Renaşterea Bănăţeană, ianuarie 1996 (Anul 8, nr. 1785-1809)

1996-01-16 / nr. 1796

RENAȘTEREA BĂNĂȚEANĂ Grație profesionalismului vameșilor A mai fost stopată o "scurgere" de obiecte din patrimoniul cultural național Un superb obiect care pare a face parte din patrimoniul cultural național a fost găsit, ieri dimineață, în bagajul personal al unui cetățean. Toate bune și frumoase, mai ales obiectul cu pricina, numai că cetățeanul era italian, iar bagajul, ca și stăpânul lui, trebuia să ia drumul Veronei, dacă n-ar fi intervenit, la Vama Timișoara Aeroport Brigada de Supraveghere și Control Vamal, ctul, care a atras atenția vameșilor, prin finețea lucrăturii și strălucirea pietrelor încrustate, este o centură din prima jumăate secolului al XIX-lea. Brâul se încheie cu două paftale, executate prin tehnica "au repousse", brodate fin cu motivul lanțului. Pe centură sunt aplicate, având o înălțime de 4 cm, opt caposoane care susțin granate șlefuite. Cârligele de prindere a centurii au forma unor delfini stilizați. Atât paftalele, cât și caposoanele și cârligele de prindere sunt din argint aurit, întreaga centură, cu granate ,cu tot, cântărind 1183,2 grame. Asupra vechimii brâului, asupra valorii lui, ca și asupra posibilității ca el să facă parte din patrimoniul național, s-au exprimat deja, în cursul zilei de ieri, specialiști ai Sucursalei Timișoara a Băncii Naționale a României și ai Oficiului Județean al Patrimoniului Național Cultural. Până în acest moment, cetățeanul italian Alessandro Turchi - cel care a încercat scoaterea obiectului din țară - a declarat că l-a achiziționat, contra unei sume derizorii (circa 300.000 lei), din zona Sibiului. Este, cred, inutil să mai atragem atenția asupra necesității unei legi a patrimoniului național, ca și asupra faptului că, pentru asemenea "tranziții" de obiecte din patrimoniu, de la noi spre Vest, nu se prevede o pedeapsă penală. în aceste condiții, ne-ar ajuta să ne întrebăm: câte sute de mii de mărci sau,dolari ar fi încasat, în caz de reușită, Alessandro Turchi? ELEONORA V. POPA Lovitură de teatru a Ministerului de Interne -------------------------------------------------------------------------------Deși era dată ca sigură, numirea noii conduceri a IPJ Timiș nu a mai avut loc . Ieri, majoritatea participanților la ședința de bilanț a IPJ Timiș pe anul 1995 aștepta cu mare nerăbdare să ia la cunoștință nu atât rezultatele, cunoscute deja și din presă, cât anunțarea, în mod oficial, a noii echipe de conducere, dată ca sigură în urmă cu câteva zile. în mod normal, acest fapt urma să se producă la finalul bilanțului și era firesc ca numirea să fie făcută publică de către dl general de brigadă Iulian Medrea, directorul Direcției Generale a Poliției de Ordine Publică din cadrul IGP, care participa la eveniment, alături de dl colonel Aurel Simea - șeful Serviciului Resurse Umane din cadrul Ministerului de Interne, precum și de dl prefect Dan Poenaru, în sală aflându-se și reprezentanții altor instituții cu care IPJ colaborează nemijlocit. Numai că, la finalul ședinței, reprezentantul IGP- ului nu a pronunțat nici un cuvânt relativ la noua conducere, spre stupoarea generală. Fiind, la rându-ne, contrariați, ieri după-amiază am luat legătura cu dl general de brigadă Iulian Medrea, care ne-a confirmat că dl ministru de interne, Doru Ioan Tărăcilă, nu s-a decis încă asupra componenței nominale a echipei care va încheia perioada de interimat de la IPJ Timiș. Această revenire asupra unei numiri, considerate până ieri drept sigură, a fost resimțită ca o adevărată lovitură de teatru din partea ministerului de resort. După toate acestea, parcă pentru a umbri și mai mult ziua de ieri, în timp ce ziariștii se străduiau să obțină informații cât mai exacte în legătură cu evoluția cercetătorilor pe marginea crimelor de pe strada Carol Davilla, dl maior Ioan Hada - șeful Serviciului Cabinet -, pe un ton de superioritate cazonă, i-a expulzat pe jurnaliști din incinta inspectoratului, promițându-le, pe viitor, îngrădiri și mai aspre. Nefastul epilog constituie încă o dovadă că interminabilul