Renaşterea Bănăţeană, octombrie 2002 (Anul 14, nr. 3853-3879)

2002-10-19 / nr. 3869

Actualitate 19 octombrie 2002 Interferențe între real și fantastic L f • In operele Doinei Pocroianu Doina Pocroianu s-a reîntors,după nouă ani, la Galeria "Helios", cu o nouă expoziție. Artista este absolventă a Institutului de Arte Plastice din Timișoara și a Facultății de Istorie și Filozofie din Cluj. "Doina Pocroianu este o creatoare de imagini situate în câmpul interferențelor dintre real și fantastic. Sursa ei posibilă de inspirație se situează într-un orizont expresionist de origine baconiană,redându-i în mod deosebit expresia și viziunea sa artistică. Culoarea nu este decât cadrul și rezonatorul afectiv al unui destin condus cu autoritate, a cărei deformare dorită își găsește justificarea și fundamentul într-o percepție singulară a lumii și a vieții", observa omul de cultură Deliu Petroiu, în fragmentul critic inclus în catalogul expoziției. Aceste lucruri au fost scoase în evidență de către domnul Petroiu și aseară, la vernisaj. Domnia sa a mai spus că autoarea reușește să stăpânească bine linia și culoarea și că lucrările sale sunt pline de dinamism. Iată și câteva titluri ale creațiilor aduse în fața publicului: "Pieta" (acrilic pe pânză), "Schițe" (pastă pe hârtie), "Dans" (acrilic pe pânză), "Portret" (pastel pe hârtie) etc. SORIN PRECUP Foto C.RACZ "Festivalul rochii din Banat" ; • Ediția a Vl-a Á Renașterea OBANATEAHA In cadrul Zilelor „Ion Luca Caragiale", astăzi, de la ora 9, la Periam, se va desfășura un concurs de interpretare, susținut de mici artiști din centrele de plasament de la Periam, Lugoj și Găvojdia, precum și de la Centrul de Minori din Timișoara. (S.A.) Astăzi, de la ora 10, în sala din Piața Libertății a Cenaclului „Constantin Brâncuși", se va desfășura o dezbatere asupra asupra cărții „Din agenda unei învingătoare" de Stela Cazacu - Radeș. Referenți: Gabriela Almajan, Mira Popescu, Mariana Strungă și Nicolae Stanciu. Participă artiștii Marius Gherasim, Geta Iancu, Viorica Pop Ivan, Livia Ilcău, Elena Costin, Milutin Peici, Victor Gioroceanu și corul de la Palatul Copiilor, condus de prof. Ioan Șeuchea. (L.V.) Mâine, în comuna Forotic, din Caraș-Severin, va avea loc inaugurarea oficială a noii școli cu clasele I-VIII, "Petru Cande". Festivitatea, prilejuită de eveniment, va cuprinde: o sfântă liturghie, un parastas în amintirea cadrelor didactice trecute în neființă, ce au activat în școală, sfințirea localului școlii și un concert susținut de corul Bisericii ortodoxe din Oravița. (E.S .L.) Mâine, de la ora 14, în peștera Românești va avea loc un concert al formației "Zdob și Zdub". Manifestarea este organizată de Consiliul local și Casa de Cultură a municipiului Timișoara, în colaborare cu Asociația speologică "Speotimis". (NÍ.) Serviciul relații cu primăriile, serviciile publice și sociale ale CJT și Organizațiile Neguvernamentale organizează un curs de perfecționare în domeniul protecției copilului, destinat lucrătorilor sociali. Acest curs va fi organizat în perioada 21 octombrie 2002 - 20 ianuarie 2003, de Consiliul Județean Timiș în colaborare cu Agenția Americană de Dezvoltare Internațională (USAID), World Learning și Asociația Asistenților Sociali din Banat. Desfășurat pe perioada a trei luni, cursul include o parte teoretică (două module de cinci zile) care se va desfășura în Timișoara, la Hotel Euro 2000 și o parte practică, supervizată, la locul de muncă al participantului. (E.V.P.) Formațiile artistice ale Casei de cultură "George Suru", din Caransebeș, participă, în acest sfârșit de săptămână, la două festivaluri. Astfel, ansamblul "Doina Banatului" este prezent la "Festivalul Românilor de Pretutindeni ", de la Drobeta Turnu-Severin, iar fanfara, la Festivalul Fanfarelor de la Buziaș. (E.S.L.) Cea de-a VI-a ediție a" Festivalului răchiei din Banat" are loc astăzi la Băile Herculane, în organizarea Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Caraș-Severin, Consiliul Județean Caraș-Severin, Primăria