Renaşterea Bănăţeană, decembrie 2001 (Anul 13, nr. 3603-3623)

2001-12-04 / nr. 3604

Actualitate Astăzi, la ora 10, în Piața Victoriei, are loc lansarea acțiunii "Inimă bună", ediția a XI- a, organizată de Fundația Serviciilor Sociale Bethany din Timișoara și secția de Asistență Socială de la Universitatea de Vest. Vor participa 200 de studenți, ce pot fi recunoscuți ușor după costumație, pelerine și pălării roșii, precum și cutiile în care se adună donațiile bănești. Acțiunea se desfășoară până în data de 6 decembrie. (DO.) Astăzi, de la ora 17, în sala de spectacole a Casei Tineretului din Timișoara, Fundația "Laurențiu Cicur" , Fundația Independentă pentru Tineret Timiș, Televiziunea Europa Nova și Inspectoratul Școlar Județean Timiș, organizează spectacolul extraordinar "Noi suntem prietenii voștri", susținut de formații și grupuri artistice din școli generale și licee timișorene, precum și de către tineri interpreți cunosuți și îndrăgiți pe meleagurile timișene. Spectacolul face parte din cadrul manifestărilor organizate sub genericul Telemaratonul speranței, ediția a VIII-a, ce va fi găzduită de Hotelul Continental, sâmbătă, 8 decembrie, începând cu ora 10. (D.O.) Astăzi, de la ora 11, la Lugoj va avea loc ședința de bilanț a "Corporației Meseriașilor" . La ședință - care se va desfășura la sediul din str. Mocioni nr. 9 - alături de membrii corporației sunt invitați să participe reprezentanți ai Primăriei și mass-media. (NL.) Astăzi, ora 14, la Biblioteca Județeană Timiș este lansat volumul de versuri "Secretul spiralei" de Monica Ilaș. Rostesc cuvinte de întâmpinare: dna Augusta Anca, dnii Adrian Dinu Rachieru și Ion Marian Almajan. (A.T.) Astăzi, de la ora 14, la Primăria Lugoj va avea loc o ședință extraordinară a Consiliului Local. Pe ordinea de zi figurează: rectificarea bugetului local pe anul 2001; aprobarea scoaterii la licitație,în vederea concesionării, a Serviciului Public de desfacere -piețe și onoare; stabilirea taxelor și tarifelor practicate în piețele agroalimentare; revocarea HCL 211 24.02.2000; aprobarea asocierii Consiliului Local Lugoj cu Asociația "Precept Ministries" pentru Europa de Est Lugoj, în scopul înființării unei creșe și a unei grădinițe; acordarea de ajutoare de deces asistenților personali și aprobarea tarifelor practicate de SC "Solprest" SA Lugoj pentru curățat zăpadă. (Nr.) La Universitatea de Vest din Timișoara, mâine, va avea loc prezentarea și lansarea cărților: "Studii de literatură română și comparată", vol. XVI-XVII, Editura Universității de Vest, Timișoara, 2001; "Revista de etnologie", vol. X, Editura Universității de Vest, Timișoara, 2001; Doina Comloșan, "Teatru și antiteatru", Milton, 2001; Pompiliu Crăciunescu, "Eminescu. Paradiscul infernal și transcosmologia", Junimea, Iași, 2000; Adrian Mioc, "Problema timpului în opera lui Mircea Eliade" ,Marineasa, Timișoara, 2001; Alexandru Ruja, "Ipostaze critice", Excelsior, Timișoara, 2001; Daniel Vighi, "Prelegeri de literatură română. Epoca veche și modernă", Editura Universității de Vest, Timișoara, 2001; Paul Ricoeur, "Memoria, istoria, uitarea", Amarcord, Timișoara, 2001 (Traducere: Ilie Gyurcsik și Margareta Gyurcsik). Vor prezenta: prof. dr. Ileana Oancea - decan al Facultății de Litere, Filosofie și Istorie, prof. dr. Iosif Cheie - Pantea, conf. dr. Ilie Gyurcsik, asiste: Dumitru Tucan, Delia Cursan - studenta maester, Gabriela Glăvan - studenta master. 4 decembrie 2001 Problemele din sănătate, în atenția primului-ministru Problemele din sistemul sanitar, acutizate, parcă, de venirea sezonului rece, sunt cunoscute la toate nivelele. Motiv pentru care mâine, la București, factori de decizie din toate sectoarele ce au legătură cu acest domeniu se vor întâlni cu primul ministru, Adrian Năstase. Se vor aborda mai multe aspecte, dintre care amintim: datoriile spitalelor, strategii privind reforma în spitale, politica în domeniul medical și materiale sanitare, îmbunătățiri ce pot fi aduse prezentei stări de lucruri. Direcția de Sănătate Publică a Județului Timiș este reprezentată de directorul adjunct, dr. Simion Surdan. (M.St.) Generozitatea redării emoționale a muzicii : • Cu Manuela Jana Mihăilescu și Dragoș Mihăilescu în deschiderea ultimului concert al Filarmonicii "Banatul", am audiat "Uvertura națională" de George Stephănescu, lucrare inclusă în program cu ocazia "Zilei Naționale a României ". în compoziție, inspirația tematică își trage seva din folclorul românesc și constituie prim pas făcut în făurirea școlii naționale de muzică. Concertul în re minor pentru două piane și orchestră de Francis Poulenc i-a avut ca soliști pe soții Manuela Jana Mihăilescu și Dragoș Mihăilescu, care au lăsat impresia, ca și în alte rânduri, de muzicieni cu vederi largi, interesante, Dragoș cu un impetuos Reîntorși, recent, de la Festivalul Național de Teatru "Ion Luca Caragiale" de la București, protagoniștii singurului spectacol timișorean selecționat la acest eveniment - „Călătorii cu dricul: Strategia porcului & Cu ochi de copil" (două monodrame de Raymond Cousse) - mai exact