Revista 22, iulie-decembrie 2003 (Anul 14, nr. 695-721)

2003-11-04 / nr. 713

4-10 noiembrie 2 0 0 3 M mt: TRAIAN UNGUREANU & T.R.U. Ex- contra Ex Să trecem repede peste meciul de joi. Steaua și Liverpool se vor agita, vor încerca, dar vor reuși doar să scrie Introducerea. Nici Steaua, nici Liverpool nu mai țin de fotbalul neiertător și grandios pe care îl joacă azi doar Juventus, Milan și, atunci când Zidane se decide să abordeze genul serios, Real Madrid. Steaua și Liverpool sunt două echipe în reconstrucție fără sfârșit. Steaua, din 1986, până într-un viitor care a mai pierdut doi—trei ani pământeni din lărgimea sa de ani lumină. Liverpool, din 1985, anul hecatombei de pe Heysel. Aceste două echipe mereu tentate de măreția trecutului ajung din când în când acolo unde s-au aflat fostele Steaua și Liverpool, se opresc în prag și se retrag apoi în conul de umbră în care prestigiul trecut se amestecă amabil cu talentul înjumătățit de astăzi. Steaua—Liverpool e o întâlnire de fostul ești. Un ex- contra ex- în care Liverpool e chiar campioana europeană a acestui joc de-a trecutul legendar și prezentul anecdotic. Au trecut 5 ani de când Gerard Houllier a sosit la Liverpool și a găsit o echipă înfășurată în perfuzii. De atunci încoace am aflat un singur lucru nou: Houllier e un caz rarisim, o bizarerie mentală pe care Liverpool nu o va putea folosi ca pod spre viitor, închipuiți-vă! Houllier e de fapt suporter. Liverpool are un antrenor francez care a crescut, acasă, peste Canalul Mânecii, holbându-se cu venerație la fiecare meci jucat de Liverpool, în anii 70 și ‘80. Numirea lui Houllier a fost o decizie echivalentă cu instalarea unui piroman-șef peste un depozit de combustibil. Omul a început imediat să se joace cu focul. Liverpool a absorbit sub conducerea lui Houllier, adolescentul suporter al echipei pe care o și antrenează, tone de plancton. Jucători mici și mijlocii aduși cu un năvod care a căzut întotdeauna alături de locurile mănoase. Berger, Riedle, Litmanen, Camarra, Biscan, Diouf, Henchoz, Dudek au venit, au plecat sau au rămas, fără a schimba nimic. Nici n-aveau cum. Houllier vrea să facă din Liverpool o echipă care pasează continental și asediază englezește. O contradicție. Câte o jumătate de stil și, în consecință, nici un stil. Liverpool joacă de fapt în 4: Murphy, Gerrard, Kewell și Owen. Unde Murphy e doar un mijlocaș în care s-au adunat cam toată brutalitatea și încăpățânarea fotbalului britanic. Kewell e un talent nedescifrat. Un atacant de linia a doua, distribuit fără sens pe extrema stângă, un australian cam nebun și de tot imprevizibil, în căutarea unui regizor în stare să-l înțeleagă. Gerrard e ultimul mare jucător aruncat în Europa de Liverpool ediția 1980—’85. La 23 de ani, Gerrard e cea mai mare sală de forță a Europei. Fără viclenia dură a lui Gattuso și fără flexibilitatea lui Van Bommel, Gerrard are însă o forță de împingere a pachetului ofensiv pe care Anglia o regretă acum în Australia, la Cupa Mondială la rugby. Silit să joace printre coechipieri calibrați la categorii inferioare, Gerrard e izolat și oarecum inutil. De aici atenția cu care îl privește Chelsea și tot de aici creșterea și iar creșterea sumei de transfer de pe cecul pe care îl scrie săptămânal Roman Abramovici. Owen e al patrulea minister al echipei în care restul de fac de pază și nu prea pricep. Când uită de împrejurările nefericite în care joacă, Michael Owen nu poate fi