Băile Herculane și SC Hercules-Argirom SA. în cadrul manifestării, 48 de producători de țuică din Banat și din Satu- Mare își vor etala produsele, vor avea loc contacte de afaceri și contractări. în cadrul festivalului este organizat un concurs al producătorilor de țuică, pentru cea mai bună răchie, juriul acordând "Premiul Hercules". Pe tot parcursul desfășurării festivalului, ce se va derula în sala "Casino" și în parcul "Central" al stațiunii, formații artistice din zonă vor susține un program de cântece și dansuri populare. E.S.LUNCAN Noile tehnologii utilizate în chirurgia ginecologică vizează efectuarea unor operații în care organul bolnav să fie salvat, securitatea intervenției, precum și scurtarea duratei de spitalizare, a declarat generalul de divizie Petrică Brătilă, șeful clinicii de ginecologie a Spitalului Militar Central din București,într-o conferință de presă organizată cu ocazia Congresului Național de Obstetrică Ginecologie. Tehnologia cu ultrasunete, laser sau laparoscopică sunt tot mai folosite în chirurgia O expoziție interesantă a fost vernisată, recent, la sediul Fundației Interart Triade, în fața publicului a ieșit Waldemar Maths Teutsch, un artist ce a adus la Timișoara câteva holograme, lucrări care amestecă abstractul cu concretul,întro tehnică ce combină arta plastică cu cea a calculatorului. Imaginile propuse sunt picturi de lumină vii, care produc privitorului o stare de confort. Artistul, absolvent al Institutului de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu" din București, are o mulțime de lucrări, în colecții din țară și străinătate. Noile sale creații caută să descopere misterele hologramelor, autorul lor fiind printre puținii artiști de la noi care încearcă să scoată în evidență acest mod de stocare și retransmitere a informației vizuale. Despre tehnica lui Waldemar Mattis Teutsch au vorbit, la deschiderea expoziției, criticul de artă Ileana Pintilie, profesorul universitar Ion Cotăescu și George Lecca, editorul albumului ce cuprinde lucrările autorului. Seara dedicată artistului a fost completată cu un moment oferit de muzicienii Ilie Stepan și Horia Crișovan. Publicul l- a sărbătorit, la final, pe sculptorul Petru Jecza, care a împlinit, recent, o frumoasă vârstă. S. PRECUP Foto C.RACZ ginecologică pentru că, deși scumpe, aduc beneficii bolnavilor, calității vieții acestora. Laparoscopia este o metodă relativ nouă, în România fiind utilizată în 1998, la zece ani de la debutul folosirii ei. "Un chirurg renunță foarte greu la instrumentele clasice pentru cele moderne, dar tehnicile noi sunt mai sigure, riscul unor complicații este redus, este eliminată sângerarea, iar pacienta pleacă acasă după două zile și își poate relua activitatea. Instrumentele noi devin o prelungire a mâinii în abdomen", a mai spus generalul Brătilă. "Un singur kit folosit pentru o intervenție costă 1.250 de dolari. Din totalul intervențiilor efectuate în clinica din Spitalul Militar, aproximativ 15 la sută sunt realizate prin chirurgie laparoscopică, restul de 70-80 la sută fiind chirurgie vaginală. Este important ca femeile să ajungă la medic în faza de început a bolii pentru că altfel, orice tehnică ar fi folosită, cu greu mai pot fi salvate organe, iar intervențiile sunt mai dificile, mai riscante și cu șanse sporite de complicații. Responsabil pentru depistarea cancerului este ginecologul pentru că el este primul care consultă femeia, ca specialist. Distrugerea, în 1990, a rețelei pentru depistarea cancerului a fost cea mai mare greșeală, care s-a reflectat în creșterea alarmantă a cancerului genito-mamar, în ultimul deceniu, a apreciat Brătilă. "Atunci când femeile erau obligate să facă control ginecologic s-a spus că medicii fac poliție obstetricală, că urmăresc să înregistreze gravidele. Incorect, a fost cea mai bună metodă pentru depistarea preconce a cancerului la femei", a condus medicul militar. (MP.) Mirajul luminii • în creația lui Waldemar Mattis Teutsch Tehnologii noi în chirurgia ginecologica 4