Renaşterea Bănăţeană, iunie 1993 (Anul 5, nr. 990-1015)

1993-06-01 / nr. 990

RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ Deși, într-o discuție anterioară, ne-ați ...promis că până la 1 iunie nu vor fi schimbate prețurile la biletele de călătorie, totuși schimbarea s-a produs în data de 21 mai '93! Am fost și noi surprinși de sosirea telexului de la SNCFR București. Propunerile erau făcute mai demult, dar modificarea prețurilor urma să fie din 1 iunie, așa cum v-am spus. Prețurile au fost stabilite prin Hotărâre Guvernamentală, creșterea făcându-se cu un indice de 1,6%. - Creșterea s-a făcut în favoarea salariilor angajaților de la CFR? - Ponderea nu o constituie salariile. S-au luat în calcul prețurile noi la combustibili și energie electrică, costurile pentru întreținerea tehnico-materială. Avem cheltuieli mari: plătim motorina cu 150 lei/litru și kilowatul cu 21-42 lei/funcție de ture, ore de vârf, ore de noapte. Consumul de motorină pe zi este de 60 de tone pe Regionala Timiș și 400 MW, de energie electrică. -Călătorii sunt nemulțumiți de anularea unor trenuri. - Dacă un tren nu este rentabil, nu putem să-l menținem în circulație. Acum totul se bazează pe rentabilitate! Noi am procedat la un calcul luând în considerare distanța medie de circulație de 55 km. La un tren compus din 7 vagoane dintre care: 6B (clasa a II-a) și 1 A (cls. I-a) cu 73-80 locuri (cls. a II-a) și respectiv 42-54 locuri (cls. I-a), în funcție de tipul de tren vechi sau nou și cu locomotivă diesel hidraulică, la o viteză de 40 km/oră, cu deservirea trenului: un șef de tren, doi controlori, un mecanic un ajutor de mecanic, un revizor tehnic la compunere, durata medie de parcurs: 1,4 ore. Ca elemente de cheltuială s-au avut în vedere: 6200 lei - câștigurile medii orare/tren; consumurile medii orare, ale locomotivei (motorină), rezultă o cheltuială de 72.000 lei/tren în perioada de vară și 79.000 lei/tren în perioada de iarnă (se adaugă încălzirea). - Care nu prea este! - Pe viitor va fi! Apoi cheltuielile cu pregătirea tehnico-sanitară a materialului rulant (locomotivă plus vagoane) rezultând o cheltuială de 16.800 lei/tren. Suma totală a cheltuielilor directe în medie este de 95.000 lei/tren (fără încălzire) și 102.700 lei/tren (cu încălzire). Adăugând și cheltuielile indirecte generate de circulația trenului pe secție și întreținerea liniilor și instalațiilor care au o pondere medie de până la 30%, rezultă că pentru circulația unui tren se cheltuiesc de către administrația CFR 123.500 lei/tren (fără încălzire) și 131.200 lei (cu încălzire). - încasările cum sunt: - Veniturile administrației, rezultate din legitimații de călătorie pentru zona 51 -60 km, la distanța medie de 55 km, de 430 lei/loc. cls. I-a și 270 lei/loc cls. a II-a rezultând suma de 153.820 lei/tren pentru compunerea trenului din vagoane de tip nou și 134.700 lei/tren pentru compunerea trenului din vagoane de tip vechi. încasările se referă la ce grad de ocupare? - La gradul de ocupare de 100% - cumpărarea integrală a locurilor, la un grad de utilizare de 80% încasările sunt de: 122.250 lei/tren și respectiv, 107.700 lei/tren. Deci, observați din calculul prezentat că ponderea pentru salarii este de numai 6-7% din sumele încasate. Uneori circulăm și în deficit, gradul de ocupare de 80% neasigurându-se întotdeauna. Dacă vor fi solicitări pentru anumite rute - pentru care se pot face și abonamente - iar aceste rute vor fi considerate ca rentabile, trenurile respective, se vor pune în circulație. IOANA MARCU "Capitalism, făr capital!?" Interviu cu dl. Dumitru Stoicoiu, șeful