oprit. Nu există fundaș sau apărare care să-l poată amuți. Nici măcar în defensoteca de aur a Italiei, Michael Owen își petrece timpul marcând goluri din orice poziție sau ratând din orice poziție, în funcție de capacitatea sa de a uita temporar că trebuie să se bizuie pe coechipieri. în restul săptămânii, Owen stă cu mobilul în mână și încearcă să șteargă mesajele generoase pe care i le trimite fără oprire Real Madrid. Așadar, o echipă cu doi mari jucători, un neînțeles, un truditor, un antrenor-suporter și o nehotărâre solidă între două stiluri de joc: continental și local. Steaua are un adversar mult mai ușor decât își închipuie (Liverpool) și un adversar mult mai greu decât își poate permite. Acest al doilea adversar e de fapt o problemă de gândire tactică și de caracter. Căci Steaua trebuie să evite cu orice preț fetișul victoriei eroice la București. Joi, Steaua trebuie doar să intre în trena cursei care se va termina pe 27 noiembrie, în gazonul neasemuit al stadionului Anfield. Chiar și o înfrângere minimă la București menține Steaua în trena de care vorbeam, pentru că Liverpoole o echipă extrem de vulnerabilă în manșele duble și mai cu seamă acasă. Zona vitală e spațiul care se întinde în primii 20 de metri ai jumătății lui Liverpool. Dacă Steaua va reuși să manevreze în acest spațiu dubla manșă, va fi câștigată. Liverpool atacă mereu neatent și se repliază mereu prea târziu. Gerrard e întotdeauna pus în situația de a da simultan presiune de atac și acoperire defensivă. Ceea ce e practic imposibil. Dacă Steaua intervine, în această zonă, cu un joc de posesie sau cu centre, Liverpool devine imediat o construcție în demolare. Gerrard trece la violență și restul rămâne în seama publicului de pe Anfield, cel mai mare public de fotbal al Europei și cel mai periculos adversar al Stelei, în numerele viitoare . Interviuri cu: Ștefan Agopian (scriitor); Gheorghe Onișoru (președintele Colegiului CNSAS); Antonio Lobo Antunes (Premiul „Ovidius“ la Festivalul Internațional de Literatură, Neptun 2003); Livius Ciocârlie (scriitor); Catherine Durandin (scriitoare, istoric, Franța); Amos Oz (scriitor Israel); Ernest Latham (profesor Foreign Service Institute, USA); Riri Sylvia Manor (scriitoare, profesor medicină, Israel). • Articole: Vladimir Tismăneanu — „Gheorghi Dimitrov și falimentul Cominternului“; Felicia Waldman — „Multiculturalism, dialog interetnic și păstrarea moștenirii culturale — între teorie și practică“; Mircea Iorgulescu despre Matei Călinescu („Portretul lui M“) și Virgil Duda („Șase femei“); Ion Vianu despre Matei Călinescu („Portretul lui M“); Nicolae Filipescu — „Aranjamente de culise între Putin și Bush“; Rik Sylvia Manor — „Ion Creangă și amintirile — mele — din copilărie“. • Suplimente: „22 Literar“ nr. 40 „Târgul de Carte Gaudeamus“ (Presa străină despre Norman Manea — „întoarcerea huliganului“, Marius Chivu despre Alexandru Vona — „Ferestrele zidite“ și Mircea Cărtărescu — „Enciclopedia zmeilor“, Lasse Söderberg — „O vizită la Joan Miró“, Institutul Italian. • Lansare de carte: „Provocări liberale“ de Valeriu Stoica. Nr. 713 HIFI arena, primul HI-FI show din România Joi, 30 octombrie, Compania EXPOTEK a anunțat în cadrul unui eveniment de presă organizat la Bucharest Marriott Grand Hotel, inaugurarea HIFI arena, prima expoziție specializată pentru echipamente audio și video de înaltă performanță, organizată în România, care va avea loc în perioada 6—9 