Renaşterea Bănăţeană, decembrie 2001 (Anul 13, nr. 3603-3623)

2001-12-14 / nr. 3613

Actualitate La Telecentrul Margina, astăzi, de la ora 13, va avea loc un spectacol ce cuprinde tradițiile și obiceiurile de iarnă din zonă (colinde, jocul călușarilor etc.). Spectacolul va fi susținut de elevi ai Școlii cu clasele I-VIII "Sorin Titel" din Margina, instruiți de învățătorul Emil Mert. La sfârșitul manifestării la care va participa și primarul comunei, Ioan Ionași - Moș Crăciun va oferi daruri tuturor copiilor. (N.L.) Astăzi, de la ora 16, la Teatrul pentru copii și tineri "Merlin" vine Moș Crăciun, în program sunt cuprinse mai multe acțiuni. Are loc spectacolul "Trei daruri", iar Centrul de Educație Specială "Speranța" și Fundația de Abilitare "Speranța" organizează o serbare pentru cei 230 de copii care frecventează centrul. (D.O.) La Teatrul „Csiky Gergely" din Timișoara se desfășoară, astăzi, de la ora 18, spectacolul „Edith și Marlene" de Pam Gems, în regia lui Vas Zoltán Ivan. (L.U.) La Teatrul Național „Mihai Eminescu" din Timișoara se derulează, astăzi, de la ora 11, o nouă reprezentație a spectacolului „Ivan Turbincă", după scenariul lui Șerban Foarță,în regia lui Horia Ionescu. Scenografia este semnată de Krisztina Nagy, iar coregrafia de Darius Agrima, muzica îi aparține lui Dan Mirea. Din distribuție fac parte Cristian Szekeres, Damian Oancea, Traian Buzoianu, Valentin Ivanciuc, Luminița Stoianovici, Ion Rizea și Dorin Dragoș. (L.A.) La Teatrul Național „Mihai Eminescu" din Timișoara se derulează, astăzi, de la ora 11, o nouă reprezentație a spectacolului „Ivan Turbincă", după scenariul lui Șerban Foarță,în regia lui Horia Ionescu. Scenografia este semnată de Krisztina Nagy, iar coregrafia de Darius Agrima, muzica îi aparține lui Dan Mirea. Din distribuție fac parte Cristian Szekeres, Damian Oancea, Traian Buzoianu, Valentin Ivanciuc, Luminița Stoianovici, Ion Rizea și Dorin Dragoș. (L.U.) La Opera Română din Timișoara are loc astăzi, de la ora 19, premiera spectacolului „Silvia" de Emmerich Kalman, libretul Leo Stein și Bela Jenbach, în regia artistică a lui Frans Meewis. (L.A.) La Casa de Cultură a Studenților din Timișoara are loc astăzi, de la ora 17, festivitatea de premiere a câștigătorilor concursului național de creație literară studențească, ediția a V-a, organizat de Cenaclul „Pavel Dan". (S.A.) Omtelecom Timiș ne-a comunicat întreruperea unor posturi telefonice, timp de câteva ore, urmare a lucrărilor de optimizare a rețelei telefonice pe străzile Vladimirescu, Caraiman și Piața Plevnei. (S.R.O.) La Galeria Orhideea, astăzi, la ora 17, are loc lansarea volumului "Fragilité des Signes" ("Fragilitatea semnelor") de Michel Bénard, poet și pictor, sosit din Franța. Cartea - ediție bilingvă, apărută la Editura Augusta va fi prezentată de dna prof. Augusta Anca - directorul editurii, dna prof. Manolița Dragomir Filimonescu (traducător) și dl Adrian Dinu Rachieru - critic literar. (A.T.) R 14 decembrie 2001 Pavel Roșu Marele taragotist doinitor al Banatului este un simbol al patrimoniului muzical românesc La Centrul de Cultură și Artă al Județului Timiș, ieri a fost lansată cartea "Pavel Roșu. O viață ca un cântec" de Ovidiu Giulvezan. Manifestarea a fost un bun prilej de a fi evocată personalitatea regretatului Pavel Roșu - marele doinitor taragotist al Banatului. Dl profesor Ioan Vanu Odrobot - etnomuzicolog, dirijor - a menționat că, pentru bănățeni, torogoata rămâne instrumentul reprezentativ, prin a cărui sunete și rezonanță vibrează valoarea tezaurului folcloric muzical arhaic autentic. Pavel Roșu - interpretul virtuoz al acestui instrument și inegalabil răstălmăcitor al genului liric-doinit- rămâne