serviciului _______tehnic -Regionala CF Timișoara O casă care moare. Un sat care moare?! r R.A.T.T. nu va efectua scumpiri pentru luna iunie Umblă prin urbe vorba că începând cu "Ziua Copilului", adică 1 iunie, se vor scumpi din nou biletele și abonamentele "pe" transportul în comun timișorean. Ceea ce am aflat însă de la R.A.T.T. este că, în nici un caz, în luna iunie tarifele nu vor avea de "suferit". Mai grav este că regiile autonome de transport nici după 1 mai nu sunt autonome... în mod normal, se pare că tarifele la transportul în comun trebuiau să fie cel puțin duble față de tarifele actuale, această jumătate suportând-o, în continuare, la capitolul subvenții, statul român, subvenții d O întrebare, însă, plutește un aer: de ce la București costul unei călătorii este de doar 30 lei care, totuși, încă nu au fost transferate în bugetul regiei timișorene, ceea ce creează în continuare greutăți financiare mari. Un fapt este, însă, destul de ciudat: la București, un bilet, pentru o călătorie, costă 30 de lei (începând cu luna iunie, în luna mai fiind de 20 lei, un abonament pe aceeași lună pe toate liniile fiind de 1000 lei!), față de 50 lei în Timișoara, iar abonamentele păstrează aceleași proporții, adică ceva mai mult de jumătate față de tarifele practicate în acest colț de țară, în timp ce salariile, probabil, și în București și în Timișoara se calculează pe baza acelorași hotărîri guvernamentale. Interesant este de ce timișoreanul trebuie să suporte acest tarif, dacă salariile sunt la fel peste tot? VIOREL DOGARU Protejând consumatorii Toate s vechi în urma controlului efectuat de către Oficiul Județean pentru Protecția Consumatorului, la unități comerciale din Lugoj, s-au găsit mărfuri alimentare cu termene de valabilitate depășite și băuturi răcoritoare servite în sticle murdare. • Magazinul alimentar nr. 18, str. Cotul Mic bl. T. 2, a comercializat leber vurști și tobă albă, cu termene de valabilitate depășite; salam "Mortadela" cu partea din capăt, de unde s-a tăiat eticheta (care ar fi trebuit să dovedească data fabricației și termenul de expirare) puternic oxidată, conserve cu came din vită, în suc propriu, cu bombaje fizice, dovadă că începeau să se altereze, ouă la care nu s-a marcat pe ambalaj data ambalării sau a producerii, neputându-se dovedi data expirării. S-a interzis comercializarea produselor și s-a aplicat o amendă contravențională de 700.000 lei. • S.C. "Lone" SRL prestează servicii de alimentație publică, dar la bar băuturile sunt servite fără a fi măsurate cu pahar gradat ori țoi; la prepararea ciorbelor nu se respectă rețetatul privind cantitatea de legume și sortimentele, carnea din ciorbă este prăjită înainte, în loc să fie fiartă; cașcavalul pane are volumul de pesmet și făină peste limita prevăzută de rețetar; cântarele nu au verificare metrologică. S-a oprit prestarea serviciilor menționate (comercializarea ciorbei și a cașcavalului), s-a impus măsurarea băuturii cu mijloace de măsură marcate și verificarea cântarelor. Amenda aplicată: 700.000 lei. • S.C. "Zeiman” comercializează băuturi răcoritoare în sticle murdare și cu corpuri străine în conținut. 250.000 lei a fost amenda aplicată. (S.R.O.)