actorii Demeter András și Balazs Attila, respectiv domnul Victor Ioan Frunză, care a semnat direcția de scenă, și scenografa Adriana Grand, s-au întâlnit, ieri, cu presa timișoreană. Sintetizând relatările regizorului, se poate afirma că, în cadrul unei manifestări necompetitive, spectacolul menționat a repurtat un succes important, aprecierile în această direcție venind din partea celor mai importanți critici teatrali din România; în context, a fost lansată și invitația la premiera piesei "Lecția" de Eugene Ionesco. Concepția scenică aparține aceluiași temperament. El ne-a redat fluxul muzical în ideea compozitorului, punând în joc o voluntară bravură. De cealaltă parte, Manuela intervine cu finețea feminină, dar și cu elan spontan, în dialogul pianelor, secondată și de forță și imaginație interpretativă. în ultima parte, dirijorul oaspete ne-a oferit "Simfonia în re minor" de C. Franck în viziunea proprie. Maestrul Radu Ciorei, aflat la pupitru, a fost animatorul inițial, sincer, vibrant, ridicând întregul ansamblu spre o interpretare în sensul și stilul muzicii, cu amplă și susținută elocință, cuplu. Victor Ioan Frunză și Adriana Grand și, alături de interpretul principal, Balazs Attila, mai evoluează Magyari Etelka și Tokai Andrea. Ca noutate, în această seară și mâine seară, de la ora 19, la Sala Studio, va putea fi audiată, în premieră, compoziția (special scrisă pentru "Lecția" lui Carl Tibor, studentul muzician care susține seratele de la Galeria „Orhideea". Directorul Teatrului Maghiar "Csiky Gergely" din Timișoara, actorul Demeter András, a anunțat reluarea "nocturnelor" chiar cu acest spectacol, de la ora 21, publicul vizat fiind din rândul studenților. Invitații "speciali" ai organizatorilor (în cele două seri de premieră) sunt reprezentanții comisiilor de cultură de la Consiliul Județean Timiș și de la Consiliul Local Timișoara. LĂCRĂMIOARA URSA MIHAI SORIN LÁZÁR Teatrul Maghiar din Timișoara a pregătit o "Lecție" . Textul ionescian a fost pus în scenă de Victor Ioan Frunză "No name" vrea sa devină an... name . Pe piața mass-media începând de joi, 6 decembrie, piața mass-media se va îmbogăți cu o nouă publicație. „No name" este un nou săptămânal, care se va adresa adolescenților și va cuprinde știri din licee, probleme sociale ale elevilor, educație sexuală etc., încercând să devină un „avocat" al tinerilor în relația cu societatea, școala și familia. Publicația se va difuza direct în cadrul unităților școlare, va avea 24 de pagini, format A4, la un preț de 5.950 de lei. S.FLORESCU _______________________cjbAhAțeamA Renașterea A șa cum v-am mai informat, și în alte numere ale cotidianului, o dată cu preluarea sarcinilor privind repartizarea laptelui praf gratuit pentru copii până la un an, primăria a încercat indentificarea unui loc adecvat derulării acestei activități. Inițial, s-a desemnat, ca amplasament temporar disponibil, Centrul de zi pentru bătrâni din Calea Lipovei. Deoarece aici se vor derula o serie de activități specifice, iar încăperea respectivă era destinată centralei termice a centrului, a fost nevoie de găsirea unui alt spațiu care să fie pus la dispoziția persoanelor îndreptățite și unde să se poată derula toate activitățile de predare, primire și contabilizare a datelor. Astfel, începând de luni, 10 decembrie a.c., distribuirea de lapte praf pentru copiii cu vârste între 0 și 12 luni, conform Legii 312/2001, se va face la Cantina de Ajutor Social, de pe str. Vasile Alecsandri nr. 7. Conform informațiilor primite de la șefa serviciului social al primăriei, Maria Stoianov, în această săptămână nu se vor face repartizări, deoarece Direcția de Sănătate Publică a Județului Timiș nu a comunicat în timp util listele cu beneficiari. R. munit . Distribuirea de lapte praf gratuit se va face la Cantina de Ajutor Social Primăria Timișoara pregătește o serie de surprize cetățenilor, așa cum este și cazul unui vagon "ornamental", situat lângă Parcul Civic. (I.S.) "Interpreți bănățeni de muzica populara (1957-1985)" . O carte-document despre folclorul bănățean a fost lansată la Librăria "Mihai Eminescu" Librăria "Mihai Eminescu" a fost, ieri, gazda lansării volumului "Interpreți bănățeni de muzică populară (1957-1985)", apărut la Editura "Mirton". Autorea cărții, Lucia Boleanțu, a fost redactor al Studioului Teritorial de Radiofuziune Timișoara din anul 1957 și a condus secția muzicală până la închiderea temporară a postului de radio (ianuarie 1985). Domnia sa a descoperit și lansat mulți interpreți de muzică populară din Banat, printre aceștia numărânduse Mariana Drăghicescu și Achim Nici. "Această carte s-a născut greu, fiindcă s-a vrut să fie o prezentare a ceea ce a intrat în fonoteca Studioului de Radio Timișoara", a spus domnul Mihai Anghel, directorul Studioului de Radio Timișoara. Doamna Lucia Boleanțu a reușit să facă o istorie a lumii muzicii populare bănățene cu date despre viața și activitatea a peste 50 de interpreți. Despre autoare și despre opera sa au mai vorbit jurnalistul Nicolae Pârvu și conferențiarul Ioan Odrobot. SORIN PRECUP 4