noiembrie a.c. Evenimentul este organizat de EXPOTEK, în parteneriat cu Bucharest Marriott Grand Hotel și cu sprijinul companiei Flanco, în cadrul conferinței de presă, doamna Sorina Mureșan, director general EXPOTEK și domnul Kurt Strohmayer, director general Bucharest Marriott Grand Hotel au oferit informații privind organizarea acestui eveniment, produsele expuse, lista firmelor participante și a mărcilor reprezentate, programul expoziției și modalitățile de înregistrare a vizitatorilor. Pentru această expoziție vor fi amenajate 26 de studiouri situate la etajul 2 al hotelului Marriott. Expoziția se adresează persoanelor interesate să achiziționeze echipamente de home entertainment, creând, în același timp, firmelor expozante, oportunități de afaceri pe piața românească. Mai multe informații despre acest eveniment, în premieră în România, sunt disponibile pe site-ul www.hifiarena.ro. (O.C.) Promovarea culturii idiș în această săptămână, în cadrul Festivalului Național de Teatru „Ion Luca Caragiale", Teatrul Evreiesc de Stat în colaborare cu Institutul Francez din București anunță următoarele spectacole: marți, 4 noiembrie, ora 18.30 — piesa muzicală My Blue, prezentată de Teatrul Atelier din Sopot, Polonia, miercuri 5 noiembrie, 18.30 — spectacolul Dieu de Vengeance realizat de Centrul European de Creație Ateneu, Iași, România, joi 6 noiembrie, ora 18.30 — Povestea unei Bănci Particulare de Friedrich Dürrenmatt și vineri 7 noiembrie, ora 18.00 — piesa Pânza de Păianjen de Sergiu Anghel, ultimele două organizate de Teatrul Evreiesc de Stat din București. Toate aceste spectacole fac parte din Festivalul de Teatru Yiddish organizat la București, Centrul Cultural Francez din Iași, cu sprijinul Ambasadei Franței în România, în parteneriat cu Primăria Municipiului Iași, Teatrul Evreiesc de Stat, din București, Institutul Polonez din București, Rocktheater din Dresda organizează în Europa o serie de evenimente culturale: spectacole teatrale și muzicale, concerte de muzică klezmer, un seminar internațional, expoziții, filme, salonul editorilor și ateliere de creație urmând itinerariile parcurse de pionierii teatrului idiș. Susținut de Comisia Europeană în cadrul programului Cultura 2000 al UE, proiectul se desfășoară pe durata unui an (aprilie 2003—martie 2003). în perioada 23—30 octombrie 2003 a avut loc Festivalul internațional de teatru și muzică :Avram Goldfadek care a adus la rampă 18 spectacole din 17 țări. (O.C.) Editor: GRUPUL PENTRU DIALOG SOCIAL Redactor-șef: GABRIELA ADAMEȘTEANU Redactor-șef adjunct: RODICA PALADE Grafician: DAN PERJOVSCHI; Secretariat: CRISTINA SPĂTĂRELU; Șef departament publicitate-suplimente: MARA ȘTEFAN; Director economic: IULIA ȚÎNȚU; Tehnoredactor: NICOLAE RUSU; Redacția: RAZVAN BRÄILEANU, OANA CRIȘAN; Ajutor contabil: ANCA POPA; Corector: THEODOR ZAMFIR_______ Consiliul consultativ 1>2R. Sorin Antohi, Mihnea Berindei, Matei Călinescu, Doina Cornea, Stelian Tănase, Mircea Martin, Șerban Papacostea, Mihai Șoica, Vladimir Tismăneanu, Ion Vianu, Al. Zub Redacția și administrația: București, Calea Victoriei 120. Tel: 311.22.08, 314.17.76; Fax:311.22.08; e-mail: r22@ong.ro, redactia@revista22.ro; www.revista22.ro Tipărit la FED PRINTING SRL Tehnoredactare computerizată: „22“ ISSN-1220-5761 22 nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție. Număr apărut cu sprijinul National Endowment for Democracy și Central and East European Book Project