________________________________________ Dăm o fugă să mâncăm la Oravița ?! > în restaurantele Oraviței, la aceleași bucate, prețurile sunt oscilante. Nu sunt multe localuri la Oravița în care să poți prânzi sau cina. Totuși, în atâtea câte sunt, am trecut și noi să vedem ce este și la ce preț. Restaurantul Coroana este locul în care masa de prânz este mai ieftină decât cina. O ciorbă de vită, un ciolan cu fasole, salată verde și pâine costă 285 lei, în schimb cina, se pare mult mai consistentă, alcătuită din friptură la grătar, pâine și salată, costă 398 lei. La Cazinoul Casablanca se oferă meniuri cu specific italian. Pizza, la prețuri cuprinse între 490-603, ciorbe de burtă, pește și perișoare, la prețuri ce se "învârt" în jurul sumei de 300 lei. Fripturi în grătar și la tavă, de porc și vită, la numai 700 lei, pește pane - 600 lei, spagheti-550 lei, porția de cartofi prăjiți 150, iar felia de pâine- 35 lei. La Braseria "Sabin Gârboviceanu", ciorba de burtă costă 230 lei, pieptul de porc la grătar - 351 lei, mititeii - 50 de lei bucata. Oricum, prețurile sunt mai aproape de buzunarele noastre. Snack barul Andra: ciorbe diferite, în jurul sumei de 300 lei, ficat de pasăre -160 lei, pui prăjit -104 lei, cotlet de porc - 400 lei, platouri reci și calde, la prețuri care depind de consistența lor. Un prânz aici costă 1085 lei. La restaurantul "Caraș", prețurile sunt parcă identice cu cele de la "Coroana". Ultimul popas "La răscruce", unde drumeții aflați în trecere din și înspre Moldova Nouă pot servi ciorbă de vită și porc la 145 lei, o friptură de porc la 348 și de vită, la 401 lei. Și pentru că acest restaurant aparține de Fabrica de bere, amintim că o bere costă 200 lei. Mai scumpă decât o ciorbă, dar mai ieftină decât o friptură la grătar. Nu știm cât de gustoase vor fi bucatele pe care le veți alege, dar știm că aceste prețuri vor depăși peste câteva zile aceste limite. Dar până atunci, poftă bună! NICOLAE PĂTRUȚ 1 IUNIE 1993 ♦ PAGINA 5 O întrebare incomodă... La conferința de presă a Partidului Alianței Civice de vineri, 28 mai, de la Timișoara, dl. deputat Vasile Popovici a înscris în "lanțul corupției" și blocarea premeditată a autorităților locale prin nepromovarea celor peste 1.000 de dosare depuse de Primărie la Judecătoria Timișoara. Și asta, în timp ce - afirmă dl. deputat - procurorul șef al județului, dl. Ieronim Ursu, restituie zeci de kilograme de aur țiganilor, în pofida protestelor băncii. Am întrebat, așadar, cum e cu "în timp ce se restituie aurul", "justiția blochează primăria?" Dl. Ieronim Ursu ne-a răspuns: "Dl. Popovici e total neinformat și aș prefera să cred asta decât să aflu că e de reacredință. Nu s-au restituit zeci de kilograme de aur, ci cantități mici, în câteva situații unde, cu ocazia reconstituirii dosarelor privind confiscarea metalului respectiv, s-a constatat că operațiunea s-a făcut în mod abuziv, cu încălcarea legii invocate la vremea aceea. De altfel, în urma apariției unui articol în "Expres Magazin” pe această temă, Procuratura Generală a dispus și efectuat un control al dosarelor respective, luând măsurile corespunzătoare și a comunicat presei rezultatele. La verificarea efectuată nu s-a constatat rea-credință în soluțiile date de noi în cauzele vizate. De altfel, fac mențiunea că la unitățile de procuratură de pe raza județului Timiș s-au înregistrat mai multe sute de cereri din partea unor cetățeni care solicitau restituirea aurului confiscat în perioada anterioară Revoluției, motivând că aceasta s-a făcut în mod abuziv, dar a fost admis un număr foarte mic de dosare - în jur de 10 - ca urmare a dovezilor administrate și care au confirmat susținerile petiționarilor. In legătură cu cele peste 1.000 de acțiuni civile promovate de Primăria municipiului Timișoara și care se află pe rolul instanțelor de judecată din Timișoara, vreau să-i răspund domnului deputat că nu Procuratura este cea care dă soluția, ci organul căruia i s-a adresat Primăria. Presupun că dumnealui, când a făcut