interimat nu este un fapt îmbucurător pentru nimeni. DRAGOS BOTA CORNEL BOGDAN _______________________________________________________________________ Firma "Analog" este, pe zi ce trece, tot mai agresivă! încă un episod din conflictul "Memory International" - "Analog" s-a derulat, ieri, "câmpul de bătaie" fiind blocul cu numărul 12 de pe Calea Aradului, în jurul orei 14, aici a apărut o echipă formată din șase angajați ai firmei care dorește să obțină monopolul asupra rețelei de cablu din Timișoara - "Analog"-, care s-a apucat, fără a cere aprobarea cuiva, să cableze blocul. Și asta în ciuda faptului că blocul era racordat la rețeaua "Memory International" încă din anul 1993. Despre ce s-a întâmplat, dl Florea Guiu, vicepreședintele Asociației de locatari, ne-a precizat: "A venit o echipă de șoc, înarmată cu tot felul de scule și s-a pus pe lucru, găurind pereții și instalânduși rețeaua lor de cablu. I-am întrebat dacă au vreo aprobare și ei mi-au spus că au o hârtie cu acordul administratorului și al locatarilor. Neștiind nimic despre acest lucru, deși, în mod normal, ar fi trebuit să fiu anunțat, le-am cerut să-mi arate respectiva hârtie; într-adevăr, actul era avizat de către administratorul blocului, diram Vesa, dar nici vorbă de acordul locatarilor, care habar nu aveau de acest lucru. Administratorul a făcut-o de unul singur, fără a întreba pe cineva. Cu Domnia sa am mai avut probleme, când s-a intenționat schimbarea lui, și chiar m-a dat în judecată. Echipa de la <Analog", când a văzut cum stau lucrurile, a lăsat totul baltă și a plecat. Noi suntem mulțumiți de Memory International, deoarece în bloc sunt mulți pensionari, iar tarifele practicate nu se compară cu cele ale "Analogului>, fiind mult mai reduse", în urma "echipei de șoc" - cum o numea dl Guiu - au rămas cablurile "Analogului", instalate paralel pe lângă rețeaua veche, totul trădând o grabă suspectă. De asemenea, cablurile purtau "amprenta" unui profesionalism îndoielnic. Pentru a înțelege mai bine substratul unor asemenea acțiuni de "racolare" în forță a abonaților altor rețele, am luat legătura cu dl Tudor Pețan, directorul general al societății "Memory International" Timișoara, care ne-a declarat: "Asemenea acțiuni, care ne-au prejudiciat firma cu zeci de milioane de lei, au început de la mijlocul lunii iunie 1994, după ce „Analogul> a achiziționat de la TVS Oradea, unul dintre partenerii noștri la construcția rețelei - drepturile acestora, ce decurgeau din asocierea cu noi. Este important să se știe că firma orădeană era coproprietara rețelei, dar licența de exploatare era în exclusivitatea noastră. Iar în articolul 4 din contractul de vânzare-cumpărare se precizează clar că <TVS> vinde și <Analogul” cumpără toate drepturile, dar și toate obligațiile ce decurg din contractele încheiate înainte. Ulterior, abordând o politică de monopol, „Analogul a început să ne debranșeze abonații și să-i lege la rețeaua lor. Au fost zile în care echipele noastre lucrau în urma celor de la "Analog", rebranșând până la 100 de apartamente pe zi, toate acestea cauzându-ne prejudicii de aproximativ un milion, zilnic. Aici, în Calea Aradului, sunt în pericol de a ne fi efective furate> aproape 250 de apartamente, însă mâine dimineață o să dau .Analogul în judecată pentru rebranșarea și achitarea unor despăgubiri. Această societate de retransmisie prin cablu tinde să obțină monopolul asupra rețelelor de cablu din Timișoara și, în acest scop, nu se dă înapoi de la nimic. Furia lor este sporită și de faptul că noi retransmitem posturile locale gratuit, în timp ce ei solicită sume enorme. Ei întâi achiziționează, prin metodele de-acum cunoscute, și apoi, în două-trei luni, obțin autorizarea cu dreptul de utilizare. în toată această perioadă, transmit infuzie de semnal în mod ilegal. Au fost cazuri în care, pe teren, echipele de la <Analog" au atacat abonații noștri cu spray-uri lacrimogene, pentru că nu au fost lăsate să taie cablul. Domnul Andrei Jubea și soția, locatari pe Calea Aradului nr. 15, sunt doar două exemple". Nu putem încheia fără a încerca să oferim