un model inegalabil. Despre omul Pavel Roșu și despre extraordinarul său talent muzical au mai vorbit prof. univ. dr. Traian Bunescu, maestrul coregraf Emilian Dumitru, conf. univ. dr. Ioan Viorel Boldureanu - prefațatorul cărții lansate, Ion Marin Almajan - directorul Direcției pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural Național a Județului Timiș și maestrul coregraf Petru Pilu Guguianu. Aceștia au lăudat inițiativa de a se publica o carte despre Pavel Roșu, apreciind temeinicia cu care a fost elaborată. Lucrarea este constituită din capitole despre obârșiile lui Pavel Roșu și despre biografia sa, alcătuite de Ovidiu Giulvezan,în baza unei temeinice investigații, iar secvența a doua cuprinde evocări ale personalității lui Pavel Roșu, făcute de persoane care l-au cunoscut bine. Acestea, prin informațiile oferite, sunt, de fapt, complementare studiului propriuzis despre Pavel Roșu. La manifestare a fost menționat sacrificiul și interesul aparte ale dnei Ioana Roșu - soția regretatului artist, însuflețită moderatoare a lansării de carte a fost dna prof. Maia Cosma-Butan, care a trăit în preajma lui Pavel Roșu între anii 1968-1995, colaborând cu acesta în cadrul ansamblurilor folclorice. (A.T.) La librăria "Mihai Eminescu" Pianistul Sorin Petrescu a ridicat o punte spre emoția muzicala Societatea Română de Radiodifuziune, prin Casa de discuri "Show Factory" din Timișoara, a lansat la librăria Mihai Eminescu două C.D.uri aparținând cunoscutului pianist Sorin Petrescu, solist-concertist al Filarmonicii timișorene. Talent aparte, Sorin Petrescu nu caută să facă altceva din pianul său decât o punte spre emoția muzicală, spre sentimentul și gândirea ce i le-au dictat operele interpretate. Urmărește un țel bine definit în cercetarea spirituală a muzicii, conducându-l spre definirea unui autentic artist. Iubind deopotrivă preclasicismul, clasicismul, romanticul, Sorin Petrescu este, totodată, un promotor și al muzicii contemporane. La prima înregistrare, solistul s-a oprit la lucrări din creațiile lui Wagner și Brahms, iar la cea de a doua pianistul a optat pentru cele trei Sonate aparținând compozitorului Aurel Stroie. Prezentarea a aparținut maestrului Jean Francis Antonioli, un as al pianului și, deopotrivă, dirijor. MIHAI SORIN LAZĂR Obezitatea copilului, în atenția unor autori timișoreni Obezitatea a evidat pe plan epidemiologic, în ultimele decenii, ființa umană. S-a constatat că fenomenul este într-o îngrijorătoare progresie, iar implicițile sociale și economice, extraordinare. Obezitatea este prezentăa toate vârstele, cu precădere la adulți, dar, în prezent, copilul obez nu mai este o raritate. Puțini înțeleg gravitatea fenomenului, atunci când apare la copii, și puțini îl corelează cu drama viitorului adult. „Iată de ce o monografie cu această temă este nu doar un eveniment editorial, ci și un veritabil semnal de alarmă, de care toți trebuie să ținem seama", astfel își încheie cuvântul introductiv prof. dr. Nicolae Hâncu, președintele Asociației Române pentru Studiul Obezității, membru al Academiei de Științe Medicale, prezentat în primele pagini ale lucrării „Obezitatea copilului și țesutul adipos", lansată, recent, la librăria „Mihai Eminescu’ din Timișoara. Descrisă drept „o carte muncită și trăită, scrisă mai des din viață", de către prof. dr. Ioan Popa, autor, alături de dr. Daniela Brega, prof. dr. Maria Drăgan, conf. dr. biolog Aurora Alexa și prof. dr. Marius Raica, „Obezitatea copilului și țesutul adipos" cuprinde, în cele peste trei sute de pagini ale sale, experiențe clinice și cercetări științifice, multe dintre aceste studii fiind în premieră națională. De altfel, au fost