caragiale". .Cu adevărat nu știam ce să cred. Ce fel de coroană trebuia să-i cumpăr ? II știam pe Caragiale mare amator de cadouri şi pentru a-şi prilejui primirea lor avea obiceiul să-şi organizeze foarte dese aniversări, mai mult sau mai puţin plauzibile. In aceste ocazii, mare calamburgiu, avea grijă să-ţi spună : „Ştii, eu sunt cam japonez şi n'aş refuza un „mi-cadou". In sfârşit o iau spre adresa unde ştiam că stă Caragiale. In faţa porţii îmi iese înainte un tip de portar neamţ, cu nelipsita-i pipă în gură . — Mă rog, aci stă Caragiale ! — îl întreb eu. — Aici stă ! — îmi spune portarul dând din cap. — E bine sănătos ? — Acum e foarte bine! — îmi spune el cu un aer de filosof. — Pot să-l văd? Nu doarme? — Doarme de aseară, nu știu dacă s'o mai scula vreodată. Vă închipuiți mirarea mea, când am aflat că murise Caragiale. A doua zi merg la cimitir și aci nimeni nu era in stare să-mi dea o informație. Dar deodată mă văd apostrofat de un domn care s'a recomandat DanielopoL „DomnuleGusty, am auzit că a murit Caragiale şi am venit să-l văd". In capela cimitirului erau trei coşciuge cu capacele pe deasupra. Care o fi Caragiale ? — aceasta e problema. Am inceput să tragem la sorţi şi într'un târziu l-am identificat. Cine ştia la Berlin că murise un mare scriitor român? După puţin timp leau adus aici, de unde nimeni nu l-a mai mişcat, care le fumase înainte să moară. ION LUCA CARAGIALE Ianuarie 1852 9 Iunie 1912 Dacă în privinţa anului morţii celui mai de seamă scriitor de teatru român, nu există controversă, în privinţa datei naşterii, întocmai ca la Eminescu, circulă mai multe versiuni. Acum IOAN MASSOFF Mormântul lui Caragiale la cimitirul Bella. Săracul S'au găsit în cameră peste o sută de mucuri de ţigări, pe Săracu ! Să mergem mai departe !“ . Şi că Gusty, mutându-şi bastonul pe celălalt braţ, şi-a tras cu putere mustățile- stufoase.