afirmația respectivă, a vrut să-și coloreze puțin discursul și doar atât". MARIANA CERNICOVA Primul pe țară dintre tinerii xilofoniști Intr-o ambianță intimă la localul Viennesse - ce se dorește a fi o "Capșa" pentru timișoreni - un băiețel de 12 ani a reținut atenția spectatorilor prezenți. Cu rapiditatea și siguranța mâinilor, cu gingășia de copil, dar și cu fermitatea și seriozitatea maturului, băiatul a stăpânit xilofonul, captivându-ne și transpunându-ne, parcă pentru câteva clipe, în lumea minunată a vacanțelor cu clipocit de ape printre "stânci de cristal" și ecouri trezite în "codri de aramă" rânduiri de valuri lovind țărmurile mării, în culisele acestor clipe, marcate de succes, stau ore îndelungate de studiu și pasiune înlocuind joaca specifică copiilor de vârsta lui. Numele său este Robert Magheți, elev al Liceului de Artă "Ion Vidu", clasa profesoarei Alina Cuibariu, premiat cu premiul I la percuție (clasa a VI-a)cu ocazia concursului național de interpretare al elevilor școlilor de muzică. A fost selecționat la preselecțiile Fundației "Brambach", iar în cursul acestei luni va participa la două concursuri: la Tg. Jiu și la "Lira de aur" Suceava. I. Al. Foto: E. ROBICSEK La capitolul SIDA, județul Timiș este staționar • Momentan, sunt înregistrați ca bolnavi 10 de copii • Șefa Centrului de Sânge, d-na dr. Jenaru, nu stă de vorbă cu "R.K.", pentru că-i amintește de "Afacerea Gerota, afacerea sângelui"! Dacă în alte colțuri ale lumii SIDA ocupă din ce în ce mai mult loc în viața oamenilor, din acest punct de vedere se pare că județul Timiș este, cel puțin până în prezent, privilegiat. La Spitalul Clinic nr. 4 "Victor Babeș", momentan sunt înregistrate doar 10 cazuri de SIDA. Toate aceste cazuri s-au despitat la copii între 2 și 6 ani, 6 copii fiind internați, ceilalți patru venind periodic la control. Din cei șase copii internați, după cum a mărturisit d-na conf. Doina Stănescu, șeful secției Pediatrie-Boli infecțioase, două cazuri se află într-o stare agravată a bolii. Până acum nu s-a depistat boala la nici un adult. Pentru a ne informa însă și mai bine, am încercat să luăm legătura cu d-na dr. Jenariu, medic-șef al Centrului de sânge din Timișoara, unde există și un laborator SIDA. Din păcate, deși stabilisem cu dânsa, în prealabil, o întâlnire, pentru a discuta acest subiect, ni s-a atras atenția de către domnia sa că mai întâi vrea să discute o problemă mai veche, care s-a publicat cu câteva luni în urmă în "Renașterea bănățeană", adică "Afacerea Gerota, afacerea sângelui", deși acel articol nu aparține subsemnatului ci doamnei Eleonora V. Popa, iar de la publicarea lui ar fi avut destul timp să se lămurească. M-am prezentat la întâlnire la ora stabilită de comun acord, am așteptat să încheie o discuție particulară, după care i-am spus cine sunt și pe cine reprezint. Doamna doctor s-a arătat însă foarte preocupată și, pretextând o "urgență", a dispărut într-un birou. După o așteptare de mai bine de o oră, am renunțat. VIOREL DOGARU Locuri de muncă vacante, azi Oficiul Forței de Muncă și Șomaj, din cadrul Direcției de Muncă și Protecție Socială Timiș, ne comunică locurile de muncă vacante; analist programator-2; revizor contabil cu studii superioare-2; dulgher pentru construcții-36; electrician de întreținere și reparații-4; instalator apă și canal-2; zugrav-vopsitor -2; electronist-1; zidar-pietrar -62; brutar-2;consilier juridic-1; contabil cu studii medii-1; economist -2; merceolog-5; farmacist-1; actor, instrumentist, secretar muzical-literar, sufleur, șofer, electrician, croitor (Teatrul german de stat) (S.R.O.)