remarcate, dintre calitățile multiple ale monografiei, două: prima, legată de relevanța clinică a problemei, de alertare a lumii medicale și nu doar a acesteia, asupra gravității obezității copilului, iar cea de-a doua derivă din rezultatele cercetării fundamentale efectuate de colectivul de autori. Lucrarea are o largă adresabilitate, de la familia copilului obez, studenți în medicină, medici de familie, până la specialistul pediatru. MIHAELA STOICOIU Renașterea Inspectoratul Școlar Județean Timiș este implicat, în această perioadă, în demersurile de dezvoltare a componentei „Investiții pentru coeziune economică și socială" - Ro 0108.03 din cadrul Programului Phare 2001 care sprijină Guvernul României în implementarea politicii integrate a planurilor multianuale de extindere a proiectelor de investiții pe regiuni. în acest context, pe latura educațională, sunt vizate mai multe obiective, dintre care amintim modernizarea sistemului de învățământ profesional și tehnic, adaptarea și eficientizarea mecanismelor de conducere și coordonare a formării profesionale pentru dezvoltarea regională integrată, economică și socială, consolidarea rezultatelor obținute prin programul Phare VET Ro 9405 pentru învățământ profesional și tehnic ce constituie premisa continuității și a dezvoltării durabile a acestui tip de învățământ. Totodată, se urmărește raționalizarea și modernizarea actualei rețele a învățământului profesional și tehnic, a capacității de școlarizare și pregătire educațională de calitate, prin programe de invini, precum și asigurarea egalității șanselor pentru toți tinerii ca ei să poată obține o bună calificare profesională atât din punctul de vedere al accesului cât și al calității procesului educațional la nivelul standardelor europene. în acest sens, în 20 decembrie, de la ora 12, la ISJ Timiș, se va cirea o întâlnire de lucru la care sunt &otați toți factorii județeni implicați: de la Prefectură, Consiliul Județean, Primărie, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură etc. Ședința de lucru va fi prezidată de prof. Cornel Petroman, inspector școlar general adjunct. LĂCRĂMIOARA URSA Elevii timișeni vor avea șanse egale în obținerea unei calificări profesionale . Acesta este principalul obiectiv stipulat de una din componentele Programului Phare 2001 In România și în Europa Gripa a venit mai devreme în acest an Centrul Național de Referință pentru Gripă (CNRG) a identificat primii bolnavi de gripă din București din iarna aceasta, afecțiunea apărând mai devreme decât în 2000, atât în România, cât și în Europa, a declarat, ieri, doctorul Viorel Alexandrescu, șeful CNRG. Cei trei bolnavi sunt doi adulți și un copil, a precizat Alexandrescu. Cazurile de gripă sunt sporadice și nu prevăd apariția unei epidemii, a adăugat el. Cele patru virusuri gripale izolate de CNRG (de tip AH1N1) sunt diferite de cele identificate în Europa, dar toate se regăsesc în formula vaccinului recomandat pentru acest sezon, a mai spus doctorul Alexandrescu. Săptămâna trecută, CNRG a identificat primul caz de gripă la nivel național din acest sezon, îmbolnăvire apărută la un copil din Craiova. Frecvența îmbolnăvirilor prin infecții respiratorii, pneumonii și gripă raportate la nivel național, în ultima săptămână, se menține în limitele așteptate pentru această perioadă. Astfel, a fost raportat un total de apoximativ 75.000 de cazuri, aproape 120 de cazuri de gripă, aproape 23.000 de pneumonii și aproape 53.000 de infecții respiratorii. în urma acestor cazuri, s-au înregistrat aproape 5.000 de internări și șase decese (numai în urma unor pneumoni), din care patru la sugari și restul la persoane în vârstă de peste 45 de ani. (MEDIAFAX) 4