cititorilor noștri și opinia celeilalte părți din conflict, firma "Analog". Iat-o, în prezentarea persoanei de la dispeceratul central: "Am avut câteva cereri de racordare și ne-am instalat rețeaua noastră. Nu avem nimic cu abonații firmei "Memory International, dar trebuie să dăm curs contractelor individuale încheiate cu noi. Și ce dacă există două rețele paralele? în fond, asta este concurența”... GHEORGHE ILAS DRAGOS BOTA Ieri, pe strada Albache insmi Hítttouíi © feâî . Fiind descoperit în timp util, el are șanse să supraviețuiască Abandonarea nou-născuților, de către mame inconștiente, a devenit - din păcate - o modă, dar și un mijloc simplu de a scăpa de griji și de responsabilitățile pe care le are un părinte față de copilul său. Dacă, în cazul de la Șăg, fetița nu a mai putut fi salvată, băiețelul găsit, ieri dimineață, pe strada Albac din Timișoara a avut noroc. Acoperit cu câteva scutece, micuțul a fost abandonat într-un container de gunoi. Deși frigul de afară era împotriva lui, copilul a fost găsit și dus, de urgență, la Clinica de Obstetrică-Ginecologie Bega, unde a fost internat de urgență. Cu toate că era aproape înghețat, băiatul are șanse reale să supraviețuiască, deși mama dorea, sub orice formă, să scape de el. Echipa criminalistică din cadrul Serviciului Poliției Criminale s-a deplasat la fața locului și a demarat cercetările, pentru a stabili identitatea celei care, fără suflet, a preferat să-și abandoneze copilul în frig, în loc să-i ofere, cum era normal, căldura părintească de care avea nevoie. (D.B.) 16 IANUARIE 1996 ♦ PAGINA 3 Drept răsplată un cuțit în burtă! Deși se făcuse ora 2,30 noaptea și barul "Teo Neli" din satul Chișlaca, județul Arad, trebuia de mult să-și tragă obloanele, Crișovan Ion (34 ani), cioban din Lupeni, pripășit prin Arad, nu prea avea chef să se despartă de locul cel mai îndrăgit de el. Exasperați de cerbicia lui Ion, bărmănița și fratele ei, Tebuie Dorin (26 ani), l-au înșfăcat pe acesta de câte un braț și l-au tras în stradă. Aici, ciobanul și-a amintit că a uitat o sticlă de lichior pe masă și l-a rugat pe Dorin să i-o aducă afară. Omul, ca să scape de bețivan, s-a conformat, dar, când s-a reîntors cu sticla afară, a fost întâmpinat de cioban cu un cuțit, pe care i l-a înfipt, fără a clipi, în burtă. Victima a fost transportată de urgență la spitalul din Ineu, după care a fost transferată la Spitalul Județean Arad. In schimb, agresorul a fost arestat și se așteaptă emiterea, pe numele său, a unui mandat de arestare preventivă. Evenimentul s-a petrecut în noaptea de duminică spre luni. ______________________B. BIRINGER Dl Bárány poate ajunge în închisoare . Pentru că a sărit cu securea la dl Biro Bárány Vasile, 33 ani, din Ghioroc, județul Arad, a fost eliberat în 1994 din penitenciar, după ce executase 12 ani de închisoare, din cei 24 pe care i-a primit pentru tâlhărie și omor. Dar, se vede, omului nostru nu i-a prea priit lumina zilei, căci doar după câteva luni, beat fiind, l-a luat la bătaie pe consăteanul său Biro Alexandru. Acesta din urmă, înarmat cu certificatul emis de medicul legist, i-a intentat recidivistului proces penal. Bárány, văzând "că-i grasă", l-a rugat pe Biro să-l ierte, căci s-a săturat de pușcărie. Acesta a consimțit, dar numai în schimbul sumei de 300.000 de lei. Bárány i-a spus că nu-i dă nici un ban, și astfel procesul a demarat. Toate acestea se întâmplau în cursul anului trecut. Ei bine, iată ce s-a întâmplat vineri seara. Biro trebăluia prin gospodărie. La un moment dat, aude bătăi puternice în poartă, însoțite de vocea lui Bárány, care-i cerea să deschidă. Dar cum Biro a refuzat, Bárány, îndârjit, folosindu-se de o secure, a dărâmat poarta, după care a spart câteva geamuri și ușa de la intrare. Văzându-se atacat, Biro a reușit să fugă până la un verișor care locuiește în apropiere. Intorcându-se la locul faptei și profitând că agresorul era bine afumat, au reușit să-l imobilizeze și să-l predea polițiștilor. Astfel, Bárány Vasile are mari șanse să revină în locul în care și-a petrecut cea mai mare parte a tinereții. BRUNO BIRINGER